بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج JBL

۲۷ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج JBL

خودرو خاص و ویژه کیا اسپورتیج جی بی ال (JBL) با تغییراتی در ظاهر و سیستم صوتی با هشت بلندگو رونمایی شد. جی‌بی‌ال بلک اُدیشن، جدیدترین مدل از شاسی بلند اندازه متوسط کیا است. قیمت این مدل خاص و ویژه از ۳۸ هزار و ۵۱۰ دلار شروع می‌شود.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری کیا اسپورتیج JBL

مدل جدید کیا اسپورتیج نسبت به مدل قبلی تغییراتی پیدا کرده که عبارتند از: رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی مشکی، دستگیره‌های در هم‌رنگ بدنه، اسکید پلیت جدید جلو و عقب، جلوپنجره جدید و ریل‌های سقفی. همچنین این مدل به‌صورت اختصاصی با رنگ مشکی متالیک تولید می‌شود و فضای داخلی این خودرو نیز با روکش چرم مشکی پوشیده شده است.

جلوپنجره، تزئینات جلوپنجره، اسکید پلیت‌ها، چراغ‌های جلو، مه شکن های جلو و ریل‌های سقفی همگی به رنگ مشکی برق است. همین طور چراغ های راهنما جلو نیز برای هماهنگی با سایر اجزای بدنه به رنگ سیاه تولید شده است. همچنین نشان‌ها و آرم کیا در جلو و عقب خودرو به رنگ مشکی است. نشان معروف کیا که معمولا به رنگ نقره‌ای دیده می‌شود، در این مدل تیره‌تر شده و در مرکز در عقب قرار گرفته است.

آپشن ها و امکانات

نمای کناری کیا اسپورتیج JBL

مدل جی‌بی‌ال بلک ادیشن بر اساس نسل سوم کیا اسپورتیج تولید شده و بدین شکل تجهیزات استاندارد مدل اصلی، مثل سنسورهای پارک جلو و عقب، سقف سانروف پانوراما، چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی با عملکرد دوگانه، چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی، دوربین پارک ۳۶۰ درجه و سیستم ورود هوشمند با استارت دکمه ای روی آن نصب شده است. همچنین خریداران می‌توانند از نمایشگر هشت اینچی سیستم سرگرمی و اطلاعات، صندلی‌های دارای گرمکن جلو و عقب و فرمان چرمی گرم‌شونده بهره ببرند.

همان طور که اسم این خودرو پیدا است، کیا سیستم صوتی JBL با هشت بلندگو را به امکانات اسپورتیج جدید اضافه کرده که دارای یک ساب ووفر، یک آمپلی فایر خارجی و یک بلندگوی مرکزی در جلوی خودرو و داشبورد است. علاوه بر این یک بلندگوی بی‌سیم نیز به صورت رایگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

سیستم سرگرمی و اطلاعات دارای جدیدترین نمایشگر لمسی ۸ اینچی کیا است که از طریق آن می‌توان از سیستم‌های ارتباطی یووی‌او کانکت فاز ۲، اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کرد. این سیستم برای راحتی بیشتر راننده طراحی شده و اطلاعاتی از قبیل قیمت سوخت، مکان پمپ بنزین، موقعیت مکانی خودرو، جای پارک و ترافیک را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

سیستم‌های دستیار راننده کیا اسپورتیج جی‌بی‌ال بلک ادیشن شامل این موارد است: دستیار رانندگی بین خطوط، دستیار نور بالا، دستیار اطلاعات محدودیت سرعت و هشدار توجه راننده.

علاوه بر موارد گفته شده، دستیار پایداری تریلر، کنترل حرکت در سراشیبی و سرازیری و دستیار جلوگیری برخورد از جلو با قابلیت شناسایی عابر پیاده، شش کیسه هوا، ایزوفیکس و صندلی کودک از دیگر امکانات مدل جدید اسپورتیج است.

کیا اسپورتیج JBL بنزینی و دیزلی

نمای عقب کیا اسپورتیج JBL

کیا اسپورتیج جی بی ال بلک ادیشن، با دو نوع موتور عرضه می‌شود. یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ که می‌تواند ۱۷۴ اسب بخار نیرو و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیا اسپورتیج جدید با استفاده از این موتور ۸.۹ ثانیه است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر ۶.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.

پیشرانه دیگری که روی کیا اسپورتیج JBL نصب شده، موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر دیزلی است که در کنارش یک سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولت قرار دارد. این پیشرانه ۱۳۴ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این موتور کُندتر از موتور بنزینی و ۱۰.۸ ثانیه است. با این حال مصرف سوخت موتور دیزلی اقتصادی‌تر بوده و ۴.۶ لیتر سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

هر دوی این پیشرانه‌ها از یک جعبه دنده دستی شش سرعته بهره می‌برند و قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند، هر چند می‌توان با پرداخت ۱۶۳۹ دلار، جعبه دنده دو کلاچه هفت سرعته اتوماتیک  را برای کیا اسپورتیج جی بی ال سفارش داد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو