۱۰ خودرو برتر تاریخ بی ام و

۲۹ تیر ۱۴۰۳ ۱۰ خودرو برتر تاریخ بی ام و

شاید تا چند دهه پیش کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که بی ام و، به یکی از محبوب‌ترین خودروسازان آلمانی تبدیل شود. خیلی‌ از ماشین‌بازها با نسل‌های مختلف از تولیدات این خودروساز خاطره‌هایی دارند.

به لطف یک مهندس اتریشی با درک بسیار بالا از ساخت موتور، به نام فرنز-جوزف پاپ، دو شرکت با یک دیگر ادغام شدند و Bayerische Motoren Werke یا همان «بی ا‌م‌ و» را به‌ وجود آوردند.

این شرکت خودروسازی در طول یک قرن گذشته، از موتورهای گران‌قیمت هواپیما به موتورسیکلت، و سپس به خودروهای مخصوص‌ مسابقه های اتومبیلرانی و تولید خودروهای هیبریدی که نشانی از آینده هستند، رسیدند.

BMW 328

BMW 328

بی ام و با مدل Dixi وارد صنعت خودروسازی شد و از همان زمان ب روی بهبود عملکرد خودروهای تولیدی خود متمرکز شد. 328 اولین اتومبیل اسپرتی بود که موفق شد با یک موتور ۶ سیلندر خطی، از مدل ۳۰۳ پیشی بگیرد و به الگویی برای بسیاری از مدل‌های دیگر تبدیل شود.

مدل ۳۲۸ باعث شد همه جهان این برند را بشناسند، زیرا پس از تولید این محصول، بی ام و به یک رقیب سرسختی در صنعت خودرو تبدیل شد و نامش باعث ترس سایر خودروسازان می‌شد.

BMW 507

BMW 507

۵۰۷ احتمالاً زیباترین خودرویی است که تاکنون توسط باواریایی‌ها ساخته شده است. این خودروی دلربا با دو سرنشین، به اندازه شورولت کوروت و جگوار E-type افسانه‌ای است. پس از فروش موفق این خودرو، بعدها اما قیمت این خودرو دو برابری شد.

BMW Isetta

BMW Isetta

«از بهترین تا احمقانه‌ترین!» شاید این بهترین تعبیر از این مدل خودرو باشد اما Isetta یک مدل عجیب و غریب بود که توسط یک موتور اسکوتر همراهی می‌شد. این اتومبیل که حتی واقعا یک «بی ام و» محسوب نمی‌شد، توانست شرکت را از ورشکستگی حتمی نجات دهد.

کشور آلمان پس از جنگ جهانی پولی برای خرید خودروهای اسپورت و گران قیمت نداشت و صادرات ۵۰۷ نیز از نظر اقتصادی مشکل‌ساز بود، از این رو «BMW» به یک قهرمان نیاز داشت.

Isetta توسط یک شرکت سازنده یخچال تولید شد؛ یک در و یک سیلندر داشت و نیروی اسب بخار آن تک رقمی بود. همچنین رسیدن سرعت (شتاب) از صفر تا ۵۰ کیلومتر در ساعت ۳۰ ثانیه طول می‌کشید و رسیدن آن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت غیرممکن بود.

البته این مدل در هر ۱۰۰ کیلومتر از ۳ لیتر سوخت استفاده می‌کرد، به همین دلیل به پرفروش‌ترین خودروی تک سیلندر دنیا تبدیل شد.

BMW 2002tii

BMW 2002tii

یک خودروی جدید با موتور جدید؛ این راه و روش «بی ام و» در دهه ۶۰ بود. نتیجه آن خودروهایی با موتورهای ۱.۵ تا ۲ لیتری بودند که توسط Wilhelm Hofmeister طراحی شدند. بهترین آنها، 2002tii بود. این مدل که ۱۳۰ اسب بخار را از یک موتور چهار سیلندر می‌گرفت، مانند طوفان بر سر آمریکا آوار شد.

BMW M1

BMW M1

این ابرخودرو از لحاظ طراحی، ریسک بزرگی بود و با کمک لامبورگینی تولید شد. موتور آن یک پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶سیلندری خطی بود. تمامی دریچه‌های گازی موتور این مدل دست‌ساز بودند.

(BMW M3 (E30

عکس ماشین بی ام و قدیمی

این مدل برای سال‌ها پایه و شیرازه بی ام و سری ۳ بود. مدل M1 از این خودرو مخصوص مسابقات اتومبیل‌رانی طراحی شده و با یک موتور چهار سیلندر همراه بود. اما M3 سال‌ها در بازار ماند و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد. بعدها M3 های سریع‌تری تولید شدند، اما هیچ کدام جای مدل اصلی را پر نکردند.

(BMW M5 (E34

BMW M5

M5 ترکیبی از M1 و M3 بود که به یک سدان چهار در کاربردی تبدیل شده بود. مانند دیگر مدل های سری ۵، M5 نیز بسیار جادار بود، اما برخلاف آنها قلبی شیطانی داشت. آخرین نسل از M5 که با کد E34 شناخته می‌شود، آخرین خودروی تمام دست‌ساز و در نتیجه یک مدل بسیار خاص. این مدل انتخاب بسیاری از کلکسیونرها است.

BMW M Coupe

بی ام و قدیمی

بی ام و با طراحی این مدل از سری M می‌خواست ثابت کند که تا چه حد می‌تواند دیوانه باشد. این مدل از ترکیب چند خودرو به وجود آمد. در توصیه‌های رانندگی این خودرو آمده است: «پیشنهاد می‌شود که در روزهای بارانی، با این خودرو رانندگی نکنید زیرا کنترل آن آسان نخواهد بود.»

مدل ب ام و  M Coupe، یکی از «ترکیبی‌ترین» مدل‌های این برند معتبر و نشانگر طرز فکر عجیب مهندسان آن است.

BMW X5 V12 Le Mans

بی ام و در ایران

مزه معرفی یک شاسی بلند به دهان بسیاری از طرفداران «بی‌ام و» خوش نیامد، اما مدل X5 بسیار خوب بود. زیرا کنترل کردن آن به قدری ساده و خوب بود که توانست جای خود را در دل همه باز کند. به علاوه از نظر مالی، یک موفقیت بزرگ برای «بی ام و» محسوب می‌شد و فروش این مدل تا اندازه‌ای به شرکت آلمانی‌تبار کمک کرد تا بتواند تا پول بیشتری صرف پروژه‌های خاص این شرکت کند.

BMW i8

آخرین مدل بی ام و در ایران

پس از جنگ اسب بخارها، بی ام و i8 تک و خاص این برند آلمانی، یک محصول متفاوت از آب درآمد. البته که می‌توانید مدل‌های قوی‌تری با نیروی بیشتر پیدا کنید، اما هیچ کدام جای این مدل را که انگار از آینده آمده است، نمی‌گیرند. این مدل افسانه‌ای نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای الکتریکی و یک موتور توربوشارژ سه سیلندر می‌گیرد. این خودرو که دوستدار محیط زیست است، بیشتر به یک ابر خودرو شباهت دارد.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45