۱۰ خودرو برتر ۲۰۲۲ از نگاه موتور وان

۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۰ خودرو برتر ۲۰۲۲ از نگاه موتور وان

نشریات تخصصی صنعت خودرو جهان، به واسطه ارتباط نزدیک با خودروسازان مطرح، همواره در حال تست و ارزیابی محصولات جدیدی هستند که از سوی این خودروسازان روانه بازار می‌شود. جدا از تست‌های تخصصی، عکاسی و مقایسه‌های رو در رو، یکی از بهترین خروجی‌های این ارزیابی‌های پیوسته و مداوم و ارائه یک نتیجه‌گیری تحت عنوان ۱۰ محصول برتر در قالب یک روتین سالانه است.

نشریه تخصصی Motor1 نیز یکی از این نشریات معتبر اینترنتی است که به واسطه داشتن اعتبار جهانی، ارزیابی‌های خود را در چنین قالبی روانه فضای مجازی می‌کند. لازم به ذکر است که خودروهای مطرح شده در این لیست تنها از میان خودروهای تست و بررسی شده در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده و هیچ خودرویی را از سال‌های قبل در بر نمی‌گیرد.

۱۰- کیا استینگر GT Line/۸.۸ از ۱۰

کیا استینگر

استینگر یکی از محصولات نسبتا نوین کیا است که حضورش را از سال ۲۰۱۸ در بازار جهان تجربه می‌کند. بر اساس شایعاتی که به گوش می‌رسد، سن حضور این خودرو در بازار، چندان بالا نخواهد بود و احتمال جایگزینی آن با محصولات جدیدتر بسیار قوی است. اصولا خودروسازان کره‌ای بر خلاف آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها، اعتقاد چندان راسخی به حفظ نام‌های قدیمی در سبد محصولات خود ندارند و ارائه محصول نوین و فاقد گذشته را از محصولات ریشه‌دار قدیمی، بهتر می‌دانند.

استینگر یک سدان سایز متوسط با ذات اسپرت است که در نسخه پایه با ۳۰۰ اسب بخار قدرت روانه بازار شد. بر اساس نظر کارشناسان، پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو تزریق مستقیم (T-GDI) این خودرو، از آن یک گزینه ایده‌آل و مناسب در این سگمنت ساخته است که با توجه به قیمت نهایی فروش در جایگاه بسیار جذاب و مناسبی ایستاد. استینگر (Stinger) به معنای نیش، در بهترین حالت با پیشرانه ۳.۳ لیتری V6 توربو تزریق مستقیم (T-GDI) به قدرت ۳۶۸ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتون.متر با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائم نیز روانه بازار شد که از آن یک اسپرت سدان هیولا به تصویر کشید.

در میان آپشن‌ها و تریم‌های عرضه شده بر استینگر، تریم GT-Line رایج در میان محصولات کیا، یکی از بهترین آپشن‌های قابل انتخاب مشتریان برای این سدان اسپرت دوست داشتنی و زیبا است که در سری جدید تولید نسخه‌های چهار سیلندر، به عنوان یک آپشن استاندارد شناخته می‌شود. نسخه جی‌تی لاین با ریم‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، تریم تزئیناتی مشکی مات و دو سر اگزوز دوبل مستقل همراه است که چهره خودرو را نیز دگرگون می‌کند. استینگر یک سدان اسپرت است که هر سال در مقایسه با سال قبل، بهتر و بهتر می‌شود.

۹- جیپ گرند چروکی WL/۸.۸ از ۱۰

جیپ گرند چروکی

نام چروکی و گرند چروکی در دنیای شاسی بلندهای آفرود، به معنای پیروزی، قدرت، اصالت و سلطه بر بیراهه است. نامی که قدمتی نزدیک به ۵۰ سال دارد و همواره یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای تاریخ از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد شناخته می‌شود. نسل پیشین گرند چروکی (WK2) با تولید از سال ۲۰۱۱، به مدت ۱۰ سال روی خط تولید قرار داشت اما ورود نسخه جدید با کد شناسایی WL در سال ۲۰۲۱، رنگ و بویی تازه به سبد محصولات جیپ بخشید.

گرند چروکی WL حالا بر اساس استانداردهای جدید استلانتیس آمریکای شمالی، در دو تیپ معمولی و L (نسخه Long یا محور بلند سه ردیف صندلی) به بازار عرضه می‌شود. با این حال جای تردید نیست که نسخه دو ردیف صندلی محور کوتاه (نسخه معمولی)، در مسیرهای بیراهه توانایی بیشتر و فرمان‌پذیری بهتری به نمایش می‌گذارد. محصولات نسل جدید جیپ، مخصوصا چروکی و گرند چروکی، در نسل جدید به شکل غیر قابل باوری دستخوش بهبود متریال، بهبود طراحی و استفاده از تکنولوژی برتر روز شده و این در حالی است که سر سوزنی از توانایی‌های این آفرودر برتر کاسته نشده است.

گرند چروکی WL در زمره برترین خودروهای دو دیفرانسل آفرودی روز جهان قرار داد که نه فقط از دیدگاه توان بیراهه نوردی و کیفیت متریال و تولید، بلکه از دیدگاه قیمت تمام شده برای مشتری، در بین بهترین و مناسب‌ترین شاسی بلندهای روز بازار قرار دارد.

۸- آکیورا MDX تیپ S/۸.۹ از ۱۰

آکورا MDX

آکیورا (در ایران معروف به آکورا)، زیرمجموعه لوکس/ اسپرت هوندا است و نقشی دقیقا مشابه نقش اینفینیتی برای نیسان و لکسوس برای تویوتا دارد. اگرچه این نام در بازار جهانی جایگاه و اعتبار اینفینیتی و لکسوس را ندارد، اما نباید فراموش کرد که این نام نماینده و ارائه دهنده کیفیت و دقت مهندسی ژاپنی از برند پرآوازه هوندا است.

مدل MDX تیپ S (Type S)، اولین تلاش هوندا برای ارائه یک کراس‌اوور اسپرت جمع و جور شهری است. این خودرو در تیپ S (تیپ اسپرت محصولات هوندا و آکیورا) از یک پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 به قدرت ۳۵۵ اسب بخار بهره می‌گیرد که به کمک سیستم دو دیفرانسیل دائمی مجهز به کنترل میزان گشتاور اعمال شده با هر چرخ (معروف به سیستم Torque Vectoring)، گشتاور را به زمین منتقل می‌کند. تیپ S نسخه هیجان‌انگیزتر و لذت بخش‌تر MDX است که برای اولین بار به لطف استفاده از سیستم تعلیق تمام بادی و صندلی‌های مجهز به ماساژور، سواری آن به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.

بزرگ‌ترین مشکل MDX Type S قیمت قابل توجه نزدیک به ۷۰ هزار دلار آن است که باعث می‌شود مشتری نهایی، انتخاب گزینه‌های برتر آمریکایی یا محصولات شناخته‌ شده‌تر ژاپنی را در لیست اولویت خود قرار دهد. اما این موضوع به هیچ عنوان این حقیقت که این خودرو لوکس‌ترین و اسپرت‌ترین کراس‌اوور ساخته شده از سوی هوندا است را زیر سوال نبرده و از ارزش آن کم نمی‌کند.

۷- هیوندای ایونیک ۵/۸.۹ از ۱۰

هیوندای ایونیک

آیانیک (در ایران معروف ایونیک)، نام زیر برند خودروساز کره‌ای، هیوندای است. این نام در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک زیر برند مستقل از خانواده بزرگ هیوندای به بازار معرفی شد که تمرکز آن بر تولید خودروهای تمام الکتریکی (EV) است. ایونیک ۵ یک کراس‌اوور کامپکت و کوچک شهری تمام الکتریکی است که در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی شد. این خودرو با ظاهر خارجی بسیار عجیب و جذاب خود، شاید به اندازه نسخه مفهومی خیره‌کننده نباشد اما بدون تردید در میان خودروهای مدرن امروزی که ظاهر اسباب بازی مانند دارند، می‌درخشد.

اما داستان ایونیک ۵ به ظاهر خارجی بانمک آن ختم نمی‌شود. این خودرو بر پلتفرم الکتریکی بین المللی هیوندای (E-GMP) سوار است و از ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولت بهره می‌برد. ایونیک ۵ در ضعیف‌ترین نسخه شتاب اولیه‌ای برابر با ۸.۵ ثانیه و برد مفید ۳۲۰ کیلومتری دارد. اما مگر خودروهای برقی به عملکرد و توان دیوانه‌کننده خود مشهور نیستند؟ ایونیک ۵ در نسخه دو دیفرانسیل مجهز به پک باتری ۷۷.۴ کیلووات.ساعت (بزرگ‌ترین باتری عرضه شده در این خودرو)، شتاب خیره‌کننده کمتر از ۵.۰ ثانیه و برد مفید فراتر از ۴۱۰ کیلومتر را ارائه می‌کند. البته در صورت انتخاب نسخه تک دیفرانسیل، می‌توانید برد مفید نزدیک به ۴۹۰ کیلومتر را نیز انتظار داشته باشید. همه این جذابیت و عملکرد سواری در حالی است که ایونیک ۵، از دیدگاه کیفیت سواری یک خودرو بسیار نرم و راحت است که خشونت و خشکی رایج سواری خوردوهای تمام الکتریکی را به مرز توازن می‌رساند.

۶- اینفینیتی QX60/۹.۰ از ۱۰

اینفینیتی

یک محصول ژاپنی برتر در ایران، یا با نام تویوتا شناخته می‌شود یا لکسوس (لکسس). کسی فکر چندانی به اعتبار نام و تاریخچه نیسان و اینفینیتی نمی‌کند چرا که این دو برند هرگز شانس حضور برابری با خانواده تویوتا در بازار ایران نداشتند.

کراس‌اوور لوکس سایز متوسط QX60 اینفینیتی تنها با ورود به نسل دوم خود (با کد شناسایی L51) در سال جاری، به اندازه‌ای دگرگون شد که اکنون تقریبا در صدر کلاس خود قرار دارد. این کراس‌اوور لوکس از معجون کابین به شدت بهبود یافته، سیستم انتقال نیرو هماهنگ و ارتقا یافته و تکنولوژی برتر روز بهره می‌گیرد. یعنی دقیقا همان معجونی که سال گذشته نیسان روگ را به صدر جدول سگمنت خود سوق داد.

اینفینیتی QX60 برای بازار آمریکای شمالی تنها با پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 و گیربکس ۹ سرعت اتوماتیک ZF عرضه می‌شود چرا که آمریکایی‌ها مخصوصا در سگمنت خودروهای لوکس، با پیشرانه‌های ضعیف چهار سیلندر میانه خوبی ندارند. در نتیجه پیشرانه ۲۹۵ اسب بخاری V6 این کراس‌اوور سایز متوسط سه ردیف، بدون تردید بیشتر مورد توجه مشتریان آمریکایی قرار می‌گیرد.

با این حال در رقابت با هیولاهای بازار آمریکای شمالی، QX60 خالی از ایراد نیست و قیمت نهایی قابل توجه آن ممکنه است خریداران را به سوی رقبای آمریکایی و ژاپنی مطرح‌تر سوق دهد. با این وجود، برند اینفینیتی همواره ارزش توجه و بررسی را دارد.

۵- لکسوس LX600/۹.۱ از ۱۰

لکسوس LX600

با فروش فاجعه‌بار لندکروزر J200 در بازار آمریکای شمالی، نسخه جدید J300 برای حضور در این بازار منع شد. با این حال تویوتا نمی‌توانست از سگمنت بسیار داغ شاسی بلندهای فول سایز لوکس دست بکشد. به همین دلیل نسخه بزک شده و لوکس‌تر J300، یعنی LX600 را از زیربرند لوکس خود یعنی لکسوس، روانه بازار آمریکای شمالی کرد.

مهم‌ترین مزیت لکسوس LX600 نه پیشرانه توانمند، نه توان بیراهه نوردی و نه کابین بسیار لوکس آن است. بلکه به دلیل عدم حضور نسخه اقتصادی تویوتا در این کلاس (لندکروزر J300)، تویوتا LX600 را در نسخه پایه با دو ردیف صندلی روانه بازار آمریکای شمالی کرد که با افزایش قیمت در نسل جدید همراه نبود. در نتیجه این خودروساز مطرح ژاپنی تلاش کرد تا به نحوی جای خالی برادر اقتصادی LX600 را پر کند.

اگرچه LX600 پایه از نسخه فول آپشن لندکروزر J300 گران قیمت‌تر است اما اگر کیفیت متریال به کار رفته در نمای داخلی، آپشن‌ها و اعتبار نام برند را در نظر بگیرید، نسخه پایه LX600 بدون تردید از نسخه فول J300 از دیدگاه رقم پرداختی در برابر کالای دریافتی، برتر و بالاتر است. این موضوع باعث می‌شود مشتریان و طرفداران محصولات تویوتا، ضربه خداحافظی دردناک لندکروزر J200 از بازار را راحت‌تر پذیرفته و LX600 را با آغوش بازتر به عنوان جانشین لوکس و شهری‌تر برادر اقتصادی و آفرودر J200 بپذیرند.

۴- کیا EV6/۹.۲ از ۱۰

کیا EV6

جهان صنعت خودرو رفته رفته رو به سمت الکتریکی شدن پیش می‌رود. اگرچه ابتدای این صنعت در اوایل قرن بیستم با خودروهای برقی آغاز شد، اما به نظر می‌رسد که قصد دارد قرن بیست و یکم را با همان رویکرد به پایان برساند. کیا EV6 در زیر پوسته خود تقریبا با هیوندای ایونیک ۵ مو نمی‌زند، اما همان‌طور که از برند کیا انتظار می‌رود، EV6 در سگمنت مشابه، اسپرت‌گرایی و حس هیجان به مراتب بیشتری نسبت به ایونیک ۵ به همراه دارد.

EV6 کیا از پک باتری همسان (۷۷.۴ کیلووات.ساعت) با ایونیک ۵ بهره می‌گیرد اما قادر است تا ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در نسخه دو دیفرانسیل با شتاب اولیه ۵.۲ ثانیه‌ای، شانه به شانه پورشه تایکان تک موتور شتاب بگیرد و در پیچ‌ها رفتار یک سدان اسپرت را از خود به نمایش بگذارد. البته به این ترکیب جذاب باید نمای داخلی بسیار شیک و زیبا و تکنولوژی روز و تجهیزات ایمنی برتر را نیز اضافه کرد.

EV5 اگرچه همانند ایونیک ۵ در سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت به تولید می‌رسد اما به هیچ عنوان ارتفاع و عملکرد بیراهه نوردی یک کراس‌اوور را ندارد و قرار هم نیست که داشته باشد. از این رو صحبت از ارائه یک نسخه EV6 با پسوند GT به گوش می‌رسد که می‌تواند بیش از ۵۷۰ اسب بخار قدرت و حدود ۷۴۰ نیوتون.متر گشتاور تولید کند. آن وقت مشاهده رقابت مستقیم میان یک سوپر لوکس الکتریکی گران‌قیمت آلمانی چون پورشه تایکان با یک خودرو تمام الکتریکی نیمه اقتصادی کره‌ای نظیر EV6 GT دیدنی خواهد بود.

3- بی ام و M240i/۹.۳ از ۱۰

بی ام و M240i

زمانی که بی ام و نسل دوم سری ۱ را روانه بازار کرد، جهان تصور می‌کرد که این خودروساز آلمانی بدون تردید دستخوش یک اشتباه بزرگ شده است. اما در گذر سال‌های آتی، بی ام و با تولید خودروهایی چون سدان‌های سری GT و AT، نسل جدید سری ۴ با آن جلوپنجره عجیب و غریب و خانواده نسل دوم سری ۲ ثابت کرد که اگر بخواهد، می‌تواند تویوتا پریوس را کنار زده و جایزه زشت‌ترین طراحی خودرو در جهان را به خود اختصاص دهد.

اگر بتوانید با چهره نه چندان جالب سری ۲ جدید کنار بیایید، این خودرو در نسخه عملکرد محور M، برتری‌های بسیار زیادی نسبت به سایر مدل‌های این خانواده دارد. برخلاف سایر نسخه‌های M بی ام و که همگی سنگین و پیچیده و گران قیمت شده‌اند، M240i یک اسپرت کوپه کوچک، سبک، چالاک، خوش قیمت و البته توانمند است که نسخه M سری ۲ نسل پیشین را یادآور می‌شود.

حالا که بی ام و حتی در خودروهای سایز بزرگ‌تر خود به پیشرانه‌های توربو چهار سیلندر روی آورده است، جای ذوق بسیار دارد که M240i از پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی توربو بهره می‌گیرد. پیشرانه‌ای که قادر به تولید قدرت ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون.متر گشتاور است و می‌تواند سرعت را با وزن قابل توجه ۱۷۵۰ کیلوگرمی این کوپه ریز نقش تنها در ۴.۱ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. پس در پشت نقاب بسیار زشت سری ۲ جدید، هنوز زیبایی‌های بسیار زیادی نهفته است.

۲- هوندا سیویک Si/۹.۳ از ۱۰

هوندا سیویک Si

انتظار تیپ R (Type R) را داشتیم اما Si نه. در میان محصولات تولیدی هوندا، همان اندازه که NSX نامدار و مشهور است، سیویک نیز در معرض توجه جهانی است. مدل سیویک برای هوندا به نوعی نقش کرولا برای تویوتا و پاسات برای فولکس واگن را بازی می‌کند. یک محصول قدیمی با سابقه تولید طولانی و درخشان.

اما در این لیست بجای نسخه هاچ‌بک اسپرت (هات هچ) تیپ R، شاهد نسخه سدان Si سیویک هستیم. هوندا نسل یازدهم سیویک را سال جاری روانه بازار کرد. نسل یازدهم این خودرو یک محصول کاملا باز طراحی شده است. المان‌های طراحی خارجی اندکی مورد بازنگری قرار گرفته و حالا از تیزی و تندی زوایا به شکل محسوسی کاسته شده است. پیشرانه‌ها رو به کوچک شدن پیش می‌رود و ساختار فنی خودرو اقتصادی بودن را فریاد می‌زند. پس دقیقا چه چیزی باعث ورود سیویک Si به لیست ده خودرو برتر ۲۰۲۲ موتور وان شده است؟

حقیقت آن است که پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون.متر گشتاور دارد که بسیار خیره‌کننده است. همچنین گشتاور این پیشرانه در مقایسه با نسل پیشین، در دور موتورهای منطقی‌تر و کاربردی‌تر در دسترس راننده است و گیربکس خودرو در نسخه دستی، بسیار ظریف و نرم عمل می‌کند که از این بابت، بر نسخه اتوماتیک CVT ارائه شده برای این خودرو نیز برتری دارد. با همه این حال، سیویک هاچ‌بک همچنان جذاب‌ترین گزینه در خانواده سیویک است.

۱-جنسیس GV70/ ۹.۶ از ۱۰

جنسیس GV70

نام برند جنسیس به تنهایی نمایانگر پیشرفت خیره‌کننده کره‌ای‌ها در صنعت خودروسازی و جسارت آن‌ها در رویارویی با خودروسازان برتر جهان است. مدل GV70 یک کراس‌اوور لوکس سایز کوچک (کامپکت) است که از سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهان شد. برند جنسیس موتورز زیر مجموعه لوکس هیوندای است که در سال ۲۰۱۵ ماهیت خود را از یک مدل لوکس به یک برند مستقل لوکس‌ساز تغییر داد تا مستقیما به جدال با خودروهای پریمیوم و لوکس آلمانی، آمریکایی و ژاپنی بپردازد. پیشرفتی که این برند در شش سال گذشته از خود نشان داده است، بدون تردید در صدر برترین‌ تحولات صنعت خودرو در دو دهه اخیر به حساب می‌آید.

GV70 در نسخه پایه با پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو تزریق مستقیم (T-GDI) به بازار عرضه می‌شود که توان خروجی ۳۰۰ اسب بخاری دارد و شتاب رضایت بخش ۶.۱ ثانیه‌ای برای این کراس‌ اوور به ارمغان می‌آورد. البته در صورت سفارش پیشرانه برتر ۳.۵ لیتری V6 توربو تزریق مستقیم، این توان به مرز ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۵۳۰ نیوتون.متر افزایش می‌یابد که به کمک گیربکس هشت سرعت اتوماتیک، شتاب اولیه‌ای برابر با ۵.۱ ثانیه به همراه دارد که برای وزن دو تنی آن بسیار جالب توجه است.

در عین حال نباید میزان لوکس‌گرایی، کیفیت بسیار بالا متریال داخلی، طراحی منحصر به فرد خارجی و داخلی و البته سطح تکنولوژی ارائه شده (مانند نمایشگر لمسی ۱۴.۵ اینچی سیستم مولتی مدیا) را از یاد برد. جنسیس GV70 تعریف نوین کره‌ای‌ها از یک کراس‌اوور سایز کوچک شهری و البته لوکس در بازار بسیار رقابتی آمریکای شمالی است که با داشتن قیمتی نسبتا خوب، بسیاری از حریف‌های قدرتمند را به چالش می‌کشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی