معروف ترین خودروهای هالیوود

۱۳ فروردین ۱۴۰۳ معروف ترین خودروهای هالیوود

نقش صنعت خودروسازی بر زندگی انسان به اندازه‌ا‌ی پررنگ و مهم است که بشر در به تصویر کشیدن این ارتباط حیاتی از هر ابزار و وسیله‌ای کمک گرفته است. از ترکیب صنعت خودرو با هنر نقاشی، موسیقی و سینما، همواره می‌توان تاثیر شگرف خودرو را بر زندگی انسان دید. پیش از این مطالبی درباره «بهترین فیلم های سینمایی خودرویی» نوشته شده است. اما می‌توان از زاویه دیگری به بررسی خودروهایی پرداخت که بنا به دلایلی منحصر به فرد و بعضا تاریخی، در سینمای هالیوود دارای اهمیت و کاربرد فراوان هستند و معمولا به صورت روتین در فیلم‌های سینمایی دیده می‌شوند. در فهرست معروف ترین خودروهای هالیوود اسامی آشنایی به چشم می‌خورد.

فورد مدل T/A

فورد مدل T/A

اگر فیلمی مربوط به دوران پیش از دهه ۱۹۳۰ میلادی را نگاه کنید، غیرممکن است خودرو استثنایی و کاملا شناخته‌شده سری T و A فورد و نمونه‌های مختلف آن را نبینید. فورد مدل T از نظر تیراژ تولید به عنوان اولین خودرو تولید انبوه با پیشرانه احتراق داخلی (ICE) تاریخ شناخته می‌شود. آنچه فورد در تولید پیوسته و مکانیزه تیراژ بالا مدل T در جهان انجام داد، پایه‌گذار شیوه تولید انبوه سریع و مکانیزه امروزی است. تیراژ تولید بسیار بالا و سریع این خودرو موجب کاهش قیمت فروش و افزایش تنوع مدل‌های مختلف این خودرو و در نتیجه فروش خیره‌کننده آن در سال‌های پیش از دهه ۱۹۳۰ میلادی شد. در نتیجه غیرممکن است فیلم سینمایی مربوط به سال‌های پیش از این دهه فاقد یک یا چند دستگاه از نسخه‌های مختلف معروف ترین خودروهای هالیوود، یعنی مدل T و A فورد باشد.

جیپ گرند واگونییر

جیپ گرند واگونییر

سری SJ جیپ از خانواده خودروهای سایز بزرگ این برند (Jeep FSJ) در سال ۱۹۶۳ میلادی به بازار آمریکا معرفی شد و در سال ۱۹۷۴ عنوان برترین شاسی بلند سال را به خود اختصاص داد. توان آفرود بالا، قوای فنی مناسب، فضای جادار و طراحی ساده و منحصر به فرد در کنار قیمت فروش عادلانه منجر به تیراژ تولید و فروش بسیار خیره‌کننده این خودرو در نسخه‌های مختلف در بازه تولید نزدیک به سه دهه آن شد.

مدل واگونییر با تغییر در ساختار طراحی به کلاس شاسی بلند لوکس در دهه ۱۹۷۰ میلادی و تغییر نام به گرند واگونییر (Grand Wagoneer)، آغازگر کلاس شاسی بلندهای لوکس بود. این مدل به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای خانوادگی در سه دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی آمریکا به حساب می‌آید و معمولا در جایگاه خودرو اول یا دوم خانواده‌های آمریکایی ایفای نقش می‌کند. محبوبیت تاریخی این خودرو، آن را به یک نماد در فرهنگ آمریکا بدل کرده است. در نتیجه بسیاری از فیلم‌های سینمایی هالیوود، از این جیپ به عنوان یک خودرو خانوادگی یا یک کلاسیک بازسازی‌شده تک مالک بهره می‌گیرند که نشان‌دهنده وابستگی عاطفی افراد خانواده به خودرو قدیمی پدربزرگ و عدم تمایل برای فروش آن است. خودرویی که به دلیل داشتن اهمیت تاریخی و خاطرات خانوادگی تنها از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود.

فورد کراون ویکتوریا / شورولت کاپریس

فورد کراون ویکتوریا / شورولت کاپریس

دو خودرو شورولت کاپریس و فورد کراون ویکتوریا از دو منظر با یکدیگر مشترک هستند. هر دو از کلاس سدان‌های سایز بزرگ آمریکایی به شمار می‌آیند و همچنین هر دو به شکل گسترده در نسل‌های متعدد در ناوگان تخصصی نیروهای قانونی و پلیس ایالات متحده آمریکا حضور گسترده داشتند. از این رو هر دو خودرو به صورت فراوان در تمامی فیلم‌های آمریکایی هالیوود به کار گرفته شده و به سادگی قابل رویت هستند.

نسخه مشکی رنگ (یا نوک مدادی) هر دو مدل به عنوان خودرو مخفی نیروهای پلیس و مخصوصا اداره‌های دولتی نظیر FBI و CIA استفاده شدند و از این رو به عنوان یکی از معروف ترین خودروهای هالیوود و یک نماد نانوشته برای شناسایی یا معرفی شخصیت‌های پلیسی و جاسوسی در فیلم‌ها ایفای نقش می‌کنند.

شورولت شول

شورولت شول

اسپرت کوپه توانمند با پیشرانه‌های V8 پرقدرت و خروجی فنی خیره‌کننده در ترکیب با طراحی زیبا، خشن و تاریخچه بسیار پربار، مجموعه صفاتی است که موجب شهرت یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین ساخته‌های شرکت شورولت با نام شِوِل (Chevelle) می‌شود. شول از دل پلتفرم A جنرال موتورز برآمد. در نتیجه با خودروهای بسیاری چون پونتیاک GTO، شورولت مونتی کارلو، اولدزمبیل 442 و بیوئیک GSX مشترک است، اما هیچ یک از این خودروها در سینمای هالیوود به اندازه شول مشهور و محبوب نشد و نتوانست به فهرست معروف ترین خودروهای سینما راه یابد.

این خودرو به دلیل ذات خشن و قابلیت‌های فنی بسیار بالا، به عنوان یکی از اولین انتخاب‌ها برای شخصیت‌های منفی و مثبت در فیلم‌های هالیوودی به کار گرفته می‌شود. این خودرو در فیلم‌هایی نظیر جنگ (۲۰۰۶)، سریع‌تر (۲۰۱۰)، جک ریچر (۲۰۱۲) و ده‌ها فیلم دیگر ظاهر شده است.

شورولت تاهو

شورولت تاهو

شورولت تاهو (Tahoe) و برادرش جی ام سی یوکان (Yukon) هر دو از امتداد خانواده شورولت بلیزر K5 و وانت C/K پایان دهه ۱۹۶۰ به حساب می‌آیند. شاسی بلندهای V8 قدرتمند و سایز بزرگ با توان آفرود عالی و فضای داخلی بسیار جادار و بعضا لوکس. از دیدگاه تاریخچه و خدمت نظامی، تاهو و یوکان هر دو ترکیبی از جیپ گرند واگونییر و شورولت کاپریس (و فورد کراون ویکتوریا) به حساب می‌آیند. به این معنا که این دو خودرو از محبوب‌ترین شاسی بلندهای جادار خانوادگی (مخصوصا در نسخه محور بلند به نام شورولت سابربن) هستند و در سازمان‌های نظامی و پلیسی نیز سابقه خدمت طولانی دارند.

غالبا این دو خودرو در فیلم‌ها نقش یک خودرو خانوادگی، خودرو لوکس ارتقایافته یا خودرو اسکورت سازمان‌های مخفی و جاسوسی و خودروهای عملیاتی اورژانس و مخصوصا نیروهای پلیس را بازی می‌کنند. به دلیل تاریخ طولانی تولید و حضور پر رنگ در ارگان‌های دولتی، دیدن نسخه رنگ مشکی این خودروها مخصوصا در فیلم‌های پلیسی، یک صحنه بسیار رایج است.

کادیلاک

کادیلاک

به صورت کلی برند کادیلاک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پیشگامان خودروهای لوکس در تاریخ صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌آید. خودرویی که نام آن در لغت‌نامه زبان انگلیسی به عنوان صفت و به معنای برترین و لوکس‌ترین درج شده است. برند کادیلاک یکی از معروف ترین ماشین های هالیوود محسوب می‌شود.

در فیلم‌ها خودرو کادیلاک معمولا به سه صورت استفاده می‌شود. در نسخه کلاسیک به عنوان خودرو خانوادگی یک فرد مسن، خودرو لوکس و تشریفاتی افراد رده بالای دولتی یا ثروتمندان و به عنوان خودرو افراد خلافکار و خودنما. در مورد گزینه دوم و سوم، انتخاب برند کادیلاک معمولا از مدل شاسی بلند اسکالید (Escalade) انجام می‌شود که از دیدگاه پلتفرم و برخی جزئیات فنی با تاهو و یوکان مشترک است. این خودروها در صورت استفاده از سوی افراد خلافکار، معمولا دارای ریم‌های آلیاژی کرومی یا تریم تزئینات طلایی رنگ به همراه سیستم‌های صوتی بسیار قدرتمند هستند. این ذهنیت در هالیوود و در میان خلافکاران، معمولا از سمت خوانند‌ه‌های ثروتمند و رپرهای مشهور الهام گرفته شده است که علاقه بسیار زیادی به برند خودروهای کادیلاک و همچنین تغییرات نامتعارف بر روی این خودروها هستند.

ناگفته پیدا است که در صورت سیاسی بودن فیلم، هیچ جای تعجب نخواهد داشت که بیننده شاهد نمایش کادیلاک لیموزین رییس جمهور آمریکا، به نام کادیلاک ۱ یا هیولا (The Beast) باشد. این خودرو اگرچه در ظاهر شبیه به یک سواری لیموزین به نظر می‌رسد، اما در حقیقت بر پلتفرم تجاری و سنگین جی ام سی تاپ کیک (Top Kick) طراحی و ساخته شده است. این پلتفرم در اصل به کامیون‌های تجاری سایز متوسط جنرال موتورز تعلق دارد. در نتیجه این هیولا بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، بسیار بزرگ و دیوپیکر است.

کرایسلر 300C

کرایسلر 300C

نام سری ۳۰۰ در شرکت کرایسلر با یک تاریخچه بسیار پربار و خیره‌کننده همراه است. خانواده سری عددی ۳۰۰ کرایسلر در زمره خودروهای سایز بزرگ عملکردمحور بسیار قدرتمند این برند قرار دارند که در سال ۱۹۵۳ و با نام مدل C-300 به بازار معرفی و پس از آن این سری مشهور با کدهای مختلف حروفی نظیر B، D، E، F و… به حیات خود ادامه داد.

نسخه 300C در سال ۲۰۰۴ به منظور جانشینی مدل 300M سوار بر پلتفرم LX کرایسلر (مشترک با چارجر، چلنجر و مرسدس بنز W211) به عنوان یک سدان سایز بزرگ پریمیوم روانه بازار شد و با نام‌گذاری مشابه نسخه اولی سری ۳۰۰، سعی در احیای نام این مدل افسانه‌ای داشت. کرایسلر 300C طراحی جعبه‌ای در ترکیب با قوس‌های بزرگ و ظاهری لوکس دارد که با پیشرانه‌های V8 قدرتمند خانواده HEMI همراه است. با وجود لوکس بودن ساختار خودرو، پیشرانه‌های سری همی عملکرد فنی بسیار بالایی برای این خودرو به همراه داشته است که موجب شد در فیلم‌های سینمایی، این خودرو بیشتر از سوی افراد ثروتمند و مخصوصا گروه‌های خلافکار بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

نمونه رنگ مشکی یا نوک مدادی این خودرو در تریم SRT8 با پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 و ریم‌های آلیاژی پولیش خورده ۲۰ اینچی، یک انتخاب ثابت برای شخصیت‌های نقش منفی در فیلم‌های هالیوودی است. بارزترین مثال، فیلم جنایی-اکشن به نام تاریخی از خشونت (۲۰۰۵) با بازی استثنایی ویگو مورتنسن و اِد هریس و صحنه تعقیب و گریز فیلم راندن (۲۰۱۱) با بازی رایان گاسلینگ است.

فورد ماستنگ

فورد ماستنگ

آغازگر کلاس پونی کار (Pony Car/یک سر و گردن کوچک‌تر از ماسل کار)، فروش خیره‌کننده یک میلیون دستگاه در ۱۸ ماه، عملکرد فنی چشمگیر و تاریخ تولید نزدیک به ۶ دهه، فاکتورهایی است که نام ماستنگ را در تاریخ سینمای هالیوود ماندگار کرد. مدل ماستنگ نه فقط در بازار صنعت خودرو بلکه در سینمای جهان نیز بسیار مشهور و محبوب است. این خودرو در فیلم‌ها معمولا در اختیار شخصیت جوان و تشنه سرعت و بعضا زیر پای افراد خلافکار و نقش منفی قرار دارد.

از فیلم‌های قدیمی چون سرقت در ۶۰ ثانیه (نسخه ۱۹۷۴ و ۲۰۰۰) و بولیت (۱۹۶۸) گرفته تا فیلم‌های جدیدتر نظیر نیاز به سرعت یا همان NFS (۲۰۱۴)، راندن (۲۰۱۱)، گانگستر آمریکایی (۲۰۰۷)، جان ویک (۲۰۱۴) و من یک افسانه‌ام (۲۰۰۷)، می‌توان ماستنگ را به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف یافت.

داج چارجر/ چلنجر

داج چارجر/ چلنجر

خانواده محصولات خاص برند داج در فیلم‌های مدرن (سال‌های پس از ۲۰۱۵) فراوانی بیشتری دارد. دلیل آن هم اوج‌گیری حجم فروش محصولات این برند بر اثر ارائه قدرتمندترین پیشرانه‌های V8 تاریخ (خانواده هلکت) و بازاریابی گسترده این شرکت برای تبلیغات محصولات توانمند خود است. اما این خودروساز همواره یکی از دیوانه‌ترین و پیشگام‌ترین برندهای خودروساز در جهان به شمار می‌آید. داج از گذشته‌های دور و دوران وینتج همواره بر طراحی و تولید قدرتمندترین و سریع‌ترین خودروها تمرکز داشت و از همین رو از همان ابتدای خلق سری فیلم‌های تند و خشمگین (۲۰۰۱)، پای ثابت این سری فیلم‌ها بوده است.

تیراژ تولید محصولات داج (ریزمجموعه کرایسلر) در مقایسه با جنرال موتورز و فورد بسیار محدودتر است. حقیقت دور از دسترس بودن این خودرو در واقعیت، دیدن آن را بر پرده نقره‌ای سینما جذاب‌تر می‌سازد. مخصوصا آن که می‌دانیم محصولات داج همواره از قدرتمندترین پیشرانه ممکن بهره گرفته است.

جدا از حضور داج چارجر در سری فیلم‌های تند و خشمگین، حضور چارجر R/T مشکی رنگ در صحنه تعقیب و گریز بسیار زیبای فیلم بولیت (۱۹۶۸)، حضور داج چارجر R/T و چلنجر R/T در تعقیب و گریز مشهور فیلم نقطه محو (نسخه ۱۹۹۷) و نمونه‌های مدرن و امروزی این دو خودرو در فیلم‌های جدید روز نظیر ضد مرگ (۲۰۰۷)، عصبانی بران (۲۰۱۱)، شب‌خیز (۲۰۱۴)، هیچکس (۲۰۲۱)، نور سیاه (۲۰۲۲) و سریال پلیسی-جنایی پلیس شیکاگو در کنار سایر محصولات مدرن داج نظیر دورانگو R/T نیز بسیار جالب توجه است.

پونتیاک

پونتیاک

حضور پونتیاک در فیلم‌های سینمایی به عنوان یک برند اسپرت-لوکس که یک سر و گردن بالاتر از شورولت قرار می‌گیرد، به هیچ عنوان عجیب نیست. این برند در تاریخ پرشکوه خود محصولات خیره‌کننده عملکردمحور بسیار زیادی را روانه بازار خودرو آمریکا (و ایران) کرد و شهرتی برای خود برهم زد که با وجود ورشکستگی در سال ۲۰۰۹، همچنان نام و آوازه آن برای همه علاقه‌مندان خودروهای آمریکایی زنده است.

حضور این برند در فیلم‌های ماشینی با مدل‌ها و تیپ‌های مختلف بسیار پر رنگ و معمولا مورد استقبال افراد خلافکار و نقش منفی است. مخصوصا مدل فایربرد که در فیلم‌های مطرحی چون اسموکی و راهزن (۱۹۸۰)، راننده (۱۹۷۸)، کنن‌بال (۱۹۷۶)، شکارچی (۱۹۸۰) و جایی برای فرار نیست (۱۹۹۳) حضور چشم‌نوازی داشته است.

پونتیاک GTO به عنوان نسخه سایز بزرگ مشهور و محبوب پونتیاک نیز در فیلم‌هایی چون XXX (۲۰۰۲)، نیاز به سرعت (۲۰۱۴)، شب و روز (۲۰۱۰) و سریع‌تر (۲۰۱۰) حضور داشته است که نشان از محبوبیت این برند در قاب سینما دارد.

هامر

هامر

نام هامر در سینما تنها دو معنی دارد: جنگ یا لوکس‌گرایی. هامر (Hummer) نسخه فروش عمومی و مردمی خودرو نظامی هام‌وی (HMMWV) است که در دهه ۱۹۷۰ به عنوان جانشین جیپ‌های نظامی M151 به نیروزی زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا تقدیم شد. موفقیت این خودرو در جبهه‌های نبرد (مخصوصا جنگ خلیج ۱۹۹۰) در کنار علاقه بسیار زیاد شخصیت ورزشی، سینمایی و سیاسی مشهور یعنی آرنولد شوارتزنگر به این خودرو، شرکت AM جنرال (مالک و طراح هام‌وی) و سپس جنرال موتورز (مالک بعدی برند هامر) را به تولید نمونه شهری این خودرو واداشت.

در نتیجه غیرممکن است فیلم جنگی ساخته‌شده از دهه ۱۹۷۰ به بعد را بدون حضور این خودرو نظامی توانمند ببینید. نسخه‌های مردمی و شهری این خودرو در سه مدل H1، H2 و H3 در فیلم‌ها معمولا در اختیار گروه‌های خلافکار و افراد ثروتمند است، چرا نه‌تنها نسخه H1 قیمت فضایی دارد، بلکه تامین هزینه‌های مربوط به مصرف سوخت و نگهداری آن نیز از پس هر کسی بر نمی‌آید. مشتریان رایج این خودرو معمولا از بازیگران و خواننده‌های مشهور نظیر آرنولد شوارتزنگر، فیفتی سنت و شکیل اونیل هستند.

انواع هامر نقش پررنگی در سینمای هالیوود دارد، اما غیر از فیلم‌های نظامی و جنگی، این خودرو را می‌توان در فیلم‌هایی چون صخره (۱۹۹۶)، پسران بد ۲ (۲۰۰۳)، سرقت در ۶۰ ثانیه (۲۰۰۰)، تعقیب سرد (۲۰۱۹)، خط قرمز (۲۰۰۷) و ده‌ها فیلم دیگر دید.

شورولت کوروت

شورولت کوروت

غیر ممکن است خودرویی چون شورولت کوروت در سینمای آمریکا حضور نداشته باشد. این خودرو استثنایی به تاریخ تولید ۱۹۵۱، امروز در هشتمین نسل خود به تولید می‌رسد و یکی از سرسخت‌ترین خودروهای سوپر اسپرت تاریخ به شمار می‌آید که از قضا بر خلاف انتظار قیمت معقول و قابل دستیابی به همراه دارد. در نتیجه حضور آن به عنوان ابرخودرو آمریکایی در فیلم‌های سینمایی هالیوود بسیار طبیعی است.

بسیاری از مدل‌های کوروت در فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده شده است و معمولا از سوی افراد خلافکار و شخصیت‌های نقش اول به کار گرفته می‌شود. این خودرو را می‌توان در فیلم‌هایی چون XXX (۲۰۰۲)، زمان نمایش (۲۰۰۲)، خلافکار آسمان (۱۹۹۷)، تند و خشمگین ۵ (۲۰۱۱)، شب‌های ترس (۱۹۹۷) و تابستان کوروت (۱۹۷۸) دید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی