۱۰ شاسی بلند محبوب سال 2020

۵ مهر ۱۳۹۹ ۱۰ شاسی بلند محبوب سال 2020

خودروسازان مختلفی مدعی هستند که شاسی‌بلند‌های تولیدی آن‌ها بهترین محصول بازار شاسی‌بلند‌هاست و برای این ادعا نیز دلیل مختلفی همچون بازار فروش قوی و مشخصات فنی اسپرت در کنار سواری نرم را بیان می‌کنند. پارامتر‌هایی که با توجه به گستردگی فوق‌العاده شاسی‌بلندها اتفاقا بسیار هم با اهمیت است.

در هر حالت تولید خودرویی که بتواند هم‌زمان مشخصات یک محصول اسپرت را در اختیار داشته و از طرف دیگر نیز فضای مناسب برای یک خانواده بزرگ را فراهم کند کار چندان راحتی نیست و با این وجود خودروسازان مختلفی به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

تولید شاسی بلند خانوادگی و استقبال خریداران از آن طی سال‌های اخیر به خوبی نشان داد که مصرف‌کنندگان به چه خودروهایی نیاز دارند. شاسی‌بلندهای خانوادگی که بتوان از آن‌ها هم برای سفر‌های خارج شهری استفاده کرد و هم کودکان را به مدرسه رسانند. شاسی‌بلندها در حال بلعیدن بازار خودروسازان بوده و با این اوصاف طبیعی است که خودروسازان به سمت تولید این دست از وسایل نقلیه بروند.

۱-آئودی Q5

این شاسی‌بلند خانوادگی آئودی پرچم‌دار لیست ماست. آئودی Q5 در بازار هر کشوری که وارد شده موفق شده آن بازار را از آن خود کند و به پرفروش‌ترین خودرو در سگمنت خود تبدیل شود.

البته این محصول در کنار مزایای فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد معایبی نیز دارد که از آن جمله می‌‌توان به فرمان تیز آن اشاره کرد که حفظ تعادل خودرو را به خصوص برای تازه‌کاران سخت می‌کند.

در حال حاضر نسخه پلاگین هیبرید آئودی Q5 نیز به بازار عرضه شده که می‌تواند این خودرو را بدون سوخت فسیلی و با کمک موتور الکتریکی در حدود ۴۲ کیلومتر جابجا کند.

این نسخه علاوه‌بر موتور الکتریکی به یک موتور توربور ۲ لیتری نیز مجهز است. در نهایت خروجی این قوای محرکه ۳۶۲ اسب بخار قدرت و بیش از ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور است که می‌تواند در کمتر از ۵.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو با وجود برچسب قیمتی بالایی که دارد اما همچنان گوی رقابت را از دیگر شاسی‌بلند‌های خانوادگی ربوده و فروش بالای آن نیز شاهدی بر این ادعاست.

۲- ‌بی‌ام‌و X3

آئودی Q5

بی ام و X3 یکی از پرفروش‌ترین محصولات بی ام و به خصوص در میان شاسی‌بلندهاست و آمار فروش آن بسیار نزدیک به آئودی Q5 است. این خودرو در کشورهای مختلفی عرضه شده است و بی ام و پیشرانه‌های متنوعی را نیز بر روی آن قرار داده است که مختص همان بازار است.

تجهیزات نسخه استاندارد ‌بی‌ام‌و X3 بسیار کارآمد بوده و راضی‌کننده است. کیفیت این خودرو کاملا برای رانندگی در جاده‌های خارج از شهری و طی مسافت‌های طولانی مناسب است و در عین حال طراحی آن برای استفاده در مسیرهای درون شهری نیز قابل‌قبول است.

نسخه‌هایی از ایکس 3 در زمان نبود محدودیت‌های واردات خودرو به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرده‌اند که در حال حاضر و با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو کشورمان و وضعیت دلار از برچسب‌های قیمتی فوق‌العاده‌ بالایی برخوردار هستند.

بی ام و این محصول خود را پیوسته به‌روزرسانی کرده و کیت‌های مختلفی برای آن ارائه می‌دهد. خریداران این شاسی‌بلند خانوادگی می‌توانند با بهره‌مندی از این کیت‌ها ضمن برخورداری از یک خودرو بزرگ و جادار یک محصول اسپرت و پرقدرت را نیز  در اختیار داشته باشند.

۳- جگوار F-Pace

جگوار

در صورتی که شما خریدار (البته اگر ایران زندگی نمی‌کنید) این شاسی‌بلند تولیدی جگوار باشید ضمن برخوردار از فضای نسبتا جادار کابین می‌توانید خودرویی با هندلینگ عالی را نیز برانید.

خودرویی که پیش از معرفی نمونه کوچکتر یعنی E-Pace لقب پرفروش‌ترین محصول جگوار از آن خود کرده بود.

این خودرو با وجود خوش‌دستی عالی و سواری فوق‌العاده‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد ایراداتی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به طراحی نه چندان مناسب و دلچسب فرمان و یا انتخاب یک گیربکس نه چندان مطلوب اشاره کرد.

با این وجود جگوار F-Pace یک شاسی‌بلند مناسب برای استفاده خانوادگی بوده و به همین دلیل است که جایگاه سوم این لیست را به خود اختصاص داده است.

۴-لندروور دیسکاوری اسپرت

لندروور دیسکاوری اسپرت

چهارمین خودرو این لیست شاسی‌بلندی از خانواده لندروور است که تمامی مشخصات خاص و دوست داشتنی خودروهای تولیدی لندروور را از آن خود کرده است.

نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۹ این خودرو بر پایه پلتفرم PTA طراحی شده و یک شاسی‌بلند ۴ در ۴ کامل به خصوص در مقایسه با دیگر رقبای خود است.

این خودرو که از طراحی به نسبت سنتی ‌برخوردار است فضای کابین کاملی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد و همین موضوع خود به تنهایی سبب شده که بخش بزرگی از متقاضیان خودروهای شاسی‌بلند خانوادگی به سمت آن متمایل شوند.

نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۹ با همراهی مدل‌های دیزلی و بنزینی مختلفی به بازار عرضه شده و طیف گسترده‌ای از انتخاب را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. نسخه پلاگین این خودرو نیز به بازار عرضه شده و در دسترس علاقه‌مندن است.

لندررور دیسکاوری اسپرت برای افرادی که به دنبال یک شاسی‌بلند اسپرت خانوادگی در کلاس خودروهای کلاسیک هستند یک انتخاب کاملا مناسب است.

۵- اشکودا کودیاک

اسکودا کودیاک

جایگاه پنجم این لیست در اختیار یک شاسی‌بلند خانوادگی تولید شده از یک خودروساز کمتر شناخته‌شده است.

خودرویی که می‌تواند برای مصارف کسب‌وکار، خانوادگی، اوقات فراغت و رانندگی‌های طولانی جاده‌ای شما را همراهی کرده و رضایتتان را بدست آورد. این ادعا بی‌ارتباط با قیمت کودیاک نیست چرا که این خودرو نسبت به سایر خودروهای لیست ما کمترین برچسب قیمتی را داشته و همین موضوع خود به تنهایی می‌تواند یک عامل تاثیرگذار در جذب حداکثری خریداران باشد.

اگر کمی بدبینی چاشنی حواشی مربوط به قیمت کودیاک کنیم احتمالا باید صحبتی نیز از کیفیت به نسبت پایین مواد اولیه داخل کابین به میان آوریم.

با این وجود اسکودا کودیاک در بین ۵ خودرو ابتدای لیست ما تنها خودرویی است که سه ردیف صندلی را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد و همین موضوع می‌تواند سبب شود که خریداران چشم خود را بر روی کیفیت متریال درون کابین ببندند. البته این آپشن در نسخه استاندارد در دسترس خریداران نیست.

این شاسی‌بلند خانوادگی همچون دیگر همتایان خود خالی از عیب نبوده و از این جمله می‌توان به طراحی نسبتا قدیمی و نه چندان به‌روز آن اشاره کرد که امید می‌رود در فیس‌لیفت‌های بعدی تغییر کند.

۶- مرسدس بنز GLC

مرسدس بنز GLC

نیمه دوم این لیست ۱۰ تایی در اختیار شاسی‌بلندهایی است که بیشتر استفاده خانوادگی داشته و کمتر به بعد اسپرت آن‌ها توجه می‌شود. مصداق بارز این موضوع نیز مرسدس بنز GLC است.

شاسی‌بلندی که نسخه به‌روز‌رسانی شده آن با وجود بهره‌مندی از طراحی خارجی جذاب و فضای داخلی لوکس انتخاب یک راننده اسپرت‌سوار هیجان‌طلب نیست.

نسخه جدید مرسدس بنز GLC از هندلینگ خوبی به خصوص نسبت به دیگر محصولات مرسدس برخوردار بوده و البته توصیه می‌شود که به ویژه اگر به دنبال یک رانندگی هیجان‌انگیز هستند نسخه استاندارد آن خریداری نشود.

با این وجود این شاسی‌بلند خانوادگی سواری راحتی را در اختیار مسافران و سرنشینان خود قرار می‌دهد و همین موضوع خود به تنهایی می‌تواند عامل جذابی برای درگیر کردن متقاضیان خرید باشد.

۷- آلفا رومئو استلویو

آلفا رومئو استلویو

آلفارومئو با قرض گرفتن موتور سدان کوادریفولیو گولیا و افزایش حجم و ارتفاع خودرو و همچنین اضافه کردن یک سیستم انتقال قدرت چهار چرک محرک موفق شده است شاسی‌بلندی خانوادگی‌ای بسازد که اتفاقا از محبوبیت خوبی نیز برخوردار است.

نسخه استاندارد این خودرو از هندلینگ عالی برخوردار بوده و به یک موتور دیزلی قوی نیز مجهز است. البته تمرکز زیاد آلفا بر روی هندلینگ خودرو سبب شده که سواری آن چندان نرم نباشد و سرنشینان آن سواری به نسبت سختی را تجربه کنند.

کیفیت متریال مورد استفاده در کابین این شاسی‌بلند هم چندان بالا نیست اما با این وجود و با در نظر گرفتن برچسب قیمتی این خودرو آلفا رومئو استلویو از ارزش خرید بالایی برخوردار است و برای افرادی که به دنبال خرید یک شاسی‌بلند خانوادگی ارزان‌قیمت‌تر هستند انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

۸- ولوو XC60

ولوو XC60

این شاسی‌بلند تولیدی ولوو موفق شده است لقب ایمن‌ترین اتومبیل آزمایش شده توسط موسسه ایمنی EuroNCAP را بدست آورد که اتفاقی کاملاً تحسین‌برانگیز است. به علاوه مهندسین طراحی‌ XC60 را کاملا مطابق با معیارهای روز و بسیار مشتری پسند طراحی کرده‌اند. این دو عامل در کنار فضای داخلی مطبوع سبب شده که این شاسی‌بلند خانوادگی تولیدی ولوو در لیست ما قرار گیرد. اتفاقی که بیان‌کننده فروش بالای آن نیز است.

البته نباید فراموش کرد که این خودرو معایبی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به گیربکس نه چندان قوی و موتور دیزلی نه چندان اسپرت اشاره کرد اما با این وجود ایمنی بالا و راحتی استفاده سبب شده که XC60 انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که می‌خواهد از خودرو خود برای مصارف کسب‌وکاری، خانوادگی، اوقات فراغت و رانندگی‌های طولانی جاده‌ای استفاده کنند.

این خودرو با توجه به برچسب قیمتی که دارد پرفروش‌ترین شاسی‌بلند فروخته شده در بازار اروپاست و همین موضوع به خوبی نشان‌دهنده وجود رضایت از آن است.

۹- سئات تاراکو

سئات تاراکو

تاراکو که از پلتفورم MQB مشترک با اشکودا کودیاک بهره می‌برد اولین تلاش کمپانی سئات برای تولید یک شاسی‌بلند است و اتفاقا از ظاهر زیبایی نیز برخوردار است.

از آنجا که سئات زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس واگن است اصلا جای تعجب ندارد که این خودرو با اشکودا کودیاک وجه تشابهات زیادی دارد چرا که کمپانی اشکودا نیز زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس واگن قرار دارد. البته تاراکو برخلاف کودیاک به صورت استاندارد از ۷ صندلی در سه ردیف بهره‌مند است.

با توجه به سایز بزرگی که این خودرو به صورت استاندارد دارد سیستم هندلینگ کارآمد و مناسب مهم‌ترین موضوعی است که مهندسان سئات باید به آن توجه می‌کردند. نکته‌ای که اتفاقا در عمل نیز پیاده‌سازی شده است. البته توجه به هندلینگ سبب شده که سواری خودرو به خصوص نسبت به رقبای آن چندان هم نرم نباشد.

از جمله مزایای تاراکو می‌توان به طراحی جذاب و فضای داخلی کارآمد در کنار تنوع قوای محرکه و برچسب قیمتی رقابتی اشاره کرد.

عواملی که در کنار یکدیگر سبب شده‌اند متقاضیان زیادی به سمت خرید این خودرو حرکت کنند.

۱۰- میتسوبیشی اوتلندر PHEV

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

آخرین شاسی‌بلندی که در لیست ما قرار گرفته محصولی از کمپانی میتسوبیشی است. میتسوبیشی اوتلندر برای افرادی که به دنبال کاهش قبض‌های مالیاتی خودرو خود هستند یک انتخاب کاملا مناسب است.

این وسیله نقلیه پرفروش‌ترین خودرو پلاگین هیبرید انگلستان است و احتمال دلیل این موضوع نیز مالیات سنگین خودروها در انگلستان و شرایط مساعد این محصول میتسوبیشی است.

نسخه پلاگین هیبرید الکتریک اوتلندر از نظر ظاهری درست مشابه با دیگر نسخه‌های اوتلندر است و تفاوت‌های ریزی در کابین این خودروها وجود دارد.

جدیدترین نسخه میتسوبیشی اوتلندر PHEV از یک موتور ۲ لیتری بنزینی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و دو موتور برقی با قدرت ۸۰ اسب بخار بهره می‌برد. باتری‌هایی که بر روی این شاسی‌بلند قرار گرفته‌اند به راننده کمک می‌کنند که با کمک موتورهای برقی خود خودرو را تا بیش از ۵۰ کیلومتر جابجا کنند.

این شاسی‌بلند کامپکت شهری به صورت استاندارد چندان از مشخصات اسپرت برخوردار نیست و ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال خرید یک شاسی‌بلند اسپرت هستید حداقل به سراغ نسخه استاندارد این خودرو نروید و از بسته‌های مختلف میتسوبیشی بر روی این محصول استفاده کنید.

نویسنده: زهرا ملکی