بررسی مشخصات بی ام و X3

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و X3

ب ام و x3 یک کراس اوور – شاسی بلند لوکس و کامپکت است که از سال ۲۰۰۳ توسط خودروساز باواریایی و بر اساس پلتفرم سدان ب ام و سری ۳ روانه بازار شد و تاکنون سه نسل از این خودرو به دست مشتریان در مجامع بین‌المللی رسیده است.

نسل اول x3 مدتی پس از ارائه در سطح جهان موفق شد به بازار ایران نیز راه پیدا کند. قابلیت‌های فنی و کاربردی مناسب این خودرو همچنین قیمت قابل قبول در ابتدای عرضه سبب شد تا توجهات زیادی به سمت این شاسی بلند آلمانی جلب شود. نسل دوم ب ام و x3 نیز از سال ۲۰۱۱ در معرض فروش قرار گرفت. این خودرو طی سال ۲۰۱۳ به ایران راه پیدا کرد و یک سال بعد نیز نمونه فیس لیفت آن با تغییرات اندکی در چراغ‌ها و جلوپنجره و سپر به دست مشتریان رسید که البته حضور آن در ایران حواشی و محدودیت‌های خاصی را برای این کراس اوور آلمانی به دنبال داشت.

 مشخصات فنی بی ام و X3

مشخصات حجم/ میزان/ تعداد
کد پیشرانه N20B20
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۱۶/۲.۰
ضریب تراکم ۱۰:۱
نوع تنفس توربوشارژر
قدرت (HP) ۲۴۲
گشتاور (N.M) ۳۵۰
گیربکس ۸ سرعت اتوماتیک
انتقال نیرو دو دیفرانسیل (AWD)
وزن (Kg) ۱۷۲۰
شتاب 0-100 (S) ۶.۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۷.۳

 

 طراحی ظاهری بی ام و X3

طراحی ظاهری ب ام و X3

یکی از انتقاداتی که به BMW X3 نسل اول وارد می‌شد، طراحی ظاهری نه چندان زیبای آن بود که به ویژه در بخش‌های چهره و نمای عقب، جلوه‌ای مناسب و همسان این شاسی بلند ب ام و از خود به نمایش نمی‌گذاشت. نسل دوم ب ام و X3 ضمن رفع اکثر ایرادات ظاهری مدل پیشین، نمایی به‌روزتر، عضلانی‌تر و جذاب‌تر را از این شاسی بلند خانوادگی به معرض دید قرارداد.

با این حال هنوز هم شاید فرم چراغ‌های جلو که حالتی نسبتا چهارضلعی دارند در مقایسه با سایر المان‌های ظاهری بدنه، چندان هماهنگ و جذاب به نظر نرسند؛ البته نمی‌توان این مورد را عیب اساسی برای طراحی ظاهری BMW X3 دانست، بلکه پیوند این چراغ‌ها با جلوپنجره خوش‌ترکیب BMW سبب ایجاد نمایی اسپرت و تا حدی اخم‌آلود برای ایکس ۳ نیوفیس شده است. سبک طراحی سپر و حضور مجاری مختلف هواکش روی آن نیز موجب اسپرت، جذاب و مهیج‌تر جلوه کردن چهره این خودرو شده است. استفاده هنرمندانه از خطوط حجمی روی درپوش موتور و نمای جانبی، فرم بدنه این شاسی بلند خانوادگی شهری را از سادگی خارج و به سمت عضلانی‌تر جلوه کردن متمایل ساخته است.

در نمای پشت دیگر اثری از آن طراحی ساده و نسبتا زشت چراغ‌های نسل اول دیده نمی‌شود، بلکه فرم دو تکه چراغ‌ها و حالت اخم‌آلود آنها وجهه‌ای هماهنگ با انواع جلو پدید آورده در کل خوشایند به نظر می‌رسد. نوع طراحی سپر و درب صندوق نیز در نوع خود بسیار جذاب و مطابق با الگوهای طراحی سایر بخش‌ها صورت گرفته است. به طور کلی طراحی ظاهری بی ام و x3 2015-2017 بسیار جذاب، اسپرت و با پرستیژ انجام شده و نمی‌توان انتقادات چندانی بر ظاهر این شاسی بلند آلمانی وارد آورد؛ به نحوی که حتی در حال حاضر و پس از ورود انواع و اقسام شاسی بلندهای جدید کره‌ای و چینی به بازار، اصالت، پرستیژ و سبک طراحی دلنشین این خودرو همچنان طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

 طراحی داخلی بی ام و X3

 طراحی داخلی BMW X3

طراحی داخلی ب ام و ایکس3 گرچه به اندازه محصولات تازه‌وارد بازار چندان مدرن و بهره‌مند از خطوط سیال و روان به نظر نمی‌رسد اما سبک طراحی و کنسول میانی آن تقریبا همان چیزی است که از محصولات چند سال اخیر بی ام و شاهد بوده‌ایم. حضور دریچه‌های تهویه زیر صفحه نمایشگر و آرایش بسیار منظم دکمه‌های مختلف روی کنسول میانی نمایی دلنشینی را در ذهن به وجود می‌آورند.

غربیلک فرمان قطر و ضخامت مناسبی داشته و به فرم زیبایی طراحی شده است. با این حال صفحه کیلومترشمار آنالوگ پشت فرمان چندان زیبا و مدرن جلوه نمی‌کند. کیفیت متریال کابین نیز به راحتی می‌تواند رضایت خریداران را جلب سازد. پنج سرنشین بزرگ‌سال به راحتی و با حداقل محدودیت می‌توانند درون کابین بی ام و x3  حضور لذت بخشی را تجربه کنند.

ظرفیت محفظه بار بی ام و ایکس ۳ معادل ۵۵۰ لیتر است که جهت جای دادن وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره تقریبا مناسب به نظر می‌رسد. با این حال خانواده‌های کم‌جمعیت‌تر می‌توانند با تا زدن صندلی‌های ردیف عقب حدود ۱۶۰۰ لیتر گنجایش جهت لوازم و وسایل خود فراهم آورند. در یک جمع‌بندی می‌توان اظهار داشت که فضای کابین بی ام و ایکس تری گرچه اندکی کلاسیک به نظر می‌رسد اما کیفیت و طراحی دلنشین آن سبب شده تا مشتریان همچنان از حضور در کابین باکیفیت این خودرو آلمانی لذت فراوانی ببرند.

آپشن‌ها و امکانات بی ام و x3

BMW X3 پکیج 28i مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۷ از امکانات رفاهی و ایمنی بسیار مناسبی برخوردار شده که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است:

کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، حالت رانندگی اکو، سیستم تعلیق هوشمند، حسگرهای پارک جلو و عقب، حسگر باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تصادف از جلو و تابلوخوان، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS ، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ CBC، اتوهلد، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو و پشت، چراغ چرخشی در سرپیچ، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع زنون یا LED، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی هارمان کاردون ۱۶ اسپیکر ۶۰۰ وات، نمایشگر ۸.۸ اینچی با کنترلر، سامانه رهیاب، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، اپل کارپلی، وای فای هات اسپات، ۶ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۸ حالته برقی با تنظیم گودی کمر و حافظه، صندلی سرنشین جلو هشت حالت برقی و تنظیم گودی کمر برقی، صندلی عقب تاشونده سه تکه، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی مشکی یا قهوه‌ای رنگ، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی هوشمند با جک، شارژر وایرلس، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما و سانروف، مموری آینه.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب بی ام و X3

نمای کناری ب ام و X3

از جمله مهمترین مزیت‌های بی ام و X3 می‌توان به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، فرمان‌پذیری مناسب، عملکرد فنی بسیار مطلوب، امکانات رفاهی ایمنی متعدد و ایمنی بالا اشاره کرد. از طرف دیگر سیستم تعلیق اسپرت و نسبتا خشک به علاوه حساسیت پیشرانه به بنزین کم کیفیت و نیز در مواردی استهلاک نسبتا بالا را می‌توان جزو نکات انتقاد برانگیز پیرامون این خودرو در نظر گرفت.

 وضعیت فروش بی ام و X3 در بازار ایران

محصولات BMW همواره بازار فروش نسبتا مناسبی را در میان اقشار مرفه جامعه ایران برای خود دست و پا کرده‌اند، به ویژه بی ام و ایکس3 به عنوان یک شاسی بلند نسبتا لوکس و کاربردی توانسته توجه بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرده و بازار پررونقی را برای خود در این بین فراهم آورد. البته حضور رقبای هم چون ب ام و X4 در این رنج قیمت سبب شده تا استقبال از این خودرو تا حدی تحت تاثیر قرار گیرد. با این حال و به طور کلی می‌توان وضعیت فروش بی ام و X3 در بازار ایران را نسبتا مطلوب ارزیابی کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور