انواع روکش صندلی خودرو

۲۴ فروردین ۱۴۰۰  انواع روکش صندلی خودرو

مهم‌ترین ویژگی انواع روکش صندلی ماشین که منجر به متمایز شدن آن‌ها نسبت به هم می‌شود، جنس استفاده شده در ساخت است. اگر بخواهیم که روکش‌ها را در دسته‌بندی درستی از نظر جنس قرار دهیم؛ این قطعه در سه دسته چرمی، پارچه‌ای و ترکیبی از دو مورد اول (چرم و پارچه) عرضه می‌شود که هر یک ویژگی، مزایا و معایبی دارد که دانستن آن کمک بزرگی برای راننده‌ها است.

روکش صندلی پارچه‌ای ماشین

پوشش صندلی پارچه ای

انتخاب بسیاری از افراد برای پوشش صندلی ماشین خود، روکش پارچه ای است؛ زیرا مزایای بیشتری نسبت به نوع چرمی دارد و با تعویض مرتب، تا حدی می‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد.

نکته مهم در خرید نوع پارچه‌ای، توجه به وزن و ضخامت آن است. روکشی که ضخامت و وزن بیشتری داشته باشد، دوام و طول عمر بیشتری هم دارد؛ در مقابل روکش‌های نازک و سبک، مقاومت کمتر و عمر کوتاه‌تری دارند.

مزایای پوشش پارچه ای صندلی:

  • تعریق کم‌تر افراد هنگام نشستن روی آن در تابستان و گرما
  • انتقال کمتر دمای سرد در زمستان و گرم‌کردن سرنشین
  • جذب گرمای کمتر نسبت به محیط در تابستان
  • ثبات بیشتر رنگ (تغییر رنگ کمتر)
  • تنوع بسیار گسترده در طرح و رنگ
  • دوام و مقاومت بالای بافت پارچه

معایب پوشش پارچه‌ای صندلی:

  • سختی فرآیند پاک‌سازی روکش پارچه‌ای هنگام کثیف شدن
  • نیاز به تعویض در فاصله زمانی کمتر نسبت به نوع چرمی

روکش صندلی چرمی خودرو

پوشش چرمی صندلی

گزینه دیگر برای پوشش صندلی ماشین، انتخاب نوع چرمی است که مهم‌ترین نکته مثبت در آن، رفع عیب بزرگ نوع پارچه‌ای، یعنی تمیزکردن آسان‌تر است. توصیه می‌شود، افرادی که بچه‌های کوچکی دارند؛ روکش صندلی چرمی تهیه کنند.

مزایای پوشش چرمی صندلی:

  • نظافت و تمیزی راحت‌تر آن حتی با استفاده از دستمال مرطوب
  • ظاهر تمیزتر، مرتب‌تر و اسپرت در نمای داخلی ماشین
  • مناسب برای ماشین‌های حمل وسیله و بار
  • مناسب برای خودروهای مسافربری

معایب پوشش چرمی صندلی:

  • تعریق بسیار زیاد سرنشینان هنگام استفاده از آن در تابستان و گرما
  • انتقال بیشتر دمای پایین در زمستان و سرد کردن محیط داخل ماشین
  • جذب گرمای بیشتر در تابستان
  • تغییر رنگ به مرور زمان
  • تنوع کمتر در طرح و رنگ
  • دوام کمتر بافت چرم

روکش صندلی ترکیبی چرم و پارچه

روکش صندلی ترکیبی

طراحان این نوع از پوشش صندلی، راه حل خوبی برای رفع معایب هر یک از دو دسته قبلی  پیدا کرده‌اند. در این آپشن جدید خودرویی از پارچه برای بخش‌هایی استفاده شده که بدن سرنشین با آن در تماس است و برای سایر بخش‌ها نیز از چرم بهره برده‌اند.

با این توصیف، امکان تمیزی بخش بیشتری از پوشش صندلی هنگام کثیفی آن وجود دارد؛ در نتیجه مزایای استفاده از روکش ترکیبی پارچه و چرم بسیار بیشتر بوده و انتخاب این نوع، بیشتر از سایر موارد توصیه می‌شود.

بهترین روکش صندلی خودرو

انتخاب مناسب برای پوشش صندلی ماشین، امری حساس است؛ اما تنها توجه به پنج نکته اساسی که در این بخش به آن اشاره می‌شود، انتخاب آن را راحت می‌کند.

  1. عدم پوسیدگی و تغییر رنگ روکش صندلی در برابر نور مستقیم خورشید
  2. عدم انتقال دمای پایین در زمستان و دمای بالا در تابستان به سرنشین
  3. دوام بالای روکش در برابر ساییدگی و انواع آسیب‌های سطحی
  4. قابلیت تمیز کردن، شستشو و نظافت آسان‌تر
  5. تعریق کمتر سرنشینان به‌خصوص در فصل گرما

رنگ روکش صندلی خودرو

رنگ روکش صندلی

مبنای اصلی انتخاب رنگ در محیط داخلی ماشین، کمربند ایمنی است. البته رنگ غالب استفاده‌ شده در داشبورد، قطعات روی درها و پنل ترمز نیز تاثیر بسیاری در انتخاب رنگ روکش صندلی دارد؛ اما این موضوع از پیش توسط طراحان اولیه خودرو بررسی شده و با توجه به رنگ این قطعات، رنگ کمربند ایمنی انتخاب شده است.

برای انتخاب رنگ روکش صندلی با توجه به کمربند ایمنی دو گزینه رنگ همسان و متضاد وجود دارد. در گزینه اولی یعنی همسان، شما باید رنگی را برای پوشش صندلی خودرو انتخاب کنید که در طیف رنگی کمربند ایمنی (کمی روشن‌تر یا پررنگ‌تر) باشد.

اما در گزینه دوم باید کمی درباره دنیای رنگ‌ها و شناخت رنگ‌های متضاد بدانید؛ انتخاب درست این ترکیب بسیار در زیبایی نمای داخلی ماشین و اسپرت کردن آن تاثیر دارد. به طور مثال ترکیب قرمز و مشکی، یکی از محبوب‌ترین رنگ‌هایی است که برای پوشش صندلی استفاده می‌شود.

 نحوه نصب روکش صندلی

نصب انواع پوشش صندلی به طراحی سازنده آن بستگی دارد؛ استفاده از زیپ، چسب و کش رایج‌ترین روش‌های نصب روکش است. اگر بخواهیم که بهترین مدل را از میان این سه نوع انتخاب کنیم؛ نوع زیپ‌دار از همه بهتر و بعد از آن مدل کشی و چسبی در رتبه‌بندی بعدی قرار دارد.

همچنین نوع استفاده راننده از وسیله نقلیه هم در انتخاب روش نصب این قطعه بسیار مهم است؛ به طور مثال برای افرادی که استفاده بیشتری از خودرو دارند، نوع زیپ دار کاربرد بیشتری دارد. اما برای وسیله نقلیه خانوادگی که کمتر از آن استفاده می‌شود، مدل کشی به اندازه کافی تاثیرگذار است.

نکته قابل توجه دیگر در انتخاب پوشش صندلی در خودروهای داراری ایربگ، انتخاب روکشی استاندارد است؛ زیرا استفاده از روکش غیر استاندارد، عملکرد ایربگ را تحت تاثیر قرار داده و ایمنی خودرو را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

نویسنده: شیوا فاضلی