انواع محصولات چری در ایران

۱۷ تیر ۱۴۰۰ انواع محصولات چری در ایران

شرکت خودروسازی چری اتومبیل از سال ۱۹۹۷ میلادی فعالیت خود را در منطقه «آنهوی چین» آغاز کرد. این شرکت به طور اختصاصی روی تولید محصولات سواری، مینی ون و کراس اوور فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۲ با تولید ۵۹۰ هزار دستگاه انواع خودرو، موفق شد جایگاه دهمین خودروساز بزرگ کشور چین را به خود اختصاص دهد.

کمپانی چری به واسطه همکاری با شرکت مدیران خودرو حضور فعالی در کشور ما داشته و طی دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی بسیاری از تولیدات مختلف برند چری وارد بازار ایران شده است. در دهه ۸۰ شاهد عرضه ماشین چری قدیمی همچون چری ویانا بوده‌ایم اما فروش محصولات چری در دهه ۹۰ به ویژه با ارائه محصولات جدید نظیر ماشین چری تیگو ۵ و برخی دیگر مدل‌های شاسی بلند چری با رونقی بیش از پیش روبرو شد. بسیاری از مردم ایران معتقدد هستند که خرید ماشین اگر تنوع انتخاب  برای آنها وجود داشته باشد، لذت بخش است.

چری آریزو ۵

چری آریزو ۶

آریزو ۵ یک سدان جمع و جور شهری است که به عنوان نسل جدید چری E5 یا همان ام وی ام ۵۵۰ از سال ۲۰۱۶ وارد بازار کشور چین شد و مدتی بعد از سوی مدیران خودرو به جاده‌های کشورمان راه یافت. چری آریزو ۵ در ابتدا به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری با توان ۱۱۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر مجهز شده بود. این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا CVT اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شد. اما مدتی بعد شرکت مدیران خودرو اقدام به عرضه چری آریزو ۵ با موتور توربوشارژ کرد و این مدل جدید را «آریزو ۵ توربو» نامید. پیشرانه چری آریزو ۵ توربو نیرویی برابر با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط جعبه دنده ۷ سرعته CVT اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو خواهد شد.

مکانات رفاهی و ایمنی چری آریزو ۵ توربو اکسلنت فول‌آپشن
ترمزهای دیسکی، ABS،EBD، ترمز کمکی EBA، سیستم ضد لغزشTCS ، ESP، سیستم کمک در سربالایی HHC، شش کیسه هوا، حسگر باد تایرها TPMS، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلی و فرمان، سنسور پارک دنده عقب، دیلایت.

چری تیگو ۵

چری تیگو ۵ اسپرت لاکچری

تیگو ۵ شاسی بلند جدید چری از نوع شهری با ابعاد نسبتا جمع و جور است که از سال ۲۰۱۴ میلادی در سبد محصولات شرکت چری جای گرفت. این محصول از سال ۱۳۹۵ به بازار کشورمان راه یافت و پس از مدتی با ارایه نسخه فیس لیفت به حضور خود در ایران تداوم بخشید. چری تیگو ۵ از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب‌ بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته CVT اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌شود.

تیگو ۵ در تیپ های مختلف مهمان بازار کشورمان شده و نسخه اکسلنت آن به عنوان مدل فول آپشن از تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر بهره می برد:
چهار کیسه هوا، نمایشگر 7 اینچی، غربیلک فرمان با روکش چرمی، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه خودکار دوگانه، کروز کنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک، دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، دیلایت، ABS، EBD، EBA، DTC، HHC، ESP، ASR.

آریزو ۶، سدان خانوادگی چینی

چری آریزو 6

چری خودروهای سدان خود را با نام آریزو به بازار عرضه می‌کند. این کمپانی در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸ از خودرویی به نام آریزو GX رونمایی کرد که در ایران با نام آریزو ۶ شناخته می‌شود. این خودرو از نظر پیشرانه با  Chery Tiggo 7 برابری می‌کند و ایده‌ای از کیا اپتیما است. آریزو ۶ از نظر ابعادی تفاوت چشمگیری با آریزو ۵ ندارد. آریزو ۶ به تیپ‌ ترونیک ۹ دنده مجهز شده درحالی که آریزو ۵ دارای تیپ‌ترونیک ۷ دنده است. این سدان چینی ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد و ویژگی‌هایی مانند سنسور نقطه کور، تریم داخلی کرمی و سنسورهای همرنگ بدنه در نسخه‌ مونتاژ حذف شده است.

چری تیگو ۷

شرایط فروش تیگو

تیگو ۷ به عنوان یک شاسی ‌بلند نسبتا لوکس و مدرن از سال ۲۰۱۷ در سبد محصولات کمپانی چری قرار گرفت و به واسطه ظاهر مدرن و نیز بهره‌مندی از امکانات رفاهی مناسب مورد استقبال مشتریان واقع شد. این خودرو مدتی پس از شروع عرضه در چین به لیست تولیدات شرکت مدیران خودرو راه پیدا کرد و توانست خیلی زود جایگاه خود را میان شاسی بلندهای حاضر در بازار ایران پیدا کند. چری تیگو ۷ نیروی خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر توربو شارژ مشترک با آریزو ۵ توربو دریافت می‌کند. توان خروجی و گشتاور حاصل از این پیشرانه همانطور که اشاره شد معادل ۱۴۷ اسب‌بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر است که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی
شش کیسه هوا، نمایشگر ۹ اینچی، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب و جلو، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، سنسور نور، کنترل حسگر فشار باد تایر، گرمکن صندلی‌های جلو، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌‌ای، تهویه مطبوع دوگانه، ABS، EBD، HHC، TCS، DTC، EBA، ASR.

همچنین برخی دیگر از محصولات چری که به محصولات ام وی ام در ایران شناخته می‌شوند، نظیر ام وی ام ایکس۲۲ و ام وی ام ایکس ۳۳ دو ماشین چری شاسی بلند بازار هستند و ام وی ام ۵۳۰ و ۵۵۰ نیز دو ماشین چری قدیمی به حساب می‌آیند. در حال حاضر فروش محصولات چری جدید در ایران به حالت تعلیق درآمده و قیمت ماشین چری شاسی بلند در بازار همچون بسیاری تولیدات دیگر نسبت به گذشته دچار نوسان است.

 

نویسنده: حسین باباپور