بررسی مشخصات بی وای دی اس ۶

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ بررسی مشخصات بی وای دی اس ۶

بی وای دی S6 نخستین محصول کمپانی چینی BYD است که توسط شرکت کارمانیا به بازار ایران راه پیدا کرد. مدل اولیه این محصول در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۰ برای نخستین مرتبه به نمایش درآمد. BYD S6 این افتخار را دارد که به عنوان نخستین کراس اوور چینی، پنج ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و امنیت جاده‌های چین C-NCAP کسب کند.

این خودروی کراس اوور که شباهت فراوانی به نسل دوم لکسوس RX نیز دارد، موفق شد در سال ۲۰۱۲ عنوان پرفروش‌ترین شاسی بلند شهری چینی را به خود اختصاص دهد. شرکت خودروسازی کارمانیا بی وای دی اس ۶ را به عنوان اولین محصول خود از پاییز ۱۳۹۵ به دست مشتریان ایرانی رساند و در حال حاضر نمونه‌های دست دوم این محصول در قالب مدل‌های ۹۵ تا ۹۸ در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد. در ادامه این مطلب نگاهی به شاخصه‌های فنی، ظاهری، وضعیت فروش و… بی وای دی اس ۶ خواهیم انداخت.

مشخصات فنی بی وای دی اس ۶

نمای کناری بی وای دی اس ۶

بی وای دی S6 نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر دریافت می‌کند که قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت بوده و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۲۲۹ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس شش دنده دو کلاچه به سوی محور جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد این شاسی بلند شهری ۱۶۹۵ کیلوگرمی برابر با ۱۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت بی وای دی اس ۶ نیز ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است باک سوخت بی وای دی اس ۶  معادل ۷۲ لیتر گنجایش دارد.

طراحی ظاهری بی وای دی اس ۶

طراحی ظاهری بی وای دی اس ۶

نمای ظاهری بی وای دی اس ۶ بدون ذره‌ای شک و تردید یک نسخه فیس لیفت از لکسوس rx  نسل دوم به شمار آمده و با توجه به آنکه از ریشه‌های ژاپنی برخوردار است، جلوه به مراتب قابل قبول و مناسبی فارغ از طراحی‌های پیچیده امروزی را در معرض دید قرار داده است. نمای روبروی این محصول شباهتی به لکسوس نداشته و تلاش شده تا چهره آن تا حدودی منحصر به‌ فرد جلوه کند. با این حال المان‌های ترسیم شده در بخش روبروی اس ۶ در مقایسه با محصولات امروزی پیچیدگی چندانی نداشته و حس مهیجی را به بیننده منتقل نمی‌کند.

البته در اینجا خبری از ناهماهنگی‌های زننده و زشت نیز وجود ندارد و می‌توان گفت که طراحان موفق شده‌اند چهره‌ای نسبتا آرام و متناسب با یک کراس اوور خانوادگی را برای بی وای دی اس ۶ رقم بزنند. البته شاید مشتریان جوان‌تر این سبک طراحی کلاسیک را چندان نپسندند. نمای بغل به خوبی شباهت میان لکسوس آر ایکس و بی وای دی اس ۶ را به نمایش می‌گذارد؛ به ویژه طراحی پنجره‌ها، ستون‌ها و شیب سقف کاملا این موضوع را مشهود ساخته‌اند. در این قسمت سعی شده تا با بهره‌گیری از حجم پردازی‌ها در قسمت گلگیرها و استفاده از خطوط شانه‌ای، نمای خوش‌فرم‌تر برای پروفیل جانبی این کراس اوور چینی پدید آورده شود. قسمت عقب خودرو نیز شباهت زیادی با فرم بدنه لکسوس آر ایکس دارد؛ به خصوص سبک طراحی درب صندوق و شیشه عقب این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد. در اینجا نیز از چراغ‌هایی با طراحی ساده به صورت دو تکه بهره گرفته شده که جلوه نسبتا قابل قبولی را برای بخش عقب این خودرو به پدید آورده‌اند. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی بدنه بی وای اس ۶ شاید نسبت به محصولات امروزی چندان هیجان‌انگیز و زیبا به نظر نرسد اما به جرات می‌توان گفت که عیب و ایراد خاصی نیز در آن وجود نداشته و عمده خانواده‌ها از این سبک طراحی بی‌آلایش ابراز نارضایتی نخواهند کرد.

طراحی کابین وای دی اس ۶

طراحی داخلی بی وای دی اس ۶

پس از ورود به کابینه اس ۶ با شمایلی نسبتا قدیمی اما منظم و دلنشین مواجه خواهید شد که همچون نمای بیرونی ضمن ارائه یک سبک طراحی بی‌آلایش، وقار و دلنشینی قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته و به راحتی می‌تواند رضایت مشتریان به ویژه خانواده‌ها و افراد مسن‌تر را کسب کند. طرح و اندازه غربیلک فرمان نیز متناسب با ویژگی‌های این محصول طراحی شده و در نوع خود قابل قبول جلوه می‌کند. ناگفته نماند که اهرم تعویض دنده همچون لکسوس آر ایکس بر روی سطح شیبدار و در ارتفاعی بالاتر از حد معمول جانشانی شده و به خوبی در دسترس راننده قرار دارد.

همچنین نظم و ترتیب دکمه‌های مختلف روی کنسول میانی اطراف صفحه نمایشگر نیز در نوع خود جالب توجه بوده و راننده را دچار سردرگمی نخواهد کرد. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد از جنس پلاستیک بوده و از لحاظ کیفی گرچه چندان مرغوب نیست اما می‌توان آن را متناسب با محصولات موجود در این رنج قیمت ارزیابی کرد. همچنین فرم صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن سرنشین را به میزان مناسبی در برگرفته و روکش چرمی آنها کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

فضای کابین بی وای دی اس ۶ کاملا جادار بوده و به خوبی می‌تواند پذیرای پنج سرنشین بزرگسال باشد. ناگفته نماند که در قسمت پشت صندلی‌های ردیف دوم حدود ۴۹۶ لیتر فضا ویژه جای دادن اسباب و وسایل مسافرت وجود خواهد داشت که از این حیث نیازهای خانواده‌ها را به خوبی برطرف خواهد کرد. ضمنا در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این میزان فضا تا ۱۵۷۰ لیتر گسترش خواهد یافت.

آپشن‌ها بی وای دی اس ۶

بی وای دی اس ۶ موجود در بازار ایران به تجهیزات زیر مجهز شده است: کروز کنترل، حالت رانندگی اکو، سنسورهای پارک در جلو و عقب، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۱۱ بلندگو به علاوه هندزفری، نمایشگر لمسی هفت اینچی، دوربین عقب، دوربین جانبی بلوتوث، USB، نمایشگر صفحه کیلومتر با دوربین جانبی راست، قطب نما، شش عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین به علاوه ایربگ پرده‌ای و جانبی)، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته، صندلی عقب تاشونده دوتکه، روکش صندلی چرمی، برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، ریموت شیشه بالابر.

مزایا و معایب بی وای دی اس ۶

در زمینه نقاط قوت این محصول چینی می‌توان به سیستم تعلیق نرم و سواری راحت، امکانات ایمنی مناسب، کابین جادار و کیفیت ساخت قابل قبول اشاره کرد. از سوی دیگر مواردی همچون عرضه محدود که موجب محدودتر شدن خدمات پس از فروش این محصول شده و فقدان سامانه کنترل پایداری را می‌توان به عنوان نقاط ضعف بی وای دی اس ۶ در نظر گرفت.

بی وای دی اس ۶ در بازار

این محصول از یک برند کمتر شناخته شده و توسط یک شرکت داخلی ناشناخته‌تر به دست مشتریان ایرانی رسید. با این حال به دلیل عملکرد فنی نسبتا مناسب و ظاهر قابل قبول که متناسب با نیاز مشتریان ایرانی بود، برخی از خریداران ریسک تصاحب این خودرو را به جان خریده و اقدام به تملک آن کردند که البته می‌توان گفت از خرید خود چندان ناراضی نبوده و با توجه به قیمت مناسب آن، خودرو شاسی بلند مقبولی را به چنگ آوردند.

این حال به نظر می‌رسد اگر این محصول به صورت گسترده‌تر و توسط یک کمپانی بزرگ‌تر روانه بازار ایران می‌شد، اینک بی وای دی اس ۶ نیز یکی از پرفروش‌ترین محصولات کراس اوور داخلی لقب می‌گرفت؛ اما با توجه به عرضه محدود این محصول باید گفت که وضعیت فروش بی وای دی اس ۶ در بازار ایران چندان پر رونق بوده و در سطوح متوسط رو به پایین دنبال می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده:حسین باباپور