بررسی بی ام و X4، جانشین خلف X6!

۸ تیر ۱۳۹۹ بررسی بی ام و X4، جانشین خلف X6!

بی ام و x4 یک کراس اوور کوپه لوکس کامپکت است که از سال ۲۰۱۴ در سبد تولیدات کمپانی آلمانی بی ام و قرار گرفته و تاکنون دو نسل از آن به بازار کشورهای مختلف راه پیدا کرده است.

نسل اول بی ام و x4 با کد F26 در قالب مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. این خودرو در اصل بر اساس پلتفرم نسل دوم بی ام و X3 ساخته شده و از لحاظ فنی اشتراکات بسیار زیادی با آن مدل کراس اوور دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم بی ام و x4 را از جنبه‌های مختلف ظاهری، فنی، امکانات و وضعیت فروش در بازار ایران مورد بررسی قرار دهیم.

فروش فوری خودرو

طراحی ظاهری بی ام و X4

طراحی ظاهری بی ام و X4

همانطور که اشاره شد بی ام و ایکس4 بر اساس پلتفرم مدل ایکس۳ ساخته شده و در واقع می‌توان آن را نمونه کوپه از مدل مذکور دانست. نمای روبرو به ویژه در بخش چراغ‌ها و جلوپنجره کاملا شبیه به بی ام و X3 طراحی شده است. حالت اخم‌آلود چراغ‌ها و جانمایی مناسب آنها در دو طرف جلوپنجره کلیوی جلوه‌ای مصمم و قاطع به این کراس اوور کوپه بخشیده است. سبک طراحی سپر و محل قرارگیری مه شکن‌ها نیز بسیار مشابه مدل ایکس تری است.

در نمای جانبی و روی درپوش موتور برخی حجم پردازی‌ها و خطوط برجسته مشاهده می‌شود که فرم بدنه این خودرو را نسبتا عضلانی و ورزشکارانه جلوه می‌دهند. جالب توجه‌ترین المان نمای جانبی این خودرو به سبک جذاب و نسبتا اسپرت سقف و فریم پنجره‌ها  برمی‌گردد که ماهیتی کوپه مانند به این کراس اوور بخشیده است. در نمای عقب نیز شاهد طراحی جذاب چراغ‌ها و ارتفاع نسبتا زیاد درب صندوق هستیم که حالتی شبیه به اتومبیل‌های سدان فست بک را در ذهن تداعی می‌کند.

طراحی سپر عقب هم به صورت ساده اما هماهنگ با سایر المان‌های بدنه صورت پذیرفته و حجم مناسبی به نمای پشت بی ام و x4 بخشیده است. به طور کلی طراحی ظاهری ایکس4 به ویژه در نماهای عقب و جانبی صحنه‌های بسیار خوشایندی را به نمایش می‌گذارد، به نحوی که می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین کراس اوورهای حال حاضر بازار کشور از لحاظ بصری به حساب آورد.

طراحی داخلی بی ام و x4

طراحی داخلی ب ام و x4

طراحی داخلی x4 نیز تفاوت زیادی با ایکس ۳ نداشته و از همان فرم کلی تبعیت می‌کند. به گونه‌ای که پس از ورود به کابین خودرو متوجه فرم نسبتا قدیمی کنسول میانی داشبورد خواهید شد که برخلاف نمای ظاهری اثر چندانی از هیجان و شاخصه‌های اسپرت در آن احساس نمی‌شود. کنسول میانی به حالتی نسبتا کلاسیک طراحی شده اما چینش منظم دکمه‌های مختلف در بخش زیرین دریچه‌های تهویه به فرمی آرامش‌بخش و دلنشین صورت پذیرفته است.

غربیلک فرمان نیز گرچه فرم و قطر مناسبی دارد اما به همراه پنل کیلومتر شمار جلوه‌های مهیجی را در برابر چشمان راننده رقم نخواهند زد. متریال به کار گرفته شده در ساخت این کابین از نوع باکیفیت بوده و می‌تواند رضایت مشتریان را به طور کامل در پی داشته باشد. فرم و نوع روکش صندلی‌ها نیز از وضعیت مشابهی برخوردار هستند. هر پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط می‌تواند با حداقل به محدودیت در کابین بی ام و x4 حضور یابند؛ اما با این حال افراد بلندقد به دلیل شیب بخش انتهایی سقف و همچنین فاصله نسبتا محدودتر بین محورها تا حدودی با معذوریت از ناحیه سر یا فضای پا مواجه خواهند شد.

محفظه بار BMW X4 حدود 525 لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار خواهد داد. همچنین در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این رقم تا ۱۴۳۰ لیتر افزایش خواهد یافت. به طور کلی طراحی کابین x4 آن گونه که باید و شاید اسپرت و مهیج به نظر نرسیده و تا حدودی کلاسیک و قدیمی جلوه می‌کند. با این حال این قسمت از لحاظ کیفی چیزی کم نداشته و فضای نسبتا مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

فروش فوری خودرو

آپشن‌ها و امکانات بی ام و X4

از جمله مهمترین آپشن‌ها و امکانات رفاهی ایمنی موجود در بی ام و ایکس4 مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱7 می‌توان به لیست بلندبالای ذیل اشاره کرد:

کروز کنترل هوشمند، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، چهار حالت رانندگی اکو و کامفورت و اسپرت و اسپرت پلاس، تعلیق هوشمند سنسورهای پارک جلو و عقب، حسگر باران، حسگر فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین تصادف از جلو و عقب، تابلو خوان، رادار تشخیص عابر پیاده، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD، ترمز ضدقفلABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، دیلایت، اتولایت، بالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو، چراغ مه شکن عقب، چراغ چرخشی، چراغ شوی، چراغ زنون یا LED، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم مصنوعی حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، فرمان M اسپرت، سیستم‌های پخش صوت هارمان ۶۰۰ وات است.

از دیگر ویژگی های این خودرو می‌توان به نمایشگر مرکزی، رهیاب، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، اپل کارپلی، usb شش عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو – پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده و سرنشین جلو از نوع 8 حالته برقی همراه با تنظیم گودی کمر، صندلی عقب تاشونده سه تکه، گرمکن  و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی هوشمند با جک، آینه‌ وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، مموری آینه، کیت بدنه ام اسپرت اشاره کرد.

 مزایا و معایب بی ام و X4

طراحی بی ام و X4

از جمله مهمترین مزایای BMW X4 می‌توان به کیفیت ساخت بالا، فرمان پذیری مناسب، عملکرد فنی مطلوب، طراحی ظاهری سطح بالا، امکانات رفاهی بسیار مطلوب و بازار خرید و فروش بهتر از BMW X3 اشاره کرد. از سوی دیگر می‌توان از مواردی نظیر تعلیق نسبتا خشک و حساسیت پیشرانه به بنزین کم کیفیت به عنوان نقاط ضعف این خودرو اشاره کرد.

وضعیت فروش بی ام و X4 در ایران

با توجه به اعتبار برند و رونق فروش محصولات بی ام و در ایران باید گفت که بی ام و ایکس4 نیز با توجه به فرم بدنه خاص و کوپه مانندش که حالتی اسپرت‌تر از بی ام و ایکس تری را در ذهن پدید می‌آورد، توانسته به یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای لوکس کشور تبدیل شود. بنابراین این خودرو در رقابت با محصولاتی همچون بی ام و X3 از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و می‌توان بازار خرید و فروش بی ام و X4 را نسبتا پر رونق و مناسب ارزیابی کرد.فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور