بررسی مشخصات فنی تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

۲۲ تیر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

تویوتا هایلوکس یکی از معروف‌ترین و جان‌سخت‌ترین وانت‌هایی است که در همه کشورهای جهان طرفداران پروپاقرصی دارد. از سال ۱۹۶۸ میلادی تاکنون، هشت نسل از این پیکاپ به بازار آمده است و در این سال‌ها از یک وانت جمع و جور ارزان‌قیمت به یک پیکاپ بزرگ و گران تبدیل شده است.

هایلوکس مورد توجه آفرودسواران و افرادی است که نیاز به یک خودرو کاری دارند. همین طور بسیاری از ارگان‌های نظامی جهان نیز این وانت را در ماموریت‌های خود به کار می‌گیرند. چرا که علاوه بر دوام فنی بالا، از قابلیت آفرود و توانایی فنی مطلوب برای انجام کارهای مختلف در جاده‌های هموار و ناهموار برخوردار است. نسل‌ها و مدل‌های مختلف تویوتا هایلوکس وارد کشورمان شده که جدیدترین و آخرین آن‌ها مدل ۲۰۱۶ این وانت است.

مزایا و معایب

+ قابلیت آفرود

+ کیفیت ساخت بالا

+ دوام فنی

فنربندی خشک

کمبود آپشن‌ها و امکانات

فرمان‌پذیری ضعیف

مشخصات فنی

نسل هشتم تویوتا هایلوکس با موتورها و جعبه دنده‌های مختلفی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. از موتورهای بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتری و ۶ سیلندر ۴ لیتری گرفته تا پیشرانه‌های دیزلی ۲.۵ لیتری توربوشارژ و موتورهای اینترکولر ۳ لیتری که قدرتشان از طریق گیربکس‌های ۵ و ۶ سرعته دستی و اتوماتیک به محور عقب یا چهار چرخ منتقل می‌شود.

اما تویوتا هایلوکس وارداتی در بازار ایران به موتور بنزینی ۲.۷ لیتری با قدرت ۱۶۴ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن.متر و گیربکس دستی ۵ سرعته یا جعبه دنده اتومات ۶ سرعته مجهز است. این موتور بنزینی در تویوتا پرادو هم استفاده شده است.

سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) در نسل هشتم هایلوکس قفل مرکزی ندارد، اما به صورت برقی تنظیم می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۶۴ اسب بخار

گشتاور

۲۴۵ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۱۱ ثانیه (دستی)

۱۲ ثانیه (اتوماتیک)

سرعت

۱۶۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (دستی)

۱۱.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (اتوماتیک)

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

بدنه

پیکاپ بزرگ

نوع رینگ

فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۳۵ میلیمتر

عرض

۱۸۵۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۸۱۵ میلیمتر

فاصله محورها

۳۰۸۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۸۸۰ – ۱۹۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ابعاد فضای بار

۱۵۷۵ میلیمتر

۱۵۲۰ میلیمتر

۴۸۰ میلیمتر

وزن بار قابل حمل

۱۱۱۵ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۸۰ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

نسل هشتم تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ نسبت به مدل قبلی، چهره‌ای خشن‌تر و اسپرت‌تر دارد. در نمای جلو، چراغ‌ها با حالتی اخم‌آلود و خشن، دو طرف جلوپنجره کرم‌رنگ جای گرفته‌اند. نوارهای کرومی جلوپنجره به همراه لوگوی بزرگ تویوتا در وسط آن نیز جلوه هماهنگ و جذابی به چهره هایلوکس جدید بخشیده است. طرح سپر به همراه دریچه‌های بزرگ تهویه و قاب‌های مه‌شکن هم در نوع خود ساده، کاربردی و متناسب دیده می‌شود.

استفاده از حجم‌پردازی‌های متناسب روی پروفیل جانبی و همچنین خطوط برجسته روی کاپوت، باعث عضلانی‌تر و جسورانه‌تر شدن نمای ظاهری این پیکاپ ژاپنی شده است. در نمای عقب، مثل همه وانت‌ها، شاهد طراحی ساده و عمودی چراغ‌ها و درب فضای بار هستیم. سپر عقب نیز به صورت برجسته است و طرحی کلاسیک دارد و از مواد پلاستیکی و فلزی ساخته شده است. همچنین محل قرارگیری دستگیره و چراغ ترمز در وسط درب محفظه بار نیز ویژه مدل‌های فول آپشن خواهد بود.

به طور کلی، طراحی ظاهری تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ دو کابین بلند، همان چیزی است که از یک وانت ژاپنی انتظار می‌رود. بدنه خوش‌فرم و عضلانی در کنار شکل و شمایل اسپرت سبب شده است تا این خودرو همچنان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین پیکاپ‌های دنیا شناخته شود.

طراحی داخلی

کابین تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

پس از ورود به کابین تویوتا هایلوکس متوجه سبک طراحی مدرن این پیکاپ خواهید شد و نسبت به نسل گذشته مدرن‌تر و جالب توجه‌تر به نظر می‌رسد.

تغییر محل دریچه‌های تهویه به قسمت بالایی داشبورد و نصب نمایشگر لمسی روی کنسول میانی باعث شده تا داشبورد تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ جذاب‌تر و کاربردی‌تر شود. نظم و ترتیب دکمه‌ها و کلیدهای موجود در این بخش نیز مناسب و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد.

استفاده از خطوط سیال و شکل‌های مدرن در طراحی داشبرد، به ویژه در کنسول میانی، نمای این بخش را بهتر کرده است. غربیلک فرمان و کیلومترشمار پشت آن نیز زیبا و تا حدی اسپرت به نظر می‌رسد.

متریال مرغوب و باکیفیت در کابین هایلوکس ۲۰۱۶ استفاده شده است و می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند. همچنین سرنشینان بزرگسال به راحتی می‌توانند از امکانات این پیکاپ بهره ببرند. البته افراد قدبلند در ردیف عقب با محدودیت‌هایی در ناحیه سر و زانوها مواجه خواهند شد. فرم صندلی‌ها و پوشش چرمی نیز اصول ارگونومیک را تا حد امکان رعایت کرده و فضای راحتی را برای سرنشینان تدارک دیده است.

به عنوان یک وانت، وجود فضای بزرگ و جادار در بخش عقب تویوتا هایلوکس کافی است تا اسباب وسایل یک یا چند خانواده برای مسافرت‌های طولانی درون آن جای‌گذاری شود و از این بابت هیچ‌گونه دغدغه یا نگرانی وجود نخواهد داشت.

قیمت تویوتا هایلوکس در بازار

نمای عقب تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

تویوتا هایلوکس به دلیل توانایی‌ها فنی و البته اعتباری که در مدت ده‌ها سال کسب کرده، یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین وانت‌های بازار ایران است و نسل‌های مختلف آن جزو پرفروش‌ترین وانت‌های وارداتی در کشورمان به شمار می‌روند. بنابراین به راحتی می‌توان وضعیت خرید و فروش خودرو ژاپنی را پررونق و مناسب ارزیابی کرد‌.

البته ناگفته نماند که افزایش قیمت‌ها در بازار کشور سبب شده تا برخی از مشتریان مرفه به جای خرید یک وانت لوکس مدل ۲۰۱۶ به سراغ خودروهای کراس اوور چینی جدید رفته و خرید آن‌ها را به تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ ترجیح دهند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو