بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷

تویوتا کرولا یک خودرو شهری جمع و جور ویژه بازار کشورهای در حال توسعه و مشتریان نه‌چندان ثروتمند است که از سال ۱۹۶۶ وارد سبد محصولات کمپانی خودروسازی تویوتا ژاپن شد.

کرولا تا سال ۱۹۷۴ پرفروش‌ترین ماشین تاریخ بود و از آن زمان به بعد نیز یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌آید. تاکنون ۱۲ نسل از این خودرو به بازارهای مختلف معرفی شده که در این میان نسل‌های نهم، دهم و یازدهم تویوتا کرولا طی سال‌های اخیر مهمان خیابان‌های کشور ما شده‌اند. شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی کمپانی تویوتا ژاپن، نسل یازدهم تویوتا کرولا را با مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ وارد بازار کشورمان کرد و در قالب دو مدل XLI و GLI به دست مشتریان داخلی رساند.

ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ موجب شد تا نسل دوازدهم این سدان ژاپنی به خیابان‌های ایران نرسد و شاهد حضور تویوتا کرولا ۲۰۱۹ نباشیم.

مزایا و معایب

+ دوام فنی

+ سواری نرم و راحت

+ کابین جادار

+ مصرف سوخت اقتصادی

– امکانات رفاهی اندک

مشخصات فنی

مدل‌های ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ تویوتا کرولا سدان با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت. حداکثر خروجی این موتور ۱۴۳ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن.متر است و یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

این خودرو در مدل‌های GLI و XLI توسط ایرتویا وارد شد که فقط از نظر سطح آپشن‌ها با هم تفاوت دارند. تویوتا کرولا XLI به عنوان مدل پایه دارای کروز کنترل، سنسور جلو و عقب، ترمز کمکی، چراغ روز، چراغ جلو هالوژن، فرمان برقی، غربیلک فرمان با دکمه‌های کنترلی، نمایشگر مولتی مدیا ۷ اینچی، دوربین عقب، ورود بدون کلید، تهویه دستی و آینه جانبی برقی است.

تیپ GLI کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ سطح آپشن‌های بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد که علاوه بر امکاناتی که برای تیپ XLI نام برده شد، شامل ارتفاع نور بالا اتومات، چراغ جلو LED پروژکتور، روکش چرمی فرمان، استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک و سانروف می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۴۳ اسب بخار

گشتاور

۱۸۷ نیوتن.متر

گیربکس

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۵ ثانیه

سرعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۷ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۲۰ میلیمتر

عرض

۱۷۷۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۹۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۵۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۵ – ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری تویوتا کرولا

طراحی نمای ظاهری نسل یازدهم تویوتا کرولا نسبت به مدل پیشین کاملا تهاجمی‌ و اسپرت‌تر صورت پذیرفته و شاهد نوعی طراحی هیجان‌انگیز و جوان پسند روی بدنه این خودرو هستیم که توانسته ضمن ارائه ظاهری جذاب‌تر از نسل‌های پیشین، اقشار مختلف مشتریان به ویژه جوانان را به میزان بیشتری به سوی خود جلب سازد.

در نمای روبرو شاهد طرح به هم پیوسته چراغ‌ها و جلوپنجره با نوارهای کرومی هستیم که ظاهری کاملا خشن مطابق با روحیات سامورایی‌های ژاپنی را از این خودرو به نمایش گذاشته است. طرح ساده سپر و المان‌های آن نیز در هجومی‌تر جلوه کردن نمای روبروی تویوتا کرولا تاثیر مناسبی داشته است. روی درب موتور و همچنین پروفیل جانبی بدنه این خودرو از برخی خطوط حجمی به گونه‌ای استفاده شده که فرم بدنه کرولا تا حد امکان از سادگی فاصله گرفته و خوش‌تراش‌تر به نظر برسد.

یک خط شانه‌ای از انتهای چراغ عقب و در امتداد دستگیره درها تا قسمت جلو خودرو کشیده شده که در نوع خود زیبا به نظر می‌رسد. شیب مناسب سقف و فرم اسپرت فریم پنجره‌ها و ستون C نیز سبب مهیج‌تر به نظر رسیدن نمای کنار تویوتا کرولا شده است.

در قسمت عقب از چراغ‌های بزرگ و کشیده مطابق با طرح انواع جلو استفاده شده تا همان حس و حال هیجان‌برانگیز را به بینندگان انتقال دهد.

در مجموع می‌توان عنوان داشت که شمایل ظاهری تویوتا کرولا در قیاس با مدل‌های پیشی آن کاملا تهاجمی‌تر طراحی شده و به نظر می‌رسد که توانسته رضایت خاطر مشتریان به ویژه اقشار جوان‌تر را نسبت به خود جلب سازد.

طراحی داخلی

نمای داخل تویوتا کرولا

پس از ورود به کابین تویوتا کرولا متوجه نوعی طراحی متفاوت و زیبا در فضای داخلی این سدان جمع و جور ژاپنی خواهید شد که ضمن ارائه طراحی متفاوت، فضایی تقریبا جسورانه و آینده‌نگرانه را به نمایش گذاشته است.

طراحی داشبورد در عین سادگی جذابیت بالایی داشته و کنسول میانی آن نیز در نوع خود از یک طراحی نامتقارن با وجهه‌ای متفاوت و جالب توجه بهره می‌برد. طرح دریچه‌های تهویه دایره‌ای در دو طرف داشبورد نیز در نوع خود حس و حال اسپرت و خوشایندی را انتقال می‌دهد.

غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن مشابه برخی دیگر محصولات تویوتا به نظر رسیده و طرح مقبولی را در مقابل چشمان راننده پدید آورده‌اند. کیفیت متریال کابین نیز مطلوب بوده و می‌تواند انتظارات را برآورده سازد.

همچنین کابین تویوتا کرولا E170 جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط فضای مناسبی را در اختیار قرار داده و محدودیت چندانی را متوجه سرنشینان نخواهد ساخت. صندوق عقب کرولا نیز حدود ۴۵۲ لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار داده و می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی ایشان در حد امکان باشد.

در مجموع باید عنوان داشت که فضای کابین تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ از لحاظ طراحی، کیفیت و سایر فاکتورهای کاربردی، نمره قابل قبولی را کسب می‌کند. البته احتمال دارد برخی مشتریان نسبت به طراحی کابین چندان رضایت نداشته باشد و سبک ساده سایر محصولات رقیب را ترجیح دهند.

تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ در بازار

نمای عقب تویوتا کرولا

محصولات تویوتا همواره در ایران جزو پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بوده‌اند و مشتریان ایرانی علاقه خاصی نسبت به تولیدات این برند نشان داده‌اند. تویوتا کرولا نیز در نسل‌های گذشته به صورت گسترده وارد بازار کشور شده و مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

با این حال تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ به دلیل آن که از لحاظ فنی و همچنین امکانات رفاهی ایمنی نسبت به رقبای کره‌ای نظیر هیوندای النترا و یا مزدا ۳ کمی سطح پایین‌تر ظاهر شده، نتوانسته آن طور که باید و شاید گوی رقابت را از این حریفان برباید و نظر مشتریان را به خود جلب کند. با این وجود می‌توان وضعیت خرید و فروش تویوتا کرولا E170 در بازار ایران را در سطوح متوسط ارزیابی کرد.

تویوتا کرولا ۲۰۱۹ در بازار

نسل دوازدهم تویوتا کرولا با مدل ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی فرستاده شد. این خودرو روی پلتفرم جدید تویوتا ساخته شده و ظاهر اسپرت‌تری از نسل قبلی دارد. چراغ‌های کشیده، سپر زاویه‌دار، جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های کریستالی و حجم‌پردازی روی بدنه از المان‌های ظاهری تویوتا کرولا ۲۰۱۹ است. طراحی ظاهری سدان ژاپنی نیز به‌روزتر شده و در این نسل یک نمایشگر بزرگ‌تر روی داشبرد سوار قرار گرفته است. کرولا ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های بنزینی ۱.۲ و ۱.۸ و ۲ لیتری و همین طور موتورهای هیبریدی عرضه شد. به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، ایرتویا نتوانست تویوتا کرولا ۲۰۱۹ را به خریداران ایرانی عرضه کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45