بررسی مشخصات فنی جک J5

۱۷ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی جک J5

ماشین جک جی ۵ (jac j5) از سال ۲۰۱۱ در قالب یک سدان کامپکت به لیست تولیدات کمپانی خودروسازی جک JAC موتورز (JAC MOTORS) اضافه شد. همچنین یک نسخه هاچبک پنج در نیز از این خودرو به بازار چین و سایر کشورها راه یافته است. با این حال تنها نسخه سدان جک جی ۵ در قالب مدل‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در بازار کشورمان حضور دارد. ابتدا نمونه ۱.۵ لیتری دنده‌ای وارد بازار ایران شد اما مدتی بعد کرمان موتور تصمیم به مونتاژ و عرضه مدل اتوماتیک با پیشرانه ۱.۸ لیتری گرفت و تمرکز اصلی خود را روی تولید نمونه مجهز به گیربکس خودکار قرارداد. در ادامه مطلب قصد داریم تا جک جی ۵ را از جنبه‌های ظاهری، کابین، آپشن‌ها و امکانات و وضعیت فروش در ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی جک جی ۵

جک جی ۵ ابتدا در نسخه دنده‌ای با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به بازار کشورمان راه پیدا کرد. قدرت این پیشرانه برابر با ۱۱۱ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن به ۱۴۶ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این نسخه از جک j5 برابر با ۱۰ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. جک جی ۵ دنده‌ای معادل ۶.۶ لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

از طرف دیگر پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۱ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور با یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک جفت شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ جک j5 را به رقم ۱۰.۵ ثانیه رسانده است. حداکثر سرعت تغییری نکرده اما میزان مصرف سوخت ترکیبی جک جی ۵ در مدل اتوماتیک به رقم ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

طراحی ظاهری جک J5

طراحی ظاهری جک جی 5

نوع طراحی ظاهری جک جی ۵ به گونه‌ای است که به ویژه در همان سال‌های ابتدایی عرضه به بازار ایران توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان، به ویژه اقشار متوسط رو به پایین جامعه را به سوی خود جلب سازد؛ چرا که عمده مشتریان هدف این خودرو را قشر کارمند و یا افرادی که پیش از آن مجبور بودند تولیدات داخلی همچون انواع سمند، پژو پارس، تندر ۹۰ و امثال این‌ها را خریداری کنند، تشکیل می‌داد. بنابراین حضور یک مدل جدید و نسبتا خوش‌قیمت با طراحی ظاهری متفاوت و به‌روزتر از تولیدات داخلی که امکانات بیشتری رفاهی ایمنی را نیز در اختیار مشتریان می‌گذاشت، کافی بود تا خریداران بازار کم تنوع ایران خیلی زود به سوی این سدان کامپکت چینی جلب شوند.

بهتر است بدانید که جک جی ۵ توسط شرکت بسیار معروف ایتالیایی یعنی پنین فارینا طراحی شده و از ظاهر نسبتا معقول و قابل قبولی سود می‌برد. در نمای روبرو شاهد یک جلوپنجره کشیده هستیم که عمده فضای خالی میان دو چراغ و درب موتور را به قلمرو خود تبدیل کرده است. حالت چراغ‌ها نیز تا حدودی پرخاشگرانه اما در عین حال صمیمی به نظر می‌رسد. هواکش میانه سپر  تقریبا مشابه با فرم جلوپنجره ترسیم شده و دو عدد جایگاه مه شکن در دو طرف آن فضای خالی سپر را به طرز دلنشینی پر کرده است.

همچنین دو خط حجمی که از ستون A تا دو طرف جلو پنجره کشیده شده و فرمی عضلانی و خوش‌تراش‌تر به نمای جلو این خودرو بخشیده‌اند. نمای جانبی جک جی ۵ به حالتی نسبتا ساده اما آرامش‌بخش طراحی شده و انحناهای به کار رفته در ترسیم خط سقفی و فریم پنجره‌ها حالتی آیرودینامیک داشته و به نوبه خود جذاب جلوه می‌کند.

طراحان به جهت کاهش سادگی این بخش یک خط شانه‌ای و همچنین برخی حجم پردازی‌های جزئی را روی پروفیل کناری خودرو ترسیم کرده‌اند. فرم چراغ‌های عقب و نوع طراحی سپر تا حدودی ساده و نه چندان جذاب به نظر می‌رسند اما با این وجود نمی‌توان انتقاد اساسی به طراحی نمای پشت این خودرو نسبتا اقتصادی چینی وارد دانست. به طور کل در یک جمع‌بندی باید اظهار داشت که سبک و سیاق طراحی بدنه جک جی ۵ در مقایسه با خودروهای پر زرق و برق امروزی چندان مدرن و اسپرت به نظر نخواهد رسید اما با این وجود هنگامی که آن را با محصولاتی همچون انواع ساندرو، سمند، پژو پارس و حتی برلیانس مقایسه می‌کنیم، می‌توان به زیبایی نسبی این سبک از طراحی اذعان کرد.

طراحی داخلی جک جی ۵

طراحی داخلی جک جی ۵ 

نمای داخلی کابین جک جی ۵ نیز همچون طراحی بیرونی آن تقریبا ساده اما مدرن‌تر از محصولات داخلی بوده و المان‌های اسپرت به ویژه در بخش غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار آن به چشم می‌خورد. در این بین نوع طراحی دریچه‌های میانی تهویه که حالتی ذوزنقه شکل دارند چندان خوشایند و هماهنگ با سایر ادوات به نظر نمی‌رسند. متریال به کار رفته در ساخت کابین از نوع کاملا مرغوب نیست اما استفاده از برخی پلاستیک‌های براق در داشبورد و رودری‌ها توانسته سطح کیفی کابین را بالاتر از آنچه که هست نمایش دهد. فرم صندلی‌ها نیز در مقایسه با برخی خودروهای هم‌رده داخلی مناسب‌تر بوده و از ارگونومی بالاتری بهره می‌برد.

کابین جک جی ۵ از نظر گنجایش محدودیت چندانی را به سرنشینان خود تحمیل نکرده و فضای نسبتا کافی و مناسبی را برای حضور پنج سرنشین بزرگسال فراهم آورده است. همچنین ظرفیت صندوق عقب جک j5 حدود ۴۳۰ لیتر است که به حد کفایت پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانواده‌ها خواهد بود. به طور کل می‌توان چنین اظهار داشت که طراحی کابین و کیفیت داخلی جک j5 در مقایسه با رقبای مشابه نسبتا مناسب به نظر رسیده و می‌تواند جوابگوی سلایق مشتریان ایرانی در این رنج قیمت باشد. با این حال فقدان صفحه نمایشگر لمسی فابریک موجب دل‌زدگی برخی از مشتریان خواهد شد.

آپشن ها و امکانات   JAC J5

نمای عقب جک جی 5

از جمله مهمترین آپشن‌ها و امکانات موجود در جک جی ۵ مجهز به گیربکس اتوماتیک به عنوان نسخه فول آپشن می‌توان از موارد زیر نام برد:

سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ebd، ترمز ضد قفل abs، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، درگاه usb، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، تهویه اتوماتیک به علاوه دریچه‌های عقب، صندلی‌های جلو با تنظیمات ۸ حالته دستی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف.
واضح است که امکانات جک جی ۵ در مقایسه با سدان‌های روز و گران‌قیمت‌تر چندان دل‌چسب و پروپیمان به نظر نمی‌رسد.

مزایا و معایب JAC J5

از جمله مهمترین مزیت‌های جک جی ۵ می‌توان به طراحی ظاهری معقول، کابین  جادار و عملکرد فنی قابل قبول اشاره کرد. از طرف دیگر انتقاداتی بر میزان مصرف سوخت مدل اتوماتیک، نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک و کیفیت رنگ بدنه این محصول وارد شده است.

وضعیت فروش جک جی ۵ در بازار ایران

جک جی ۵ یکی از خوش فروش‌ترین سدان‌های چینی بازار ایران به حساب آمده و تا پیش از عرضه برخی کراس اوورهای هم قیمت همچون ام وی ام x۲۲ به خوبی توانسته بود نظر مشتریان را به سوی خود جلب سازد. به هر روی در حال حاضر نیز با وجود توقف تولید جک جی ۵ این محصول همچنان به ویژه در نسخه اتوماتیک یکی از سدان های مورد توجه مشتریان بازار داخل به حساب آمده و وضعیت فروش متوسط رو به بالایی برای خود در کشورمان فراهم آورده است.

نویسنده: حسین باباپور