بررسی مشخصات فنی جک S3

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی جک S3

جک S3 یکی از کراس‌اوورهای کوچک بازار کشورمان است که در ابتدای عرضه به دلیل طراحی ظاهری خاص و کمی زشت، مورد استقبال چندان خوبی قرار نگرفت، اما رفته‌رفته افرادی که از ماشین‌های داخلی خسته شده بودند و توان خرید خودروهای گران‌قیمت‌تر را هم نداشتند، جذب جک S3 شدند. سواری نرم، استهلاک فنی نه‌چندان بالا، امکانات بهتر از خودروهای داخلی و همچنین کارکرد بهتر نسبت به برخی خودروهای چینی هم‌رده، باعث شد تا کم‌کم بر محبوبیت جک اس ۳، به عنوان یک کراس اوور چینی ارزان در بازار ایران افزوده شود.

در ادامه به بررسی مشخصات فنی جک S3 و نقاط ضعف و قوت این خودرو پرداخته‌ایم.

مزایا و معایب

+ سواری نرم و لذت‌بخش

+ امکانات بهتر از خودروهای داخلی

+ بازار خرید و فروش متعادل

+ خدمات پس از فروش گسترده

+ استهلاک کمتر موتور تنفس طبیعی

 

– توان موتور پایین‌تر از رقبای توربوشارژ

– ظاهر ناهماهنگ و نه‌چندان دلچسب

مشخصات فنی

فهرست مشخصات فنی جک S3 شامل یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر و گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی ۶ سرعته می‌شود. این پیشرانه فاقد سیستم توربوشارژ است و بنابراین به اندازه دیگر خودروهای چینی موجود در بازار، قدرت ندارد.

حداکثر قدرت موتور جک S3 معادل ۱۰۷ اسب بخار است که آن هم در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. بیشترین گشتاور این پیشرانه نیز به ۱۵۵ نیوتن‌.متر می‌رسد که از ۳۵۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. بنابراین جک اس۳ نمی‌تواند به عنوان یک خودروی چابک با سواری مهیج و جوان‌پسند در بازار کشورمان مطرح شود.
این خودرو یک کراس اوور کوچک خانوادگی است و فقط می‌تواند نیازهایی از این دست را به خوبی برطرف کند، اما به هیچ وجه قابلیت شتاب‌گیری بالا، به‌ویژه در مقایسه با خودروهای چینی جدید بازار را ندارد.

با این حال نبود سیستم توربوشارژ در جک S3 موجب شده تا بخش فنی این خودرو گزینه بهتری برای خانواده‌های ایرانی باشد. چراکه موتورهای توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین داخلی حساسیت بیشتری دارند و ممکن است در طول زمان به دلیل ناک زدن‌های نامحسوس، با ایراداتی مثل خرابی رینگ و پیستون و آسیب جدی موتور روبه‌رو شوند. استفاده از اکتان بوستر اورجینال می‌تواند تا حدودی این مشکل را رفع کند که البته هزینه نگهداری از خودرو را بسیار بالا می‌برد. بنابراین جک S3 از این نظر، وضعیت بهتری نسبت به رقبای پرقدرت توربوشارژ دارد.

گیربکس‌های CVT نیز با شتاب و چابکی میانه چندانی ندارند و تنها به دلیل عملکرد نرم، گزینه مناسبی برای کاربردهای خانوادگی به حساب می‌آیند.

این ماشین مونتاژی چینی شتاب اولیه چندان دل‌چسبی ندارد، اما در شتاب‌های ثانویه و سرعت‌های بالاتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت، وضعیت کمی بهتر می‌شود. به‌ویژه در حالت اسپرت، جک اس۳ چالاکی بهتری نشان می‌دهد و از این نظر می‌تواند با خودروهای پرفروش داخلی مثل دنا پلاس ساده تا حدودی رقابت کند و پا به پای آنها در جاده پیش برود.

مصرف سوخت جک اس۳ به طور رسمی از سوی کرمان موتور اعلام نشده اما برآورد می‌شود که این خودرو حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین بسوزاند که برای یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی کمی زیاد به نظر می‌رسد. بیشترین سرعت این خودرو حدود ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ذکر شده و وزن جک S3 هم ۱۲۵۰ کیلوگرم است.

سواری نرم و راحت از ویژگی‌های مثبت رانندگی با جک اس ۳ به حساب می‌آید، اما شتاب نه‌چندان بالا به همراه قدرت ترمزگیری کمتر از انتظار در زمره نقاط ضعف آن دسته‌بندی می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۷ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن.متر
گیربکس CVT با ۶ دنده مصنوعی
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۴ ثانیه
سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان برقی
بدنه کراس اوور کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۴۳۲۵ میلیمتر
عرض ۱۷۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۶۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۶۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۵ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش ندارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید ندارد
استارت بدون کلید ندارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری

طراحی جک S3

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف جک S3 که از همان ابتدا به چشم می‌آید، ناهماهنگی طراحی ظاهری آن است. البته پس از گذشت سال‌ها از حضور پررنگ این خودرو در بازار کشور، دیگر کمتر کسی ایرادی به ظاهر جک S3 می‌گیرد، چراکه همگی به آن عادت کرده‌ایم و با توجه به ضعف طراحی خودروهای داخلی که مهم‌ترین رقیبان S3 در بازار به حساب می‌آیند، نمی‌توان روی ظاهر نه‌چندان زیبای جک S3 تاکید زیادی داشت.

اما به هر حال ، ظاهر جک S3، به‌ویژه در بخش طراحی چهره هماهنگی چندانی با استایل بدنه ندارد. ضمن آن که بدنه خودرو هم می‌توانست با کمی حجم‌پردازی بیشتر و طراحی بهتر نمای عقب، جذاب‌تر باشد.

ناگفته نماند که این خودرو در بازار چین فیس‌لیفت شده، اما در ایران کماکان همان نسخه اولیه عرضه می‌شود که باعث شده تا ضعف‌های طراحی آن بیش از پیش در نظر ما مهم جلوه کند. بنابراین درمجموع جک S3 طراحی ظاهری جذابی ندارد، ولی در مقایسه با خودروهای قدیمی داخلی، می‌تواند برای مشتریانی که پیش از این خودرو داخلی سوار می‌شدند و حالا می‌خواهند یک کراس‌اوور چینی مونتاژی بخرند، زیباتر به نظر برسد.

طراحی داخلی

کابین جک S3

گرچه طراحی داخلی جک S3 وضعیت بهتری از نمای بیرونی آن دارد، اما این سبک طراحی تنها در روزگاری که S3 برای نخستین بار به بازار آمد، جذابیت داشت و حالا با توجه به تغییر زبان طراحی داخلی خودروها، دیگر نمی‌توان آن را خیلی جذاب و دلچسب به حساب آورد. این سبک طراحی داخلی از روی محصولات کره‌ای در سال‌های ۲۰۱۴ و قبل از آن الگوبرداری شده است و بنابراین برای مشتریان سال ۲۰۲۳ و با توجه به پیشرفت شگرف خودروسازان چینی در بحث طراحی کابین، نمی‌تواند گیرایی کافی را داشته باشد.

متریال به کار رفته در کابین از جنس پلاستیک خشک است که البته از یک خودروی اقتصادی چینی انتظاری بالاتر از این هم نمی‌رود.

فضای ردیف عقب از نظر برخی مالکان و سرنشینان چندان تنگ نیست، اما با توجه به فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتری، باید گفت که نمی‌توان انتظار زیادی از فضای موجود در صندلی‌های ردیف عقب، به‌ویژه برای افراد بزرگسال و قدبلند داشت.

حجم صندوق جک اس ۳ معادل ۶۰۰ لیتر است که برای این سگمنت وسیع و جادار بوده و فضای بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان و چمدان‌هایشان می‌گذارد.

قیمت جک S3 در بازار ایران

نمای عقب جک S3

متاسفانه این روزها قیمت جک S3 در ایران از محدوده خودروهای اقتصادی خارج شده و به ارقام میلیاردی رسیده است. البته سایر خودروها نیز در بازار آزاد گران شده‌اند و حالا دیگر این قیمت‌ها در بازار ایران چندان دور از انتظار و عجیب نیست. به هر حال، شورای رقابت قیمت جک S3 در سال ۱۴۰۲ را ۶۳۲ میلیون تومان اعلام کرده. کراس اوور کوچک چینی در بازار آزاد خرداد ۱۴۰۲ با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

جک S3 یک کراس اوور کوچک با استهلاک نه‌چندان بالا و توان فنی کافی جهت کاربردهای شهری و خانوادگی است. این خودرو عملکرد جوان‌پسندی ندارد، اما استهلاک فنی آن مناسب جیب خانواده‌های قشر متوسط است و عملکرد نرم سیستم تعلیق و گیربکس نیز باعث خوشایند سرنشینان خواهد شد. در حال حاضر ام وی ام X22 پرو نزدیک‌ترین رقیب جک S3 در ایران محسوب می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور