بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۱۷

۲۸ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۱۷

هیوندای اکسنت، سدان جمع و جور کره‌ای است که نسل اول آن سال ۱۹۹۴ معرفی شد تا جایگزین مدل اکسل شود و از آن زمان پنج نسل از این خودرو با نام‌های اکسنت، ورنا و سولاریس در کشورهای مختلف عرضه شده است. آشنایی ایرانی‌ها با ماشین کره‌ای به اوایل دهه ۸۰ شمسی برمی‌گردد که نسل دوم آن با نام هیوندای ورنا روی خط مونتاژ کرمان موتور و خودروسازان راین قرار گرفت. بعد از یک نسل غیبت، آسان موتور نسل چهارم و مدل ۲۰۱۴ هیوندای اکسنت را به ایران برگرداند و سال ۱۳۹۶، کرمان موتور مونتاژ اکسنت را با مدل‌های جدید از سر گرفت. مدل‌های مونتاژی و وارداتی از نظر آپشن و مشخصات فنی با هم تفاوت دارند. خروج آمریکا از برجام موجب شد تا هم واردات خودرو و هم همکاری هیوندای و کرمان موتور متوقف شود تا عرضه نسل چهارم اکسنت در ایران به پایان برسد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ امکانات مناسب

+ مصرف سوخت کم

+ سواری راحت

عملکرد فنی

واردات محدود مدل بلو

مشخصات فنی

هر دو مدل وارداتی و مونتاژی هیوندای اکسنت با ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به مشتریان ایرانی عرضه شد تا از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی بین مدل‌های وارداتی آسان موتور و مونتاژی کرمان موتور نباشد.

البته، آسان موتور تعداد محدودی اکسنت را با موتور بلو وارد کرد که به دلیل داشتن کیت کاهش مصرف سوخت و بهبود ضرایب دنده، ۹ درصد بنزین کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها مصرف می‌کند.

یکی از مزیت‌های هیوندای اکسنت، مصرف سوخت پایین آن است که در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند. سدان جمع و جور کره‌ای دارای حالت رانندگی اکو است که می‌توان با زدن یک دکمه ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز را تنظیم کرد. دکمه ECO فقط در مدل‌های وارداتی وجود دارد و نسخه‌های مونتاژی فاقد آن است.

با این مشخصات فنی، نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده و شتاب‌گیری مهیج را انتظار داشت. با این وجود، کسانی که به دنبال سدان جمع و جور خانوادگی، همراه با سواری نرم و راحت هستند، می‌توانند هیوندا اکسنت را انتخاب کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای اکسنت متناسب با نیاز مصرف‌کننده و قیمت بازار و تقریبا قابل قبول است. آپشن‌های اکسنت مونتاژی و وارداتی تفاوتی ندارد، فقط اینکه ورژن‌های وارداتی بلو دارای «روکش چرم» و «آینه الکتروکرومیک» است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۲۲ اسب بخار

گشتاور

۱۵۶ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک ۴ سرعته

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۱.۴ ثانیه

سرعت

۱۸۴ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۷۰ میلیمتر

عرض

۱۷۰۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۵۷ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۷۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۸۸ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی هیوندای اکسنت ۲۰۱۷

طراحی ظاهری هیوندای اکسنت ۲۰۱۷ با خطوط ساده و زوایای نرم شکل گرفته است. در چهره این سدان جمع و جور، شاهد چراغ‌های جلو هستیم که در دو طرف جلوپنجره کشیده و باریک قرار گرفته تا حالت اسپرتی به چهره این سدان خانوادگی بدهند.

یک خط حجم‌دهنده از انتهای چراغ‌های عقب تا قوس گلگیر جلو امتداد یافته و نمایی عضلانی‌تر  را در کناره‌ها برای اکسنت ساخته است.

حالت سیال سقف و طول کوتاه درب صندوق عقب مناسب به نظر می‌رسند. لبه برآمده و قوسی شکل درب صندوق در کنار چراغ‌های یک تکه و طرح مناسب سپر، نمایی خوشایند به اکسنت داده است.

طراحی داخلی

کابین هیوندای اکسنت ۲۰۱۷

داشبرد طرحی حجیم دارد و کمی از فضای پای سرنشینان ردیف جلو را گرفته، با این حال، افراد با قد متوسط فضای راحتی خواهند داشت. طراحی مجموعه داشبرد و غربیلک فرمان نیز در نوع خود نسبتا جذاب و دلنشین به نظر می‌رسد، با این وجود قدمت حداقل ۱۰ ساله این خودرو باعث شده تا کابین اکسنت چندان مدرن و مطابق با معیارهای امروزی جلوه نکند.

طرح ساده و دایره‌ای شکل محیط بیرونی غربیلک فرمان نیز می‌تواند لذت و هیجان رانندگی با هیوندای اکسنت را کاهش دهد. سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه خیلی خوب نیست، اما از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات چینی برخوردار است.

قیمت اکسنت در بازار

نمای عقب هیوندای اکسنت ۲۰۱۷

مدل‌های ۱۳۹۷ مونتاژی و ۲۰۱۷ وارداتی آخرین نسخه‌های نسل چهارم هیوندای اکسنت موجود در بازار هستند. هر چند یک دهه از طراحی این خودرو گذشته، اما همچنان می‌تواند برای کابین راحت، سواری نرم، امکانات مناسب، کیفیت ساخت بالا و مصرف سوخت کم، نظر مشتریان را به خود جلب کند. قیمت خرید خودرو اکسنت در بازار امروز کشور بیشتر از یک میلیارد تومان است و رقبایی مثل چری آریزو ۵ توربو را در برابر خود دارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو