بررسی مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور

۱۶ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور

کراس‌اوور کوپه، یکی از کلاس‌های ترکیبی خودرو است که تنوع خیلی کمی در بازار ایران دارد. خودروهای این کلاس هم ارتفاع و ابعاد شاسی‌بلندها را دارند و هم شبیه به ماشین‌های اسپرت کوپه طراحی شده‌اند. دیگنیتی یا دانگ فنگ iX5 یکی از اتومبیل‌هایی است که در رده کراس‌اوور کوپه قرار می‌گیرد. این خودرو سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷ شمسی) در نمایشگاه پکن رونمایی شد و دو سال بعد روی خط تولید بهمن موتور قرار گرفت و سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان ایرانی رسید.

مزایا و معایب

+ کابین جادار

+ صندوق عقب بزرگ

+ آپشن‌های متعدد

+ فرمان‌پذیری خوب

– سیستم تعلیق اسپرت

– تک دیفرانسیل

مشخصات فنی

دانگ فنگ iX5 با سه پیشرانه ۱.۵، ۱.۸ و ۲ لیتری بنزینی و گیربکس CVT و ۵ سرعته دستی در چین فروخته می‌شود، اما بهمن موتور دیگنیتی را فقط با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT مونتاژ و عرضه می‌کند.

یکی از مزیت‌های مهم دیگنیتی بهمن موتور، آپشن‌ها و امکانات متعدد آن است که رانندگی و سواری راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۱۴۸ اسب بخار

گشتاور

۲۲۰ نیوتن.متر

گیربکس

CVT اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

۷.۵ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۸۵ میلیمتر

عرض

۱۸۶۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۴۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۹۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۷۸۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۸ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

شرکت دانگ فنگ با ارائه محصول فنگ گوانگ iX5 توانست یک کراس‌اوور کوپه زیبا و البته ارزان‌قیمت‌تر از رقبای آلمانی را روانه‌ بازار کند.

در قسمت جلو ترکیبی یکنواخت و زیبا بین چراغ‌ها و جلوپنجره پدید آمده که سراسر چهره خودرو را در برگرفته است. ورودی‌های هوا و مه‌شکن‌ها نیز حالتی سراسری دارد و بخش عمده قسمت زیرین سپر را شامل شده‌ تا نمایی خوشایند و مدرن و البته ساده ایجاد کند.

در نمای جانبی شاهد قوس زیبای خط سقف و همچنین قاب پنجره‌ها (در قسمت درب عقب) هستیم که ظاهری متمایز از سایر کراس‌اوورهای موجود در بازار دارد و به دیگنیتی حالتی کوپه مانند داده است.

نمای پشت نیز در نوع خود آینده‌نگرانه جلوه می‌کند؛ به ویژه سبک طراحی چراغ‌های سراسری همانند خودروهای پورشه آلمانی، ظاهری نوین برای دانگ فنگ ix5 یا همان بهمن دیگنیتی به نمایش گذاشته است. طرح سپر با وجود مه‌شکن، دیفیوزر نقره‌ای و سر اگزوز کرومی، زیبایی نمای عقب دیگنیتی را کامل کرده است.

طراحی داخلی

کابین دیگنیتی بهمن موتور طراحی جذاب و مدرنی دارد. طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از اشکال هندسی ساده، نمایی امروزی و نسبتا مینیمالیستی برای کابین پدید آورند.

فرمان دی کات و اسپرت خوش‌دست به نظر می‌رسد و همراه با کیلومترشمار دیجیتال و جذاب به راننده شور و هیجان می‌دهد. نمایشگر بزرگ لمسی در میانه داشبرد به سمت راننده متمایل شده تا کار با آن حین رانندگی راحت‌تر باشد.

دانگ فنگ سعی کرده با استفاده از پلاستیک‌های مشکی براق همراه با روکش چرمی در نیمه بالایی داشبرد و قسمتی از تودری‌ها، حسی مشابه خودروهای لوکس را برای سرنشینان کابین این خودرو پدید آورد. از جمله زیباترین بخش‌های کابین می‌توان به طرح زیبای پنل و اهرم تعویض دنده اشاره کرد.

فضای داخلی این کراس‌اوور کوپه نیز در ردیف جلو بسیار جادار و راحت است اما ردیف عقب به دلیل شیب سقف می‌تواند محدودیت‌هایی از ناحیه سر برای افراد بلندقد ایجاد کند، هر چند به دلیل فاصله ۲۷۹۰ میلیمتری بین محورها، فضای پای کافی در اختیار سرنشینان قرار دارد. گنجایش ۷۸۰ لیتری صندوق عقب دیگنیتی نیز به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی یک خانواده پنج نفره باشد.

دیگنیتی؛ کراس‌اوور کوپه شرقی

دیگنیتی یکی از جذاب‌ترین خودروهای بازار ایران از نظر طراحی ظاهری است و همین طور کابین جادار و صندوق عقب بزرگ در کنار آپشن‌های رفاهی و ایمنی متعدد می‌تواند نظر خانواده‌ها را به این کراس‌اوور کوپه جذب کند. اما مانعی که سر راه موفقیت دیگنیتی وجود دارد، قیمت بالای آن در بازار است. افرادی که تمایل به خرید خودرو داشته باشند باید بیشتر از یک میلیارد تومان هزینه کنند. دیگنیتی یکی از محصولات گروه بهمن است که با قیمت ۷۳۵ میلیون تومان در اواسط آبان ماه در طرح پیش فروش بهمن موتور عرضه شده بود.

اس دبلیو ام G01F، ریگان کوپا، سانگ یانگ تیوولی، سوزوکی گرند ویتارا و نیسان جوک رقبای کراس‌اوور چینی در بازار ایران هستند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو