بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۲۴

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۲۴

نسل دوم رنو کولئوس، یکی از شاسی‌بلندهای اروپایی محبوب بازار ایران به شمار می‌رود و حضور آن در کشور به یکی دو سال محدود شد. در همین مدت نسبتا کم هم رنو کولیوس ۲۰۱۷-۲۰۱۸ توانست به رقیب اصلی برای خودروهای پرفروش کره‌ای و ژاپنی تبدیل شود. بعد از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، شرکت ماموت تصمیم دارد رنو کولیوس ۲۰۲۴ تیپ SE را برای جانبازان به کشور وارد کند. این خودرو از لحاظ طراحی خیلی تغییر نکرده است و با همان مشخصات فنی مدل ۲۰۱۸ به کشورمان می‌آید.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ در دسترس بودن لوازم یدکی

+ موتور تنفس طبیعی با استهلاک پایین‌تر

– عدم تغییر ظاهری نسبت به مدل‌های ۲۰۱۷

مشخصات فنی

رنو کولئوس ۲۰۲۴ وارداتی ماموت خودرو از لحاظ فنی تفاوتی با مدل ۲۰۱۸ موجود در کشور ندارد. بنابراین همچنان یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۵ لیتر به همراه گیربکس CVT ایکس ترونیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها، وظیفه به حرکت درآوردن این کراس اوور فرانسوی را بر عهده دارند. حداکثر قدرت موتور رنو کولیوس ۲۰۲۴ مثل کولئوس ۲۰۱۷-۲۰۱۸ برابر ۱۷۰ اسب بخار است و نهایت گشتاور تولیدی آن نیز به ۲۳۳ نیوتن.متر می‌رسد.

این خودرو ۱۵۶۷ کیلوگرم وزن دارد و تحت شرایط استاندارد می‌تواند شتاب صفر تا صد معادل ۹.۸ ثانیه را به ثبت برساند که برای خودرویی در این جثه و ابعاد شتاب مناسبی به حساب می‌آید. کیفیت سواری خودرو نیز نسبتا نرم است و خشکی آزاردهنده در آن خیلی احساس نمی‌شود.

وجود موتور تنفس طبیعی در کولیوس باعث می‌شود تا حساسیت آن به کیفیت بنزین و روغن تا حدودی نسبت به موتورهای توربوشارژر کمتر باشد و از این لحاظ دوام بیشتر به همراه استهلاک و دردسر کمتر در طول زمان برای مالک به وجود آورد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۳ نیوتن.متر
گیربکس CVT
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۹.۸ ثانیه
سرعت
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۷۲ میلیمتر
عرض ۱۸۱۳ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۶۷ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۰۴ میلیمتر
وزن خالص  ۱۵۶۷ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۹۳ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی رنو کولیوس ۲۰۲۴

رنو کولیوس ۲۰۲۴ یکی از معدود خودروهای رنو-نیسان است که بعد از گذشت حدود ۸ سال کماکان ظاهر خود را تغییر نداده و همچنان در نسل دوم خود به سر می‌برد. این مدل از رنو کولئوس از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با مدل‌های ۲۰۱۷ موجود در ایران ندارد و با همان استایل و تیپ و قیافه به دست مشتریان خواهد رسید.

یکی از نقاط قوت رنو کولیوس همین ظاهر زیبا و استایل باوقار آن بود که در ابتدای عرضه بسیار مورد توجه قرار گرفت و حالا با گذشت ۷-۸ سال همچنان وقار و زیبایی خاصی در آن دیده می‌شود. به‌ویژه زمانی که این ماشین را با محصولات مشابه چینی مقایسه می‌کنید، متانت و اصالت خاصی در آن حس می‌شود که باعث شده تا همچنان علاقه‌مندان نسبتا زیادی در دنیا داشته باشد و شرکت رنو فعلا برای عرضه نسل جدید آن با طراحی متفاوت، دست روی دست بگذارد.

طراحی داخلی

کابین رنو کولیوس ۲۰۲۴

نمای داخل کابین رنو کولیوس ۲۰۲۴ نیز تغییری نسبت به مدل‌های ۲۰۱۷ این خودرو نداشته است و داشبورد نسبتا ساده‌ای را ارائه می‌دهد. این سبک طراحی تا حدودی نسبت به نمای بیرونی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد و بهتر بود که شرکت سازنده در طی این سال‌ها نسبت به استفاده از یک داشبورد جدید با فرم مدرن و امروزی‌تر اقدام می‌کرد که چنین نشده است. با این حال طرح داشبورد و رودری‌های رنو کولئوس ۲۰۲۴ تا حدودی زیبا و قابل قبول احساس می‌شوند و انتقاد چندانی به سبک طراحی آن وارد نیست. فضای داخل کابین نسبتا جادار است و استفاده از متریال باکیفیت توانسته رضایت نسبی اکثر کاربران را به دست آورد.
اگر قصد مسافرت دارید باید بدانید که حجم صندوق رنو کولیوس ۲۰۲۴ برابر ۴۹۳ لیتر است و اگرچه در نوع خود فضای مناسبی به حساب می‌آید، اما نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده کوچک‌تر است و گنجایش کمتری جهت قرار دادن لوازم در دسترس شما می‌گذارد.

آپشن ها و امکانات

از آنجایی که برای واردات رنو کولیوس جدید نیازی به رعایت سقف ۲۰ هزار یورویی نبوده است، شاهد فهرست مناسبی از امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی هستیم.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرمکن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

قیمت رنو کولیوس در بازار

نمای عقب رنو کولیوس ۲۰۲۴

قیمت رنو کولئوس ۲۰۱۸ صفر کیلومتر هم اکنون (فروردین ۱۴۰۳) در بازار ایران حدود ۶ میلیارد تومان است که با توجه به نوسانات نرخ ارز احتمال تغییر این قیمت وجود دارد. همچنین مدل ۲۰۲۴ تیپ SE این خودرو در بازارهای جهانی با قیمتی در حد ۲۵ هزار دلار به فروش می‌رسد و از آنجا که قرار است با عوارض گمرکی و تعرفه‌های عمومی ناچیز به جانبازان تحویل شود، احتمالاً قیمت آن برای افرادی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان ثبت نام کرده‌اند، چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان خواهد شد؛ اما در بازار آزاد قطعا قیمت کولیوس بسیار بیشتر از این مبالغ خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور