بررسی مشخصات فنی لکسوس RX200t

۴ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی لکسوس RX200t

لکسوس RX یک کراس اوور لوکس است که از سال ۱۹۹۸ به سبد محصولات شرکت تویوتا راه پیدا کرده و تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای جهانی ارائه شده است.

شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا، نسل چهارم لکسوس آر ایکس را به صورت نسبتا محدود و در قالب مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به بازار کشورمان عرضه کرد. همچنین نسل‌های دوم و سوم لکسوس RX نیز موفق شده بودند تا در قالب مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ مهمان جاده‌های کشورمان باشند اما با توجه به پیشرانه حجیم ۳.۵ لیتری مدل‌های قبلی، واردات آنها از سال ۲۰۱۴ به کشورمان ممنوع اعلام شده بود.

در ادامه قصد داریم تا نسل چهارم لکسوس RX200t را به عنوان یکی از معدود کراس اوورهای لوکس بازار کشور مورد نقد قرار داده و به بررسی خصوصیات ظاهری، فنی و وضعیت این خودرو در بازار ایران بپردازیم.

 طراحی ظاهری لکسوس RX

 طراحی ظاهری لکسوس RX

زبان طراحی شرکت لکسوس سرشار از المان‌های تهاجمی و ستیزه‌جویانه بوده و ظاهری نسبتا خشن و البته جذاب را برای بسیاری از محصولات این شرکت ژاپنی از جمله RX به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد طراحان در طراحی ظاهری این خودرو از هنر سنتی ژاپن موسوم به اوریگامی الهام گرفته باشند؛ جلوپنجره دوکی شکل مشهور لکسوس با نوارهای کرومی در کنار طرح لوزی فرم چراغ‌ها و طراحی هیجان برانگیز و سه بعدی سپر، جلوه‌های بدیع و نسبتا مهیجی را برای چهره این شاسی بلند تجملاتی ژاپنی رقم زده‌اند.

بدنه لکسوس RX به خوبی با حجم پردازی‌های مناسب و خطوط برجسته تراش داده شده و نمایی عضلانی برای این خودرو فراهم آورده شده است. نوار مشکی رنگ روی ستون C که پنجره‌های جانبی را به شیشه عقب پیوند داده نیز یکی از بارزترین ویژگی‌های ظاهری نمای جانبی لکسوس آر ایکس نسل چهارم به شمار می‌آید. در قسمت عقب نیز با سگرمه‌های درهم‌کشیده چراغ‌ها مواجه هستیم؛ خشم نهفته درون آنها در مقایسه با نمای جلو بیشتر قابل احساس است. شیوه ترسیم شمایل سپر، درب صندوق و سراگزوزهای تعبیه شده در ناحیه تحتانی سپر نیز حالتی اسپرت و پرخاشگرانه برای نمای عقب این خودرو به وجود آورده و بر جلوه‌های جوان‌پسندانه تاکید دارند.

در پایان این بخش می‌توان چنین اظهار داشت که طراحان لکسوس ضمن رعایت اصول طراحی خانوادگی و ضمیمه کردن معیارهای لاکچری به شمایل بیرونی RX200، سعی در هرچه اسپرت و مهیج‌تر جلوه دادن ظاهر این خودرو داشته‌اند که با توجه به شواهد موجود در این امر کاملا موفق ظاهر شده باشند.

طراحی داخلی لکسوس RX

طراحی داخلی لکسوس RX

با پا گذاشتن به درون کابین لکسوس آر ایکس متوجه برخورداری این خودرو از نوعی طراحی داخلی مدرن و البته با اصالت خواهید شد که با وجود المان‌هایی همچون یک ساعت آنالوگ در میانه دریچه‌های تهویه داشبورد تلاش دارد تا جنبه‌های لاکچری خود را به رخ سرنشینان بکشاند. کنسولی نسبتا حجیم نیز بین فضای راننده و سرنشین جلو قرار گرفته تا هر کدام از آنها فضای اختصاصی بیشتری در اختیار داشته باشند. نقاط مختلف کابین از جمله داشبورد، غربیلک فرمان و صندلی‌ها با چرم بسیار با کیفیت پوشش داده شده‌اند که لمس آنها حس بسیار مطلوبی را در ذهن به وجود می‌آورد. متریال و پلاستیک‌های به کار رفته در داشبورد و پنل درب‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همان طور که از این برند لوکس خودرویی انتظار می‌رود، سطح مرغوبیت آن‌ها کاملا رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

لکسوس RX200t کابینی بسیار جادار را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد و محدودیت خاصی را از لحاظ فضای پاها، سر و زانوها متوجه ایشان نمی‌کند. بنابراین سرنشینان لکسوس rx می‌توانند از حضور در یک محیط جادار و راحت لذت فراوانی ببرند. به طور کل طراحی درونی لکسوس RX توانسته ضمن ارائه محیطی نسبتا لوکس و راحت، فضایی متناسب با روحیات اقشار مختلف مشتریان اینگونه کراس اوورهای گرانقیمت فراهم آورد.

آپشن‌ها و امکانات

لکسوس RX200t در دو تیپ اف اسپرت و لاکچری وارد بازار کشورمان شده که مدل FSport به عنوان نسخه فول آپشن‌ از امکانات رفاهی ایمنی زیر بهره‌مند شده است: کنترل ایستایی در سربالایی، چهار حالت رانندگی، کروز کنترل هوشمند، دیلایت، اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ‌های چرخشی در سر پیچ‌ها، مه شکن جلو و عقب، نوربالای خودکار، فرمان حساس به سرعت، تعلیق هوشمند، دکمه‌های کنترل روی فرمان، پدال شیفتر، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی پایونیر با ۱۲ اسپیکر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه USB، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی ۸ حالته، تهویه مطبوع خودکار دوگانه به علاوه سیستم کنترل کیفیت هوا، تنظیم گودی کمر در صندلی‌ها، گرمکن و سردکن برای صندلی‌های جلو، درب صندوق عقب برقی، شارژر وایرلس، سیستم کنترل کشش و پایداری، حسگرهای فاصله‌سنج جلو و عقب، حسگر باران، رادارهای ایمنی هشدار تصادف از جلو، تغییر لاین، سامانه تشخیص تابلوهای ترافیکی، ترمز ضد قفلABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز خودکار اضطراری، ۸ عدد کیسه هوای جلو جانبی پرده‌ای و زانویی، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده.

 مزایا و معایب لکسوس RX200

نمایی از لکسوس RX

از جمله نقاط قوت و مزیت‌های لکسوس RX200t می‌توان به مواردی همچون ظاهر مجلل و شکیل، کیفیت ساخت بالا، کابین با کیفیت و چشم‌نواز، شتاب‌گیری مناسب، عملکرد فنی مطلوب، کابین جادار، سواری نرم و راحت، تجهیزات رفاهی ایمنی فراوان و خدمات پس از فروش گسترده شرکت ایرتویا در نقاط مختلف کشور اشاره کرد. در سوی مقابل مواردی نظیر: واردات محدود، هزینه نگهداری نسبتا بالا و سازگاری نه چندان مطلوب پیشرانه با بنزین کم‌کیفیت را نیز می‌توان در زمره معایب این خودرو برشمرد.

 وضعیت فروش لکسوس RX در بازار ایران

محصولات لکسوس در بازار ایران همواره مورد توجه مشتریان مرفه و لوکس‌پسند بوده‌اند؛ لکسوس RX نیز از شرایط نسبتا مناسبی در بازار کشور برخوردار است و معمولا افراد ثروتمند هنگام خرید یک شاسی بلند متوسط لوکس، این خودرو را نیز در لیست گزینه‌های مورد نظر خود و در کنار محصولاتی مانند پورشه ماکان و حتی شاسی بلندهای تمام‌عیاری مثل تویوتا پرادو قرار می‌دهند. البته عرضه محدود نسل چهارم آر ایکس به بازار ایران سبب کمتر بودن معاملات آن در قیاس با سایر محصولات لکسوس و تویوتا شده است اما این کراس اوور لوکس در همان تعداد محدود نیز مشتریان خاص خود را داشته و بازار خرید و فروش لکسوس RX200t از گرمای مطلوبی بهره می‌برد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور