بررسی مشخصات فنی مرسدس 300 SL

۱ بهمن ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی مرسدس 300 SL

مرسدس بنز300 SL  یک کوپه دو نفره اسپرت، مشهور و زیباست که درهای آن رو به بالا باز می‌شود و یکی از شاخص‌ترین محصولات کلاسیک کمپانی آلمانی دایملر آگ به شمار می‌رود. این خودرو در سال ۱۹۵۴ به عنوان یک اتومبیل اسپرت لوکس به دست مشتریان رسید و در دوران خودش سریع‌ترین خودرو جهان به شمار می‌رفت.

نخستین بار آقای ماکس هافمن نماینده رسمی محصولات بنز در نیویورک به مسئولان کمپانی اشتوتگارتی پیشنهاد داد تا نسخه شهری از مدل مسابقه‌ای W194 را به تولید برسانند. زیرا او معتقد بود این خودرو می‌تواند در بازارهای ایالات متحده فروش خوبی را تجربه کند. پس از آن بود که مسئولان دایملر بنز دست ‌به‌ کار شدند و درنهایت مرسدس بنز 300 SL افسانه‌ای را به تولید رساندند.

شرکت دایملر بنز در ابتدا مرسدس بنز 300 SL را با کد شناسایی ‏w198 بر اساس یکی از خودروهای مسابقه‌ای خود در سال ۱۹۵۲ طراحی و تولید کرد. این خودرو برای بازار پس از جنگ ایالات متحده ساخته شده بود و در نمایشگاه خودروی نیویورک ۱۹۵۴ به نمایش درآمد.

مرسدس بنز 300 SL به واسطه طراحی فوق‌العاده زیبای خود، به‌ویژه درهای بالارونده با الگوبرداری از بال‌های مرغ دریایی بسیار مورد توجه مشتریان ثروتمند آن دوران قرار گرفت.

مرسدس بنز 300 SL نخستین اتومبیلی بود که به موتور ۴ سوپاپ و نیز سامانه تزریق سوخت مستقیم مجهز شد. مرسدس بنز 300 SL مجهز به درهای بالارونده طی سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ به تولید می‌رسید. همچنین نسخه رودستر این خودرو یعنی مدل ۱۹۰sl  نیز در سال ۱۹۶۳ به حضور خود در بازار پایان داد.

طراحی ظاهری

مرسدس بنز Sl300 مدل 1957

مرسدس بنز SL300 مدل 1954

این خودرو کلاسیک در قالب بدنه کوپه دو در با درهای پروانه‌ای بازشونده رو به بالا ساخته شده و نمایی بسیار زیبا و باشکوه از خود به نمایش می‌گذارد. طرح بدنه این خودرو با استفاده از قوس‌های مختلف شکل گرفته و المان‌های دایره‌ای به همراه ستاره سه پر بزرگ بنز در جلوپنجره، چهره‌ای به مراتب زیبا و باشکوه برای این خودروی آلمانی پدید آورده است.

طرح‌پردازی بدنه مرسدس بنز 300 SL نسبت به اتومبیل‌های آن دوران بسیار باشکوه انجام گرفته و سپرهای کروم رنگ فلزی زیبایی ظاهری این خودرو را تکمیل می‌کنند. اما بارزترین نکته طراحی این کوپه کلاسیک، درهای بازشونده رو به بالای آن است که همین امر سبب شد تا یاد و خاطره‌اش در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان باقی بماند و از آن به عنوان اتومبیلی جذاب یاد شود.

طرح داشبورد این خودرو نیز در نوع خود منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد و ضمن ارائه نمایی ساده با المان‌های دایره‌ای و نمایشگرهای آنالوگ، اشرافیتی دلربا را در معرض دید قرار می‌دهد.

مشخصات فنی

طراحی داخلی مرسدس بنز SL300

این زیباروی آلمانی قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر به همراه سامانه تزریق مستقیم سوخت ساخت کمپانی بوش بوده که به دلیل پایین‌تر آوردن در محفظه موتور، به میزان ۵۰ درجه به سمت چپ چرخیده است.

توان این پیشرانه ۲۹۹۶ سی سی معادل ۲۲۰ اسب بخار قدرت در ۶۱۰۰ rpm است. حداکثر گشتاور این موتور تزریق مستقیم نیز به ۲۷۵ نیوتن متر در ۴۷۰۰rpm می‌رسد. وظیفه انتقال قدرت موتور مرسدس بنز300 SL به یک گیربکس دستی ۴ سرعته و دیفرانسیل استقرار یافته در محور عقب محول شده است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مرسدس sl ۳۰۰ مدل ۱۹۵۵ برابر با ۷.۷ ثانیه ارزیابی شده است و این خودرو می‌تواند در مدت ۱۷.۷ ثانیه از حالت سکون با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نهایت سرعت مرسدس بنز 300 SL تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت در پیست نیز اندازه‌گیری شده است اما سرعت رسمی آن چیزی حدود ۲۲۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود. این خودرو ۱۲۹۶ کیلوگرم وزن دارد .

مرسدس بنز300 SL  در ایران

انواع مرسدس بنز SL300

گویا فقط یکی دو نمونه از مرسدس‌های سری اس ال کلاسیک به بازار خودرو ایران راه یافتند که در این میان یک دستگاه مرسدس بنز300 SL  سفیدرنگ با درهای اصطلاحا پروانه‌ای در ایران شهرت فراوان دارد. این خودرو کلا به تعداد هزار و چهارصد دستگاه در دوران خود به تولید رسید که گفته شده تنها ۵۰۰ عدد از آن‌ها در حال حاضر سالم مانده‌اند و همین امر سبب شده تا قیمت این نمونه‌ها بسیار بالا ارزیابی شود.

گویا تنها مرسدس بنز SL 300  گالوینگ موجود در ایران متعلق به شخصی با نام دکتر فرهنگ مهر بوده که در حال حاضر نسخه بازسازی شده آن در اختیار خانواده ایشان قرار دارد. ظاهرا تا مدت‌ها این خودروی قدیمی در یکی از تعمیرگاه‌های شهر تهران زمین‌گیر بوده است اما سپس جهت بازسازی به یکی دیگر از مراکز تعمیراتی تهران انتقال داده می‌شود و در آنجا افراد متخصص به بازسازی ظاهری این خودرو اقدام می‌ورزند.

بعد از تعمیرات فنی و بازسازی ظاهری، خودرو به مالکان اصلی تحویل داده می‌شود و در حال حاضر قیمت‌هایی در حدود بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که با این حساب احتمالاً گران‌ترین خودروی حال حاضر کشور به شمار می‌رود.

سخن پایانی

در پایان این مقاله تنها می‌توان به هنر مهندسان آلمانی که حدود ۶۵ -۷۰ سال پیش یک چنین خودرویی زیبا با عملکرد فنی خیره‌کننده‌ را خلق کردند، درود فرستاد و تخصص بالای آنها را تحسین کرد. مرسدس بنز300 SL  گالوینگ در زمان خودش سریع‌ترین اتومبیل جهان بود و برخی افراد از آن به عنوان اولین ابر خودروی دنیا یاد می‌کنند.

در حال حاضر شش نسل از بنزهای سری SL به بازارهای جهانی راه پیدا کرده‌اند که جدیدترین نسخه آن در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی دایملر وارد عرصه شده است. در حال حاضر مدل‌های همچون  SL350 ،SL500 ،SL550 ،SL63 amg، ‏SL400 ،SL450 در خانواده سری SL شرکت بنز با توان فنی متفاوت و امکانات مختلف حضور دارند و جزو محصولات اسپرت خوش فروش این شرکت به شمار می‌روند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور