بررسی مشخصات فنی نیسان جوک ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷

۲۵ آبان ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی نیسان جوک ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷

نیسان جوک یکی از معروف‌ترین و البته متفاوت‌ترین محصولات کمپانی ژاپنی نیسان در طول تاریخ فعالیتش است که نخستین مرتبه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

واژه جوک (JUKE) در زبان انگلیسی به معنای انجام حرکات موزون و سریع است. این کراس اوور ساب کامپکت، با وجود ظاهر عجیب و خاص خود توانسته مشتریان زیادی را در کشورهای مختلف به سوی خود بکشاند. فروش موفق نسل اول جوک موجب شد تا این خودرو بدون هیچ‌گونه تغییر ظاهری قابل توجهی حدود ده سال روی خط تولید شرکت نیسان باقی بماند و در نهایت، نسل دوم جوک از سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد.

نیسان جوک در مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و سه تیپ اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت به دست مشتریان ایرانی رسیده است. هر چند پیش از این، در مناطق آزاد تجاری ایران رانده می‌شد. قیمت مناسب و خوش‌نامی برند ژاپنی در بازار ایران، از جمله دلایل موفقیت نیسان جوک در کشور به شمار می‌روند.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ عملکرد فنی مهیج در مدل توربو

+ فرمان‌پذیری دقیق و مطلوب

+ دوام و کیفیت فنی بالا

– تعلیق سفت و خشک

– ترمز عقب کاسه‌ای در برخی مدل‌ها

– آپشن‌های کمتر از رقبا مثل تویوتا C-HR

– عملکرد فنی ضعیف نسخه تنفس طبیعی

مشخصات فنی

نیسان جوک با دو پیشرانه تنفس طبیعی (تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم) و توربو (تیپ اسپرت) به بازار ایران راه یافته است. مشخصات فنی نیسان جوک در نسخه تنفس طبیعی شامل پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و گیربکس CVT ایکس ترونیک می‌شود. خروجی این موتور ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن.متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد نیسان جوک پلاتینیوم و اسکای پک ۱۱.۵ ثانیه برآورد می‌شود. حداکثر سرعت این تریم‌ها به ۱۷۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

نیسان جوک اسپرت به یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶۲ لیتری مجهز است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. استفاده از چنین پیشرانه‌ پرقدرتی سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو به ۸.۴ ثانیه برسد. بیشینه سرعت جوک اسپرت نیز ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت است. همچنین نیسان جوک اسپرت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. با توجه به آمار و ارقام ارائه‌شده نیسان جوک اسپرت یکی از سریع‌ترین و چابک‌ترین کراس اوورهای جمع‌وجور بازار ایران به شمار می‌رود و چابکی بسیار مناسب و مهیجی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

تریم‌های پلاتینیوم و اسکای پک نیسان جوک به صورت دیفرانسیل جلو در بازار ایران عرضه شده‌اند، اما نسخه اسپرت در قالب یک خودرو دو دیفرانسیل ۳ حالته به دست مشتریان رسید تا مکمل پیشرانه توربو ۱۹۰ اسب بخاری باشد.

نیسان جوک با این مشخصات فنی و ابعاد و اندازه جمع و جور یک کراس اوور شهری محسوب می‌شود و فرمان‌پذیری دقیق و مطلوب موجب شده تا رانندگی با آن در خیابان‌های شهری راحت باشد. سیستم تعلیق سفت و خشک مدل‌های اسکای پک و پلاتینیوم ضربات مسیر را به کابین منتقل می‌کند و علی‌رغم بهره‌گیری از سیستم دو دیفرانسیل و تعلیق ارتقایافته نیسان جوک اسپرت، نباید انتظار آفرود از این نسخه را داشته باشید.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

توربوشارژر

قدرت

۱۱۷ اسب بخار

۱۷۵ اسب بخار

گشتاور

۱۵۸ نیوتن.متر

۲۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

CVT ایکس ترونیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دو دیفرانسیل

شتاب

۱۱.۵ ثانیه

۸.۴ ثانیه

سرعت

۱۷۱ کیلومتر بر ساعت

۲۰۷ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۱۳۵ میلیمتر

عرض

۱۷۶۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۷۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۳۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۷۲ کیلوگرم

۱۳۷۲ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۲۴۹ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۶ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی نیسان جوک ۲۰۱۶ - ۲۰۱۷

ظاهر متفاوت و عجیب یکی از بارزترین و متمایزترین ویژگی‌های نیسان جوک به شمار می‌رود. البته خاص بودن طراحی خودرو جوک به معنای دوست‌داشتنی نبودن آن نیست، بلکه بسیاری از مشتریان علی‌رغم آن که بر زشت بودن نسبی ظاهر نیسان جوک اتفاق نظر دارند، در عین حال، این سبک طراحی موردپسند آنها واقع شده است.

به هر حال، نیسان جوک حجم‌های کروی شکل مختلفی را روی بخش‌های گوناگون بدنه خود جای داده و از چهره‌ای بسیار خاص بهره می‌برد. چراغ‌های دو بخشی (دیلایت در بالا و چراغ اصلی در وسط) با جلوپنجره‌ای عریض که سراسر چهره و فضای بین چراغ‌ها را به خود اختصاص داده، ظاهری کاملا نامتجانس از این خودرو را به نمایش گذاشته‌اند. اگرچه زیبایی چندانی در نیسان جوک مشاهده نمی‌شود، اما بانمک جلوه می‌کند.

در نمای عقب نیسان جوک نیز شاهد طراحی متفاوت چراغ‌های اصلی به صورت بومرنگی و اندازه کوچک شیشه عقب هستیم که در کنار سپر حجیم و درب نه‌چندان بزرگ صندوق، نمایی زیباتر از بخش جلو را برای پشت این خودرو به وجود آورده‌اند.

به‌طور کلی بدنه پف‌کرده نیسان جوک، گرچه طراحی زیبا و مهیجی را از خود به نمایش نمی‌گذارد، اما ترسیم آن به‌گونه‌ای است که نوعی بانمک و دل‌نشین بودن در پس چهره آن پنهان شده باشد. همین امر موجب می‌شود که بسیاری از مشتریان با ظاهر متفاوت این کراس اوور جمع‌وجور مشکل چندانی نداشته باشند.

طراحی داخلی

کابین نیسان جوک ۲۰۱۶ - ۲۰۱۷

اگرچه فضای داخلی نیسان جوک در مقایسه با نمای ظاهری و بیرونی چندان متمایز نیست، با این حال، طراحان سعی کرده‌اند جلوه‌هایی متناسب با نمای بیرونی را درون کابین نیز خلق کنند.

طراحی داشبورد و کنسول میانی حالتی بیضی‌شکل دارد و در نوع خود تا حدی متمایز و خاص به نظر می‌رسد. محل قرارگیری اهرم دسته دنده بسیار مناسب است و رضایت و راحتی راننده را در پی دارد. غربیلک فرمان سه‌شاخه خوش‌فرم به نظر می‌رسد و طرح سیلندری پنل کیلومترشمار تا حدودی شبیه به نیسان مورانو ۲۰۰۸ طراحی شده است.

سطح کیفی متریال در نقاط مختلف کابین قابل قبول است و می‌تواند رضایت نسبی مشتریان را در پی داشته باشد. همچنین طراحی خاص بدنه باعث شده تا فضای درونی کابین محدودیت زیادی برای سرنشینان به‌ویژه در ردیف عقب ایجاد نکند و ۴ – ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند در کابین نیسان جوک حضور یابند.

در کل، طراحی کابین این کراس اوور شهری نمره قابل قبولی را برای جلوه‌های بصری و ویژگی‌های کاربردی به دست می‌آورد.

آپشن ها و امکانات

نیسان جوک ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ با دو تریم اسکای پک و پلاتینیوم وارد بازار ایران شد. نیسان جوک پلاتینیوم نسخه فول آپشن محسوب می‌شود و تجهیزات بیشتری از جوک اسکای پک در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد. سطح آپشن‌های نیسان جوک اسپرت با تریم پلاتینیوم یکسان است.

سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، دوربین ۳۶۰، شوینده اتومات دوربین عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، گرم‌کن صندلی جلو، روکش چرم صندلی و آینه جانبی تاشو برقی امکاناتی است که فقط در مدل‌های پلاتینیوم و اسپرت نیسان جوک وجود دارد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

سنسور باران

دارد

سنسور فشار باد تایر

ندارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

قیمت نیسان جوک در بازار

نمای عقب نیسان جوک ۲۰۱۶ - ۲۰۱۷

خوش‌نامی و سابقه مثبت نیسان موجب شده تا نیسان جوک با استقبال خوبی در بازار خودرو ایران روبه‌رو شود. البته طراحی خاص، کیفیت ساخت بالا و همین طور عملکرد فنی خوب تیپ اسپرت نیز دلایل دیگر برای موفقیت جوک در کشور است. نیسان جوک در بازار ایران با تویوتا C-HR، رنو کپچر، رنو داستر و سانگ یانگ تیوولی رقابت می‌کند. این خودرو از نظر قیمت از کراس اوور تویوتا ارزان‌تر است و در محدوده قیمتی محصولات رنو و سانگ یانگ قرار می‌گیرد. هر چند نیسان جوک اسکای پک و پلاتینیوم از نظر مشخصات فنی در یک سطح با رقبا قرار دارند، اما تریم اسپرت جوک با پیشرانه توربو یک سر و گردن بالاتر است. بر اساس اخبار منتشرشده، مدل ۲۰۲۳ نیسان جوک به زودی وارد ایران می‌شود، اما علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند برای تهیه نسل اول این خودرو به سراغ افرادی بروند که قصد فروش ماشین در بازار دست دوم را دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو