بررسی نیسان قشقایی، سامورایی آرام با نام ایرانی

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ بررسی نیسان قشقایی، سامورایی آرام با نام ایرانی

نیسان قشقایی یک کراس اوور کامپکت و جمع‌وجور است که توسط کمپانی خودروسازی ژاپنی نیسان از سال ۲۰۰۶ روانه بازار شد. این محصول که نام خود را از ایل قشقایی ایران به عاریه گرفته تاکنون در دو نسل وارد بازارهای جهانی شده است.

نسل دوم این خودرو در بازار ایالات متحده با نام نیسان روگ اسپرت شناخته می‎شود و نسل اول آن در قالب مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به تعداد نسبتا محدود مهمان جاده‌های کشورمان شد. نیسان قشقایی از لحاظ پلت‌فرم با تولیدات خانواده رنو-نیسان نظیر رنو مگان نسل سوم، فلوئنس مدل ۲۰۰۹ و نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۰۸ اشتراکات فراوانی دارد.

شرکت پارس خودرو نیز برای برهه‌ای نه چندان طولانی اقدام به مونتاژ نیسان قشقایی کرد. کیفیت مناسب و دوام فنی مطلوب از جمله ویژگی‌هایی است که سبب شد تا نیسان قشقایی علی رغم حضور نه چندان گسترده در کشورمان مورد استقبال نسبی مشتریان قرار بگیرد. در ادامه قصد داریم تا این محصول را از جنبه‌های مختلف نظیر طراحی بدنه، مشخصات کابین، مشخصات فنی، امکانات، مزایا و معایب و وضعیت فروش در بازار ایران مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری نیسان قشقایی

طراحی بدنه نیسان قشقایی نسل اول مربوط به حدود ۱۴ سال پیش می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار یک طرح مدرن و امروزی را از آن داشت. با این حال پس از نگاه به بدنه این خودرو می‌توان فهمید که طراحی ظاهری نیسان قشقایی نسل اول همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته و حتی در قیاس با کراس اوورهای امروزی نیز تا حدودی زیبا و جذاب جلوه می‌کند. به عنوان مثال اگر نمای رو به روی همین خودرو دستخوش فیس لیفت شود می‌توان آن را به راحتی به عنوان یک مدل جدید روانه بازار کرد و شمار مشتریان قابل قبولی را به سوی آن کشاند.

در نمای روبرو از چراغ‌های بزرگ با طراحی نسبتا ساده استفاده شده که گرچه چندان زشت به نظر نمی‌رسد اما حس و حالی نسبتا گُنگ و نه چندان اسپرت به قسمت روبرو قشقایی بخشیده است. طرح جلوپنجره در عین سادگی زیبا و جذاب به نظر می‌رسد اما ظاهر سپر خلاقیت خاصی را در برنداشته و چراغ‌های مه شکن دایره‌ای به همراه یک دریچه هواکش ذوزنقه‌ای عمده جزئیات آن را تشکیل می‌دهند. استفاده از خطوط حجمی روی درب کاپوت و همچنین یک خط شانه‌ای در پروفیل جانبی به همراه برخی حجم پردازی‌های دیگر سبب خوش‌فرم‌تر جلوه کردن این کراس اوور خانوادگی شده است. همچنین استفاده از فلاپ‌های مشکی رنگ در بخش تحتانی بدنه نیز موجب زیباتر به نظر رسیدن نیسان قشقایی شده و نمای چشم نوازتری برای آن پدید آورده است.

در بخش عقب از چراغ‌های دوتکه و هماهنگ با انواع جلو استفاده شده که نمایی تقریبا زیبا و مناسب برای بخش پشت این خودرو پدید آورده است. طراحی سپر نیز همچون نمونه موجود در قسمت جلو به صورت ساده اما هماهنگ با المان‌های بصری بدنه طراحی شده است. در مجموع باید عنوان داشت نمای ظاهری نیسان قشقایی نسل اول گرچه نسبت به تولیدات جدید نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد اما همچنان می‌تواند نظر مثبت مشتریان به ویژه در بازار کم تنوع خودروهای دست‌دوم ایران را به سوی خود جلب سازد.

 

نمای ظاهری نیسان قشقایی

طراحی داخلی نیسان قشقایی

نمای داخلی نیسان قشقایی به ویژه داشبورد این خودرو جلوه‌ای آشنا برای ما ایرانی‌ها دارد و به خوبی ارتباط این محصول ژاپنی را با کمپانی خودروسازی رنو را برای ما یادآوری خواهد کرد؛ چرا که طرح داشبورد نیسان قشقایی نسل اول به طور کلی فرمی شبیه به داشبورد امثال تندر ۹۰، ساندرو و یا رنو داستر را خاطرنشان می‌سازد که چندان جذاب و خواستنی جلوه نمی‌کند. با این حال سادگی موجود در این بخش می‌تواند موجب رضایت برخی از مشتریان شده و طرحی تقریبا قابل قبول را در اختیار ایشان قرار دهد.

سبک طراحی غربیلک فرمان سه شاخه این خودرو نیز قدیمی به نظر رسیده و هیجان زیادی در آن یافت نمی‌شود. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین از نوع نسبتا باکیفیت بوده و می‌تواند موجب خرسندی مالک خودرو شود. همچنین نیسان قشقایی فضای نسبتا مناسبی جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط را درون کابین خود فراهم آورده و محدودیت چندانی را متوجه ایشان نخواهد ساخت. با این حال احتمالا افراد بلندقد در صندلی‌های ردیف عقب محدودیت‌هایی را تجربه خواهند کرد. محفظه بار نیسان قشقایی معادل 400 لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل سرنشینان به ویژه در هنگام مسافرت قرار خواهد داد که به نظر می‌تواند پاسخگوی نیاز خانواده‌ها در این بخش باشد. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی نیسان قشقایی آنچنان مدرن و جالب توجه به نظر نمی‌رسد؛ با وجود این از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده فضای مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

طراحی داخلی نیسان قشقایی

آپشن‌ها و امکانات Nissan Qashqai

نیسان قشقایی در بازار ایران در قالب دو مدل SE و LE به دست مشتریان ایرانی رسیده است. مدل LE به عنوان نمونه دو دیفرانسیل از تجهیزات زیر بهره می‌برد:

کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، حسگر پارک عقب، حسگر باران، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو، چراغ شوی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، چنجر شش تایی، هندزفری، مانیتور ردیف جلو و عقب به صورت سفارشی، دوربین عقب، بلوتوث، شش عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و ایربگ پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده شش حالته با تنظیم دستی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، سوئیچ هوشمند، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، شیشه بالابر آنتی ترپ.

 

آپشن‌ها و امکانات Nissan Qashqai

مشخصات فنی Nissan Qashqai

نیسان قشقایی نیروی مورد نیاز خود را به واسطه یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر تامین می‌کند. حداکثر قدرت این پیشرانه ۱۳9 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن ۱۹۶ نیوتن متر اعلام شده است. این میزان نیرو به واسطه یک گیربکس سی وی تی ایکس ترونیک و دو عدد دیفرانسیل دو حالته با قفل الکترونیکی به سوی تمامی چرخ‌ها قابل ارسال است. در مدل SE نیروی موتور تنها به سمت محور جلو قابل ارسال خواهد بود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این کراس اوور ۱۴۷۷ کیلوگرمی معادل ۱۱.۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که کمی بالا به نظر می‌رسد.

مزایا و معایب نیسان قشقایی

در زمینه نقاط قوت Nissan Qashqai می‌توان به توانایی آفرود مناسب مدل دو دیفرانسیل، کیفیت ساخت بالا، عملکرد فنی قابل قبول، طراحی ظاهری دلنشین و دوام فنی مطلوب اشاره کرد. از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی و مصرف سوخت نسبتا بالای این محصول را می‌توان به عنوان نقطه ضعف آن در نظر گرفت.

 

نمای عقب نیسان قشقایی

 وضعیت فروش نیسان قشقایی در بازار ایران

از آنجا که نیسان قشقایی نتوانست همچون محصولات کره‌ای به صورت گسترده و با استراتژی واحد وارد بازار کشورمان شود، نمی‌توان بازار خریدوفروش آن را به اندازه حریفان کره‌ای داغ و پررونق در نظر گرفت. با این حال به دلیل کیفیت ساخت بالا و نام نیک برند نیسان در میان مشتریان ایرانی، همچنان خریداران نسبتا قابل توجهی وجود دارند که در صورت یافتن نمونه سالم نیسان قشقایی تمایل فراوانی به خرید آن دارند. بنابراین می‌توان بازار خرید و فروش نیسان قشقایی در ایران را نسبتا متوسط رو به پایین ارزیابی کرد. لازم به ذکر است اگر واردات این محصول به صورت گسترده‌تر و منظم‌تر صورت می‌پذیرفت امروز نیسان قشقایی می‌توانست یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای بازار ایران باشد.

+

نویسنده: حسین باباپور