بررسی کیا ریو سایپا، سدان کره‌ای پرطرفدار در رده ارزان قیمت‌ها!

۲۵ تیر ۱۳۹۹ بررسی کیا ریو سایپا، سدان کره‌ای پرطرفدار در رده ارزان قیمت‌ها!

کیا ریو یک خودرو جمع و جور است که در سگمنت B دسته‌بندی می‌شود. این خودرو کره‌ای در واقع به عنوان جایگزین پراید از سال ۱۹۹۹ میلادی راهی خط تولید شرکت کره‌ای کیا موتورز شد و تا به امروز چهار نسل از آن در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

شرکت سازنده نسل اول ریو را در قالب بدنه‌های هاچبک سه یا پنج در و نیز سدان راهی بازار کرد. در سال ۲۰۰۲ کیا تصمیم گرفت تا مدل فیس لیفت کیا ریو را جایگزین نسخه اولیه این محصول کند. با توجه به شراکت دیرینه شرکت سایپا با کیا موتورز که از سال ۱۳۷۳ و با تولید پراید در ایران آغاز شده بود، سایپا تصمیم گرفت تا کیا ریو فیس لیفت نسل اول را در قالب نسخه سدان به لیست محصولات خود اضافه کند.

در نتیجه تولید کیا ریو از سال ۱۳۸۳ در کشورمان کلید خورد و تا اوایل دهه ۹۰ شمسی ادامه یافت. در سال ۱۳۹1 با توجه به اجباری شدن استفاده از کیسه هوا در خودروهای تولید داخل و عدم امکان تحقق این مهم در خصوص خودرو ریو مونتاژی، تولید این سدان نسبتا محبوب کره‌ای در ایران به آخر خط رسید. با این حال پس از حضور ۶ ساله کیا ریو نسل اول در بازار ایران، هم اکنون شاهد تردد شمار نسبتا زیادی از مدل‌های کارکرده این خودرو در سطح جاده‌های کشور هستیم. بنابراین در مطلب پیش رو قصد داریم تا کیا ریو را به طور کامل بررسی کرده و این سدان محبوب را از لحاظ طراحی بدنه، مشخصات فنی، موتور، امکانات، وضعیت فروش و … در مورد نقد و تحلیل قرار دهیم.

طراحی ظاهری کیا ریو مونتاژ

همانطور که اشاره شد طراحی ظاهری کیا ریو به حدود بیش از ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد. بنابراین در اینجا با یک سبک طراحی کاملا قدیمی و از مد افتاده طرف هستیم. البته با توجه به قدمت کمتر آن نسبت به برخی حریفان موجود در بازار ایران همچون پژو ۴۰۵ می‌توان طراحی این محصول را در بازار کم تنوع ایران تقریبا قابل قبول و در این رنج قیمت مناسب تلقی کرد.

در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی به فرم شبه ربع دایره هستیم که با فاصله در دو طرف یک جلوپنجره کشیده و نسبتا باریک قرار گرفته‌اند. سپر نیز بسیار ساده طراحی شده و در بخش پایینی آن حفره‌های ورودی هوا به علاوه جایگاه مه شکن ها با ساده‌ترین شکل ممکن جانمایی شده‌اند که در کنار سایر المان‌های نمای روبرو، چهره‌ای تقریبا بشاش و مهربان را از این سدان جمع و جور خانوادگی به نمایش گذاشته‌اند.

وقتی از زاویه کنار به ریو نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که فریم پنجره‌ها به صورت تقریبا نیم‌دایره طراحی شده و اثر چندانی از خطوط حجمی و برجسته روی پروفیل جانبی به چشم نمی‌خورد. با این حال حجم دهی جزئی سبب شده تا فرم کلی بدنه تا حدودی از سادگی خارج شود. در نمای عقب نیز شاهد طراحی متناسب چراغ‌ها با انواع جلو هستیم که از سایز نسبتا بزرگی برخوردار بوده و دو طرف درب صندوق را به اشغال خود درآورده‌اند. سپر عقب نیز همچون هم‌نوع خود در قسمت جلو به صورت کاملا ساده طراحی شده و وجهه هماهنگی با سایر المان‌ها پدید آورده است.

به طور کل طراحی ظاهری کیا ریو مونتاژ سایپا در مقایسه با سدان‌های امروزی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با توجه به آنکه در بازار ایران همچنان شاهد تولید و عرضه محصولات نسبتا قدیمی همچون پژو ۴۰۵ و پارس تندر ۹۰ و … هستیم، بنابراین نمی‌توان ظاهر کیا ریو را نسبتا متناسب و قابل قبول قلمداد کرد.

طراحی ظاهری کیا ریو

کیا ریو مدل 2006

طراحی داخلی کیا ریو

به محض ورود به کابین کیا ریو تمامی المان‌های لازم جهت حس یک خودرو ارزان قیمت و سطح پایین در مقابل شما قرار خواهد گرفت که البته در این رنج قیمت چندان هم دور از انتظار نیست. طراحی داشبورد و کنسول میانی آن بسیار ساده و قدیمی صورت پذیرفته اما در مقایسه با محصولاتی همچون تندر ۹۰ اندکی خوشایندتر جلوه می‌کند. طرح مستطیل شکل دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی و همچنین شکل غربیلک فرمان سه شاخه بر قدمت نسبتا بالای طراحی داخلی این خودرو صحه می‌گذارند و نکته چندان مهیجی در قبال آنها نمی‌توان بر زبان آورد.

رودری‌ها و داشبورد از پلاستیک سخت و خشک باکیفیت نه چندان بالا ساخته شده و از لمس آنها حس جالبی در ذهن رقم نخواهد خورد. فرم صندلی‌ها نیز نسبتا ساده بوده و شاید در مسافرت‌های طولانی کمی ناراحت‌کننده باشد. با این حال کابین ریو از نظر گنجایش تقریبا جادار و راحت بوده و می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را با حداقل محدودیت درون خود جای دهد. به طور کل طراحی داخلی و کابین کیا ریو از لحاظ کیفی و نوع طراحی چنگی به دل نمی‌زند اما نسبتا جادار بوده و در مقایسه با اکثر رقبای مشابه در یک سطح قرار می‌گیرد.

 

طراحی داخلی کیا ریو

طراحی داخلی کیا ریو مدل 2006

آپشن ها و امکانات KIA Rio

کیا ریو یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت در بازار ایران به حساب می‌آید بنابراین نباید انتظار زیادی از سایپا ریو در این حوزه داشت. به هر روی مهمترین آپشن‌های رفاهی ایمنی کیا ریو در نسخه اتوماتیک به شرح زیر خواهد بود:

ترمز ضد قفل ABS، چراغ مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش اسپیکر و چنجر پنج‌تایی، تهویه دستی، صندلی‌های جلو شش حالته دستی، روکش صندلی پارچه‌ای.

مشخصات فنی کیا ریو (نسل اول)

این سدان جمع و جور کره‌ای نیرو محرکه مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ دریافت می‌کند. توان حاصل از این پیشرانه برابر با ۹۸ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۱۳۵ نیوتن متر می‌رسد که توسط یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد کیا ریو در نسخه دستی برابر با ۱۱ ثانیه بوده اما این رقم در مدل اتوماتیک تا ۱۳.۵ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. بیشینه سرعت و میانگین مصرف سوخت کیا ریو نیز حدود ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و 7 تا ۷.5 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

مزایا و معایب کیا ریو

مهمترین مزیت کیا ریو شتابگیری نسبتا مطلوب آن در قیاس با رقبا است که چالاکی مناسبی را برای این محصول کره‌ای رقم می‌زند. استهلاک کم، مصرف سوخت متعادل و فرمان نرم از جمله دیگر نکات مثبت کیا ریو به حساب می‌آیند. در زمینه نقاط ضعف نیز می‌توان به کیفیت نامطلوب متریال کابین، نفوذ صدای پیشرانه به داخل و قدرت ترمزگیری نه‌چندان مطلوب اشاره کرد.

وضعیت فروش کیا ریو در بازار ایران

کیا ریو مونتاژ سایپا یکی از محبوب‌ترین سدان‌های اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت بازار ایران به شمار می‌آید که علی رغم توقف تولید آن در حدود هشت الی 9 سال پیش، اما همچنان نمونه‌های دست دوم این خودرو از محبوبیت بالایی در بازار برخوردار بوده و همواره مشتریانی حاضر به خرید نمونه‌های سالم‌تر این محصول خواهند بود. بنابراین می‌توان وضعیت فروش کیا ریو در بازار ایران را نسبتا پر رونق و گرم ارزیابی کرد.

 

کیا ریو 2012

کیا ریو مدل 2012

 

کیا ریو 2018

کیا ریو مدل 2018

 

 

نویسنده: حسین باباپور