کیا سورنتو، جنتلمن کره‌ ای در خدمت خانواده‌ ها!

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ کیا سورنتو، جنتلمن کره‌ ای در خدمت خانواده‌ ها!

کیا سورنتو یک کراس اوور شهری میان سایز است که نخستین حضور خود در جهان خودرو را طی سال ۲۰۰۲ تجربه کرد. کمپانی کره‌ای کیاموتورز تاکنون چهار نسل از کیا سورنتو را روانه بازارهای بین‌المللی کرده است که به استثنای نسل چهارم هر سه مدل دیگر تجربه حضور نسبتا گسترده در بازار ایران را کسب کرده‌اند. در این بین نسل سوم کیا سورنتو UM به دلیل طراحی ظاهری جذاب، مدرن و با پرستیژ بالا توانست نظر مثبت مشتریان زیادی را از اقشار مرفه به سوی خود جلب سازد.

نسل سوم کیا سورنتو از سال ۲۰۱۵ وارد بازار کشورمان شد و در ادامه سورنتو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸  همانطور بررسی شده است.

مشخصات فنی کیا سورنتو ۲۰۱۸

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دو دیفرانسیل
حجم موتور ۲۳۵۹ سی سی
نوع موتور G4KJ GDI بنزینی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۱۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۴۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۹.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه شاسی بلند متوسط
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۷۸۰ میلیمتر
عرض ۱۸۹۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۸۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۷۸۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۶۸۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۷۱ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ
چرخ جلو و عقب R19 235/55
حجم صندوق عقب

۱۰۹۸ لیتر

۲۰۸۱ لیتر (بعد از تا شدن صندلی‌های عقب)

تعداد سرنشین ۷ نفر

 

طراحی ظاهری کیا سورنتو

طراحی ظاهری کیا سورنتو 2018

کیا سورنتو نسل سوم از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به سایر کراس اوورهای هم‌رده از متانت، وقار و پرستیژ نسبتا بهتری برخوردار بوده و همین امر سبب شده تا مشتریان تمایل نسبتا بالایی جهت خرید این محصول نشان دهند. در مقایسه با هیوندای سانتافه این محصول در بازار ایران اندکی خاص‌تر بوده و می‌تواند اصطلاحا کلاس شخصیتی برتری برای مالک خود به همراه آورد.

در نمای روبرو شاهد حضور چراغ‌های کشیده هستیم که طرح چندان پیچیده‌ای ندارند اما با حالتی نسبتا مصمم و قاطع در دو طرف جلوپنجره ویژه کیا موسوم به پوزه ببر قرار گرفته و چهره‌ای متناسب برای این کراس اوور خانوادگی پدید آورده‌اند. طراحی سپر و چراغ‌های مه شکن ال ای دی ۴ تایی نیز وجهه خوشایندی برای نمای جلو رقم زده و در کل باعث پدید آمدن نمایی مناسب و نسبتا پخته برای بخش روبرو این خودرو شده است.

در نمای جانبی طراحان به خوبی توانسته‌اند ظاهری متعادل و تا حدودی حجیم و عضلانی برای کیا ‌سورنتو بیافرینند. فریم پنجره‌ها و نوار کرومی اطراف آن نیز به همراه دستگیره‌های کرومی و طرح جذاب رینگ‌ها از جمله نقاط قوت نمای کناری کیا سورنتو یو ام به شمار می‌آیند.

در نمای عقب از چراغ‌های دوتکه با فرمی تقریبا مشابه با چراغ‌های جلو استفاده شده که هماهنگی تحسین برانگیز و تناسب دلنشینی با انواع جلو دارد. حضور یک اسپویلر بالای شیشه عقب بعلاوه طرح جذاب سپر و دیفیوزر زیر آن موجب پدید آمدن جلوه قابل قبول و متعادلی برای نمای عقب کیا سورنتو شده است. به طور کل طراحی ظاهری پخته، متین و با وقار کیا سورنتو یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو بوده و توانسته مشتریان زیادی را به سوی کیا سورنتو بکشاند.

طراحی داخلی کیا سورنتو UM

طراحی داخلی کیا سورنتو UM

درون کابین کیا ‌سورنتو با نوعی طراحی نه چندان مدرن اما دلنشین و متناسب مواجه خواهید شد که به خوبی نیازهای سرنشینان را برآورده ساخته است. طرح کنسول میانی اندکی قدیمی به نظر می‌رسد اما با این حال نظم و ترتیب چینش ادوات و دکمه‌های مختلف روی آن کاملا دلنشین است و انتقاد خاصی را نمی‌توان بر آن وارد دانست.

غربیلک ‌فرمان به صورت خوش‌دست و سه پایه طراحی شده و پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز جلوه متقاعدکننده اما نه چندان مدرنی را در مقابل چشمان راننده کیا سورنتو رقم زده است. متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها کیفیت مناسبی دارند و می‌توانند رضایت مشتریان این‌گونه کراس اوورهای خانوادگی را کسب کنند.

همچنین کابین کیا سورنتو از لحاظ گنجایش، فضایی مناسب و با حداقل محدودیت را برای سرنشینان ردیف‌های اول و دوم پدید خواهد آورد؛ با این حال صندلی‌های ردیف سوم همچون بسیاری موارد مشابه چندان جادار نبوده و بیشتر مناسب حضور کودکان یا خانم‌های ریز جثه طراحی شده است.

ظرفیت محفظه بار کیا سورنتو در حالت عادی و با وجود صندلی‌های ردیف سوم معادل ۳۲۰ لیتر است که البته با خواباندن این صندلی‌ها میزان آن تا ۱۰۷۶ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد که کاملا مناسب رفع نیازهای یک خانواده پنج نفره خواهد بود.

به طور کل طراحی ظاهری و کیفیت کابین کیا سورنتو می‌تواند مورد پسند مشتریان به ویژه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته و پاسخگوی مناسبی در جهت رفع نیازهای ایشان باشد.

 آپشن‌ها و امکانات کیا سورنتو

کیا سورنتو نسل سوم در نسخه جی تی لاین به امکانات و تجهیزات ایمنی رفاهی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سامانه کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم پارک خودکار، سه حالت رانندگی نرمال و اکو و اسپرت، مدیریت پایداری خودرو، تعلیق هوشمند، سنسورهای پارک در جلو و عقب، حسگر باران، حسگر فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر لاین، رادارهای تصادف از جلو و پشت، سنسور پارک ۳۶۰ درجه، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز ای بی دی، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتو‌هلد چراغ روشنایی در روز،اتولایت، نور بالای اتوماتیک، تنظیم خودکار ارتفاع نور، چراغ چرخشی، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع زنون، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی 10 اسپیکر با آمپلی فایر اینفینیتی، نمایشگر ۴.۳ اینچی یا نمایشگر لمسی ۷ اینچی مرکزی، سامانه رهیاب است.

 مزایا و معایب کیا سورنتو

اگر بخواهیم به نکات مثبت کیا سورنتو ۲۰۱۵-۲۰۱۸ اشاره کنیم می‌توان از مواردی همچون: طراحی ظاهری جذاب و باکلاس، طراحی داخلی مناسب، کابین خوش‌ساخت و با کیفیت و جادار، سواری نرم، عایق‌بندی مناسب کابین، عملکرد فنی متعادل، گستردگی خدمات پس از فروش با توجه به یکسان بودن بسیاری از بخش‌های فنی این خودرو با هیوندای سانتافه نام برد. فقدان پیشرانه ۶ سیلندر که می‌توانست عملکرد فنی بهتر و متناسب‌تری برای این خودرو به ارمغان آورد را می‌توان در زمره نکات انتقاد برانگیز پیرامون کیا سورنتو um قرار داد.

وضعیت فروش کیا سورنتو

نسل سوم کیا سورنتو در مقایسه با هیوندای سانتافه جدید کمی دیرتر روانه‌ بازار ایران شد و همین امر سبب شد تا فروش دیگر محصول کره‌ای در مقایسه با سورنتو از کثرت بیشتری برخوردار شود. با این حال کیا سورنتو UM از جذابیت بالایی در میان مشتریان ایرانی بهره‌مند بوده و می‌توان اظهار داشت که این محصول هم‌اکنون یکی از مورد توجه‌ترین کراس اوورهای وارداتی میان قیمت موجود در بازار ایران است. گرچه باید اشاره کرد که بازارخرید و فروش ماشین دست دوم کیا سورنتو همچون سایر مدل‌های کیاُ روی بورس است و خودروهای کیا در بازار خودروهای کارکرده طرفداران زیادی دارد.فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45