بررسی مشخصات فنی بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

از زمانی که مرسدس بنز کلاس S برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ به بازار آمد، همواره پیشرو کلاس خودروهای لوکس بوده و همیشه جدیدترین آپشن‌ها با این خودرو معرفی شد و سال‌ها بعد روی دیگر مدل‌ها نصب می‌شد.

حالا کمپانی رقیب و هم‌وطن بنز، بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ را معرفی کرده تا مرسدس کلاس S را به چالش بکشد. جدیدترین بی ام و سری ۷ (اتاق G70) در نمایشگاه خودرو نیویورک ۲۰۲۲ رونمایی شد و اولیور زیپسه، رئیس هیات مدیره بی ام و، آن را «Neue Klasse» (کلاس جدید) نامید که به گفته او، اوج لوکس بودن، طراحی و فناوری خواهد بود.

این ماشین جدید هفتمین نسل از بی ام و سری ۷ است و با هفتمین نسل از مرسدس بنز کلاس S (اتاق W223) رقابت می‌کند.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قوی و کم‌مصرف

+ سیستم هیبریدی

+ سیستم سرگرمی صندلی عقب

+ صندوق بزرگ‌تر از رقبا

+ آپشن‌های پیشرفته

مشخصات فنی

بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ با دو موتور بنزینی به بازار می‌آید و بعدها یک پیشرانه هیبرید هم زیر کاپوتش قرار خواهد گرفت. بی ام و برنامه‌ای برای معرفی M7 ندارد، اما یک مدل M Performance را در دسترس خریداران قرار خواهد داد.

مدل پایه 740i نام دارد و از مدل به‌روزشده پیشرانه B58 سه لیتری TwinPower توربوشارژ شش سیلندر خطی استفاده می‌کند که همه قدرتش به چرخ‌های عقب می‌رود. این موتور با کد B58TU2 شناخته می‌شود و سوپاپ‌ها و محفظه احتراق آن بازطراحی شده است. همچنین به منظور افزایش گشتاور و کاهش مصرف سوخت، این پیشرانه سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولتی دارد. به دلیل قدرت ۳۷۵ اسب بخاری و گشتارو ۵۱۹ نیوتن متری، بی ام و 740i در ۵.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مدل 760i xDrive (دو دیفرانسیل) جدید فاقد پیشرانه V12 است و مدل ارتقایافته پیشرانه معروف ۴.۴ لیتری TwinPower توربوشارژ V8، همراه با سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولت زیر کاپوت این سدان لوکس نصب شده است. منیفولد اگزوز جدید، خنک‌کننده روغن خارجی و به‌روزرسانی‌های توربوشارژ از تغییراتی است که آلمانی‌ها روی این پیشرانه اعمال کرده‌اند. خروجی این سیستم ۵۲۳ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن.متر است و بی ام و 760i جدید، ۰ تا ۱۰۰ را در ۴.۲ ثانیه پر می‌کند.

برای اولین بار بی ام و مدل تمام برقی سری ۷ را هم با نام بی ام و i7 معرفی کرده که در مطلبی جداگانه آن را بررسی می‌کنیم.

هر دو این مدل‌ها دارای گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته استپ ترونیک هستند و همان طور که گفته شد با سیستم نیمه هیبرید ۴۸ ولت عرضه می‌شوند. این سیستم هیبریدی، ۱۲ اسب بخار به قدرت و ۱۹۹ نیوتن.متر به گشتاور پیشرانه اضافه می‌کند. موتور الکتریکی روی میل‌لنگ نصب شده و باتری در صندوق عقب قرار دارد و هر وقت که راننده ترمز کند، باتری شارژ می‌شود.

میزان مصرف سوخت بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ هنوز اعلام نشده، اما گشتاور اضافی موتور برقی روی مصرف بنزین تاثیر مثبت دارد. در سرعت‌های بالا، موتور بنزینی خاموش شده و سرعت ماشین با استفاده از گشتاور ۱۹۹ نیوتن.متری ثابت نگه داشته می‌شود.

یکی از آپشن‌های خاص سری ۷ جدید، مجموعه ابزارهای کمک راننده حرفه‌ای بی ام و است که کمک‌راننده بزرگراه یکی از آنها است. با استفاده از این ابزار، خودرو با سرعت ۱۲۸ کیلومتر در بزرگراه حرکت می‌کند، بدون اینکه نیازی به قرار گرفتن دست راننده روی فرمان باشد. البته راننده باید حواسش را جمع کند تا در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

خورجینی بنزینی

۴۸ ولت نیمه هیبریدی

حجم موتور

۳ لیتر

۴.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۳۷۵ اسب بخار

۵۲۳ اسب بخار

گشتاور

۵۱۹ نیوتن.متر

۷۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

دو دیفرانسیل

شتاب

۵.۴ ثانیه

۴.۲ ثانیه

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۹۱ میلیمتر

عرض

۱۹۵۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۴۴ میلیمتر

فاصله محورها

۳۲۱۵ میلیمتر

وزن خالص

۲۰۷۵ کیلوگرم

۲۲۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۴۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۲ لیتر

قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و سری ۷ ۲۰۲۳

بی ام و سری ۷ جدید طراحی ظاهری بحث‌برانگیزی دارد و بیشتر این بحث‌ها و صحبت‌ها در مورد نمای جلو است. سیستم روشنایی دور جلوپنجره در حال حاضر برای این سدان لوکس قابل سفارش است و به گفته کارشناسان شرکت، ۸۰ درصد از مشتریان بی ام و X7 را با این آپشن خریداری می‌کنند.

نمای خاص و عمودی جلوی بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ در مدل‌های آینده پرچمدار این خودروساز نیز به کار خواهد رفت. سیستم روشنایی خودرو از دو بخش تشکیل شده است. نوار LED بالایی از ۲۲ لامپ کوچک تشکیل شده و در نقش چراغ جلو عمل می‌کند و چراغ‌های پایینی در قابی تیره، هم برای نور پایین و نور بالا کاربرد دارد.

طراحی دیگر بخش‌های خودرو هم جالب و چشمگیر است. ستون C با استفاده از پیچ هوفمایستر طراحی شده و روی نمای جانبی فقط یک خط دیده می‌شود که از جلو تا عقب امتداد دارد. این سبک طراحی، حالتی قدرتمند و باابهت به بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ داده است.

بی ام و طراحی جلو را در قسمت عقب هم به کار برده و فقط از دو خط افقی برای نشان دادن عرض خودرو استفاده کرده است. چراغ‌های LED باریک عقب هم یادگاری از سه نسل اول سری ۷ است.

همان طور که انتظار می‌رود بی ام و سری ۷ جدید از نسل‌های قبلی بزرگ‌تر است و ۱۲۹ میلیمتر طول، ۴۸ میلیمتر عرض و ۵۱ میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد، با این حال فاصله محورهای جلو و عقب فقط ۵ میلیمتر بیشتر است.

مدل M Performance سری ۷ ظاهر خاص‌تری از مدل‌های 740i و 760i دارد و به صورت دو رنگ روانه بازار خواهد شد. نیمه بالایی خودرو یک رنگ و نیمه پایینی رنگ دیگری دارد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و سری ۷ ۲۰۲۳

سدان‌های لوکس هیچ وقت صندوق عقب بزرگی نداشته‌اند. با نگاهی به مشخصات مرسدس بنز کلاس S، آئودی A8 و لکسوس LS می‌بینید که نسبت به ابعاد و اندازه بزرگشان، صندوق کوچکی دارند. صندوق نسل قبلی سری ۷، ۵۱۵ لیتر بود، اما نسل هفتم سدان لوکس بی ام و فضای بار بیشتری دارد. با این حال، خیلی از مشتریانی که نیاز به فضای بار بزرگ‌تری دارند، بی ام و X7 را انتخاب می‌کنند.

کابین بی ام و سری ۷ جدید عالی طراحی شده و فضای بزرگی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. درون کابین دو نمایشگر به هم چسبیده روی داشبرد، به عنوان کیلومترشمار و سیستم اطلاعات و سرگرمی عمل می‌کنند و یک نمایشگر هم برای استفاده سرنشینان عقب قرار داده شده است.

برای ساخت کابین بی ام و سری۷ مدل ۲۰۲۳ از چرم، شیشه، فولاد ضدزنگ و تزئینات چوبی و فلزی استفاده شده است. در بخش پایینی داشبرد هم نوار نوری با نام نوار تعامل (Interaction Bar) دیده می‌شود. این قطعه ساختاری کریستالی دارد و دریچه‌ها و دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع و دیگر تنظیمات خودرو را در خود جای داده و همچنین به عنوان بخشی از سیستم روشنایی و نورپردازی داخلی خودرو عمل می‌کند.

صندلی‌های سدان لوکس بی ام و با آپشن گرم‌کن و سردکن کاملا راحت هستند. تنظیمات صندلی‌های عقب از طریق صفحات لمسی ۵.۵ اینچی انجام می‌شود که روی درها نصب شده است.

یکی از آپشن‌های بی ام و سری ۷ جدید، صندلی‌های Executive Lounge است که می‌توانند ۴۲.۵ درجه خم شده و به سرنشین اجازه دهند دراز بکشد. سقف پانوراما LED به نام Sky Lounge هم یکی از امکانات استاندارد این سدان لوکس است که به رشته‌های نوری LED مجهز شده و می‌تواند به عنوان یک سقف رنگی استفاده شود، البته قابلیت باز شدن را هم دارد.

جدیدترین آپشن سری ۷، نمایشگر سینمایی بی ام و است. این صفحه نمایش ۳۱.۳ اینچی با کیفیت 8K می‌تواند برنامه‌های چندرسانه‌ای مختلفی مثل Netflix و Amazon Fire TV را پخش کند. در صورتی هم که سرنشینان نیازی به آن نداشته باشند، داخل سقف جمع می‌شود.

بی ام و سری ۷؛ هفت مقدس

نمای عقب بی ام و سری ۷ ۲۰۲۳

بی ام و سری ۷ به عنوان لوکس‌ترین سدان خودروساز آلمانی با طراحی ظاهری انقلابی خود وارد نسل هفتم شد تا همچنان به رقابت با رقیب قدیمی خود، مرسدس بنز کلاس S ادامه دهد. قیمت خرید خودرو بی ام و سری ۷ از ۹۳ هزار دلار شروع می‌شود و تا ۱۱۳ هزار دلار برای گران‌ترین مدل ادامه پیدا می‌کند و در مقایسه با خودروهای بنز قیمت خیلی کمتری دارد.

البته خریداران سری ۷ هیچ وقت مدل پایه را نمی‌خرند و معمولا آپشن‌هایی را متناسب با کاربرد خود سفارش می‌دهند که باعث می‌شود قیمت خودرو گران‌تر دربیاید. فروش نسل هفتم بی ام و سری ۷ از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی شروع خواهد شد و بیشتر خریداران اوایل سال ۲۰۲۳ خودروهای خود را تحویل خواهند گرفت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو