بی ام و سری 7، لوکس سواری اشرافی با طعم هیجان!

۲ شهریور ۱۳۹۹ بی ام و سری 7، لوکس سواری اشرافی با طعم هیجان!

ب ام و سری ۷ (BMW 7 Series) یک سدان فول‌سایز لوکس و مجلل است که به خوبی توانسته در عمل مفهوم واژه‌های «لاکچری» و «تشریفاتی» را برای خودروهای شهری تعریف کند و به نمایش بگذارد.

اولین نسل از این سدان آلمانی طی سال ۱۹۷۷ به مرحله تولید رسید. این خودرو تاکنون در شش نسل به تولید رسیده است که در این میان نسل‌های پنجم و به صورت محدودتر نسل ششم این خودرو، موفق شدند در بازار کشورمان خودی نشان داده و مشتریان ثروتمند ایرانی را از خوبی‌های خود بهره‌مند سازند.

نسل پنجم ب ام و سری هفت به ویژه در مدل 740li در قالب مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به دست مشتریان ایرانی رسید. همچنین پس از ممنوعیت ورود خودروهای با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی دیگر اثری از بی ام و سری ۷ در کشور ما مشاهده نشد تا آنکه در سال ۲۰۱۷ نسل ششم سری هفت با موتور توربوشارژ ۲ لیتری مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کرد و با توجه به برخورداری از ظاهر بسیار مجلل و کابینی بسیار لوکس، خیلی سریع مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفت؛ با وجود این واردات 730li چندان گسترده نبود و مدت زمان زیادی به طول زیاد نینجامید.

به هر صورت ب ام و سری ۷ مدل ۷۳۰ ال آی لوکس‌ترین سدان ب ام و موجود در بازار کشورمان بوده و از همین رو قصد داریم تا این جنتلمن آلمانی را از نقطه نظرات مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. در ادامه مطلب می‌توانید نکاتی پرارزش پیرامون طراحی ظاهری، فضای کابین، امکانات، وضعیت فروش و سایر مشخصه‌های بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ به دست آورید.

طراحی ظاهری بی ام و سری ۷

خودروهای تولید شده توسط کمپانی باواریایی BMW همواره یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مدل‌ها در میان هم نوعان خود بوده‌اند و از این حیث جزو بهترین‌ها و لوکس ترین برندهای خودرویی در اروپا و همچنین کلاس جهانی به شمار می‌روند. بی ام و سری ۷ مدل 730LI در مدل ۲۰۱۷ خود بسیار شیوا و زیبا طراحی شده است، به نحوی که انتقاد چندانی به سبک ترسیم بدنه این خودرو نمی‌توان وارد دانست. در نمای روبرو از چراغ‌هایی کشیده با حالتی ستیزه‌گرانه در دو طرف جلوپنجره مخصوص ب ام و استفاده شده که در حال خط و نشان کشیدن برای حریفان هستند. طرح سپر نیز مطابق با اصول طراحی‌های مجلل بوده و ضمن سادگی و بهره‌گیری از یک هواکش پیوسته، نمایی متناسب با سایر المان‌های چهره را برای بی ام و ۷۳۰ ال آی به نمایش گذاشته‌اند.

از دیگر ویژگی‌های بارز ظاهری این خودرو می‌توان به حجم پردازی‌های بسیار مناسب و خطوط برجسته روی درب کاپوت و نمای جانبی بی ام و سری ۷ اشاره کرد تا بدین ترتیب فرم بدنه خودرو حالتی عضلانی و خوش‌تراش به خود گرفته و جذابیت بیشتری را به نمایش بگذارد. در زاویه بغل حالت کشیده دماغه و فرم کلی بدنه موجب به وجود آمدن نمایی دلربا برای این خودرو شده و حس و حال اسپرت را به نحوی خوشایندتر در معرض دید قرار داده است.

در قسمت عقب خودرو اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند فرم مناسب چراغ‌ها است که توسط یک نوار کرومی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. طراحی جذاب سراگزوزهای قسمت زیرین بدنه و سایر المان‌ها نیز همان حس و حال نیکو و نسبتا آشنا اما متمایز نمای عقب سدان‌های ب ام و را در مقابل چشمان بینندگان رقم زده‌اند. در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری بی ام و سری ۷ یکی از جذاب‌ترین نمونه‌ها در میان سدان‌های لوکس بوده و اصالت و پختگی آن به راحتی می‌تواند نظر مساعد مشتریان ثروتمند را نسبت به خود جلب سازد؛ کما اینکه در حال حاضر مشتریان مرفه ایرانی هیچ‌گونه انتقادی نسبت به ظاهر این خودرو نداشته و همواره از جذابیت‌های بصری این سدان لوکس سخن گفته‌اند.

طراحی ظاهری بی ام و سری ۷

طراحی داخلی بی ام و سری ۷

پس از ورود به کابین بی ام و سری ۷ با فضایی کاملا لوکس اما نسبتا آشنا مواجه خواهید شد که پیش از این نیز در سایر مدل‌های بی ام و مشاهده شده است. المان‌هایی همچون سبک طراحی کلی داشبورد، کنسول میانی و صفحه نمایشگر قد برافراشته بر بالای داشبورد، همگی جزو شاخصه‌های آشنایی هستند که قبلا نیز در فضای داخلی محصولات ب ام و مشاهده شده‌اند. غربیلک فرمان کاملا خوش‌دست و زیبا طراحی شده و لوگوی بی ام و در وسط آن حسی خوشایند به ذهن متبادر می‌کند. پنل کیلومتر شمار دیجیتال پشت فرمان به همراه اهرم تعویض دنده با طراحی مخصوص، کلید گردان کنار آن و سایر المان‌ها همگی حس و حالی بسیار جذاب و مجلل را در ذهن پدید می‌آورند.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین کاملا مرغوب بوده و پس از دست کشیدن روی آن‌ها احساس مطلوبی در شما پدید خواهد آمد. در ردیف عقب شاهد وجود یک کنسول با بخش جلویی هستیم که ضمن تقسیم ردیف عقب به دو پارتیشن اختصاصی، دکمه‌ها، کلیدها و تبلت لمسی مخصوص به خود جهت تنظیم بخش‌های مختلف را در اختیار سرنشینان ردیف دوم قرار می‌دهد. تبلت‌های اختصاصی تعبیه شده پشت صندلی‌های ردیف جلو نیز فضایی کاملا تکنولوژیک و لوکس در برای سرنشینان عقب پدید آورده است.

کابین بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷ کاملا جادار بوده و محدودیتی به سرنشینان خود تحمیل نمی‌کند؛ صندلی‌های آن نیز از لحاظ ارگونومیک در بهترین حالت ممکن قرار داشته و بدن سرنشینان را به نحو احسن در بر می‌گیرند. در مجموع باید عنوان داشت که فضای کابین بی ام و سری ۷ مدل 730li چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کیفیت در سطوح بسیار بالای جهانی قرار داشته و از این جهت کمبودی را متوجه سرنشینان خود نمی‌کند.

طراحی داخلی بی ام و سری ۷

آپشن‌ها و امکانات BMW series 7

در اینجا با یک سدان لوکس و مجلل طرف هستیم که نقشی پرچم‌دار برای کمپانی بی ام و داشته و در نتیجه لازم است تا به انواع و اقسام امکانات مختلف مجهز شده باشد. بی ام و سری 7 موجود در بازار ایران از لحاظ آپشن تنوع نسبتا فراوانی دارند و ما در اینجا به امکانات موجود در فول آپشن‌ترین نسخه این خودرو اشاره کرده‌ایم:

کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کنترل کشش و پایداری، سیستم های کنترل ایستایی در سربالایی و سرعت در سرازیری، اتو‌پارک پنج حالته رانندگی، تعلیق هوشمند، ریموت لمسی، ریموت پارک، فرمان پذیری چرخ‌های عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسورهای باران و فشار باد تایر و پایش خواب‌آلودگی راننده، رادارهای ایمنی و نقطه کور و تغییر لاین و تصادف و جلو و عقب، سیستم تابلوخوان، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمزهای کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی ترمز، کیت ترمز M اسپرت، دیلایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی در سرپیچ، چراغ‌شویی، چراغ جلو از نوع لیزری، نورپردازی داخلی، سیستم تغییر رایحه داخلی کابین، فرمان برقی حساس به سرعت چهار حالته، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، فرمان جمع شونده، سیستم صوتی هارمان کاردون ۶۰۰ وات با ۱۶ اسپیکر یا سیستم پخش بی اند دبلیو ۱۴۰۰ وات، سامانه تشخیص صدا، نمایشگر مرکزی ۱۰.۲ اینچی با کنترل اشاره‌ای، مانیتورهای ردیف عقب، تبلت کنسول میانی عقب، سیستم رهیاب، هدآپ دیسپلی، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، دوربین دید در شب، بلوتوث، USB، میرورلینک، اپل کارپلی، اندروید اتو، وای فای هات اسپات، نمایشگر پشت فرمان دیجیتال، 10 عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک چهارگانه، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات 10 حالته برقی به علاوه حافظه و تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن تمام صندلی‌ها، ماساژور صندلی‌های جلو و عقب، صندلی چرمی داکوتا یا مرینو، ایزوفیکس صندلی، درب صندوق برقی هوشمند، تریم داخلی چوبی یا سرامیکی، وکیوم درب‌ها، شارژر وایرلس، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیمات برقی و گرمکن، سقف پانوراما و سانروف، مموری آینه، پرده‌های شیشه‌های عقب.

مشخصات فنی بی ام و سری هفت 730LI

این سدان لوکس آلمانی برخلاف مدل‌های پیشین خود از یک موتور حجیم بهره نبرده است و تنها توانسته با موتور پایه به بازار کشورمان راه پیدا کند. این پیشرانه از نوع توربوشارژ چهار سیلندر با حجم ۲ لیتر بوده و قادر است ۲۵۸ اسب بخار قدرت را همراه با ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک و به سوی چرخ‌های عقب ارسال کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۷۹۵ کیلوگرمی برابر با ۶.۳ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی بی ام و 730li در حدود ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

مزایا و معایب  ب ام و سری 7

مواردی همچون طراحی ظاهری بسیار زیبا، کابین لوکس و باکیفیت و جذاب، عملکرد فنی مطلوب، مصرف سوخت متعادل، فرمان‌پذیری دقیق، کیفیت ساخت بالا، آپشن‌های رفاهی ایمنی بسیار متعدد، ارزش خرید بالا، جزو نقاط قوت بی ام و ۷۳0 به شمار می‌روند. از سوی دیگر مواردی همچون هزینه نگهداری بالا و همچنین حساسیت پیشرانه نسبت به بنزین کم کیفیت و یا روغن‌های غیرفابریک را می‌توان در زمره نقاط ضعف این خودرو آلمانی در نظر گرفت.

نمای عقب ب ام و سری 7

 وضعیت فروش بی ام و سری 7 در ایران

با توجه به محدودیت‌های موجود در بحث واردات خودرو، اقشار مرفه ایرانی که همواره به دنبال بهترین و لوکس‌ترین خودروهای موجود در بازار هستند، محصولات بی ام و را جزو گزینه‌های اولویت‌دار خود قرار داده و حساب ویژه‌ای روی آنها باز می‌کنند. به همین ترتیب بی ام و سری ۷ نیز در میان ثروتمندان ایرانی جایگاه بالایی داشته و افرادی که به دنبال یک سدان لوکس مجلل هستند، نمی‌توانند به راحتی از کنار بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷ بگذرند. بنابراین به راحتی می‌توان عنوان داشت که بازار خرید و فروش بی ام و سری 7 مدل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در بازار ایران علی‌رغم قیمت بسیار بالای آن، کاملا مطلوب بوده و مشتریان زیادی علاقه‌مند به خرید و لذت بردن از ویژگی‌های مثبت این سدان آلمانی هستند.

 

 

نویسنده: حسین باباپور