بررسی مشخصات بی ام و 730li

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 730li

خودروهای سری ۷ همه القاب و عنوان‌های «ترین» بی ام و را به خود اختصاص داده‌اند. بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین، فول آپشن‌ترین، جادارترین و در نهایت گران‌ترین، عناوینی است که می‌توان درباره بی ام و 730li و دیگر اعضای خانواده سری ۷ به کار برد. نسل ششم این خودرو که با کد G11 (مدل معمولی) و G12 (مدل محور بلند) شناخته می‌شود، در اواسط دهه ۹۰ به بازار ایران رسید.

مشخصات فنی بی ام و 730li

بی ام و 730li دارای همان موتوری است که روی نسل هفتم سری ۵ و نسل چهارم سری ۶ استفاده می‌شود. 730li کشیده‌تر و بزرگ‌تر از 730i است و به همین خاطر ۰.۱ ثانیه شتاب کمتری از مدل معمولی دارد و ۰.۱ لیتر هم بنزین بیشتری می‌سوزاند.

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل عقب
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی
نوع موتور B48 بنزینی
تنفس موتور توربوشارژ
حداکثر قدرت ۲۵۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
شتاب ۶.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو دو جناغی
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه سدان بزرگ لوکس
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی خنک‌شونده

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۵۳۳۸ میلیمتر
عرض ۱۹۰۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۷۹ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۳۲۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۷۵۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۷۸ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ
چرخ جلو و عقب R19 245/45
حجم صندوق عقب ۶۸۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

فروش فوری خودرو

طراحی ظاهری بی ام و 730li

طراحی ظاهری بی ام و 730li

اولین نکته‌ای که درباره بی ام و 730li برای ایرانی‌ها جالب خواهد بود این است که طراحی ظاهری این خودرو لوکس را یک ایرانی انجام داده است. نادر فقیه‌زاده، علاوه بر طراحی ظاهری نسل ششم سری ۷، طراحی داخلی نسل قبلی بزرگ‌ترین سدان لوکس بی ام و را نیز بر عهده داشته است.

بی ام و 730 دارای دو مدل محور معمولی و محور بلند است که فقط محور بلند (اتاق G12) به ایران رسیده است. این دو مدل از نظر طراحی ظاهری فرق چندانی با هم ندارد، فقط بی ام و 730li (محور بلند) طول و ارتفاع و وزن بیشتری نسبت به مدل معمولی دارد. این خودرو اولین محصول بی ام و است که روی پلتفرم مدولار CLAR ساخته شده است.

سری ۷ مدل ۲۰۱۸ همان جلوپنجره خاص و کلاسیک سیاه رنگ بی ام و را دارد که از دو طرف با چراغ‌های بزرگ و کشیده و از پایین هم با ورودی‌های چندگانه هوا احاطه شده است. جلوپنجره فقط در صورت نیاز به جریان هوا در موتور باز می‌شود و دریچه‌های هوا پشت چرخ‌های جلو، ضریب درگ را کاهش می‌دهد.

همان طور که برای خودروهایی از این دست انتظار می‌رود، نمای جانبی شامل خطوط بلندی است که از جلوی خودرو تا عقب آن کشیده شده تا انتهای بی ام و 730li را برجسته‌تر نشان دهد.

در عقب خودرو چراغ‌های LED خاص بی ام و دیده می‌شود که یک نوار کرومی آن‌ها را به هم وصل کرده است. دو لوله اگزوز کرومی هم در گوشه‌های سپر عقب نصب شده است.

بدنه بی ام و 730li از پلیمر تقویت‌شده با الیاف کربن (CFRP)، فولاد کششی و آلومینیوم ساخته شده که باعث کاهش وزن، کمتر شدن مرکز ثقل و توازن خودرو می‌شود.

طراحی داخلی بی ام و 730li

طراحی داخلی بی ام و 730

هر چند طراحی داخلی بی ام و سری ۷ به اندازه مرسدس بنز کلاس S خیلی لوکس نیست، اما به نوبه خود شیک و باکلاس است. داشبرد طراحی ساده‌ای دارد و با موادی از جنس چوب، پلاستیک سخت و نرم و آلومینیوم ساخته شده است.

همه دکمه‌ها و کلیدها کاربرپسند است و بیشتر آنها صفحه‌های لمسی هستند که شبیه به دکمه‌های فیزیکی طراحی شده‌اند. همان طور که از یک سدان لوکس انتظار می‌رود، فضای کافی برای ۵ سرنشین بزرگسال وجود دارد.

سری ۷ فضای داخلی بزرگی دارد و به راحتی پنج سرنشین را در خود جای می‌دهد. البته صندلی وسط ردیف عقب به اندازه بقیه صندلی‌ها بزرگ نیست، با این حال باعث ناراحتی سرنشین هم نمی‌شود.

فضای کابین بی ام و 730li بزرگ‌تر از آئودی A8 است و همین طور مدل محور بلند سری ۷ فضای بیشتری از مرسدس بنز کلاس S دارد. این سدان لوکس به دلیل کابین و صندوق عقب بزرگ خودرو مناسبی برای سفرهای دور و دراز است.

آپشن‌ها و امکانات بی ام و 730li

لیست امکانات و تجهیزات استاندارد بی ام و 730li طولانی است و تقریبا هر آپشنی را که فکر می‌کنید، می‌توانید در این سدان لوکس داشته باشید.

آپشن‌های سری ۷ عبارتند از سیستم تعلیق بادی تطبیقی و قابل تنظیم، چراغ‌های خودکار جلو همراه با نور بالا اتومات، درهای برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، در برقی صندوق عقب، سیستم تهویه چهارگانه اتومات، سقف پانوراما، صندلی‌های قابل تنظیم ۱۴ حالته دارای گرم‌کن، سردکن و ماساژور. همچنین دوربین عقب، نویگیشن و شارژ بی‌سیم از دیگر آپشن‌های این خودرو است.

علاوه بر این موارد، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، نمایشگر هدآپ، فرمان دارای گرم‌کن و شیشه‌های دودی عقب در مدل‌های وارداتی بازار ایران وجود دارد.

بی ام و 730li دارای نمایشگر لمسی ۱۰.۲ اینچی است که از طریق iDrive کنترل می‌شود و قابلیت بلوتوث، دوربین عقب، نویگیشن، اپل کارپلی و پورت USB دارد.

علاوه بر این امکانات لوکس، سری ۷ با ۱۰ ایربگ، ترمزهای کمکی و اضطراری، رادارها و سنسورهای مختلف و همین طور دوربین‌های عقب، جانبی و ۳۶۰ درجه از سرنشینان و راننده‌اش مراقبت می‌کند.

بازار بی ام و 730li در ایران

نمای عقب بی ام و 730li

نسل ششم بی ام و 730li بعد از ممنوعیت خودروهای ۲.۵ لیتری لوکس، در اواسط دهه ۹۰ به خیابان‌های کشور رسید و با استقبال خوب رانندگان ایرانی روبه‌رو شد. در حال حاضر چهار تیپ از این سدان لوکس در بازار داخلی موجود است که با قیمت‌های ۷-۸ میلیاردی گران‌ترین مدل‌های بی ام و هستند و در کنار خودروهای رده بالای بنز و لکسوس، جزو گران قیمت‌های بازار به حساب می‌آیند.

بی ام و 730li خودرو معرکه‌ای است برای افراد کمی که توانایی پرداخت قیمت میلیاردی آن را دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو