تاریخچه برند رولز رویس

۱۲ تیر ۱۴۰۰ تاریخچه برند رولز رویس

رولز رویس از آن دسته از برندهای لوکس خودرویی متبحر و خوش سلیقه است که به خوبی می‌داند چگونه نظر علاقمندانش را به محصولات این شرکت جلب کند. در حال حاضر رولز رویس (Rolls-Royce Motor Cars Limited)، زیر مجموعه گروه بی ام و (BMW) فعالیت می‌کند.

رولز رویس در سال ۱۹۰۶ متولد شد، این برند حاصل شراکت چارلز رولز و هنری رویس بود، اما برند فعلی که متعلق به ب ام و است، هیچ ارتباط مستقیمی با محصولات تولید شده پیش از سال ۲۰۰۳ ندارد. رولز رویس قدیمی هم در زمینه تولید خودرو فعالیت داشت، هم در زمان جنگ جهانی اول درگیر ساخت موتور هواپیما شد.

تاریخچه رولز رویس قدیمی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، رولز-رویس حاصل شراکت دو نفر به نام‌های چارلز رولز و هنری رویس بود. این برند توانست سریعا جایگاه بالایی در صنعت خودروسازی به دست بیاورد و محصولاتش به عنوان «بهترین خودروهای جهان» شناخته شوند. در دوران جنگ جهانی اول، این کارخانه نیز همانند بسیاری از برندهای خودروسازی دیگر، قدم به عرصه تولید موتور هواپیما گذاشت. طولی نکشید که توانست در زمینه تولید موتورهای دفاعی هواپیماهای داخلی نیز آبرویی بخرد.

سال ۱۹۷۱، صاحبان این کسب و کار مجبور به ترک آن شدند. برخی از بخش‌های آن توسط دولت خریداری شد و به عنوان سازنده موتور هواپیما به فعالیت ادامه داد. در نهایت در سال ۱۹۸۰، به ویکرز که یک شرکت مهندسی خوش نام بود، فروخته شد.

تاریخچه رولز رویس جدید

زمانی که برند ب ام و در سال ۱۹۹۸، گواهی استفاده از لوگوی تجاری برند رولز رویس را دریافت و بسیاری از حق و حقوق آن را از کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) خریداری کرد، این برند به زیرمجموعه رسمی و دارایی این غول خودروساز آلمانی تبدیل شد. اولین محصول این برند تازه خریداری شده، در سال ۲۰۰۳ تولید و به بازار عرضه شد. این ماشین که Phantom نام دارد، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای لوکس در سراسر دنیا است. ۲۲ سال پیش، ویکرز تصمیم گرفت که Rolls-Royce Motors را بفروشد. بسیاری از برندها فرصت را غنیمت شمردند و اقدام به خرید کمپانی کردند.

در بین این برندها، فولکس واگن و ب ام و مشتریان بالقوه محسوب می‌شدند. پیشنهاد Volkswagen برای خرید این برند ۴۳۰ میلیون پوند و پیشنهاد BMW تنها ۳۴۰ میلیون پوند بود. لازم به ذکر است که ب ام و، موتورها و بسیاری از قطعات رولز رویس را تامین می‌کرد. بنابراین این حق را داشت که پس از واگذاری کمپانی به رقیبش، قرارداد تامین قطعات را لغو کند. از آنجایی که فولکس واگن توانایی تغییر موتورهای محصولات Bentley و Rolls-Royce را نداشت و اعتبارش را در خطر می‌دید، با همتای خود وارد مذاکره شد. در نهایت به یک توافق دوجانبه رسیدند که طبق آن، با فروش برخی از حق و حقوق‌های کمپانی به ب ام و، این شرکت نیز تا سال ۲۰۰۳، قطعات لازم را تامین می‌کرد. از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳، کمپانی VW محصولات R-R را تولید می‌کرد. در طول این مدت، ب ام و هم فرصت داشت تا مرکز مدیریت این برند را در گودوود بسازد و برای ساخت مدل فانتوم آماده شود.

انواع مدل‌های رولز رویس

رولز رویس گوست Ghost

رولز رویس گوست

این مدل که یک سدان چهار در است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید‌ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. در واقع این کمپانی، چهار سال پیش از ارائه گوست، وعده‌اش را به طرفداران داده بود. این ماشین رولز رویس از مدل قبلی یعنی فانتوم کوچک‌تر بود. درست در چهارم مارچ سال ۲۰۱۴، سری دوم گوست در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و طرفدارانش را به وجد آورد.

Wraith

رولز رویس ریت

این کمپانی که یکی از اصلی‌ترین ستون‌های برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی در سراسر جهان است، در سال ۲۰۱۳ از کوپه‌ی جدید خود با نام Wraith رونمایی کرد. این مدل به احترام Wraith اصلی که از سال۱۹۳۸ تا ۱۹۳۹ تولید می‌شد، نامگذاری شد. طراحی آن بسیار زیبا و نسخه کوپه مدل گوست بود. موتور آن دوازده سیلندر بود.

Dawn

رولز رویس دوان

داون یک محصول کروک چهار سرنشین بود که در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد. تقریبا ۸۰ درصد پنل‌های بدنه آن، طراحی جدیدی نسبت به مدل پیشین داشتند. رنگ فیروزه‌ای چشم نواز و زیبای این مدل، توانست دلربا و جذاب باشد.

رولز رویس فانتوم Phantom

رولزرویس فانتوم

اولین فانتوم در نمایشگاه بین‌المللی دیترویت رونمایی و به مدل ۱۳ سال تولید شد. در واقع، این مدل تاریخی‌ترین، به یادماندنی‌ترین و محبوب‌ترین مدل از این کمپانی است. از آنجایی که این مدل بسیار محبوب بود، طرفداران خواستار بازگشتش به بازار بودند. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت در رویداد The Great Eight Phantoms Exhibit، از مدل جدید رونمایی کند. تولید این مدل از اواخر سال ۲۰۱۷ و فروشش از سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

Cullinan

رولزرویس

پس از مدت‌ها گمانه زنی و حدس، در نهایت در سال ۲۰۱۸ از مدل شاسی بلند کولینان رونمایی شد. این مدل در واقع یک SUV پنج در بسیار لاکچری است که بسیاری از قطعات خود، از جمله پلتفرمش را از فانتوم افسانه‌ای به ارث برده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان