تاریخچه جیپ، خودروساز محبوب آفرودسواران

۱ مهر ۱۳۹۹ تاریخچه جیپ، خودروساز محبوب آفرودسواران

جیپ یکی از آن شرکت‌های زیرمجموعه‌ای خودرو است که سرگذشت بسیار جالبی دارد. شاید در تمام دنیا نتوانید گروهی به وطن‌پرستی و مظلومی جیپ پیدا کنید. این گروه، از کمک به پیروزی در جنگ جهانی دوم حیات خود را آغاز کرد و توانست به یکی از بهترین خودروسازهای آمریکایی تبدیل شود. جیپ، یکی از آن خودروسازانی است که شاید به اندازه دیگر برندها قدمت نداشته باشد، اما قطعا یکی از تاثیرگذارترین‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر، این شرکت بخشی از گروه FCA US LLC و متعلق به برند ایتالیایی-آمریکایی فیات کرایسلر (Fiat Chrysler Automobiles) است. از سال ۱۹۸۷، این شرکت بخش جدانشدنی کرایسلر است.

در واقع این زیرمجموعه نشان می‌دهد که به وجود آمدن یک «افسانه» اصلا آسان نیست. موفقیت فعلی این گروه محبوب، بر روی خرابه‌های شکست‌های صاحبان قبلی‌اش ساخته شده، انگار که طلسم شده باشد. بارها برای این کمپانی پیش آمده است که پس از گذشت مدت زمانی، صاحبانش تغییر می‌‎کردند و از یک کمپانی به کمپانی بعدی دست به دست می‌شد.

خط تولید جیپ، خودروهای شاسی بلند را مثل کراس اوور و خودروهای آفرود، شامل می‌شود. البته که حضور یک مدل پیکاپ را در این خط تولید، نمی‌توان نادیده گرفت. در گذشته، محصولات جیپ کمی متفاوت بود و پیکاپ‌های دیگر، ون‌های کوچک و چند رودستر را در برمی‌گرفت.

تاریخچه برند جیپ

جنگ جهانی دوم

جیپ که نام اولین مدل از این کمپانی بود و تاکنون صنعت خودروسازی را همراهی می‌کند، در نتیجه نیاز نظامی تولید شد. ارتش به خودرویی نیاز داشت که جایگزین اسب و موتورسیکلت شود و وظیفه جا به جایی را به درستی انجام دهد. در واقع ارتش برای تهیه این چنین ماشینی، با ۱۳۵ کمپانی تماس حاصل کرد. از بین ۱۳۵ شرکت، تنها ۲ کمپانی به این درخواست پاسخ مثبت دادند، American Bantam Car Company  و Willys-Overland. ارتش از آنها خواست تا که تا ۴۹ روز دیگر، مدل‌های اولیه را تحویل دهند. ویلیس به مدت زمانی بیشتری نیاز داشت، اما درخواستش رد شد. بانتام هم با توجه به خسارات جنگ، نیروی زیادی به جز چند کارگر در بخش عوارض و یک طراح با استعداد به جز کارل پرابست در خدمت نداشت. پرابست به درخواست ارتش پاسخ مثبت داد و برای پیروزی کشورش، بدون هیچ دستمزدی شروع به کار و طراحی کرد. پیش از آن، بانتام به ساخت کپی‌هایی از خودروهای کوچک آستین (Austin) مشغول بود. در نهایت، بانتام موفق به ساخت مدل اولیه‌ای شد که مرزهای طراحی نظامی را جا‌به‌جا کرد.

پرابست در طول ۲ روز مدل خود را طراحی و هزینه‌های آن را برآورد کرد. تمامی بخش‌های آن از دیدگاه ارتش به جز گشتاور موتور بی‌نقص بود.

اما تنها نگرانی آن‌ها، مدل‌های اولیه نبود. در واقع اصلی‌ترین نگرانی ارتش، عدم توانایی یک کارخانه کوچک و ضعیف برای ساخت تعداد زیادی خودروی جنگی بود. بنابراین تصمیم گرفت که دوباره با ویلیس اوورلند و سپس فورد تماس بگیرد. در نتیجه مدل اولیه را به این کمپانی‌ها واگذار کرد و از آن‌ها خواست که تغییرات لازم را اعمال کنند. نتیجه طراحی‌های این کمپانی بسیار به مدل اولیه شباهت داشت و اسپایسر (Spicer)، قطعات موتور هر سه کمپانی را تامین کرد. در نهایت از هر سه مدل ۱۵۰۰ دستگاه تولید شد و به طور گسترده مورد آزمایش قرار گرفت.

فورد با قرار دادن کلمه F در برخی نقاط، سعی می‌کرد طراحی جیپ را به نام خود تمام کند و محصولاتش را از دیگر طراحی‌ها متمایز کند. در حقیقت پس از پایان جنگ، این ویلیس بود که مدل جیپ را دوباره احیا کرد و او را وارد زندگی شهری کرد.

زندگی غیر نظامی با جیپ

علت محبوبیت جیپ

جیپ مانند کودکی بود که در دوران جنگ به دنیا آمده و خلقیات ناآرامی خشنی دارد. حالا وقت آن بود که با اعمال یک سری تغییرات، برای دنیا و زندگی پس از جنگ آماده شود. ویلیس اوورلند توانست جیپ نظامی را به جیپ غیرنظامی یا همان (CJ/ Civilian Jeep) تبدیل کند. این محصولات که در ابتدا با هدف نظامی طراحی و تولید شده بودند، نزدیک به چهل دهه و در طی نسل‌های مختلف تولید می‌شدند. در انتها پس از گذشت این همه سال، CJ یا مدل Wrangler جایگزین شد. این محصول هم درست همان مسیر پدرش را طی می‌کند.

AMC و کرایسلر

سال ۱۹۶۹، کِیسر-جیپ (Kaiser-Jeep) توسط AMC خریداری شد. برند جیپ در طول این مدت توانست در سایه AMC، حسابی پیشرفت کند اما باقی خط تولیدهای این برند، عمر چندانی نداشتند. حتی همکاری با رنو هم نتوانست AMC را نجات دهد. در سال ۱۹۸۷، این کمپانی توسط کرایسلر خریداری و اوضاع به نفع جیپ شد.

۳ مدل برتر جیپ در بازار

جیپ YJ

این مدل از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ تولید شد. البته که گاهی برای داشتن چراغ‌های مربعی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما اولین مدلی است که نشان Wrangler را بر سینه دارد.

Jeep Grand Cherokee

این مدل که از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تولید می‌شد، دومین مدل بسیار متفاوت جیپ محسوب می‌شود.

HEMI Jeep Commander

این مدل بزرگ، طرافداران بسیار زیادی دارد. با اینکه عمر کوتاهی داشت، ولی همیشه یکی از بهترین‌های تاریخ جیپ می‌ماند.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان