تسلا، با ارزش‌ترین خودروساز جهان

۱۳ آبان ۱۴۰۰ تسلا، با ارزش‌ترین خودروساز جهان

شرکت خودروسازی تسلا (Tesla) که اکنون توسط یکی از بنیان‌گذارانش، یعنی ایلان ماسک، مدیریت و رهبری می‌شود، توانست با کنار زدن برند محبوب و قدرتمند تویوتا (Toyota)، به ارزشمندترین برند خودروسازی دنیا تبدیل شود. این برند آمریکایی که مرکزش در کالیفرنیا واقع شده است، اکنون رسما ۱۸۳ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد.

آنطور که در گزارش Visual Capitalist آمده، این ارزش میلیارد دلاری تسلا، به این معنا است که تویوتا با ارزشی معادل ۱۷۶ میلیارد دلار آمریکا، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. فولکس واگن (Volkswagen) با ۸۴ میلیارد دلار در جایگاه سوم و کمپانی‌های هوندا (Honda) و دایملر (Daimler)، به ترتیب با ارزش‌هایی برابر ۴۵ میلیارد دلار و ۴۴ میلیارد دلار، رتبه‎‌های چهارم و پنجم را کسب می‌کنند.

کسب چنین موفقیتی توسط کمپانی تسلا اصلا تعجب برانگیز نیست، چرا که به واسطه ثابت نگه داشتن رشد خود و پیشی گرفتن از جنرال موتور (General Motors) و فورد (Ford)، توانست ۳۸ میلیارد دلار به ارزش خود بیافزاید. با توجه به همه گیری ویروس کرونا و کاهش نرخ فروش در تمامی صنایع، این برند آمریکایی حتی موفق‌تر از همیشه ادامه داد و بیش از ۳۷۵ درصد رشد کرد.یار زیادی با یک دیگر دارند، خصوصا درباره تحقیقات در زمینه کوید-۱۹. از طرفی هم فعالان محیط زیست به واسطه استفاده از محصولات الکتریکی تسلا، جزو طرفداران ایلان ماسک محسوب می‌شوند، گرچه شاید رابطه چندان خوبی با رئیس جمهور آمریکا نداشته باشند.

دونالد ترامپ در یکی از مصاحبه‌های خود، صریحا ایلان ماسک را پشتیبانی و از او حمایت کرد. او معتقد است که ماسک، یکی از بزرگترین نابغه‌های کشورش است و باید از او حمایت و محافظت شود. او می‌گوید:« قرار است ایلان ماسک یکی از بزرگترین کارخانه‌ها را در آمریکا بسازد. ما باید به او کمک کنیم تا او هم به ما کمک کند.»

کمپانی خصوصی فضایی ماسک، با پرتاب راکت‌هایی که مجددا قابل استفاده هستند، توجه ترامپ را به خود جلب کرده است. او همچنین به دلیل موفقیت‌های چشمگیر کمپانی تسلا، ماسک را ستایش می‌کند. ترامپ گفته است:«موفقیت آن‌ها باورنکردنی است. تا چند سال پیش صحبت پایان دادن به کار این کمپانی بود، اما حالا هنوز پا برجاست و درباره تمامی این چیزهای شگفت انگیز صحبت می‌کند.»

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان

برند تسلا (Tesla) توانست با کنار زدن کمپانی فیسبوک (Facebook) به پنجمین کمپانی باارزش ایالات متحده آمریکا تبدیل شود. سهام این غول خودروسازی آمریکایی، شاهد رشد ۷ درصدی در سال میلادی جدید بوده است. با این سود چشمگیر در سهام، دارایی این شرکت به ۸۲۰ میلیارد دلار رسید.  فیسبوک که حالا عقب‌تر از تسلا ایستاده است، دارایی برابر ۷۶۳ میلیارد دلار دارد. اکنون این برند، تنها با کمپانی‌های اپل (Apple)، مایکروسافت (Microsoft)، آمازون (Amazon) و آلفابت (Alphabet) رقابت می‌کند.

این رشد باورنکردنی در طول مدت زمان بسیار کمی رخ داد. در سال ۲۰۱۹، تسلا تبدیل به یک کمپانی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار شد. حدودا پس از گذشت ۱۰ ماه، این دارایی تبدیل به یک عدد نجومی شد و از ۵۰۰ میلیارد دلار گذشت. این رشد در سال میلادی گذشته، یعنی ۲۰۲۰ به ۷۰۰ درصد رسید.

سهام تسلا از فیس بوک جلو زد

تمامی این‌ها در حالیست که حدودا دو روز پیش، یعنی در تاریخ هشتم ژانویه، خبر رسید که اکنون ایلان ماسک، در مقام ثروتمندترین مرد جهان قرار گرفته است. پیش‌تر، این لقب و جایگاه متعلق به مدیر عامل کمپانی آمازون، یعنی جف بزوس (Jeff Bezos) بود.

به لطف رهبری درست و اصولی ایلان ماسک، سال ۲۰۲۰ تبدیل به سالی پر از موفقیت و سود برای تسلای دوست داشتنی شد و تسلا به S&P 500 راه یافت. در حال حاضر، اکنون برند در حال ساختن کارخانه‌هایی جدید در آستین، تکزاس و برندنبرگ است.

تاریخچه تسلا

برند تسلا یکی از جوان‌ترین و البته موفق‌ترین کمپانی‌های خودروسازی در دنیا محسوب می‌شود. کمپانی تسلا موتور (Tesla Motors)، در سال ۲۰۰۳توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، پس از این کمپانی جنرال موتور مدل EV1 خود را از بازار جمع و سپس آن‌ها را نابود کرد، تاسیس شد. به عقیده آن‌ها، خودروهایی که از باتری تغذیه می‌کردند، عملکرد بسیار بهتری داشتند.

ایان رایت، سومین نفری بود که پس از گذشت چند ماه، به این شرکت ملحق شد. آن‌ها به دنبال یک سرمایه گذار بودند و از همین طریق، با ایلان ماسک آشنا شدند. ماسک یه عنوان رئیس کمپانی برگزیده شد و ابرهارد را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد. پس از گذشت مدتی شخص پنجمی هم به این کمپانی ملحق شد و بر اساس یک قانون، همگی خود را بنیان‌گذار برند تسلا نامیدند. ماسک نقش مهمی در کمپانی داشت، اما در جریان مسائل روزمره شرکت نبود. به گفته ابرهارد، ماسک فردی بود که بر ساخت بدنه‌های فیبر کربن پلیمری تقویت شده پافشاری کرد و ساخت قطعات و ماژول‌های الکتریکی را رهبری کرد. همین باعث شد که او در سال ۲۰۰۶ برای طراحی تسلا رودستر، Global Green را دریافت کند و در سال ۲۰۰۷، برنده جایزه Index Design برای همان مدل باشد.

تقریبا از همان ابتدا، ماسک در تمامی استراتژی‌های طولانی مدت کمپانی حضور داشت و هدفش تولید انبوه خودروهای الکتریکی و وارد کردن آن‌ها به بازار بود.

این کمپانی با افرادی مانند بنیان‌گذاران گوگل (Google) یعنی سرگی برین و لری پیج، مدیر سابق eBay یعنی جف اسکال و افراد سرشناس دیگر نیز همکاری داشته است. در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰، این کمپانی محبوب، عرضه اولیه سهامش را ارائه داد. تسلا پس از فورد، اولین شرکت خودروسازی بود که این کار را کرد. این برند در سال ۲۰۱۹، ۸۶۲ میلیون دلار آمریکا ضرر کرد.

تکنولوژی در تسلا

برخلاف دیگر کمپانی‌هایی که خودروهای الکتریکی می‌سازند، تسلا از یک باتری بزرگ استفاده نمی‌کند، این کمپانی معتقد است که هزاران باتری کوچک، عملکرد بسیار بهتری دارند. این کمپانی، از باتری‌هایی استفاده می‌کند که نسبت به بقیه باتری‌ها سبک‌تر و ارزان‌تر هستند. در سال ۲۰۱۶، هزینه باتری‌های این شرکت، ۲۰۰ دلار بر کیلووات ساعت تخمین زده شد. حالا رسانه‌های آمریکایی از برتری تسلا در میان سایر خودروسازی‌های دنیا خیر می‌دهند؛ زمانی که صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای اقتصادی و به صرفه رفته است و حمایت از تولید خودروهای سازگار با محیط زیست در بورس است. این روزها تسلا نیز خبر از تولید انبوه خودرو تراک این برند را که سال گذشته رونمایی شده را داده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان