بررسی مشخصات فنی تویوتا راوفور ۲۰۲۳

۹ بهمن ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی تویوتا راوفور ۲۰۲۳

شرکت تیوا خودرو رایکا پس از اعلام خبر آزادی واردات خودرو تعداد قابل توجهی از محصولات برند تویوتا از جمله کرولا، راش، C-HR، اربن، ولاز، اینووا و کراون را در سبد محصولات خود قرار داده است. اگرچه هنوز قطعی نیست که از میان این خودروها کدام یک به‌صورت صد در صد روانه بازار کشور خواهد شد، اما این شرکت هم اکنون برنامه جداگانه‌ای برای ارائه کراس‌اوور محبوب تویوتا رافور (Rav4) در بازار وارداتی‌های ایران دارد.

در صورت محقق شدن واردات همه مدل‌های ارائه‌شده در وبسایت رسمی شرکت تیوا خودرو، با سبد محصولات وارداتی بسیار متنوع از برند تویوتا مواجه خواهیم بود که برای بازار تشنه و کم‌تنوع امروز ایران بسیار سرنوشت‌ساز و تغییردهنده است.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ از پرفروش‌ترین خودروهای تویوتا

+ دوام بالا و مصرف سوخت کم

+ کیفیت ساخت بالا

– ارائه با گیربکس CVT

– پیشرانه تنفس طبیعی ضعیف

– دینامیک رانندگی بسیار معمولی

– محدودیت امکانات رفاهی و ایمنی

– قیمت نهایی قابل توجه

مشخصات فنی

کراس‌اوور کوچک تویوتا رافور از سال ۱۹۹۴ روانه بازار جهان شد، اما این خودرو در سال ۲۰۰۶ با کنار زدن مدل محبوب تویوتا هایلندر، گوی سبقت در تیراژ فروش را ربود و به برادر خوش‌فروش کرولا در طیف شاسی بلندهای تویوتا بدل شد.

تویوتا راوفور ۲۰۲۳ در نظر گرفته‌شده برای بازار ایران متعلق به نسل پنجم است که از سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شده است. این خودرو برای سال ۲۰۲۳ در شش تریم بنزینی، پنج تریم هیبرید و دو تریم لوکس (Prime) عرضه می‌شود. کاتالوگ رسمی نسخه وارداتی ایران نشان می‌دهد که این نمونه از راوفور بنزین‌سوز غیرهیبرید است و از پیشرانه تنفس طبیعی با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل و گیربکس (CVT) ضریب متغیر بهره می‌گیرد و از نسخه پرایم (Prime) در بازه قیمتی ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار نخواهد بود. اما بر اساس کاتالوگ رسمی، اطلاعات کامل‌تر تنها در زمان عقد قرارداد نهایی خواهد شد.

از‌این‌رو نمی‌توان به‌طور دقیق دانست که کدام تریم بنزینی برای رافور وارداتی برگزیده شده است اما همچنان می‌توان حدس زد که این تریم بالاتر از دو تریم پایه LE یا XLE نخواهد بود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۷۱ اسب بخار
گشتاور ۲۰۶ نیوتن.متر
گیربکس CVT
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۱۰.۷ ثانیه
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۱۰ میلیمتر
عرض ۱۸۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۸۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۹۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۶۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۱۰۶۴ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا رافور ۲۰۲۳

نمای خارجی تویوتا راوفور ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ تغییری به خود ندیده است، چرا که فیس لیفت نسل پنجم رافور در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت و شامل تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و به‌کارگیری سیستم روشنایی تمام LED است. همچنین از این سال حق انتخاب رنگ ریم‌ها به نمونه نقره‌ای یا مشکی گسترش یافت.

ظاهر کلی خودرو از زبان طراحی هیجان‌انگیز و خشن جدید تویوتا بهره می‌گیرد که تقریبا در تمامی طیف کراس‌اوورها و شاسی بلندهای متوسط این شرکت دیده می‌شود. قرارگیری سیستم روشنایی اصلی و مه‌شکن‌ها در بیرونی‌ترین نقطه از بدنه و زاویه‌داربودن آن‌ها در کنار جلوپنجره پهن و باریک، ظاهری عصبانی به نمای جلو خودرو بخشیده است.

نمای جانبی با دامن پلاستیگی ضدخش روی گلگیرها و زیردرها همراه شده است که این تریم پلاستیکی در نسخه آفرودی TRD و مدل اسپرت GR کمی بزرگ‌تر و بارزتر است. چراغ‌های عقب تناسب بسیار خوبی با ساختار جعبه‌ای انتهای راوفور دارد و جلوه‌ای عضلانی و آمریکایی به این خودرو می‌بخشد.

طراحی داخلی

کابین تویوتا رافور ۲۰۲۳

نمای داخلی تویوتا رافور ۲۰۲۳ از دیدگاه زبان طراحی بیشتر پیرو خانواده سری لندکروزر (پرادو و سری ۳۰۰) است تا سبک طراحی فضایی خودرویی چون تویوتا C-HR. طراحی داشبرد طبقاتی و متشکل از خطوط موازی و شسته‌رفته است و تنها تزئینات داخلی شامل برخی تریم‌های نقره‌ای بر داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها است که در حد تناسب و هوشمندانه استفاده شده است.

طبیعتا رافور در تریم داخلی دو رنگ نیز به بازار جهان عرضه می‌شود که از دیدگاه زیبایی چند سر و گردن بالاتر از تریم مشکی است. اگرچه این خودرو با سیستم روشنایی انتزاعی کابین نیز عرضه می‌شود، اما آنچه تریم داخلی دو رنگ انجام می‌دهد، هرگز از تزئینات داخلی متمایز برنخواهد آمد. البته باید دید که آیا نسخه وارداتی این خودرو از تریم داخلی دورنگ و روشنایی انتزاعی بهره خواهد برد یا خیر.

کلاستر رافور ۲۰۲۳ در دو نمونه آنالوگ به همراه یک LCD میانی کوچک یا به‌صورت تمام LCD عرضه می‌شود که بعید به نظر می‌رسد نمونه دوم برای بازار ایران انتخاب شده باشد. هچنین نمایشگر سیستم مولتی مدیا بر اساس تریم می‌تواند از نمونه ۸ یا ۱۰.۵ اینچی باشد که احتمالا باز هم برای کاهش قیمت نهایی نمونه ارزان‌تر ۸ اینچ برای بازار ایران انتخاب خواهد شد.

آپشن ها و امکانات

با توجه به محدودیت قیمتی در حوزه واردات خودرو و تلاش شرکت‌های واردکننده برای اجرای این قانون، تویوتا رافور وارداتی از آپشن‌ها و امکانات خیره‌کننده‌ای برخوردار نخواهد بود. البته این مهم در محصولات عرضه‌شده تویوتا در ایران همواره دیده شده است.

بارزترین ویژگی‌های ارائه شده در کاتالوگ رسمی شرکت تیوا خودرو برای RAV4 وارداتی شامل کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر، فرمان تنظیم‌شونده برقی در دو جهت، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب و تهویه اتوماتیک است. اما بر اساس استانداردهای بین‌المللی صنعت خودروسازی، باید انتظار حضور دوربین دنده عقب و سیستم نظارت بر فشار بادتایرها را نیز داشت. سایر امکانات و اطلاعات پیرامون نسخه‌های وارداتی رافور در کاتالوگ اعلام نشده است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما
سانروف

قیمت تویوتا رافور در بازار

نمای عقب تویوتا رافور ۲۰۲۳

در میان ۶ تریم بنزینی عرضه‌شده از راو۴، ارزان‌ترین تریم نسخه LE با قیمت نزدیک به ۳۰ هزار دلار و گران‌ترین نمونه تریم آفرودی TRD یا قیمت حدود ۴۰ هزار دلار است. در نتیجه تویوتا رافور ۲۰۲۳ برای بازار ایران چندان ارزان تمام نخواهد شد. این در حالی است که رفتار دینامیکی رافور با شتاب اولیه ضعیف، پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس منفور CVT در کنار امکانات رفاهی و ایمنی بسیار محدود، چندان جالب توجه نیست و احتمالا خریدار را فقط و فقط بر اعتبار اسم و کیفیت ساخت این خودرو متمرکز خواهد کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی