انواع مدل های خودرو؛ از شاسی بلند تا میکرو

۱۱ خرداد ۱۴۰۲ انواع مدل های خودرو؛ از شاسی بلند تا میکرو

خودرو یکی از ابزارهایی و وسایلی است که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به یکی از ضروریات زندگی انسان امروزی تبدیل شده است. نیازهای مختلف انسان‌ها موجب شده تا شرکت‌های اواع و مدل‌های مختلفی از خودرو را برای کاربری‌های گوناگون طراحی و تولید کنند. بعضی ماشین‌ها به دلیل ابعاد و اندازه کوچکشان برای رفت و آمدهای شهری به کار می‌آیند، مدل‌های دیگری با فضای بار بزرگ در صنعت و حمل و نقل استفاده می‌شوند، انواعی از ماشین‌ها لذت یک سواری اسپرت و هیجان‌انگیز را به راننده می‌بخشد و…

در ادامه انواع مدل های خودرو را از نظر شکل بدنه و ابعاد و اندازه بررسی می‌کنیم.

میکرو

اسمارت فورتو

خودروهای میکرو، یکی از انواع ماشین‌های کوچک و اقتصادی است که به طور گسترده در شهرها و به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شوند. این خودروها، سه یا چهار چرخ و یک موتور بنزینی یا الکتریکی دارند و برای حمل و نقل شخصی و در مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شوند. خودروهای میکرو، به دلیل ابعاد کوچک و وزن سبک، برای پارک کردن آسان و صرفه‌جویی در سوخت مناسب است. با افزایش ترافیک در شهرها و نیز رشد فناوری، استفاده از خودروهای میکرو برای رانندگی در شهرها و به عنوان ماشین‌های اشتراکی گسترش پیدا خواهد کرد.

اکسیژن و یوز خودروهای کلاس میکرو هستند که شرکت‌های ایرانی ساخته‌اند و محصولات کمپانی اسمارت از معروف‌ترین ماشین‌های میکرو در بازارهای جهانی به حساب می‌آیند.

هاچبک

فیات 500X

خودروهای هاچبک یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع خودروها چه در بازار ایران و چه در بازار جهانی است. مهم‌ترین شاخصه ظاهری هاچبک‌ها جدای از ابعاد جمع‌وجورشان، حالت یک تکه شیشه عقب و درب صندوق آنها است که برخلاف سدان‌ها به صورت یکپارچه باز و بسته می‌شود. همچنین هاچبک‌ها فاقد هرگونه صندوق عقب مجزا از کابین هستند. از جمله معایب هاچبک‌ها نیز می‌توان به فضای کمتر سرنشینان ردیف عقب اشاره کرد که البته برای همه مدل‌ها یکسان نیست. صندوق عقب این نوع خودروها فضای کمتری از دیگر مدل‌ها دارد.

انواع و اقسام مختلف خودرو هاچبک در بازار ایران و جهان موجود است که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، فولکس واگن گلف، تویوتا یاریس هاچبک، شورلت اسپارک، فیات ۵۰۰ و بی ام و سری ۱ اشاره کرد.

کراس اوور

تویوتا راوفور

کراس اوورها پرطرفدارترین نوع خودرو و یکی از جدیدترین انواع کلاس بدنه خودرو بوده و در واقع نمونه‌های قدبلندتر هاچبک با ظاهری شبیه به خودروهای شاسی بلند به حساب می‌آیند. اتومبیل‌های کراس اوور برعکس شاسی‌بلندها توانایی آفرود چندانی نداشته و بیشتر مناسب رفت‌وآمد در مسیرهای مسطح شهری و جاده‌های آسفالت هستند. این خودروها دارای ارتفاعی بلندتر از هاچبک‌ها هستند و دید مرتفع‌تری را در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارند. مصرف سوخت بیشتر نسبت به خودروهای هاچبک را می‌توان در زمره نقطه‌ضعف‌های کراس اوورها دسته‌بندی کرد. با این حال کابین جادارتر، سواری لذت‌بخش‌تر و صندوق عقب بزرگتر از جمله مزایای کراس اوورها نسبت به هاچبک‌ها برشمرده می‌شوند. ناگفته نماند که کراس‌اوورها خود از نظر سایز به دسته‌های کوچک و متوسط دسته‌بندی می‌شوند.

پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر، هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه و جک S5 از مهم‌ترین کراس اوورهای موجود در بازار ایران به حساب می‌آیند. تویوتا راوفور، هوندا CR-V، نیسان قشقایی، فورد اسکیپ و هیوندای کونا در بازار کراس اوورهای جهانی خریدارانی جذب کرده‌اند.

سدان

نیسان ماکسیما

خودروهای سدان یکی دیگر از انواع محبوب و پرفروش ماشین است که تحت عنوان صندوق‌دار نیز در میان مشتریان شناخته می‌شوند. این‌گونه از خودروها در سایزهای مختلف و توسط خودروسازان در سراسر جهان به تولید می‌رسند. مهم‌ترین ویژگی آنها نسبت به ماشین‌های هاچبک، به صندوق مجزا در قسمت پشت خودرو باز می‌گردد و برعکس انواع هاچبک، شیشه عقب آن ثابت بوده و درب صندوق به صورت جداگانه باز و بسته می‌شود. خودروهای سدان معمولا نسبت به هاچبک‌ها دارای کابینی جادارتر بوده و همچنین صندوق عقب آنها از گنجایش بیشتری برخوردار است.

از معروف‌ترین خودروهای سدان یا صندوق‌دار در بازار کشورمان می‌توان به ایکو تارا، سایپا شاهین، هیوندای النترا، ام وی ام آریزو ۵، هیوندای سوناتا، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند سورن پلاس و کیا اپتیما اشاره کرد.

کوپه

آئودی TT

خودروهای کوپه در اصل نمونه‌های دو در ماشین‌های سدان است که سقف آن‌ها به حالتی خمیده و جذاب‌تر طراحی شده. با این حال نمونه‌های چهار در کوپه نیز وارد بازار شده‌اند. ظاهر جذاب و عملکرد فنی هیجان‌انگیز از جمله مزایای خودروهای کوپه نسبت به سدان‌ها به حساب می‌آید.

خودروهای کوپه چهار درب نیز مدل‌هایی با ظاهر زیباتر و سقف منحنی‌تر انواع سدان است. همچنین گنجایش کابین خودروهای کوپه چهار در بیشتر از اتومبیل‌های سدان بوده و فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال به دلیل شیب بیشتر سقف در بخش عقب، سرنشینان قدبلند در ردیف دوم با محدودیت‌هایی از ناحیه سر روبرو می‌شوند.

پورشه ۷۱۸ کیمن، شورولت کامارو، آلفارومئو 4C و آئودی TT از مهم‌ترین خودروهای کوپه دو در بازارهای جهانی شمرده می‌شوند و از شناخته‌شده‌ترین کوپه‌های چهار در می‌توان به مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و بی ام و سری ۶ گرن کوپه اشاره کرد.

شاسی بلند

تویوتا لندکروزر

شاسی بلندها از جمله محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر هستند که ظاهری تقریبا مشابه با کراس اوورها داشته اما ابعادی بزرگ‌تر دارند. همچنین قوای موتور و قابلیت بیراهه‌نوردی یا آفرود در شاسی بلندها بیشتر از خودروهای کراس اوور است. گنجایش بیشتر کابین و محفظه بزرگ‌تر صندوق بار را نیز می‌توان به فهرست تفاوت‌های میان کراس اوورها و شاسی بلندها ضمیمه کرد.

خودروهای شاسی بلند دارای ۵ تا ۸ صندلی بوده و سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورند. از معروف‌ترین مدل‌ها می‌توان به ب ام و X5، اینفینیتی QX70، مرسدس بنز کلاس G و پورشه کاین اشاره کرد. ناگفته نماند که طی سال‌های اخیر و پس از معرفی بی ام و X6 توسط ب ام و، کلاس جدیدی به انواع مدل‌های خودرو افزوده شد که از آن به عنوان کلاس شاسی بلندهای کوپه نام برده می‌شود. انحنا و حالت شیب‌دار سقف این نوع خودروهای شاسی بلند جلوه جذابی به آنها بخشیده و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. از جمله مهم‌ترین انواع حاضر در این کلاس می‌توان به به بی ام و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه اشاره کرد.

گونه دیگری از خودروهای شاسی بلند، از قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار و صعب‌العبور برخوردار است. این‌گونه شاسی‌بلندهای آفرودر دو دیفرانسیل دارای ابعادی بزرگ و ارتفاع زیاد از سطح زمین بوده و قدرت و گشتاور بسیار بالا به همراه مصرف سوخت زیادی دارد. از مهم‌ترین و معروف‌ترین نمونه‌های این کلاس می‌توان به تویوتا لندکروزر، لندروور دیسکاوری، لینکلن نویگیتور و تویوتا پرادو اشاره کرد.

وانت پیکاپ

فورد F-150 رپتور

خودروهای وانت پیکاپ کاربردی‌ترین نوع اتومبیل محسوب می‌شود که به دلیل برخورداری از فضای حمل بار وسیع در قسمت پشت و همچنین ارتفاع مناسب از سطح زمین و توانایی ویژه برای عبور از مسیرهای آفرود و صعب‌العبور، همواره مورد توجه مشتریان گوناگون قرار داشته‌اند. این کلاس شامل مدل‌های مختلف با سایزهای گوناگون است که در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلفی می‌توان از آنها استفاده کرد. از معروف‌ترین اتومبیل‌های موجود در این کلاس می‌توان به تویوتا هایلوکس، وانت کاپرا، فورد F-150، مرسدس بنز کلاس X و شورولت سیلورادو اشاره کرد.

مینی ون (MPV)

کیا کارنیوال

مینی ون (MPV) محیطی جادار و کاربردی را در اختیار سرنشینان و خانوارهای پرجمعیت قرار می‌دهد. خودروهای چند منظوره در دو سایز متوسط با ۵ صندلی و بزرگ مجهز به ۷ صندلی در بازار موجود است. این‌گونه خودروها دارای توانایی فنی مشابه با اتومبیل‌های سدان بوده و هزینه‌های نگهداری از آنها بیشتر از شاسی بلندها نیست. قیمت بالاتر و عملکرد فنی نه‌چندان برتر نسبت به خودروهای سدان از جمله معایب مینی ون شمرده می‌شود.

همچنین یکی دیگر از انتقاداتی که به اتومبیل‌های موجود در این کلاس وارد می‌شود، ظاهر نه‌چندان مهیج و جذاب آنهاست که نمی‌تواند به راحتی نظر مثبت عموم مشتریان را به سوی خود جلب سازد. از مدل‌های مشهور حاضر در این کلاس می‌توان به تویوتا سینا، رنو اسکیپ، فورد گلکسی، نیسان کوئست و کیا کارنیوال اشاره کرد.

استیشن

مرسدس بنز کلاس E آل ترین

از دیگر انواع بدنه خودرو که بر پایه ماشین‌های سدان و هاچبک ساخته می‌شود، استیشن واگن نام دارد. تفاوت اصلی خودروهای استیشن با نمونه‌های سدان، طول بیشتر کابین آنهاست؛ چرا که در این‌گونه خودروها درب صندوق و شیشه عقب در مقایسه با نمونه سدان به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل شده و فضای حمل بار وسیع‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از نمونه‌های مطرح این کلاس در بازار جهانی می‌توان به ولوو V60، آئودی A6 آوانت، مرسدس بنز کلاس E استیشن، فولکس واگن گلف آل‌ترک و آئودی A4 آلرود کواترو اشاره کرد.

ون

فورد ترانزیت

کلاس خودروهای ون در واقع نمونه‌های بسیار بزرگ‌تر انواع MPV است که برای حمل بار یا مسافر استفاده می‌شود. این خودروها اغلب دارای طراحی جعبه‌مانند بوده و درب وسط آنها بیشتر به صورت کشویی باز و بسته می‌شود. مرسدس اسپرینت و شورولت اکسپرس از جمله معروفترین ون‌های حال حاضر دنیای خودرو هستند.

گرندتورر (GT)

بنتلی کانتیننتال GT

خودروهای GT یا گرند تورر از انواع بسیار خاص، جذاب و اسپرت اتومبیل به شمار می‌آیند که در واقع مدل‌های بزرگ‌تر و کشیده‌تر کوپه است و توانایی فنی عالی به همراه تجهیزات لوکس را همراه دارد. این گونه از خودروها ابعاد بزرگتر نسبت به ماشین‌های کوپه داشته و بنابراین فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. خودروهای جی‌تی از توانایی فنی بالایی بهره می‌برد و پیشرانه‌های حجیم ۸ تا ۱۲ سیلندر در آنها به کار گرفته می‌شود که نیرو و گشتاور زیادی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. مصرف سوخت بالا از جمله معایب این‌گونه خودروها به شمار می‌آید که البته در نمونه‌های جدیدتر این معضل تا حدی برطرف شده است. بنتلی کانتیننتال GT و رولز رویس داون در زمره معروف‌ترین خودروهای گرند تورر دنیا قرار می‌گیرند.

کابریولت (بدون سقف)

فراری روما اسپایدر

خودروهای کابریولت که به کروک و کانورتیبل و بدون سقف نیز معروف است، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین انواع ماشین به شمار می‌آیند. این‌گونه خودروها، نسخه‌ فاقد سقف فلزی کوپه است که در آنها از سقف‌های جمع‌شونده پارچه‌ای استفاده می‌شود. جاذبه‌های دیداری و پرستیژ اسپرت، از جمله مهم‌ترین مزایای خودروهای کابریولت به شمار می‌رود. بسیاری از مدل‌های کوپه مدل کابریولت نیز دارد که می‌توان به پورشه ۹۱۱ کانورتیبل، پورشه باکستر، بی ام و M6 کانورتیبل و فراری روما اسپایدر اشاره کرد. همچنین به نمونه‌هایی از اتومبیل‌های روباز که تنها ظرفیت دو سرنشین را دارند، رودستر گفته می‌شود.

ابرخودرو

بوگاتی شیرون

ابرخودروها خاص‌ترین و چالاک‌ترین انواع اتومبیل‌ها محسوب می‌شود که ضمن برخورداری از ظاهر جسورانه، مهیج و اسپرت، توانایی فنی فوق‌العاده‌ای را نصیب کاربران خود کرده و با قیمت‌هایی گران‌تر از دیگر اتومبیل‌ها به فروش می‌رسند. از مهم‌ترین و معروف‌ترین نمونه‌های موجود در این کلاس می‌توان به لامبورگینی اونتادور، بوگاتی شیرون، پاگانی هوایرا، هنسی ونوم، مک لارن ۷۲۰ اشاره کرد. شتاب صفر تا صد ابرخودروها زیر ۴ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آنها به بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

لیموزین

رولز رویس فانتوم

متفاوت‌ترین مدل خودرو، اتومبیل‌های SPV یا خودروهای با کاربری متمایز و خاص است. این اتومبیل‌ها برای کاربردهای ویژه و تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله رایج‌ترین نمونه‌های آن‌ها می‌توان به مدل‌های لیموزین یا کشیده اشاره کرد. اتومبیل‌های لیموزین بر اساس لوکس‌ترین محصولات کمپانی‎های اتومبیل‌سازی تولید شده و در مراسم‌های خاص و برای ترابری افراد معروف و ثروتمند استفاده می‌شود. رولزرویس فانتوم، مرسدس میباخ و لینکلن MKT را می‌توان در این کلاس دسته‌بندی کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵