دنیای ابرخودروهای دنیای اتومبیل از آغاز تا امروز!

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ دنیای ابرخودروهای دنیای اتومبیل از آغاز تا امروز!

هیچ کدام از مجموعه‌های اتومبیل‌های معاصر بدون داشتن ابرخودروها نمی‌توانند ادعای کامل بودن داشته باشند. از زمانی که اولین ابرخودرو به نام لامبورگینی میورا وارد خط تولید شد، به دنبال آن بسیاری از شرکت‌ها و برندهای خودروسازی در جهان به طور زنجیره وار دست به طراحی و ساخت ابرخوردهایی زدند که توان رقابت در این عرصه باشد و در واقع تبدیل به ابرقهرمانی منتخب برای قدرت نمایی تمامیت برند در بازار خودرو جهان باشد. اما جالب‌تر از این قدرت نمایی، استقبال بی نظیر خریداران از این خودروها بود و به همین دلیل زمان زیادی طول نکشید که این اتومبیل‌های ویژه گروه خود را تشکیل دادند و دسته بندی‌شان از یک اتومبیل به مدل‌های مختلف گسترش پیدا کرد. وجود این اتومبیل‌های خاص انتظارات سیری ناپذیر طرفداران را تحریک کردند به طوری که امروز ابرخودروها جایگاه ویژه‌ای در گالری‌های خودرو را از آن خود کرده‌اند.

 

آرینرا Arrinera

متولد 2008 میلادی است. این اولین ابرخودرویی است که چشم بسیاری را با ورودش برق انداخت. کسی باور نداشت که طرح این خودرو فانتزی که بیش‌تر طعنه به داستان‌های سورئالیستی می‌زد و حتی جلوتر از انیمیشن‌های امروزی، تصویری آینده محور داشت بالاخره به بار بنشیند و بتوان بر صندلی‌هایش تکیه زد. آرینرا به دست برادران لوکزاتسز و مِی‌رِک تامکیِویتز در سال 2011 میلادی به عنوان اولین مفهوم ابرخودرو به نمایش درآمد. این ابرخودرو در میان ابرخودروهای بعدی حکم الگو را داشت. از نمونه‌های الگوبرداری شده از این ماشین، هوساریا است که به دست شرکت جنرال موتورز با موتور LS7 V8 ساخته شده و سرعتی معادل 350 کیلومتر در ساعت داشت و تنها در مدت زمان 3.2 ثانیه می توانست سرعتش را به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

 

آرینرا Arrinera

استون مارتین، شگفت انگیز انگلیسی

گرچه کارخانه تولید خودرو انگلیسی به دست لیونل مارتین و روبرت بمفورد در سال 1913 بنیان گذاری شد، دیوید براون تمام امتیاز شرکت و تمام خطوط تولید آن را در سال 1947 از این دو نفر خریداری کرد و همان سال این شرکت خودروسازی به برندی برای تولید ابرخودروها تبدیل شد. بلافاصله بعد از خریداری این شرکت، اولین استون مارتین رونمایی شد و بعد از آن هم خانواده‌های همین خودرو به نام‌‌های DB1 و DB11 به انواع ابرخودروهای بعدی از گروه استون مارتین وارد شدند. این شرکت با تولید خودرهای بعدی نشان داد که تنها خط تولید خود را برای شگفت آوری در صنعت خودرو متمرکز کرده است.

 

استون مارتین

بوگاتی، عروس فرانسوی

بسیاری این لقب را به بوگاتی داده‌اند و همه در نگاه اول تنها کلمه‌ای که برای معرفی آن به زبان‌شان جاری شد واژه ابرخودرو بود. جدا از ظاهر بی نظیر این ماشین، کارایی و نمایشی که با تمام امکاناتش شاهد هستیم باعث شد که تمام گزینه‌های منتقدین برای رویاروی ی با یکی دیگر از شگفتی‌های صنعت خودروسازی به اصطلاح تیک تایید بخورد. شرکت بوگاتی با شعار «چیزی که گران نیست زیبا نیست» در سال 1909 در مولشِیم واقع در آلساک بنیان گذاری شد و از همان آغاز دست به تولید ابرخودرها با سبک و سیاق خود کرد. خودرها به ترتیب با مدل‌های 35 گراند در سری ماشین های پریکس کارز و بعد از آن با مدلهای 41 و 57 رویال و آتلانتیک به بازار راه پیدا کردند اما شاهکارهای همیشه ماندگار گروه بوگاتی، دو ابرخودرو ِوِیرون و چیرون شدند که نظر بسیاری را به خود جلب کردند.

 

بوگاتی

فراری، اسب وحشی مافیای ایتالیا

جنون سرعت با این ابرخودرو شناخته شد. فراری به دست انزو فراری در سال 1939 پایه گذاری شد و تا به امروز هر ابرخودرویی که از این مجموعه بیرون آمده است، از تولید به مصرف، در صف ابرخودروهای مسابقاتی در فرمول‌های مختلف قرار گرفته است. شاید جالب باشد که بدانیم خودروهای بوگاتی از دسته اتومبیل‌هایی هستند که هنر دست در آن‌ها تاثیرگذار بوده است و در قسمت‌های ظاهری بسیار حساس این هنرمندان صنعت خودرو ایتالیا بوده‌اند که آن را ماننده تابلو نقاشی طراحی و ساخته‌اند. یکی از مدل‌های برجسته این شرکت، 288 GTO بود که طراحی این اتومبیل از سال 1984 تا 1987 طول کشید. جالب است که شناخته شده‌ترین ابرخودروها از این مجموعه متعلق به نام‌ها انزو و لَفراری هستند.

 

فراری ایتالیایی

هنسی، الهام بخش در فیلم‌های علمی تخیلی

جان هنسی کمپانی خودرو هنسی را با نام خودش در سیلی تگزاس پایه گذاری کرد و تنها به ساخت و طراحی ابرخودروها پرداخت. بسیار شنیده‌ایم که فیلم‌های علمی تخیلی در واقع ایده‌هایی هستند که بعدها به حقیقت می‌پیوندند و به دنیای واقعی ما راه پیدا می‌کنند. در مورد ابرخودروهای هنسی درست خلاف این حرف ثابت می‌شود چرا که خودروهای هنسی در دنیای واقعی ما هستند و آن‌ها هستند که در فیلم‌های مشهور سینمایی جهان مانند ترانسفورمرز توانسته‌اند ایده پردازی کنند. شرکت هنسی در سال 1991 میلادی تاسیس شد و با چنان قدرتی کار خود را آغاز کرد که در مدتی کوتاه، سفارش‌های ویژه خودرو از سراسر جهان به آن برای تولید داده می‌شد. اتومبیل‌های هنسی در هر رده و قد و قامتی که باشند جز سریع‌ترین خودروهای شهری در جهان به حساب می‌آیند. سرعت خودروهای این کارخانه در کم‌تر از 3 ثانیه به  60 کیلومتر در ساعت می‌رسد. ونوم جی تی و ونوم F5 از ابرخودروهای شناخته شده هنسی در جهان به شمار می‌آیند.

 

هنسی

کونیخ زگ، شوالیه سوئدی

کونیخ زگ به دست کوئینگزگ در سال 1944 در سوئد تاسیس شد. اتومبیل‌های این مجموعه خودروسازی اروپایی با الهام گیری از اسطوره‌های اسکاندیناویایی دست به تولید ابرخوردهایی زد که در کلاس جهانی نظیر ندارند. این ابرخودرو که به شوالیه سوئدی معروف است چهره‌ای آماده به حرکت دارد و ترکیب آن مانند یک جنگنده آماده حمله است. در حال حاضر این شرکت سوئدی از چنان شهرتی برخودار است که طبق تخمین‌های زده شده تا ساخت طرح‌های سفارش گیری شده 2 سال و نیم از مشتریان خود وقت می‌خواهد.

 

کونیگزگ

لامبورگینی، گاو خشمگین از ایتالیا

غیر از فراری یکی دیگر از ابرخودروهای جهان نیز در این کشور خودنمایی می‌‌کند؛ لامبورگینی و ابرخودروهای آن نه تنها در اتوبان‌های ایتالیا بلکه تمام کشورهای جهان سلطنت می‌کند. خودروسازی لامبورگینی از سال 1963 که به دست فروچیو لامبورگینی افتتاح شد تا به امروز همچنان از صدر جدول زیباترین‌ها و پرسرعت‌ترین خودروهای جهان قرار دارد.

 

لامبورگینی

مک لارن و 24 شاهکار

تا به امروز خودروسازی مک لارن که برندی خوش نام در ساخت ابرخودروها دارد، 24 شاهکار از محصولات خود را به بازار جهانی خودرو ارائه کرده است. اولین خودرو این کمپانی M1A نام داشت. این مجموعه خودروسازی گسترده در سال 1985 در سال 1985 در انگلستان تاسیس شد و به دلیل وجود مهندسین و طراحان خبره در این مجموعه در مدت زمان کمی، نسل جدیدی از ابرخودروها از دل همین شرکت به جهان معرفی شد. تعداد تولید خودروهای شگفت انگیز مک لارن کم اما با کیفیت است.

 

مک لارن

نوبل با چشمانی تیز بین

پیشگام ایتالیایی، لی نوبل شرکت نوبل را در لیدز انگلستان به سال 1999 افتتاح کرد و مدعی بود که می‌خواهد تغییری چشمگیر در دنیا ابرخودروها در جهان ایجاد کند. این سوال مطرح بود که چه تغییری می‌تواند چهره جدیدی از ابرخودروهای جهان می‌تواند از دل نوبل بیرون بیاید. زمانی که مدل‌های M10، M12، M400، M14 و M15 را به نوبت به بازار جهانی خودرو ارائه کرد تغییری در ظاهر برخودروهای آن به وضوح دیده می‌شد؛ خبری از چراغ‌های کشیده و گربه‌ای مانند که به نحوی نماد قدرت در ابرخودرهای پیشین بودند در نوبل وجود نداشت در عوض چراغ‌های طراحی شده به ظاهر بسیار ریز و نافذ می‌نمودند. نوبل معتقد است که چراغ‌ها نافذ و کم حجم برای اتومبیل‌های پیشرفته که سرعت بسیار بالایی دارند می‌تواند بسیار کارآمدتر از نوع جا افتاده چراغ‌های کشیده در این ماشین‌ها باشد و به راحتی می‌توان دید که نوبل توانسته این مدعاها را ثابت کند.

نوبل

پاگانی، شیطان ابرخودروها

هوراشیو پاگانی با رونمایی از ابرخودرهای خود نه تنها فضای جاده‌ها بلکه فضای بازی‌های رایانه‌ای را هم تحت تاثیر اتومبیل‌های خود قرار داد. کمپانی پاگانی در سال 1988 افتتاح شد و در کنار لامبورگینی و دیگر شرکت‌های خودروسازی ایتالیا، نامی پر رنگ و لعاب را به دست آورد و توانست به سرعت با رقبای چند ساله خود رقابت کند. امرئزه، پاگانی به عنوان یکی از سازنده های ابرخودروهای فول آپشن در جهان شناخته می‌شود.

 

پاگانی

پورشه، تخصص در تکنولوژی خودروسازی

دیگر کسی در جهان نیست که نام پورشه را نشنیده باشد. نام این شرکت بزرگ خودروسازی و ابرخودروهای بی نظیر آن حتی در دور افتاده‌ترین نقاط جهان هم به گوش می‌خورد. سال 1931 میلادی، سال تاسیس این کمپانی بزرگ و خوش نام است. ابرخودروهای این برند مشهور که از محبوبیت خاصی برخوردار هستند شامل؛ GT, 911  و 959 می‌شوند.

 

پورشه

سالین و ابرخودروهای اسپرت

این شرکت آمریکایی از سال 1983 کار خود را در تولید ابرخودروهای زیبا و اسپرت شروع کرده است. سالین با موتورهای فورد ترنر دست به ساخت و طراحی پیشرانه‌های اتومبیل‌های خود زد و عملکرد بالای خودروهای آن باعث شد تا به مرتبه‌ای بسیار بالا در این شاخه خاص از صنعت خودرو سازی برسد. ابرخودروهای S1 و 450 hp دو خودرو معروف این کمپانی هستند.

 

سالین و ابرخودروهای اسپرت

 

نویسنده: احسان والیان