راهنمای خرید خودرو سدان

۱۴ تیر ۱۴۰۰ راهنمای خرید خودرو سدان

خودروهای سدان با توجه به ذات ابتدایی خود، یکی از پرفروش‌ترین کلاس خودروها در جهان هستند که به دلیل قابلیت استفاده روزمره و حمل چهار تا پنج سرنشین، در حین ارائه سواری قابل قبول در سطح مناسبی از امکانات رفاهی، همواره در مرکز توجه هستند.

اما برخی نکات حساس همانند فوت کوزه‌گری در انتخاب خودرو سدان مناسب نقش بازی می‌کنند که آگاهی از آنها برای هر خریدار بسیار حیاتی است.

ابعاد خارجی سدان

خودروهای سدان یکی از پر تنوع‌ترین کلاس خودروها از دیدگاه تنوع ابعادی هستند. به این معنا که این دست خودروها در سه کلاس کلی کوچک، متوسط و بزرگ در بازار کشورهای جهان وجود دارند. اگرچه این استانداردهای ابعادی در کشورهای مختلف، مثلا در آمریکا و اروپا (یا به‌خصوص آسیا) با یکدیگر تفاوت بارز دارند، اما در اصل تمام خودروهای سدان در جهان بر اساس این سه کلاس از دیدگاه ابعاد خارجی تقسیم بندی می‌شوند.

به عنوان مثال معمولا خودروهای سدان سایز متوسط آمریکایی در استاندارد کلاس بندی آسیایی با سدان‌های سایز بزرگ در یک کلاس قرار می‌گیرند چرا که آمریکایی‌ها بر اساس سنت قدیمی خود همواره بزرگ‌ترین سایز خودروها را به تولید می‌رسانند. اهمیت کلاس بندی ابعادی خودروهای سدان در تاثیر مستقیم آن بر حجم مفید فضای داخلی و سهولت یا دشواری رانندگی در خیابان‌ها مشخص می‌شود.

در بازاری همانند بازار ایران، بیشترین انتخاب مشتریان خودروهای سدان سایز کوچک است که ضمن در اختیار قرار دادن راحتی نسبی، از فضای صندوق قابل قبول و قیمت اقتصادی نیز برخوردار هستند اما هرگز نمی‌توانند به اندازه یک خودرو سدان سایز متوسط یا بزرگ آسایش و راحتی ارائه کنند.

افرادی که تجربه سواری با خودروهای سدان سایز کوچک را دارند، در تجربه سواری با خودروهای سدان سایز متوسط (یا بزرگ)، به سرعت متوجه اختلاف چشمگیر میان ابعاد خارجی و داخلی دو خودرو مورد بررسی خواهند شد.

 فاصله محورهای سدان

فاصله محورهای سدان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده کلاس خوروهای سدان، فاصله محورهای آن‌هاست که معمولا با تاثیر مستقیم بر ابعاد خارجی آنها و در نتیجه تغییر کلاس بندی مثلا از سدان سایز کوچک به سدان سایز متوسط همراه است. اما الزاما همیشه این‌طور نیست.

به عنوان مثال دو خودرو سمند و تندر 90 از کلاس سدان سایز کوچک هستند اما سمند در حدود 250 میلی‌متر در طول از تندر 90 کشیده‌تر است. با این وجود فاصله محورهای تندر 90 تنها 40 میلی‌متر از سمند کوتاه‌تر است.

تاثیر بسیار مهم دیگر فاصله محورها در خودروهای سدان در حجم فضای صندوق عقب و فضای اختصاصی ردیف دوم سرنشینان مشخص می‌شود. معمولا خودروهای سدانی که فاصله محورهای بیشتری دارند، در بخش نشیمن سرنشینان ردیف دوم جای پای بزرگ‌تری را ارائه می‌دهند. در نتیجه به ناچار مجبور هستند به منظور حفظ ابعاد خارجی و عدم خروج از کلاس تولیدی، از فضای صندوق عقب خود بکاهند. اینجا سوال مطرح می‌شود که تندر90 چگونه با داشتن ابعاد کوچک‌تر خارجی و فاصله کمتر بین محورها، فضای صندوق عقب برابر با 510 لیتر دارد، در حالی که این فضا در سمند برابر با 500 لیتر است؟

پاسخ به این پرسش در گرو توجه به ارتفاع بسیار زیاد اتاق تندر 90 (حدود 65 میلی‌متر بیشتر از سمند) و البته طراحی متفاوت پلتفرم و بدنه آن است که باعث می‌شود تندر 90 با داشتن طول کمتر اتاق و فاصله محورها، همچنان بتواند فضای صندوق بزرگ‌تری را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

توان فنی سدان

خودروهای سدان در کارخانه

خودروهای سدان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کلاس خودروها در جهان، در سطح فنی متنوعی به بازار عرضه می‌شوند تا بتوانند طیف گسترده‌ای از مشتریان را راضی نگه دارند. به این موضوع مهم در بازار ایران چندان اهمیت داده نمی‌شود و بیشتر خودروهای تولیدی و وارداتی معمولا با یک پیشرانه و گیربکس و یک نوع سیستم انتقال نیرو روانه بازار می‌شوند. در نتیجه پیش از اقدام به خرید خودرو سدان، باید با توجه به نوع انتخاب‌های موجود در بازار، شیوه رانندگی و سطح نیاز‌های خود، خودرو مورد نظر را انتخاب کنید تا به هنگام استفاده، در رفع نیاز‌های خود احساس خلا نکنید.

بازار خودروهای سدان تولیدی موجود در ایران معمولا همگی از پیشرانه‌های چهار سیلندر کمتر از 2.0 لیتر اقتصادی بهره می‌گیرند که همگی توان تولیدی کمتر از 130 اسب بخار دارند. در صورت احساس نیاز به پیشرانه‌ای قدرتمندتر، چاره‌ای جز پرداخت پول بیشتر و مراجعه به بازار خودروهای وارداتی نخواهید داشت.

مصرف سوخت سدان

میزان مصرف سوخت برای ایرانیان یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای انتخاب یا رد یک خودروی مشخص است. با قیمت سه هزار تومانی بنزین آزاد، باید به خریداران حق داد که در پی خودرویی کم‌ مصرف باشند. اما لازم است بدانید که در بازار ایران که خودروهای سدان تولید داخل آن همگی از کلاس سدان‌های سایز کوچک هستند، میزان مصرف سوخت متوسط آن‌ها با خودروهای هاچ‌ بک تفاوت چندان زیادی ندارد.

در نتیجه در انتخاب میان یک خودرو سدان خانوادگی یا یک هاچ‌بک اقتصادی، نباید فاکتور میزان مصرف سوخت را به عنوان عامل اصلی تعیین کننده ملاک قرار داد. به عنوان مثال در مشخصات فنی ارائه شده از سوی پارس خودرو، مصرف سوخت متوسط تندر 90 برابر با 6.82 لیتر در هر صد کیلومتر است اما این میزان برای ساندرو (نسخه هاچ‌بک تندر 90) تنها برابر با 6.70 لیتر است که اختلافی بسیار جزئی و قابل چشم‌پوشی به همراه دارد اما از دیدگاه فضای صندوق عقب، بدون شک پیروزی از آن تندر 90 خواهد بود.

آپشن‌های رفاهی سدان

با مد نظر قرار دادن این حقیقت که خودروهای سدان به منظور حمل تعداد نفرات بیشتر از خودروهای هاچ‌بک یا کوپه طراحی می‌شوند، درنتیجه حیاتی است تا بدانید خودرو سدان مورد نظر شما دقیقا به چه آپشن‌ها و ویژگی‌های رفاهی مجهز است. در بازار جهانی امروز ارائه برخی آپشن‌ها نظیر سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، گیربکس اتوماتیک و شیشه بالابرهای برقی از ابتدایی‌ترین و استانداردترین آپشن‌‌های رفاهی به شمار می‌آیند.

متاسفانه در بازار ایران این ویژگی‌ها هنوز هم به عنوان آپشن‌های هزینه‌بر در اختیار خریدار قرار می‌گیرند. به عنوان مثال گیربکس اتوماتیک در خودرو تندر 90 یا دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یک آپشن رفاهی بسیار خاص و تنها با صرف هزینه بیشتر در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در بازار کشورمان که خودروسازان به منظور کاهش هزینه‌های تولید و افزایش حاشیه سود هر ساله اقدام به حذف آپشن‌های رفاهی می‌کنند، تعجب ندارد که ارائه آپشنی چون سیستم مولتی مدیا و نمایشگر لمسی نیز به هیچ عنوان استاندارد نبوده و فقط منوط به پرداخت هزینه بیشتر باشد.

در صورت احساس نیاز و علاقه به سطح آپشن‌های رفاهی بیشتر، تنها نسخه‌های دست دوم خودروهای وارداتی می‌توانند نیاز خریداران به آپشن‌های بیشتر و سطح بالاتری از آسایش را تامین کنند که طبیعتا بودجه بیشتری را نیز طلب می‌کنند.

شبکه خدمات پس از فروش

خودروهای سدان با توجه به ذات خانوادگی و روزمره خود معمولا در خطوط تاکسیرانی و از سوی مشتریان خانواده‌دار برای تردد روزمره و مسافرت‌های بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه میزان تردد سالیانه با این خودروها بیشتر از کلاس‌های دیگر و نیاز به تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای در آنها بیشتر از خودروهای دیگر است.

جمع بندی

در نتیجه در انتخاب یک خودرو سدان خانوادگی باید در نظر داشته باشید که خودرو مورد نظر از ساخته‌های شرکتی باشد که شبکه تامین خدمات گسترده دارد و در تامین قطعات مصرفی مورد نیاز خودرو ناتوان نمی‌ماند. بدترین تجربه تملک یک خودرو برای مالک یک خودرو سدان، عدم توانایی شرکت تولید کننده (یا عرضه کننده) در تامین خدمات پس از فروش است که می‌تواند به نارضایتی شدید مالک و افت چشمگیر قیمت خودرو در بازار دست دوم منجر شود.

بسیار پیش آمده است که شرکت‌های وارد کننده یا عرضه کننده خودرو در ایران در تامین خدمات پس از فروش خودروهای خود ناتوان مانده و آن برند مشخص را در ایران به درجه‌ای از ذلت کشاندند که احیای اعتبار آن دیگر ممکن نبود. از بارزترین مثال‌های این اتفاق باید به برندهایی چون سوبارو، هوندا و ولوو اشاره کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی