راهنمای خرید خودروهای خانوادگی

۳ خرداد ۱۴۰۱ راهنمای خرید خودروهای خانوادگی

خودرویی که برای رفت و آمد خانوادگی در نظر گرفته می‌شود با خودروهای دیگر متفاوت است. این ماشین‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. شرکت‌های خودروسازی با توجه به این موضوع، اقدام به ساخت خودروهای خانوادگی کرده‌اند. یک خودرو خانوادگی محصولی متوسط و جادار است که می‌تواند بیشترین رفاه و ایمنی را برای تمامی اعضای خانواده فراهم می‌کند. شاید ظاهر، رنگ و خصوصیات ظاهری خودروهای خانوادگی با هم متفاوت باشند اما چند نکته برای تعیین بهترین خودروهای خانوادگی مشترک است.

ایمنی؛ حرف اول و آخر

وقتی صحبت از خانواده به میان می‌آید، ایمنی حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین خریدار این خودروها با هر بودجه‌ای به دنبال ایمن‌ترین‌ها می‌گردند. در همین زمینه، کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از خرید خودرو مورد نظر خود، حتما امتیازهای ایمنی آن را با استانداردهای مطرح شده توسط NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)  یا همان سازمان ملی ایمنی ترافیک، تطبیق دهید.

توجه به بودجه

یکی از فاکتورهایی که پیش از خرید یک ماشین خانوادگی خوب و مناسب باید آن را سبک سنگین کنید، بودجه شماست. شاسی بلندها خودروهای خانوادگی جادار و خوبی هستند، اما ممکن است نسبت به دیگر محصولات بازار، از جمله خودروهای هاچبک، قیمت بیشتری داشته باشند. همچنین در برآوردهای خود باید  ارزش فروش، مخارج تعمیر و نگهداری، بیمه و هزینه‌های مربوط به سوخت را هم پیش‌بینی کنید.

سن افراد خانواده

سن اعضای خانواده، به خصوص فرزندان، یکی دیگر از موارد مهمی است که هنگام خرید بهترین خودرو خانوادگی نباید از آن چشم‌پوشی کنید. فرض کنید به تازگی صاحب یک نوزاد شده‌اید، باید به فکر راه‌های دیگری برای بالا بردن ایمنی خودرو خود و فرزندتان باشید؛ بنابراین نباید در تهیه بهترین و ایمن‌ترین صندلی کودک، کوتاهی کنید.

تعداد فرزندان

فراموش نکنید که باید هنگام خرید یک خودرو خانوادگی مناسب و کاربردی، تعداد اعضا را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر شما خانواده‌ای چهار نفره هستید که طبق عادت حیوان خانگی خود را نیز به مسافرت می‌برید، فاکتور فضا برای شما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بنابراین خودرو مناسب شما محصولی است که برای تمامی کیف‌ها، اسباب بازی کودکان و ملزومات سفر طولانی یا پیک نیکی دل انگیز، فضای کافی داشته باشد.

اگر در حال حاضر سه فرزند دارید و در انتظار چهارمین عضو خانواده هستید، خرید یک خودرو خانوادگی پنج سرنشین می‌تواند به اشتباهی بزرگ بدل شود. معمولا افرادی که خانواده‌هایی بزرگ دارند یا در فکر گسترش آن هستند، بهتر است به فکر خودرویی شش الی هفت سرنشین باشند.

توجه به شرایط آب و هوایی

محل زندگی و آب و هوا، نکاتی است که به سادگی فراموش می‌شود. آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، اولویت‌های شما را برای خرید یک خودرو خانوادگی مناسب تغییر می‌دهد. اگر در منطقه‌‍ای بارانی یا برفی زندگی می‌کنید، بهترین گزینه برای شما، خودرویی مجهز به سیستم AWD/4WD است.

وضعیت فنی خودرو

خانواده‌های دارای فرزند معمولا بخش قابل توجهی از زمان خود را بیرون خانه سپری می‌کنند تا بچه‌ها را به مدرسه رسانده یا آن‌ها را به گردش و تفریح ببرند. حالا تصور کنید که در مسیر مدرسه، خودرو شما ناگهان خاموش و خراب شده و از حرکت باز می‌ایستد. قطعا برای دوری کردن از چنین شرایط حساسی به یک انتخاب دقیق، قابل اعتماد و مطمئن نیاز خواهید داشت. داشتن امتیاز رانندگی روان و حرکت نرم خودرو هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

تکنولوژی

تکنولوژی عامل بسیار مهمی در وسایل نقلیه جدید است و برای بسیاری از خریداران، این بخش هیجان‌انگیزترین بخش است. در حال حاضر، بلوتوث و پورت‌های USB تقریباً از استانداردهای روز محسوب می‌شوند، در حالی که دوربین‌های عقب، ورودی بدون کلید و استارت بدون کلید به استاندارد بودن نزدیک می‌شوند.

راحتی صندلی ‌ها و کابین

سواری روان و آسان، کابین آرام و صندلی‌ خودرو راحت، باعث شادابی خانواده در هنگام سفر می‌شوند. راحتی می‌تواند نقش بزرگی در تجربیات کلی شما در رانندگی داشته باشد.

فضای بار

اگر شما طرفدار پر و پا قرص مسافرت و گشت و گذار جاده‌ای هستید، باید به خودروی خانوادگی مناسب سفر بیاندیشید. فضای بار در این خودروها به شدت اهمیت دارند. شاسی بلندها و مینی ون‌ها جادارترین خودروها در جاده هستند.

بهترین خودروهای خانوادگی در بازار ایران

سمند LX EF7

سمند LX EF7

اگر یک خانواده چهار پنج نفره داشته باشید و بخواهید یک خودرو خانوادگی بخرید، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین اتومبیلی که می‌شود پیشنهاد کرد، سمند LX EF7 است. یکی از مدل‌های خودرو ملی ایران، بیست سالی است که در کشور عرضه می‌شود و با توجه به اینکه روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده، خودرویی است که پنج نفر به راحتی در آن جا می‌شوند و صندوق عقب هم فضای بار کافی دارد.

پژو پارس

پژو پارس

پژو پارس در ابتدا با نام پرشیا به ایرانی‌ها معرفی شد. این خودرو چهره‌ای شبیه به ۴۰۵، اما شیک‌تر و به‌روزتر از آن دارد و امکاناتش هم بیشتر است. فضای کافی برای سرنشینان عقب و صندوق عقب جادار باعث شده تا به خودرویی مناسب خانواده‌های ایرانی تبدیل شود.

برلیانس H330

برلیانس H330

در بین محصولاتی که با برند چینی برلیانس به بازار ایران عرضه شده، برلیانس H330 مناسب‌ترین گزینه برای خانواده‌ها است. این خودرو ابعاد و اندازه‌ای مشابه سمند و پژو ۴۰۵ دارد، با این حال کیفیت ساختش از رقبای ایران خودرویی‌اش بیشتر است. در صندوق عقب برلیانس H330 می‌توان ۴۶۰ لیتر بار جا داد و فضای داخلی مناسب، سواری نرم و عایق‌بندی قابل قبول کابین از ویژگی‌های این سدان چینی است.

دنا پلاس

دنا پلاس

دنا پلاس فیس‌لیفت خودرو دنا و از خانواده سمند است و به همین دلیل در یک نگاه می‌توان این ماشین را شناخت. دنا پلاس هم روی پلتفرم سمند یا همان پژو ۴۰۵ ساخته شده و دارای ابعادی مشابه است و گنجایش یک خانواده پنج نفری را دارد. تفاوت این خودرو با سمند در چهره و ظاهر اسپرت و همین طور امکانات و آپشن‌های بیشتر و پیشرانه توربوشارژ است.

هایما S7 پلاس

هایما S7 پلاس

اگر به خودروهای شاسی ‌بلند و کراس‌ اوور علاقه‌مند باشید و خودرویی بخواهید که جادار باشد، هایما S7 ایران‌خودرو می‌تواند شما را راضی کند. مدل پلاس این خودرو چینی نیز توسط ایران خودرو عرضه شده و مصرف سوختش نسبت به مدل توربو یک لیتر کاهش پیدا کرده است. فضای صندوق عقب هایما S7 پلاس ۴۰۰ لیتر گنجایش دارد و می‌توانید در سفرهای خانوادگی به راحتی هر چه می‌خواهید با خود ببرید.

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ را می‌توان یکی از بهترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران دانست. تولید این خودرو بعد از برجام و از سال ۹۶ در کارخانه ایران خودرو شروع شد که البته با مشکلاتی همراه بود. پیشرانه قوی و کم‌مصرف، به همراه فرمان‌پذیری مناسب، امکانات ایمنی و البته فضای کافی برای سرنشینان، پژو ۲۰۰۸ را تبدیل به خودرویی مناسب خانواده‌های ۴ نفره کرده است. فضای صندوق عقب این کراس‌اوور فرانسوی ۴۱۰ لیتر گنجایش دارد که در صورت جمع شدن صندلی‌های عقب به ۹۱۷ لیتر می‌رسد.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

گروه بهمن در سال ۱۴۰۰ شاسی‌بلند فیدلیتی پرایم را در مدل‌های ۵ و ۷ نفره روانه بازار ایران کرد تا یکی از معدود خودروهای سه ردیفه موجود در بازار باشد. بدین ترتیب می‌توان این محصول گروه بهمن را یکی از خودروهای خانوادگی به حساب آورد و در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم را جمع کنید، ظرفیت صندوق عقب آن به ۱۶۸۰ لیتر می‌رسد و ایده‌آل‌ترین فضای بار را در اختیار یک خانواده چهار الی ۵ نفره نفره قرار می‌دهد. علاوه بر این انواع رادار نقطه کور و رانندگی بین خطوط و دوربین ۳۶۰ درجه، به حفظ ایمنی سرنشینان کمک می‌کند.

هیوندای توسان

هیوندای توسان ۲۰۱۶

هیوندای توسان یکی از بهترین خودروهای خانوادگی موجود در ایران است، هر چند برای خرید آن باید بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه کرد. توسان کراس‌اوور جمع و جوری است که رانندگی در شهرها با آن آسان است و به راحتی می‌توان برای آن جای پارک پیدا کرد. آخرین توسان‌های موجود در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ هستند و در فهرست آپشن‌های آن می‌توان انواع امکانات برای حفظ ایمنی سرنشینان را دید. کابین ساده، جادار و راحت توسان در کنار صندوق ۸۷۸ لیتری آن، باعث می‌شود تا خانواده‌ها آن را جزو گزینه‌های خریدشان قرار دهند.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: گروه تولید محتوا خودرو۴۵