تشخیص ماشین تصادفی قبل از خرید

۱۰ آذر ۱۴۰۰ تشخیص ماشین تصادفی قبل از خرید

تشخیص خودرو تصادفی یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت انواع ماشین‌های دست دوم و از آن مهم‌تر، بررسی وضعیت سلامت بدنه و موتور است. توصیه می‌شود اگر قصد خرید اتومبیل کارکرده دارید، در کنار مواردی مانند مدل، برند و میزان کارکرد که شناسایی آن‌ها، کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ باید وسیله نقلیه مورد نظر را از هر لحاظ بررسی کنید تا در کارنامه خود، تصادف سنگینی نداشته باشد.

پیش از خرید خودرو کارکرده بهتر است توجه کنید که ممکن است اکثر خودروهای کارکرده در معرض حادثه‌ قرار گرفته باشند؛ بنابراین پیداکردن و انتخاب ماشین دست دومی که هیچ آسیبی ندیده باشد، کار بسیار سختی است. موضوع مهم در این‌چنین معامله‌ها، یافتن اتومبیلی است که دچار سانحه‌های جدی نشده باشد؛ زیرا گاهی این آسیب‌ها با کمک هیچ تخصص و تعمیرکاری، دیگر قابل جبران نیست.

سیستم هوشمند تشخیص تصادف ساختگی

آذر ۱۴۰۰: با هوشمند شدن سیستم پلیس راهور، می‌توان تصادف‌های ساختگی را تشخیص داد. برای انجام این کار، مامور پلیس راهور اطلاعات راننده و خودرو را در سیستم هوشمند تصادفات وارد می‌کند و می‌تواند به راحتی بفهمد که آیا خسارت وارده مربوط به همین تصادف بوده یا اینکه صحنه‌سازی شده تا از بیمه خسارت گرفته شود. همچنین با استفاده از این سیستم مشخص می‌شود که راننده قبلا از کدام خدمات بیمه استفاده کرده است.

علاوه بر این، افسر پلیس بعد از بررسی و تشخیص علت تصادف و وارد کردن اطلاعات به سیستم، کروکی تصادف را هم به شکل سیستمی ترسیم می‌کند و بعد از آن تحویل بیمه و مراکز مرتبط می‌دهد.

تشخیص رنگ بدنه خودرو تصادفی

ماشینی که در معرض حادثه رانندگی قرار گرفته؛ به میزان شدت سانحه، نیاز بیشتری به صافکاری و رنگ بدنه دارد. برای بررسی وضعیت نقاشی، باید زمانی را صرف ارزیابی بخش‌های مختلف اتومبیل (کاپوت، درها، اسکلت، سقف، صندوق عقب، ستون‌ها و لبه‌های هر یک) را با دقت زیاد، ارزیابی کنید تا نشانی از نقاشی دوباره بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد. مورد مهم دیگر، بررسی هماهنگی درجه رنگ بین قطعات موجود در خودرو تصادفی است.

راهکارهای بسیاری مانند انعکاس نور در بخش نقاشی شده، اثرات لکه‌های ریز رنگ یا سمباده روی بدنه و … برای تشخیص رنگ ماشین تصادفی وجود دارد. البته برای این موضوع، دستگاه‌ها و قلم‌های بسیار دقیقی جهت شناسایی تراکم اضافه رنگ، حتی در حد بسیار کم نیز وجود دارد که کارشناسان خودرو کارکرده نیز از آن‌ها کمک می‌گیرند. فراموش نکنید که نتیجه کارشناسی تخصصی، قابل استنادتر است.

شناسایی وجود زنگ زدگی در ماشین تصادفی

خودرویی دچار زنگ‌ زدگی می‌شود که در معرض آسیب جدی قرار گرفته و لایه‌های بخش مورد حادثه از بین رفته باشد؛ در غیر این صورت، اتومبیلی که ضربه ندیده، زنگ زده هم نمی‌شود.

بنابراین تمام بخش‌های بدنه را با حوصله نگاه کنید؛ اگر موردی دیده شد، به تصادف احتمالی آن شک کنید!

در این روش بهتر است که زیر ماشین را هم مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا زنگ موجود روی بدنه با کمک رنگ قابل پوشاندن است، اما قرار نیست که زیر وسیله نقلیه هم نقاشی شود.

مورد دیگر، وجود زنگ زدگی روی پیچ‌های قطعات است که نشان از باز و بسته شدن یا تعویض بخش‌ مورد نظر در اثر سانحه دارد. در نظر داشته باشید که این راهکار به عنوان یک نکته بسیار ریز در تشخیص خودرو تصادفی به شمار می‌آید.

وجود ناهماهنگی بین قطعات ماشین آسیب‌دیده

نقطه اتصال قطعات خودرو و فاصله بین بخش‌های مختلف (قاب درها، سپر، گلگیر، در صندوق عقب ، قاب سانروف و …) را به دقت بررسی کنید تا با هم در یک راستا و میزان باشند.

این روش، یک راه بسیار ساده است؛ زیرا هماهنگ سازی قسمت صدمه دیده با سایر قسمت‌های اتومبیل، کار بسیار سختی است که بیشتر تعمیرکاران، قادر به انجام آن نیستند.

تشخیص آسیب‌دیدگی سقف خودرو تصادفی

سقف ماشین‌ نسبت به سایر بخش‌ها، ضخامت کمتری دارد؛ بنابراین در صورت صدمه د‌یدن به راحتی، قابل تشخیص است. در واقع صافکاری سقف، سختی بسیاری برای تعمیرکار اتومبیل به همراه دارد؛ زیرا نازکی آن به دلیل ظرافت بالا، بسیار دردسرساز است.

اگر متوجه هر گونه تورفتگی، برجستگی یا نامیزانی در سقف شدید؛ به نظر می‌رسد که ماشین کارکرده مورد نظر، تصادفی بوده و چپ کرده است. در این شرایط، توصیه می‌کنیم که خرید آن را به طور کلی فراموش کنید؛ زیرا قطعا مشکلات بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

تعمیرات اسکلت بدنه ماشین حادثه دیده

یکی از راهکارهای مهم در تشخیص خودرو تصادفی که با وجود آن، باید به صورت جدی در خرید خود، تجدید نظر کنید؛ آسیب دیدگی اسکلت بدنه است. صافکاری روی این بخش، منجر به نرم و نازک شدن لایه آن می‌شود که در نتیجه، اسکلت را از سایر بخش‌ها متمایز می‌کند.

در نظر داشته باشید که صافکاری اسکلت، کار بسیار ظریف و البته پرهزینه‌ای برای صاحب خودرو است که بخش قابل توجهی از مردم از عهده هزینه‌های زیاد آن برنیامده و سعی می‌کنند، برای رفع مشکل از یک تعمیرکار معمولی کمک بگیرند؛ نتیجه آن، اسکلت بدنه‌ای خواهد بود که به طور صد در صد شباهتی به قبل از تصادف ندارد.

بررسی سلامت چراغ‌های جلو

برای تشخص این موضوع کافیست که روبروی خودرو بایستید و در ادامه چند مورد زیر را بررسی کنید.

  • چراغ‌های جلو را روشن کنید. اگر میزان نور چراغ‌ها با هم متفاوت بود (یعنی یکی کم‌نور و دیگری پرنور)؛ بنابراین یکی از چراغ‌ها تعویض شده است.
  • رنگ چراغ‌های جلو باید با هم، یکی باشند. حتما بررسی کنید که به طور مثال: یکی زرد و دیگری سفید نباشد.
  • به جنس، رنگ و ضخامت قاب هر دو آن‌ها به صورت تک‌تک توجه کنید تا در صورت ناهماهنگی، متوجه موضوع شوید.

البته تعویض چراغ جلو، همیشه نشان دهنده آسیب دیدگی ماشین نیست و امکان دارد که مالک به دلایل مختلفی، اقدام به تعویض آن‌ها کند. اما اگر با این چنین شرایطی مواجه شدید؛ روش‌های دیگری که پیش‌تر گفتیم را با دقت بیشتری انجام دهید تا فرایند تشخیص خودرو تصادفی قابل، استناد باشد.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45