۵۰ سالگی مرسدس بنز کلاس S

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ۵۰ سالگی مرسدس بنز کلاس S

به نظر بعضی از ماشین‌بازها و کارشناسان، مرسدس بنز کلاس S بهترین خودرو جهان است و علاوه بر این، یکی از پیشروترین و فناورترین ماشین‌ها در صنعت خودرو به شمار می‌آید. آپشن‌ها و امکاناتی که برای اولین بار در بنز بورگرمایستر (Burgermeister) استفاده می‌شود، بعدها در مدل‌های پایین‌تر و معمولی‌تر بنز نیز در دسترس رانندگان و سرنشینان قرار می‌گیرد. همین طور آپشن‌های ایمنی که این روزها در بیشتر اتومبیل‌ها وجود دارد، برای اولین بار با مرسدس بنز کلاس S به دنیای خودرو رسید.

استارت مرسدس بنز کلاس S

طراحی مرسدس بنز بنز کلاس S، بنز W116

بنز W116 نقطه آغاز این ماجرا است. اولین مدل رسمی مرسدس بنز کلاس S در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و امکانات و تجهیزات جدید و نوینی را با خود به صنعت خودرو آورد. هر چند آپشن‌های بنز W116 در سومین دهه قرن بیست و یکم قدیمی و دموده شده، اما جالب است بدانید که ترمز ضدقفل چهار چرخ (ABS)، لنزهای چراغ راهنما و شیشه‌های جانبی مقاوم در برابر آلودگی با این مدل بنز معرفی شدند.

یکی از ویژگی‌های خاص بنز W116 محل قرارگیری باک بنزین بود که کاملا درست و صحیح انتخاب شده بود. این قطعه مهم بالای اکسل عقب قرار داشت و در تصادفات و برخوردهای شدید از عقب ضربه نمی‌خورد و آسیب نمی‌دید.

از ورود اولین مرسدس بنز کلاس S به دنیای خودرو ۵۰ سال می‌گذرد و کمپانی آلمانی به تولید این خودرو سدان لوکس افتخار می‌کند. بنز W116 بنیانگذار مجموعه‌ای از خودروها با نام کلاس S شد که همچنان تولید می‌شوند و همچنان یکی از باکیفیت‌ترین و پیشروترین ماشین‌ها هستند.

بنز W116، اولین کلاس S

تست ترمز ABS بنز W116

بنز W116 از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۱ تا ۱۳۵۹ خورشیدی) روی خط تولید مرسدس بنز قرار داشت و با پیشرانه‌های مختلفی به بازارهای جهانی عرضه می‌شد. این پیشرانه‌ها شامل یک موتور ۲.۸ لیتری شش سیلندر، سه موتور ۳.۵ و ۴.۵ و ۶.۸ لیتری V8 و یک پیشرانه توربودیزل می‌شد.

بنز W116 اولین خودرویی بود که زیر کاپوتش موتور توربودیزل داشت. اما حداکثر قدرت آن به ۱۲۱ اسب بخار می‌رسید که برای ماشینی با وزن بیشتر از ۱۸۰۰ کیلوگرم، چندان زیاد نیست.

بهترین مدل این خودرو، مرسدس بنز 450 SEL 6.9 بود. مدل‌های صادراتی به آمریکا، قدرت کمتری از نمونه‌های اروپایی داشتند. با این حال موتور V8 این مدل می‌توانست ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند که آمار قابل قبولی برای یک ماشین در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۵۰ خورشیدی) محسوب می‌شد.

اما قیمت این خودرو خیلی بالا بود و با احتساب نرخ تورم در ۵۰ سال، مشتریان برای خرید این خودرو باید ۱۸۵ هزار دلار هزینه می‌کردند. با این حال طراحی ظاهری باشکوه، عملکرد عالی و کابین لوکس خریداران را ترغیب می‌کرد تا قیمت بالای بنز W116 بپردازند.

مرسدس بنز کلاس S در ایران

کابین مرسدس بنز 280S

بنز W116، به عنوان اولین مرسدس بنز کلاس S رسمی همزمان با دیگر کشورهای جهان، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، توسط شرکت مریخ به دست مشتریان ایرانی رسید و جایگزین مدل محبوب W108/109 شد.

بیشتر مدل‌های واردشده شامل بنز 280S است و تعدادی از خودروها نیز سفارش آمریکا است که می‌توان آنها را از روی سپر، چراغ خطر و فرم کاسه چراغ جلو از مدل‌های اروپایی تشخیص داد. هر دستگاه بنز W116 وارداتی شرکت مریخ، ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت که در دهه ۵۰ شمسی، پول زیادی بود.

بنز لوکس و پرطرفدار

نمای عقب بنز W116

بنز W116، به عنوان اولین مرسدس بنز کلاس S خودرو فوق‌العاده‌ای است. با وجود قیمت زیاد، در طول هشت سال ۴۷۳،۰۳۵ دستگاه از آن تولید شد و بعد جای خود را به مدل W126 داد.

اولین مرسدس بنز کلاس S، یادگار دورانی است که نمایشگرهای لمسی یا آپشن‌های جورواجور، معیار لوکس بودن به شمار نمی‌آمدند، بلکه خودرو لوکس به ماشینی گفته می‌شد که راحت، باکیفیت و مقاوم باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو