سنسور دور موتور چیست؟

۲۹ مهر ۱۳۹۹ سنسور دور موتور چیست؟

ESS که به سنسور دور موتور معروف است وظیفه پایش وضعیت موتور و گزارش آن به کامیپیوتر خودرو (ECU) را به عهده دارد. خراب بودن این سنسور عملکرد خودرو را مختل می‌کند به صورتی که گاهی خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود.

نقش سنسور دور موتور ماشین

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ در خودروهای انژکتوری روی فلایول (وسیله‌ای برای ذخیره نیروی دورانی) نصب می‌شود. چرخش چرخ دنده‌ها میدان مغناطیسی در سنسور ایجاد می‌کند. فرکانس‌های ایجاد شده به ای سی یو ارسال می‌شود. کامپیوتر خودرو این اطلاعات  را پردازش می‌کند و براساس وضعیت آن میزان دور موتور مشخص می‌شود. پردازش این اطلاعات تنها به تنظیم دور موتور ختم نمی‌شود بلکه ECU زمان دقیق جرقه زنی را به وسیله فرکانس‌ها به انژکتورها اعلام می‌کند تا پاشش سوخت به درستی صورت گیرد. این سنسور با عملکرد موتور ارتباط مستقیمی دارد و وجود هرگونه عیب در آن اطلاعات ناقصی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند و در نتیجه کارکرد خودرو با اختلال مواجه می‌شود.

وظایف سنسور دور موتور

  • تنظیم دور موتور
  • تشخیص دور موتور و اعلام آن به دور سنج
  • اعلام حرکت فلایول به کامپیوتر
  • تنظیم زمان جرقه زنی

نشانه های خرابی سنسور دور موتور

  • خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
  • نمایش نادرست دور موتور
  • قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
  • دور سنج به درستی کار نمی‌کند

در صورت خراب بودن سنسور دور موتور خودرو روشن نمی‌شود و پس از روشن شدن به سرعت خاموش می‌شود. البته گاهی اوقات ممکن است سنسور ESS خراب نباشد و به دلیل قرار گرفتن در بالای فلایول با براده آهن و روغن کثیف شده باشد که پس از تمیز کردن مشکل حل می‌شود. اگر سنسور موتور خودرو کثیف باشد نمی‌تواند سیگنال‌های درستی به کامیپوتر ارسال کند برای تمیز کردن این قطعه باید آن را از موتور خارج کرده سپس نوک آن را تمیز و روغن کاری کنید در صورت برطرف شدن مشکل، خودرو روشن می‌شود اما اگر همچنان کد خطا در حافظه کامییوتر خودرو باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد. در صورتی که بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

خرابی سنسور دور موتور

عیب یابی سنسور دور موتور

عیب یابی با دیاگ

هنگام استارت زدن به دور موتور توجه داشته باشید. اگر عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد یعنی سنسور میل لنگ خراب است. خرابی این سنسور ممکن است در خطای دور موتور نشان داده نشود که با استفاده از دستگاه دیاگ باید عیب یابی شود.

عیب یابی با دستگاه مولتی متر

ابتدا دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم‌های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کنید و سپس سیم‌ها را روی پایه‌های یک و دو سنسور وصل کنید و مقدار مقیاس آن را مقایسه کنید. سنسور پایه با پایه قهوه‌ای بیشتر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور پایه مشکی مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

نویسنده: شقایق صفی خانی