بررسی مشخصات فنی شورولت کوروت C8 Z06 ۲۰۲۳

۱۱ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی شورولت کوروت C8 Z06 ۲۰۲۳

نام کوروت از سال ۱۹۵۳ میلادی به یکی از مهم‌ترین نمادهای صنعت و مدرنیته ایالات متحده آمریکا بدل شد. نامی که در گذر بیش از ۷۰ سال، همچنان به عنوان یکی از برترین‌های صنعت خودرو آمریکا و جهان، ایفای نقش می‌کند.

نسل هشتم این خودرو با کد شناسایی C8 در سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهانی شد، اما شورولت به تازگی از نمونه عملکرد محور با کدشناسایی Z06 پرده برداری کرده است که با توجه به مهندسی و طراحی برتر، عنوان قدرتمندترین خودرو تنفس طبیعی V8 تولید انبوه جهان را به خود اختصاص داده است.

مزایا و معایب

+ طراحی متمایز با نسخه معمولی

+ عملکرد فنی خیره‌کننده

+ قیمت نهایی پایین‌تر از رقبا

+ تولید در تیراژ انبوه

+ اصالت نام و اعتبار برند

+ برترین خودرو عملکرد محور بازه قیمتی

+ قدرتمندتر از نسل پیشین

– قیمت بالاتر از نسل‌های گذشته

– استفاده از مهندسی اروپایی

مشخصات فنی C8 Z06

نمایی از بخش جلویی شورولت کوروت C8 Z06 ۲۰۲۳

جای تردید ندارد که کوروت با وجود داشتن قیمت نهایی به مراتب کمتر از رقبا، همواره یکی از جدی‌ترین محصولات تولیدی در این کلاس بوده است که به صورت مستقیم به جدال فورد GT، داج وایپر، فراری، لامبورگینی و آئودی رفته است. مدل نسل هشتم (C8) اما با ورود خود داستان نام کوروت را وارد فصل جدیدی کرد.

هر نسل کوروت در زمان عرضه از تکنولوژی‌های جدید و متمایزی بهره می‌گرفت اما نسل هشتم، برای اولین بار و به صورت رسمی و تولید انبوه، ساختار مهندسی RMR (پیشرانه عقب-وسط/متحرک عقب) را ملاک طراحی فنی خود قرار داد و پس از گذر حدود ۷۰ سال، پیشرانه خودرو را از جلو به بخش عقب و وسط دو محور منتقل کرد تا ضمن حفظ قیمت رقابتی خود، با استانداردهای روز هماهنگ شود و اندک کمبودهای فنی در برابر رقبای نیم میلیون دلاری خود را جبران کند.

نتیجه کار عرضه نسخه پایه C8 با حداکثر توان ۴۹۵ اسب بخاری بود که در کمال حیرت و تعجب کارشناسان صنعت خودرو، تنها با تکیه بر مهندسی بسیار دقیق و وسواسی، بسیاری از رقبای اروپایی را با خاک یکسان کرد.

حال تصور کنید که شورولت نسخه عملکرد محور C8 Z06 را این بار با پیشرانه LT6 با حجم کمتر، اما قدرت و گشتاور به مراتب بیشتر از پیشرانه نسل قبل (LT4) روانه بازار کرده است که با استفاده از سیستم‌های فنی نظیر سوپاپ‌بندی DOHC (۳۲ سوپاپ به جای نمونه‌های قدیمی ۱۶ سوپاپ)، سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI)، استفاده از میلنگ تخت (Flat Plane) به جای نوع بعلاوه شکل (Cross Plane) و مهندسی بسیار دقیق و وسواسی، موفق شده است پیشرانه M159 V8 از شاهکارهای مهندسی آلمانی شرکت AMG (به کار رفته در SLS سری سیاه مرسدس بنز) را کنار زده و عنوان قدرتمندترین پیشرانه V8 تنفس طبیعی تولید انبوه دنیا را از آن خود کند.

فراموش نکنیم که اهمیت پیشرانه جدید LT6 در آن است که این پیشرانه پرتوان، مستقیما از نسخه مسابقه‌ای C8.R مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لُمانز در نسخه تولید انبوه استفاده شده است. در نتیجه این پیشرانه هیولا در مسابقات متعددی تست و بررسی شده و به خوبی جواب پس داده است. به همین دلیل جای تعجب ندارد که پیشرانه کوروت اولین بار در تاریخ این مدل، بیشینه توان و گشتاور خود را به ترتیب در دور ۸۴۰۰ و ۶۳۰۰ در اختیار راننده قرار می‌دهد که بدون شک با سمفونی بی‌نظیری از نعره‌های پیشرانه همراه خواهد بود.

از یاد نبریم که نسخه عملکردمحور Z06، به دلیل داشتن ستاپ متفاوت تعلیق، تایر، شاسی و بدنه، توان دستیابی به شتاب جانبی ۱.۲۲ در واحد G را دارد که به واقع خیره‌کننده و به مراتب برتر از بسیاری از رقبای اروپایی است. همچنین گیربکس ۸ سرعت دو کلاچ این خودرو کاملا مریکایی است و باهمکاری مستقیم جنرال موتورز و برند گیربکس‌ساز آمریکایی تِرِمِک (Tremec) ساخته و ستاپ شده است.

مشخصات کلی

نوع موتور

V8 بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۵.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۸/۳۲

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۶۷۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۶۲۴ نیوتن متر

جعبه دنده

۸ سرعته اتوماتیک دو کلاچ

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

۲.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

سوپر اسپرت کوپه/کانورتیبل

نوع رینگ

آلیاژی (تمام کربن در مدل Z07)

نوع شاسی

بدنه یکپارچه/مونوکوک

ترمز جلو

دیسکی دو جداره

ترمز عقب

دیسکی دو جداره

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۲۲ میلی‌متر

عرض

۲۰۲۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۲۳۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۲۲ میلی‌متر

وزن خالص

۱۵۶۱ کیلوگرم (کوپه)

تعداد سرنشین

۲ نفر

حجم فضای صندوق

۳۵۷ لیتر

قطر رینگ

۲۰ و ۲۱ اینچ

چرخ جلو و عقب

۳۰/۲۷۵-۲۵/۳۴۵

طراحی C8 Z06

نمایی از کابین شورولت کوروت C8 Z06 ۲۰۲۳

در تصاویر ابتدایی منتشر شده از نسخه Z06 کوروت C8، بسیاری از افراد به ظاهر ساده و استاندارد این خودرو و تفاوت‌های کم آن با نسخه پایه اعتراض کرده بودند. در زمان معرفی رسمی آن اما شورولت پرده از یک هیولای کاملا متمایز برداشت. C8 همانند نسل پیشین با یک آپشن برتر و گران‌ قیمت‌تر با کد شناسایی Z07 نیز به بازار عرضه می‌شود که از دیدگاه به کارگیری جزئیات ظاهری و فنی، کار را به حد اعلا می‌رساند.

مهم‌ترین تمایز‌های ایجادشده در C8 Z06/Z07، استفاده از طراحی کاملا جدید بخش جلو و عقب خودرو (سپرها) است که تمایز آن با نسخه استاندارد را به دلیل داشتن شکاف‌های ورودی و خروجی بزرگ‌تر هوا، به سادگی لو می‌دهد. در نمای جانبی نیز کوروت در مدل Z07 از ورودی هوا بزرگ‌تر پیشرانه و ریم‌های تمام کربنی بسیار سبک، ترمز‌های سرامیکی غول‌ پیکر و ریم و تایرهای به مراتب پهن‌تر بهره می‌گیرد. آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد، عرض خودرو است که به منظور جای دادن تایرهای بزرگ‌تر و سیستم تعلیق متفات، به اندازه قابل توجه ۹ سانتی‌متر عریض‌تر شده است که از نزدیک به سادگی قابل تشخیص است.

این افزایش چشمگیر عرض در نسخه Z06 و Z07، باعث شد تا طراحان بتوانند ضمن استفاده از ساختار فنی بزرگ‌تر تعلیق و چرخ‌ها، ورودی‌های هوا از جلو و بخش جانبی خودرو را به منظور بهبود سیستم خنک‌کاری، تا حد زیادی بزرگ‌تر کنند.

سایر المان‌های استفاده شده در نمای خارجی این هیولای جدید، نظیر اسپویلر بزرگ تمام کربن در عقب، اسپلیتر و کانارد تمام کربنی (در مدل Z07) در کنار ریم‌های عظیم ۲۰ و ۲۱ اینچی (به ترتیب در جلو و عقب) به همراه ترمز‌های بسیار بزرگ و توانمند کربن-سرامیک غیر قابل چشم‌پوشی است.

نمای داخل C8 Z06 از طراحی نسخه پایه بهره می‌گیرد اما قابلیت سفارشی‌سازی در Z06/Z07 جدید به شکل دیوانه کننده‌ای افزایش یافته است. فرمان خودرو ساختاری مربع مانند دارد و استفاده از قطعات گران‌قیمت و بسیار سبک فیبر کربنی در نمای داخلی موج می‌زند. البته نباید توجه بسیار زیاد شورولت به جزئیات داخلی نظیر دوخت بخیه تریم و روکش چرمی را از یاد برد.

بر اساس گفته‌های مهندسان جنرال موتورز، تنها وجه اشتراک نسخه عملکرد محور C8 با نسخه پایه در بخش بیرونی، فقط شامل درها، سقف و در کاپوت است. بقیه اجزا بدنه به صورت کلی از طراحی کاملا متمایز بهره می‌برد و بین دو مدل پایه و عملکرد محور Z06 قابل جایگزینی و جابجایی نیست.

آپشن ‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی شورولت کوروت C8 Z06 ۲۰۲۳

توجه به جزئیات در خانواده محصولات روز صنعت خودروسازی آمریکا، از سال ۲۰۱۰ به شکل غیرقابل باوری رو به رشد گذاشت. امروز در گذر فراتر از یک دهه از آن دوران، خودروهای آمریکایی از دیدگاه کیفیت متریال و طراحی نمای داخلی و البته سطح آپشن‌های ارائه شده در برابر اروپایی‌ها هیچ کمبودی ندارند.

مالک می‌تواند از میان ۱۲ رنگ مجزا برای نمای خارجی، هفت رنگ مجزای تریم نمای داخلی، سه نوع صندلی، شش رنگ مجزا برای کمربندهای ایمنی، دو پکیج فیبر کربن در نمای داخلی، تریم سفارشی داخلی از جنس آلومینیوم، شش رنگ متمایز برای کالیپرهای ترمز و قابلیت انتخاب طراحی‌ها متفاوت برای ریم‌های خودرو و ده‌ها سرویس سفارشی دیگر با توجه به سلیقه شخصی خود انتخاب کند. مالک در حقیقت می‌تواند خودرو مورد نظر خود را در بیش از ۱۱ هزار ترکیب متفاوت شخصی‌سازی کند. به عبارت بهتر، می‌توان ۱۱ هزار دستگاه کوروت C8 Z06/Z07 جدید را به نوعی سفارش داد که هیچ یک از آن‌ها به دیگری شبیه نبوده و در نوع خود منحصر به فرد باشند.

کوروت از آغاز تولید در سال ۱۹۵۳ به بعد، قابلیت عرضه در نسخه کانورتیبل را داشت، اما با توجه به استفاده از بدنه فایبرگلس، این خودرو در بیشتر نسل‌ها به صورت تارگا یا T-Top (دو نوع بخصوص از کانورتیبل که در آن تتنها بخشی از سقف خودرو از بدنه جدا می‌شود) به بازر عرضه می‌شد. این بار اما این نسل جدید مدل کانورتیبل تمام الکتریکی را به سبد محصولات شورولت بازگرداند تا حس سواری و تجربه یک کانورتیبل واقعی برای علاقه‌مندان کوروت فراهم شود.

جای تعجب ندارد که از دیدگاه ایمنی و رفاهی، C8 عملکرد محور مجهز به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها نظیر لانچ کنترل، سیستم فرمانپذیری فعال، کنترل کشش، مدیریت کشش در حالت عملکرد محور، دیفرانسیل عقب لغزش محدود با کنترل هوشمند الکترونیکی (e-LSD)، سیستم تعلیق هوشمند و کنترل شونده مغناطیسی است.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

هشدار توجه راننده

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

دارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

ندارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

نتیجه گیری

تمامی نسل‌های کوروت بر اساس سنت، در چند تریم عملکرد محور نظیر Z06، ZR1، GS، GT1 به تولید می‌رسند که دو تریم Z06 و ZR1 از برترین آن‌ها به شمار می‌آید. اما شورولت عنوان کرده است که نسخه ویژه‌ای با نام زورا (Zora/برگرفته از نام زورا آرکازدانتاو-سرمهندس جنرال موتورز و پدر معنوی کوروت) را بر پلتفرم C8 به عنوان برترین تریم فنی (حتی فراتر از ZR1) روانه بازار خواهد کرد که از نوع هیبرید با توانی فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار مجهز به سیستم دو دیفرانسیل خواهد بود.

C8 پایه جهان را با عملکرد خود حیرت زده کرد و حالا در سال ۲۰۲۳ جهان شاهد نسخه Z06 خواهد بود. حتی نمی‌توان تصور کرد که مدل زورا ممکن است چه ویژگی‌هایی در آستین داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی