نحوه عملکرد اتوپارک خودرو

۶ شهریور ۱۴۰۱ نحوه عملکرد اتوپارک خودرو

یکی از دغدغه‌هایی که همیشه بسیاری از رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ترافیک‌های چند دقیقه‌ای را افزایش می‌دهد، مشکل پارک کردن خودرو و پیدا کردن جای مناسب به عنوان پارکینگ است. این مشکل از زمانی که امکانی به نام اتوپارک روی برخی خودروها تعبیه شد تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و رانندگان ماشین‌ها توانستند از این سیستم برای پارک خودرو خود استفاده کنند. اما این که دقیقا اتوپارک چیست؟ طرز کارکرد آن به چه شکل است؟ و مزایا و معایب اتوپارک شامل چه مواردی می‌شود؟

اتوپارک به کمک هوش فضایی می‌آید

اتوپارک خودرو

هوش فضایی یعنی چه؟ ما در طول زندگی‌مان، از حواس گوناگونی استفاده می‎ کنیم؛ حس بویایی، چشایی، شنوایی و… یکی از این حواس که البته به قسمتی از دستورهای مغزمان برمی‌گردد هوش فضایی است. برای مثال، می‌خواهیم برای چهار نفر غذایی فراهم کنیم. قبل از این که دست به کار فراهم کردن مواد اولیه شویم باید بدانیم چه میزان از کدام ماده را برای تهیه دستور پخت غذای‌مان نیاز داریم. ظرفی که برای طبخ غذا انتخاب می‌کنیم باید چه اندازه‌ای داشته باشد؟ همه این‌ها به هوش مصنوعی یا همان (Spatial Intelligence) ما بر می‌گردد.

خودرو ما هم مانند ظرف‌ها و اندازه‌هایی که در زندگی‌مان از آن‌ها استفاده می‌کنیم، شامل حد و اندازه‌ای می‌شود و جای پارکی که هم برای آن انتخاب می‌کنیم حکم ظرفی را دارد که در آن غذا درست می‌کنیم. اما در این میان، اتوپارک خودرو به چه کارمان می‌آید؟

تفاوتی میان انتخاب ظرف غذا برای ریختن مواد غذایی در آن و انتخاب ظرفی به نام پارکینگ مناسب برای جا دادن خودروی‌مان وجود دارد؛ ما زمانی که ظرفی را در آشپزخانه انتخاب می‌کنیم به راحتی می‌توانیم از دست‌هایمان، بینایی و تمام حواسی که لازم داریم استفاده کنیم اما زمانی که می‌خواهیم خودرو خود را در جایی پارک کنیم، به خاطر وجود نقطه کورهای فراوان و البته کمبود زمان لازم، نمی‌توانیم از تمام حواس‌مان به طور کامل استفاده کنیم. پس برای به انجام رساندن پارک موفق و بی‌حادثه خودرو نیاز به اتوپارک داریم.

چطور با اتوپارک کار کنیم؟

کارکرد سیستم اتوپارک در هر خودرو با توجه به تعریف دکمه‌ها و صداهای انتخاب شده متفاوت است. اگر خودرویی دارید که در زمان تولید مجهز به اتوپارک بوده است، حتما در دفترچه راهنمای خودرو مذکور درباره کارکرد اتوپارک مطالعه کنید. اما اگر به صورت جداگانه اقدام به تعبیه این سیستم روی خودرو خود کرده‌اید، باید طرز کارکرد را از شرکت یا متخصصی که این کار را برای شما انجام داده است، بپرسید. خبر خوب برای کسانی که می‌خواهند از اتوپارک خودرو استفاده کنند این است که کافی است دکمه مربوط به اتوپارک را فشار دهند و با آرامش به صندلی خود تکیه دهند و بگذارند اتومبیل به کمک اتوپارک در محل موردنظر پارک شود. حتی لازم نیست که دست به فرمان ببرید.

نمونه گسترده‌تر و هوشمندتر این سیستم در حال آزمایش است که به وسیله آن دیگر حتی لازم نیست خود فرد رانندگی کند. ماشین شما به صورت خودکار شروع به حرکت می‌کند و موانع را پشت سر می‌گذارد.

مزایا و معایب اتوپارک

مزایا و معایب اتوپارک

اتوپارک هنوز تا رسیدن به نقطه کمال خودرو فاصله دارد. حتی رانندگانی هم که اتوپارک در اختیار دارند و اتومبیل آن‌ها مجهز به این سیستم است در مواردی با خطا یا به اصطلاح هنگ سیستم مواجه می‌شوند.

مزایای اتوپارک

قبل از این که در مورد معایب این سیستم صحبت کنیم نباید مزایای اتوپارک را فراموش کرد؛ خیلی از مواقع پیش می‌آید که ما به دلیل اضطراب و تنگنایی که به عنوان جای پارک خودرو خود انتخاب کرده‌اید موجب ترافیک شدید و کلافه کننده در خیابان و جاده می‌شود اما اتوپارک هم باعث می‌شود اضطراب راننده را در زمان پارک کردن خودرو کم می‌کند و سرعت پارک صحیح باعث کاهش ترافیک خواهد شد. البته از دیگر مزایای سیستم اتوپارک خودرو می‌توان به این نکته اشاره کرد که در زمان پارک معمولی بارها گوشه و کنار ماشین آسیب می‌بیند و همان خراش‌های سطحی هم از کیفیت ماشین می‌کاهد و هم خرج هنگفتی را می‌طلبد و مهم‌تر از آن، وقت بسیاری را برای تعمیر و احیا کردن رنگ از دست رفته اتومبیل باید صرف شود. سنسورهای همه جانبه اتوپارک اما از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

معایب اتوپارک

اگر بخواهیم از معایب سیستم اتوپارک صحبت کنیم، مهم‌ترین آن مربوط به نقص‌هایی است که گاهی اوقات این دسته از فناوری‌های کامپیوتری روز دچارشان می‌شوند و به طور کلی فاقد تشخیص فاصله‌ها و اندازه‌گیری‌های مناسب برای پارک خودرو می‌شوند. درست است که تمام سنسورهای مربوط به سیستم اتوپارک 360 درجه هستند اما متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود خردگی‌ها و نقص‌های موجود در خیابان ها و جدول بندی‌های نامناسب، سنسورهای خودرو قادر به دیدن حرکت چرخ‌ها نیستند و محاسبات تنها با برخورد و نور سنسورها به موانع بزرگ‌تر مانند دیوار انجام می‌شود و همین امر باعث افتادن اتومبیل در گودال و یا جوی آب می‌شود. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، این نقص به گردن اتوپارک خودرو نیست و خیابان‌سازی‌ها مقصر اصلی تلقی می‌شوند.

اتوپارک در آینده

اولین بار در سال ۱۹۹۲ ایده ساخته اتوپارک به ذهن گروه تحقیقات شرکت آلمانی فولکس واگن رسید و بعد از چند سال تحقیق و آزمون و خطا بالاخره سر و کله این وجه از فناوری در بعضی از خودروها پیدا شد. به ترتیب بعد از شرکت‌هایی مانند بی ام و و بنز و فولکس واگن، شرکت ژاپنی تویوتا نیز در سال ۲۰۰۳ به فکر استفاده از این دستاورد شد و سه سال بعد از آن شرکت‌های خودروسازی انگلیس نیز توانستند با خریداری وسایل مورد نیازی که در رابطه با اتوپارک خودرو بود از این سیستم برای اتومبیل‌های خود استفاده کنند. این پیش‌بینی با ورود چنین فناوری‌هایی به صنعت خودرو بی‌اساس نخواهد بود که ما در آینده‌ای نه چندان دور بعد از رسیدن به مقصد از اتومبیل خود پیاده شویم و ماشین به طور خودکار، خود را به جای پارک مناسب منتقل کند. طرح‌هایی در این باره زده شده که در آینده شاهد اجرایی شدن آن در صنعت خودروسازی خواهیم بود.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵