فولکس واگن گلف، هاچبک اقتصادی بی رقیب در بازار جهانی

۱۹ آذر ۱۳۹۹ فولکس واگن گلف، هاچبک اقتصادی بی رقیب در بازار جهانی

شاید برای اولین بار مفهوم سوکت در کابین ماشین و راحت شدن از سر و صداهای بیرون از خودرو و اجزای خودرو را خودرو فولکس واگن گلف تداعی کرده است. البته تا به این جا ممکن است بسیاری از خودروسازان با این مدعا که اتومبیل‌های تولید شده‌شان در ده‌های گذشته این امکان را داشته اما گلف بسیار بی سر و صدا این افتخار را نصیب خود کرد. باورش سخت است اما رقبای این اتومبیل آلمانی، تا به امروز، تنها اتومبیل‌ هم تبار او یعنی بی ام و بوده است و از آن تحت عنوان یکی از عجایب هفت گانه دنیای خودرو یاد می شود. این اتومبیل اولین بار به دست شرکت ماموت به ایران راه پیدا کرد و البته قیمت آن نیز نسبت به هم دوره‌ای‌های وارداتی‌اش کمی بیش‌تر بود. در این فرصت به بررسی این خودرو آلمانی خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری خودرو فولکس واگن گلف

طراحی ظاهری خودرو فولکس واگن گلف

نسل اول هاچبک فولکس واگن گلف زیبا در سال 1974 به بازار خودرو جهان معرفی شد و تا الان بیش از هفت نسل از فولکس واگن‌ها تولید و راهی بازار شدند که علاوه بر علاقه عمومی، عده بسیاری را به مشتری ثابت خود تبدیل کرده‌اند. طراحی فولکس واگن گلف یکی از استانداردترین طراحی‌های خارجی بوده که تا به امروز انجام شده است. ظاهر زیبا و خوب تعریف شده فولکس واگن گلف هر آن چه که یک خودرو سوار نیاز دارد را فراهم کرده است. یکی از نکات جالبی که طراحی داخلی گلف را شگفت انگیز می‌کند این است که این اتومبیل در عین بی صدا بودن با محفظه‌های تهویه هوایی که دارد، اکسیژن موردنیاز و تخلیه هوای نامطبوع داخل کابین را به خوبی انجام می‌دهد. اگر از رو به رو به خودرو فولکس واگن گلف خوب دقت کنید، متوجه لوگو برجسته و براق فولکس واگن را می‌بینید که با افتخار روی دماغه کاپوت ماشین جا خوش کرده است. در نمایی از که از عقب ماشین دریافت می‌کنید، فولکس واگن را با دو اگزوزش متمایز از خودروهای دیگر می‌بینید. رینگ‌های این خودرو برای کسانی که نمی‌خواهند بعد از خرید خودرو دنبال رینگ جدید خریدن باشند بسیار مناسب و راضی کننده است. با هر سلیقه‌ای که باشید چه از سبک اسپرت خوش‌تان بیاید و چه از سبک کلاسیک، رینگ‌های فولکس واگن گلف طوری طراحی شده که نظر تمام سلایق را جلب می‌کند. حتما پارچه ای موسوم به (Clark Plaid) را شنیده‌اید؛ این نوع پارچه به طور اختصاصی در خودرو فولکس واگن گلف به کار رفته است و البته اگر طرفدار پوشش چرم روی صندلی‌های خود هستید، خبر خوب این است که خودروهای گلف در ایران از دو نوع الیاف استفاده می‌کنند.

امکانات و آپشن های فولکس واگن گلف

طراحی داخلی خودرو فولکس واگن گلف

جالب است که تمام نسل‌های خودرو فولکس واگن از همان آغاز تولید از لحاظ امکانات و آپشن‌ها کم نگذاشته است؛ شاید زمانی که سوار بر نسخه‌های قدیمی این خودرو شوید از تعداد بالای آپشن‌ها و امکانات آن تعجب کنید. آینه‌های جانبی فولکس واگن گلف از همان نسخه اولیه‌اش تا آخرین انواع آن که الکترونیکی شده کاملا تاشو هستند. نگران بخار گرفتن و یخ زدگی این آینه‌های جانبی و کوچک نباشید. این آینه‌ها هم گرم کن دارند و جالب‌تر از همه این است که حافظه هم دارند. جدا از محفظه‌های تهویه هوایی که در جلوی ماشین قرار دارند، برای تهویه کلی ماشین و لذت بردن از هوای تازه می‌توانید از سانروف پانوراما گلف استفاده کنید. همیشه سنسورها برای دنده عقب ماشین تعبیه می‌شوند اما گلف جز معدود خودروهایی است که هم سنسور عقب دارد و هم جلو. البته جدا از سنسورها، خودرو فولکس واگن گلف از امکانی به نام اتو هلد و پارک الکترومکانیکی بهره مند است که در زمان پارک خودرو در سخت ترین جاها می‌توان به راحتی از این امکان استفاده کرد. هم ورود و هم زمانی که می‌خواهید اتومبیل را روشن کنید نیازی به استفاده از سوییچ یا همان کلید ندارید. برای شنیدن موسیقی در فضای مهندسی ساز گلف کافی است موسیقی مورد علاقه خود را در سیستم صوتی پیشرفته این خودرو (DYNAUDIO) اجرا کنید و از صدای آکوستیک آن لذت ببرید. فناوری LED در چراغ‌های مجزا در این خودرو قابلیت تنظیم نور را در شرایط مختلف به سوار می‌دهد. در ضمن، عدم وجود قاب در آینه‌های این خودرو باعث زیبایی بیش‌ترشده و از طرفی دیگر، میزان شفافیت و انعکاس تصاویر در جاده بیش‌تر از خودروهای همپای گلف در این خودرو شده است و آن را به یکی از برترین هاچبک ها مبدل ساخته است.

مشخصات فنی فولکس واگن گلف

نمای عقب فولکس واگن گلف

موتور این خودرو 4 سیلندره است و 1984 سی سی حجم آن. از زبان بسیاری از کارشناسان مکانیک این عبارت معروف را شنیده‌ایم که می‌گویند: «موتور خفه کرده». اما در مورد خودرو گلف با داشتن امکان توربو شارژ هیچ وقت چنین جمله‌ای را نخواهیم شنید. دیفرانسیل این اتومبیل در قسمت جلو قرار گرفته است. بیش‌ترین قدرت گلف 30 اسب بخار که دور آن به 4700 بار در دقیقه می‌رسد. گشتاور آن نیز 350 نیوتن متر در 1500 دقیقه است. جعبه دنده 6 سرعت و دو کلاچه که در این ماشین تعبیه شده است، قدرت مانور بسیار بالایی را برای راننده به همراه دارد. از زمان شروع خودرو تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها 6.4 ثانیه طول می‌کشد. لازم به ذکر است که سرعت گلف به 248 کیلومتر در ساعت می‌رسد. وزن کلی خودرو 1470 کیلوگرم است و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4268، 1799 و 1482 است. فاصله بین دو محور 2637 است و مصرف سوخت آن میان 8.2 تا 5.4 لیتر در شهر و خارج از شهر متغیر است. برای پر کردن کامل باک خودرو فولکس واگن گلف 50 لیتر بنزین لازم دارید. نگران میزان آلایندگی این خودرو نباشید؛ چرا که شرکت سازنده، گلف را بنا بر استاندارد یورو6 ساخته است و میزان آلایندگی را در این اتومبیل به حداقل رسانده است. لازم به ذکر است که گلف از چند مجموعه استاندارهای امنیت مختلفی دریافت کرده است؛ این خودرو مجهز به سیستم ABS هست و هر چهار چرخ آن دیسک ترمز دارند. فناوری ASR و EDL برای امنیت بیش‌تر این خودرو در نظر گرفته شده‌اند. برای امنیت سرنشینان 9 کیسه هوا برای جلوگیری از ضربه در هنگام تصادف تعبیه شده است.

بررسی وضعیت فروش خودرو فولکس واگن گلف در بازار ایران

فولکس واگن گلف مدل 2020

اول از همه باید گفت که با داشتن هر کدام از نسل‌های این خودرو برگ بنده را در دست خواهید داشت. اما برای خرید و فروش فولکس واگن گلف و اطمینان از سلامت و ایمنی خودرو بهتر است با کارشناسان مجرب فروش خودرو در تماس باشید تا از خرید گلف خود اطمینان داشته باشید و با مشاوره های سر صبر و به دور از هرگونه عجله در بازار را تجربه کنید.

نسل های فولکس واگن گلف از ابتدا تا امروز

صنعت خودروسازی آلمان نیز کم از دیگر کشورها در نسل سازی خودروهای محبوب و باکیفیت نداشته است. یکی از برندهای معروفی که توانسته خود را در بازار جهانی با نسل سازی‌های پی در پی محبوب کند، فولکس واگن گلف است. این هاچبک پرطرفدار آلمانی که برای اولین بار مفهوم کابین بی صدا را به دیگر مفاهیم خودرو اضافه کرد، در حال حاضر در 42 سالگی خود به سر می‌برد و تمام هفت نسلی که از خود در بازار جهانی به جا گذاشته است را زبانزد همه مخاطبان بازار خودرو کرده است. اگر کمی اهل بازی‌های کامپیوتری و یا تماشای فیلم‌های کارگاهی قدیمی باشید، بارها و بارها، فولکس واگن گلف را با انواع نسل‌هایش دیده‌اید که به عنوان خودرویی پرقدرت و تند و تیز مورد استفاده سوپراستارها قرار گرفته است.

در ادامه به مرور هفت نسل این خودرو خواهیم پرداخت و آلبوم آن را ورق خواهیم زد.

نسل اول گلف تولد در سال 1974

نسل اول گلف GTI

فولکس واگن گلف از همان نسل اول خود قوی ظاهر شد. نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان برای اولین بار در سال 1974 از این خودرو رونمایی کرد و برای اولین بار، مخاطبین می‌توانستند چهره انیمه شده گلف را در بازی رایانه‌ای GTI ببینند. یکی از نوآوری‌هایی که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت امکانات الکترونیکی بود که به عنوان یک بدعت گذار جدید در زمینه امکانات الکترونیک معروف شد. تا قبل از گلف بسیاری از خودروهای تولید شده دارای وزن بالایی بودند. اما این خودرو با 809 گرم وزن و تایرهای جمع و جور به سرعت محبوبیت لازم را در بازار خودرو جهانی به دست آورد. 16 سوپاپ بودن این خودرو در کنار پیشرانه 4 سلیندر توانست گلف را راهی میدان مسابقات اتومبیل رانی کند. نسل اول فولکس واگن گلف به بیتل (Beetle) معروف بود و به اصطلاح چهره جمع و جور آن باعث این نام گذاری شده بود. شاید باورش سخت باشد اما دهه 70 میلادی تا قبل از نسل اول گلف اتومبیلی به خود ندیده بود که بتواند در مدت زمان کم‌تر از 10 ثانیه شتاب 0 تا 100 را به انجام برساند. ناگفته نماند که مصرف سوخت این خودرو هم بسیار بهینه بوده است.

نسل دوم با پیشرانه‌ای پیشرفته‌تر

نسل دوم گلف 1983

نسل اول فولکس واگن گلف که با موفقیت چشم گیری داشته توانست جای پای خود را سفت کند و راهی برای ادامه نسل خود باز کند. نسل دوم با بهره گیری از پلتفرم نسل اول و تنها با کمی تغییرات در ظاهر و قسمت فنی در سال 1983 راهی بازار جهانی خودرو شد. یکی از تغییرات فنی که در این خودرو صورت گرفت، پیشرانه‌های 1.7 و 2 لیتری بود که در انواع مدل‌های خود جا داده بود و اتومبیلی قدرتمند ارائه کرد. تاریخ تولد نسل گلف با دو واقعه همراه بود. اول این که تا آن زمان کارشناسان و منتقدین خودرو تمام قد از گلف تعریف و تمجید کردند. دومین واقعه این بود که در مسیری که گلف قدم برمی‌داشت، کم کم سر و کله خودروهای ژاپنی پر قدرت هم پیدا شد. اما مسئله این جا است که گلف همچنان به عنوان خوش چهره‌ترین در خط اول این مسابقه قرار داشت.

نسل سوم؛ سوغاتی جدید  DOHC

نسل سوم گلف 1991

سال 1991، سالی بود که نسل سوم فولکس واگن گلف به نسل سوم و پر سر و صدایش وارد بازار جهانی خودرو شد. چهره بروز شده گلف در نسل سوم توانست در میان خودروهای پر زرق و برق کره‌ای همچنان جایگاه خود را حفظ کند و مانند نسل‌های پیشین خود پر فروش باقی بماند. این نکته در مورد تمام نسل‌های گلف جالب توجه است که همگی آن‌ها از چهره‌ای جمع و جور برخوردارند. نسل سوم گلف علاوه بر تمام شاخصه‌های مشترکی که دارد از پیشرانه قدرتمند DOHC بهره‌مند است. پیشرانه این خودرو 2.8 لیتری است و گنجایش قابل توجه دارد. البته ناگفته نماند که نسل سوم بیش‌تر در اروپا و آسیا طرفدار پیدا کرد.

نسل چهارم؛ نسخه‌ای استاندارد از گلف

نسل چهارم گلف1997

چهره نسل چهارم فولکس واگن گلف با تمام هم نسل‌هایش یک فرق استراتژیک دارد؛ کمی کشیده‌تر و با چهره‌ای جسورتر پا به عرصه بازار جهانی خودرو گذاشت. اما از دیگر فرق‌های عمده آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که در تولید این نسل، فولکس واگن ادعا کرد که به نسخه تمام استانداردی که برای گلف در نظر داشته‌اند رسیده‌اند. تولید نسل چهارم گلف در سال 1997 صورت گرفت و در سال 2002، سالی بود که با 25 ساله شدن گلف، حضور این خودرو به عنوان آخرین نواده تا آن روز، در صف اول نمایش قرار گرفت. پیشرانه نسل چهارم 1.8 لیتر گنجایش دارد و این بار با 20 سوپاپ ظاهر شد. مدل‌هایی که در نسل چهارم حضور دارند از جمله مدل R32 است.

نسل پنجم گلف؛ و باز هم تغییرات

نسل پنجم گلف 2004

این بار در پاریس نوبت به حضور نسل پنجم فولکس واگن گلف رسید. این نسل از گلف در سال 2004 با تغییراتی که دسته کمی از رقبای خود در بازار جهانی نداشت رونمایی شد. گلف نسل پنجم این بار علاوه بر موتور دولیتری خود با یک توربو شارژر وارد میدان شد و نشان داد که نسل‌های گلف همگام با فناوری روز تولید می‌شوند. موتور این خودرو 4 سلیندر دارد و به گلف GTI معروف است.

نسل ششم گلف؛ مدیریت در گشتاور

نسل ششم گلف 2011

نسل ششم فولکس واگن گلف همگام با نسل‌های پیشین خود در کیفیت و قدرت، با سیستمی الکترونیکی به بازار معرفی شد که مدیریت گشتاور و همچنین قفل (XDS) دیفرانسیل را در خود جا داده بود. این اولین باری بود که گلف با سقف کروک که انعطلاف داشت و دارنده ماشین می‌توانست آن را جمع کند رونمایی شد. طرح اگزوزهای گلف نیز در نسل ششم خصوصی سازی شد و تمام اجزای این خودرو با تمام اتومبیل‌های بازار متفاوت بود. اصلا این نسل را نسل اسپرت گلف می‌نامند؛ از صدای اگزوزها گرفته تا چهره جسور و جوان آن می‌تواند سلیقه هر جوانی را متوجه خود کند. نسل چهارم اولین بار در سال 2011 با پیشرانه‌ای قدرتمند 230 اسب بخار شمع تولید 35 سالگی طول عمر گلف را فوت کرد.

نسل هفتم؛ کامل ترین نسخه فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف 2019

از این جهت می‌توان نسل هفتم فولکس واگن گلف را کامل‌ترین نسخه این خودرو دانست که برای مخاطبان گلف دو حق انتخاب وجود داشت؛ اگر نسخه استاندارد گلف را در نسل هفتم بخواهید می‌توانید نوع پیشرانه 217 اسب بخار را از آن خود کنید اما اگر از اجرای عمل بالاتری از این خودرو لذت می‌برید، پس باید به سراغ نسخه پرفورمنس آن که از قدرت 227 اسب بخار استفاده می‌کند بروید. این نسل هاچبک از گلف همچنان در بازار خودرو جهانی تاخت و تاز خود را دارد و در نوع خود کم رقیب است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: احسان والیان