بررسی مرسدس بنز GLA

۱۵ مهر ۱۳۹۹ بررسی مرسدس بنز GLA

کراس اوورهای کوچک در دنیای خودروی امروز جایگاه ویژه‌ای دارند و طرفداران بسیاری به سوی این کلاس جذاب و کاربردی کشیده شده‌اند. کمپانی آلمانی مرسدس بنز که جای خالی یک کراس اوور کوچک یا در واقع هاچبک بزرگ را در میان محصولات خود خالی می‌دید، بالاخره در نمایشگاه اتومبیل شانگهای ۲۰۱۳ از کانسپت مدل GLA رونمایی کرد. چند ماه بعد نیز محصول نهایی را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشت.

پس از ممنوعیت ورود خودروهای لوکس با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به بازار ایران، یکی از شرکت‌های واردکننده محصولات مرسدس بنز دست به واردات مدل GLA زد و ده‎ها دستگاه از این خودرو را در قالب دو مدل GLA 250 و GLA45 به دست مشتریان ایرانی رساند. این دو مدل توسط شرکت تیونینگ مک دیزاین دستخوش تغییرات ظاهری شده و به عنوان محصولات این شرکت روانه بازار ایران شدند. در ادامه مطلب به بررسی خصوصیات ظاهری و فنی مرسدس بنز GLA مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۷ موجود در بازار کشورمان خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه به سبک یک ورزشکار آماده رقابت

محصولات مرسدس بنز طی دهه‌های گذشته همواره جزو زیباترین و جذاب‌ترین خودروهای تولید شده در سطح جهان بوده و به راحتی توانسته‌اند مشتریان زیادی را مجذوب زیبایی بصری خود کنند. مرسدس بنز GLA نیز این اصل مستثنی نبوده و با ارائه چراغ‌های بزرگ در دو طرف یک جلو پنجره بزرگ‌تر، زبان طراحی کلی مرسدس بنز که در محصولات سال‌های اخیر آن شاهد هستیم را کاملا به نمایش می‌گذارد. لوگوی مرسدس بنز نیز در وسط جلو پنجره به همراه دو بال کرومی به طرز جذابی خودنمایی می‌کند. در این بین طرح عضلانی سپر جلو با حالتی سه بعدی و هواکش‌های بزرگ سعی در ایجاد چهره‌ای استخوانی و خوش‌فرم برای نمای جلو مرسدس بنز GLA دارد.

یک خط شانه‌ای قوس‌دار از حوالی گلگیر عقب شروع شده و با ظرافتی خاص در امتداد لامپ‌های نواری دیلایت در چراغ جلو قرار گرفته است. یک خط حجمی دیگر نیز قسمت پایین درها را به خوبی تراش داده است. فرم جذاب رینگ‌های استاندارد این خودرو نیز جایی برای انتقاد از نمای جانبی مرسدس بنز GLA باقی نمی‌گذارد.

همچنین در قسمت عقب شاهد چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل هستیم که پیش از آن در محصولات مرسدس بنز دیده نشده بود. این چراغ‌ها نیز به طرز زیبایی توسط یک نوار باریک کروم‌رنگ به یکدیگر متصل شده‌اند. این نوار کرومی همخوانی مناسبی با بخش سفیدرنگ درون چراغ‌ها دارد. اسپویلر بالای شیشه عقب به همراه طراحی اسپرت سپر و دیفیوزر آن، نمایی خوشایند برای بخش پشت مرسدس بنز GLA پدید آورده است. در مجموع باید اظهار داشت که مرسدس جی ال ای به خوبی توانسته ظاهر یک کراس اوور اسپرت و جوان پسند را از خود به نمایش بگذارد، به نحوی که علاقه‌مندان زیادی را در سراسر دنیا مجذوب خود ساخته است.

طراحی ظاهری مرسدس بنز GLA مدل 2015

طراحی داخلی مرسدس بنز GLA

اولین نکته‌ای که پس از ورود به کابین مرسدس بنز GLA نظر شما را جلب خواهد کرد، سه دریچه تهویه با طرح‌ پره‌های داخلی X شکل هستند که به طرز منظم زیر نمایشگر مرکزی جا داده شدند. حالت اصطلاحا گوشتی و عضلانی غربیلک فرمان نیز حس و حالی بسیار دلگرم کننده را در ذهن راننده پدید خواهد آورد. چینش نشانگرهای پنل کیلومتر شمار نیز جلوه کاملا اسپرت و خوشایندی را مقابل چشمان راننده رقم خواهد زد. در این بین طرح متفاوت اهرم تعویض دنده و وجود دکمه‌های مختلف روی کنسول میانی از دیگر ویژگی‌های کابین مرسدس جی ال ای به شمار می‌رود.

صندلی‌ها با چرم باکیفیت روکش شده‌اند و از لحاظ طراحی ارگونومیک هم به خوبی با بدن سرنشین اخت هستند اما شاید حالت اسپرت آن‌ها کمی موجب آزار و ناراحتی سرنشین در مسافرت‌های طولانی شود. صندلی‌های ردیف جلو گنجایش بسیار مناسبی را برای سرنشینان فراهم آورده‌اند. صندلی‌های ردیف عقب نیز از ظرفیت متوسط برای سرنشینان با قد معمولی برخوردارند که محدودیت چندانی را برای آنها ایجاد نمی‌کند اما افراد بلندقد احتمالا در این مکان با محدودیت فضای سر مواجه شوند. محفظه بار مرسدس بنز GLA ظرفیتی در حدود 480 لیتر را به وسایل کاربران اختصاص داده که می‌توان آن را در سطح نسبتا خوب ارزیابی کرد. در پایان این بخش احتیاجی به تاکید نیست که طبق روال معمول مرسدس بنز در اینجا با یک کابین لوکس بسیار باکیفیت و جذاب مواجه هستیم که به راحتی می‌تواند نیازهای کاربران به ویژه مشتریان جوان را پاسخ داده و حس هیجان دو چندانی را در آنها ایجاد کند.

طراحی داخلی مرسدس بنز GLA مدل 2015

آپشن ها و امکانات مرسدس بنز GLA

مرسدس بنز GLA در قالب دو مدل GLA 250 و GLA45 به دست مشتریان ایرانی رسیده است. مدل جی ال ای ۴۵ ضمن بهره‌مندی از پیشرانه پرتوان‌تر از امکانات زیر سود می‌برد:

سیستمهای کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، چهار حالت رانندگی، تعلیق اسپرت هوشمند، سنسورهای پارک، حسگر باران و فشار باد تایر، سیستم پایش خواب آلودگی راننده، رادارهای تغییر لاین و تصادف از جلو و هشدار نقطه کور، ABS و EBD، ترمز کمکی و ترمز اضطراری، کیت ترمز AMG، سنسور نور، دیلایت، نورپردازی داخلی ۱۲ رنگ، فرمان حساس به سرعت با پدال شیفتر، سیستم صوتی هارمان کاردون با ۱۲ اسپیکر، نمایشگر مرکزی ۸ اینچی با کنترلر، نویگیشن، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو، نمایشگر صفحه کیلومتر ۴.۵ اینچی، هشت عدد کیسه هوا شامل ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی جلو و عقب، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۱۲ حالته برقی با مموری، صندلی سرنشین ۸ حالته برقی به علاوه حافظه، صندلی عقب تاشونده دو تکه، صندلی‌های چرمی، صندوق برقی هوشمند، تریم داخلی فیبر کربن، آینه‌ وسط الکترونیک، سقف پانوراما، سانروف، قاب فیبر کربنی آینه، کیت بدنه AMG.

پیشرانه و مشخصات فنی بنز GLA

همانطور که اشاره شد مرسدس بنز GLA در قالب دو مدل 250 و 45 وارد بازار ایران شده است؛ مدل جی ال ای ۲۵۰ از یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۲ لیتر نیرویی برابر با 208 اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند که توسط یک گیربکس هفت دنده اتوماتیک دوکلاچه و دو دیفرانسیل به سوی هر چهار چرخ ارسال می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل برابر با 7.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. میانگین مصرف سوخت GLA250 برابر ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

اما مدل GLA45 را می‌توان یک هاچبک کراس اوور با عملکرد فنی در حد خودروهای پرفورمنس قلمداد کرد؛ چرا که به واسطه بهره‌مندی از پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ 2لیتری از نیرویی معادل ۳۷۵ اسب بخار بهره‌مند شده و گشتاور تولیدی توسط آن نیز به ۴۷۵ نیوتن متر می‌رسد. این پیشرانه به همراه گیربکس ۷ دنده اتوماتیک شتابی در حدود ۴.۴ ثانیه برای این خودرو ۱۵۶۸ کیلوگرمی را رقم زده است.

نمای عقب بنز GLA مدل 2015

مزایا و معایب بنز GLA

در زمینه نقاط قوت بنز GLA می‌توان به کیفیت ساخت بسیار بالا، شتاب‌گیری مطلوب به ویژه در نسخه GLA45، امکانات رفاهی عالی کیفیت سواری و هندلینگ مطلوب اشاره کرد. واردات محدود و خدمات پس از فروش نه چندان مناسب نیز از جمله ایرادات وارده بر مرسدس بنز GLA در بازار ایران به شمار می‌رود. سیستم تعلیق اسپرت این خودرو نیز موجب شده راحتی سواری آن تا حدودی کاهش یابد.

وضعیت فروش مرسدس GLA در ایران

مرسدس بنز GLA به صورت محدود وارد بازار ایران شد. این خودرو در کشورمان رقیب مستقیم ندارد اما می‌توان از پورشه ماکان توربو به عنوان حریف آن در ایران نام برد. با این حال به دلیل ذات اسپرت و عرضه محدود این کراس اوور آلمانی، مشتریان متمول ایرانی عمدتا به سمت خرید پورشه ماکان تمایل دارند تا در صورت نیاز به فروش خودروشان به راحتی بتوانند آن را به پول نقد تبدیل کنند. اما مرسدس GLA علی‌رغم تمام شایستگی‌ها و بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند به ویژه در مدل جی ال ای ۴۵، کمی خاص پسندتر بوده و بازار خریدوفروش آن در ایران با رونق کمتری نسبت به پورشه ماکان همراه است. با این وجود مشتریان جوان که از پس از خرید این محصول برمی‌آیند، کیفیت سواری و ذات اسپرت آن را به ویژگی‌های خانوادگی و کاربردی پورشه ماکان ترجیح می‌دهند.

 

نویسنده: حسین باباپور