بررسی مشخصات فنی مزدا ۳ نیو

۱۱ آبان ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی مزدا ۳ نیو

سابقه حضور برند مزدا در بازار ایران به سال‌های بسیار دور و پس از انقلاب اسلامی باز می‌گردد که بسیاری از برندهای خودروساز ژاپنی رفته‌رفته جایگزین محصولات سابق آمریکایی بازار کشور شدند. خودروهایی چون نیسان پاترول و نیسان جونیور، انواع تویوتا وارداتی و برخی نمونه‌های مونتاژی چون وانت‌های سایز کوچک شهری مزدا در بازار ایران به تولید رسیدند.

به جرات می‌توان گفت که دومین برند ژاپنی بازار کشور که پس از برند نیسان در ایران پا گرفت، مزدا بود. مهم‌ترین همکاری مزدا با خودروساز داخلی ایران، بهمن موتور در زمینه تولید مزدا ۳۲۳ (معروف به سری فامیلیا) بود که یکی از برترین سدان‌های سایز کوچک شهری تاریخ ایران به شمار می‌آید. در سال‌های پایانی ۱۳۸۰، سری جدید سدان‌های شهری خودروساز ژاپنی با نام مزدا  ۳ نیو روانه خط تولید بهمن موتور شد و در دو نسل مجزا به تولید رسید. نسل دوم این خودرو در ۴ تیپ به تولید رسید که مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) پرطرفدارترین و فول‌آپشن‌ترین تریم آن است و بیشترین خرید و فروش ماشین را از این سری به خود اختصاص داده است.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ آپشن‌های قابل قبول

+ مانورپذیری و پایداری در سرعت بالا

– قیمت قابل توجه

– هزینه نگهداری بالا

– قیمت بالای قطعات یدکی

مشخصات فنی

مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ روی خط تولید گروه بهمن قرار گرفت که ۴ تیپ آن با موتور ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته تا سال ۱۳۹۸ روانه بازار شد. مشخصات فنی مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) تفاوتی با تیپ‌های ۱ و ۲ و ۳ ندارد و تنها موردی که آن را از دیگر مدل‌های مزدا ۳ جدید متمایز می‌کند، فهرست کامل‌تر آپشن‌ها و همین طور تغییرات جزئی است.

علاوه بر مزدا 3 جدید تیپ 4 و سه تیپ دیگر، یک مدل دیگر از مزدا ۳ نیو با موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن.متر و گیربکس دستی ۵ سرعته تولید می‌شد. این مدل از مزدا 3 جدید سال‌های ۹۲ و ۹۳ روی خط مونتاژ قرار داشت اما به دلیل قوای فنی ضعیف‌تر و امکانات کمتر نسب به مزدا 3 نیو تیپ 4، از فهرست محصولات گروه بهمن حذف شد.

ترکیب این مشخصات فنی با ظاهر اسپرت، مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) را به یکی از خودروهای جوان‌پسند بازار ایران تبدیل کرده است که به دلیل استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا و همین طور سواری نرم‌تری از کیا سراتو مونتاژی دارد. البته سواری این خودرو در مقایسه با تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ کمی خشک‌تر است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۱۸۷ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۹.۲ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۸۰ میلیمتر

عرض

۱۷۵۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۷۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۴۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۶۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۳۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ که از سال ۱۳۸۹ با نام نیو به بازار کشور راه یافت، در حقیقت نسل دوم مزدا ۳ است که با کد شناسایی BL‌ در سال ۲۰۰۸ جایگزین نسل اول با کد شناسایی BK‌ شد. اما بهمن موتور برای تاکید بر نو و متمایز بودن این خودرو، پسوند نیو (NEW) به معنای جدید را به انتهای نام آن افزود تا تمایز مزدا ۳ نیو را با نسخه قدیمی‌تر نسل اول بیان کند.

ورود نسل دوم مزدا ۳ به بازار جهانی با زبان طراحی جدید مزدا همزمان شد. زبان طراحی که بر اساس آن این خودروساز ژاپنی درنمای جلو محصولات خود از یک طراحی خندان در جلوپنجره الهام گرفت که با چراغ‌های کشیده در جلو و عقب تکمیل می‌شد.

این سبک طراحی در مقایسه با نسل اول بسیار متمایز بود. بسیاری از افراد در بازار ایران و جهان همچنان سبک طراحی معقول‌تر و سنگین‌تر نمای خارجی نسل اول مزدا ۳ را بیشتر می‌پسندند و آن را شکیل‌تر از نسل دوم می‌دانند.

این مقایسه در سبک طراحی نمای خارجی در ایران تاجایی پیش می‌رود که تقریبا تمامی مشتریان مزدا ۳ در ایران به دو گروه مجزا طرفداران نسل اول و طرفداران نسل دوم، یعنی مزدا ۳ نیو تقسیم می‌شوند. این مهم باعث شده است که نسل اول مزدا ۳ یا مزدا ۳ قدیمی، محبوبیت خود در بازار دست دوم کشور را از دست ندهد.

مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) از نظر ظاهری تفاوت‌های جزیی با تیپ‌های قبلی دارد. با کمی دقت در ظاهر این سدان ژاپنی می‌توان رینگ‌های ۵ پره دوبل، تغییر مه‌شکن‌های جلو از مستطیلی به دایره‌ای، تغییر فرم سپر و جابه‌جایی محل مه‌شکن عقب را تشخیص داد. همچنین ارتفاع خودرو ۴ سانتیمتر بیشتر شده است تا هنگام رانندگی در خیابان‌ها و شهرهای پر دست‌انداز و چاله چوله ایران، کمتر با خیابان برخورد داشته باشد.

طراحی داخلی

کابین مزدا ۳ نیو

خوشبختانه طراحی نمای داخلی مزدا ۳ نیو با میانه‌روی و رعایت تناسبات بیشتری به اجرا در آمده است و آن پیچیدگی و تمایزگرایی که در نمای خارجی مزدا ۳ نیو دیده می‌شود، در نمای داخلی وجود ندارد. اما باید در ذهن داشته باشید که با خودرویی از کلاس سدان‌های سایز کوچک شهری اقتصادی ساخت کشور ژاپن مواجه هستید. در نتیجه شاید از متریال به کار رفته در طراحی نمای داخلی مزدا ۳ نیو راضی نباشید، اما سبک طراحی شسته رفته و کیفیت ساخت و مونتاژ آن بدون شک مشتری را راضی خواهد کرد.

داشبرد غیر قرینه با طراحی راننده‌محور، استفاده از تریم تزئیناتی نقره‌ای هماهنگ روی فرمان، داشبرد و رودری‌ها و همچنین به‌کارگیری نورپردازی قرمز رنگ در تریم داخلی، جلوه قابل قبولی به نمای داخلی مملو از تناسبات هندسی مزدا ۳ نیو می‌بخشد، اما همچنان کمی از المان‌های نشانگر عمر طراحی نمای داخلی همچنان قابل رویت است.

مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) با وجود تعلق به یک برند ژاپنی آن‌ هم از کلاس سدان‌های سایز کوچک اقتصادی، در زمینه‌ آپشن‌های ارائه‌شده همچنان به شکل قابل توجهی قدرتمند ایفای نقش می‌کند. اگر قرار باشد تنها به برخی از برترین آپشن‌های ایمنی و رفاهی این خودرو اشاره کنیم باید از مجموع شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، سانروف، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های تاه‌شو جانبی، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور باران (برف پاک‌کن اتوماتیک)، سیستم روشنایی اتوماتیک (اتولایت)، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور و حساس به زاویه فرمان، فرمان کمک برقی حساس به سرعت، سیستم مولتی مدیا مجهز به شش بلندگو با نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب نام ببریم.

البته در ذهن داشته باشید که مزدا ۳ نیو در چهار تیپ مختلف روانه بازار شد که نسخه فول آن تیپ ۴ است. سایر تیپ‌ها با داشتن سطح آپشن‌های ر فاهی کمتر همچنین به پیشرانه ۱.۶ لیتری به جای نمونه ۲.۰ لیتری مجهز بودند که البته به دلیل استقبال کم مشتریان به سرعت از چرخه تولد خارج شده و جای خود را به تیپ‌های بالاتر دادند.

مزدا 3 نیو تیپ 4 همه امکانات تیپ ۳ را دارد و از سال ۱۳۹۷ نیز به سنسور عقب، نمایشگر لمسی، ناوبری و دوربین عقب مجهز شده است.

قیمت مزدا ۳ نیو در بازار ایران

نمای عقب مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو در مقیاس مقایسه با سایر سدان‌های مونتاژی اقتصادی بازار ایران به دلیل تعلق به برند پرآوازه مزدا ژاپن و همچنین ارائه از سوی مجموعه قدرتمند گروه خودروسازی بهمن با شبکه بزرگ خدمات پس از فروش، یکی از برترین خودروهایی است که در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به تولید رسید.

حتی امروز با در نظر گرفتن حضور خودروهای چینی جدید در بازار ایران، انتخاب مزدا 3 جدید به عنوان یک خودرو باسابقه و معتبر دارای بازار دست دوم همیشه داغ، همچنان انتخاب برتر و باکلاس‌تر از گزینه‌های متفرقه چینی است. برای خرید یا فروش خودرو ژاپنی باید به سراغ بازار دست دوم رفت.

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ جدید نسخه از نسل چهارم این خودرو است که با ظاهر جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و امکانات به‌روزتر در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. قیمت مزدا ۳ صفر در سراسر جهان ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است و از این نظر یکی از خوش‌قیمت‌ترین و باارزش‌ترین‌ها در فهرست قیمت خودروی خارجی به حساب می‌آید. البته خریداران بازارهای جهانی برای خرید کراس اوور می‌توانند به سراغ مزدا CX-50 و مزدا MX30 RV بروند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو