بررسی مشخصات فنی تیگارد X35

۵ آذر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی تیگارد X35

شرکت سانیار موتور پارسیان، حاصل همکاری دو شرکت بایک (BAIC) چین و دیار خودرو در قالب یک جوینت ونچر است و محصول جدیدی از کلاس کراس اوورهای کوچک شهری رونمایی کرد که X35 نام دارد.

به نظر می‌رسد اعمال تغییرات در شیوه تجارت با خودروسازان چینی در سایه تحریم‌ها و البته تمایل بیشتر شرکت‌‌های داخلی به مونتاژ محصول در خاک ایران، اخیرا محصولات جدیدی روانه بازار کشور کرده است که در سایه آن‌ها، نام‌ خودروسازان جدیدی نیز به گوش می‌رسد. به گفته مدیرعامل دیار خودرو در آذر ۱۴۰۱، این خودرو در بورس کالا با قیمت حدودی ۹۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

مزایا و معایب

+طراحی قابل قبول و منحصر به فرد

+طراحی بسیار دلچسب نمای داخلی

+ظاهری نوین

-استفاده از پیشرانه‌ ۱.۵ لیتری نسبتا متوسط

-استفاده از گیربکس ضریب متغیر (CVT)

-تعلیق محور پیچشی یکپارچه در عقب

تیگارد، یک ترکیب اسمی اشتباه

نام تیگارد بدون شک اولین نکته جالب توجه در این محصول است. بر اساس گفته‌های مسولان شرکت سانیار موتور پارسیان، تیگارد حاصل ترکیبی دو کلمه انگلیسی تایگر و لئوپارد است. اما اینجا مشکلی بزرگ در نامگذاری وجود دارد. اگر نیت ترکیب نام این دو گربه سان وحشی بوده است، پس ابتدای نام برند باید با به صورت “تا…” (تایگارد) آغاز می‌شد تا نماینده کلمه تایگر باشد. از سوی دیگر بخش دوم این نام که “آرد” خوانده می‌شود نیز بر اساس تلفظ اشتباه و ایرانیزه شده کلمه لئوپارد ساخته شده است که صحیح آن به صورت لِپِرد است و در نتیجه این نام ترکیبی، باید به صورت صحیح به شکل “تایگِرد” تلفظ می‌شد تا نماینده دو کلمه تایگر و لپرد باشد. در نتیجه این نام ترکیبی از دیدگاه تلفظی هم در بخش اول و هم در بخش دوم خود با ایراد همراه است.

با این وجود بر اساس شکل‌گیری ساختار اسمی شرکت، این خودرو با نام تجاری ثبت شده تیگارد نگارش و خوانده خواهد شد.

مشخصات فنی

با حضور خودروهای جدیدی چون فونیکس تیگو ۸ پرو یا لاماری ایما، چینی‌ها ثابت کردند که می‌خواند بار دیگر خطاهای خود را جبران کرده و در مسیر اصلاح دست بردارند. از این رو، این دو خودرو با پیشرانه‌هایی روانه بازار کشور شدند که حالا نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار قدرت به همراه دارند و با گیربکس‌هایی غیر از نوع ضریب متغیر (CVT) همراه هستند.

حالا X35 با پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری روانه بازار شده است که از دیدگاه توان فنی، خروجی مشابه به نسخه ۱.۵ لیتری نسبتا قدیمی شرکت مدیران خودرو (استفاده شده در تیگو ۷ قدیمی و آریزو ۵ توربو) دارد. از آن گذشته، گیربکس‌های ضریب متغیر (CVT) هرگز نتوانستند در بازار ایران و در دل مشتریان جا باز کنند. با این حال تنها انتخاب در X35، همین نسخه اتوماتیک ضریب متغیر است. با این وجود صنعت مونتاژ خودروهای چینی در خاک ایران با آنچنان سرعت و قدرتی پیشرفت نمی‌کند که نگرانی‌های تیگارد را در رقابت با سایر کراس اوورهای اقتصادی به همراه داشته باشد. از این رو این ستاپ فنی همچنان درخور کلاس و درخور بازه قیمت است.

خطا جالب دیگری که در کاتالوگ رسمی خودرو به چشم می‌خورد، بیان نام سیستم تعلیق چند نقطه‌ای (Multi-Link) در محور عقب است که در حقیقت از نوع محور پیچشی یکپارچه ساده است. این سیستم بدون تردید ساده‌ترین و ارزان قیمت‌ترین سیستم تعلیق مورد استفاده در خودروهای کلاس اقتصادی است که البته چینی‌هایی چون برخی مدل‌های MVM، مدت‌ها است که از آن استفاده نمی‌کنند.

از آن جالب‌تر، عدم ارائه ابعاد و اندازه‌های دقیق خارجی محصول در کاتالوگ رسمی شرکت است که معمولا از ابتدایی‌ و ساده‌ترین اطلاعاتی است که باید در یک کاتالوگ خودرو به مشتری عرضه شود. به همین دلیل ابعاد خارجی خودرو از رسانه‌های خارجی تامین شده است.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۲۱۰ نیوتون.متر

گیربکس

ضریب متغیر اتوماتیک (CVT)

محور محرک

جلو

شتاب

حدود ۱۱.۰ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

نوع بدنه

کراس اوور سایز کوچک شهری

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۲۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۳۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۴۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۵۷۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۳۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

۴۶ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

 

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی تیگارد X35

نمای ظاهری تیگارد X35

به صورت کلی و عمومی، تیگارد X35 را باید در کلاس کراس اوورهای کوچک اقتصادی، یک گزینه زیبا در بازار ایران دانست. المان‌های طراحی به کار رفته در این خودرو نظیر باریکی نسبی چراغ‌های جلو و اتصال آن‌ها به جلوپنجره ترکیبی کرومی/مشکی پیانویی و صد البته چراغ‌های LED سیستم روشنایی در روز، المان‌های نسبتا نو و منحصر به فرد هستند و جسارت ظاهری زیادی برای خودرویی از این کلاس به همراه دارند.

در نمای جانبی، استفاده کم اما پیوسته از دامن پلاستیکی در اطراف بخش پایینی خودرو، آن را جایی بین یک شاسی بلند و یک کراس اوور شهری ساده نگه‌می دارد و برش تزئینی باریک شده ستون C، تنها جلوه بصری این نما است. در بخش انتهایی خودرو اما شاهد استفاده از چراغ‌های کشیده و تیز افقی هستیم که گرافیک طراحی آن به صورت سه بعدی و نوین است که در سبکی مشابه به نمای جلو، با یک قطعه کرومی در بین چراغ‌ها کامل می‌شود. به صورت عمومی، نمای خارجی تیگارد X35 شباهت‌های محسوسی به کراس اوورهای اخیر خانواده پژو (مخصوصا ۲۰۰۸) دارد که شاید تنها از نزدیک بتوان آن‌ها را احساس کرد.

طراحی داخلی تیگارد X35

نمای داخلی تیگارد X35

نمای داخلی از دیدگاه کیفیت متریال تعریف چندانی ندارد اما باید اعتراف کرد که برای خودرویی اقتصادی از این کلاس، سبک طراحی این نما و نوع چیدمان ادوات، به واقع منحصر به فرد و زیبا است. داشبرد خودرو کاملا نامتقارن است که در وسط با تریم نقره‌ای مات پوشیده شده است. داشبرد در بخش وسط در اتصال به کنسول میانی اندکی زاویه دارد و سبکی راننده محور گونه به نمایش می‌گذارد. فرمان سه شاخه خودرو هیچ تلاشی برای ارائه جلوه اسپرت ندارد و نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان نیز برای این کلاس در بازار امروزی، اندکی قدیمی جلوه می‌کنند. نمایشگر ۸.۰ اینچی مولتی مدیا به سبکی سرگردان (مشابه به طراحی نمایشگرهای به کار رفته در محصولات پنح سال اخیر بی ام و) در بالای مرکز داشبرد قرار گرفته و مجموعه ادوات کنترلی سیستم‌ تهویه مطبوع، در قالب سه مجموعه کلید مجزا، با طراحی بسیار منحصر به فرد و زیبا درست در بالای اهرم دنده و در دسترس سرنشینان جلو قرار داد. همچنین ادغام کلید‌های سیستم مولتی مدیا در تریم مشکی پیانویی وسط داشبرد، ترکیب سادگی و کاربرد را در بالاترین حد ممکن نگه ‌داشته است.

نمای داخلی با ترکیب متنوعی از نقره‌ای مات، مشکی پیانویی براق و الگو‌های طرح‌دار پوشیده شده است اما اگر این نمای داخلی در ساختاری دو رنگ به بازار عرضه می‌شد، بدون تردید جلوه‌ای به مراتب گیراتر، لوکس‌تر و فراتر از کلاس را به نمایش می‌گذاشت.

سخن نهایی

تیگارد X35 در بازار ایران با رقبایی چون جک S3، مدیران خودرو تیگو ۵، MVM X33S AT سرشاخ می‌شود که البته به دلیل داشتن سبک طراحی نوین‌تر، به خوبی در بازار جا باز می‌کند. این کراس اوور شهری هنوز به صورت رسمی قیمت‌گذاری نشده است اما پیش‌بینی‌ها خبر از قیمت کم‌تر از یک میلیارد تومان و جایی بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان می‌دهد که در سبد خودروهای هم رده خود در بازار می‌ایستد.

تیگارد X35 یک خودرو خوش رخ اقتصادی و مناسب در بازار کمتر از یک میلیارد تومان است اما شیوه دقیق قیمت‌گذاری و نوع عرضه آن به بازار، به شدت در موفقیت یا شکست این خودرو در این کلاس و بازه قیمتی، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی