بررسی و مشخصات تیگو 5 توربو، نسخه تولید محدود چینی

۱۲ تیر ۱۴۰۰ بررسی و مشخصات تیگو 5 توربو، نسخه تولید محدود چینی

شرکت خودروسازی مدیران خودرو که هم اکنون در آستانه بیستمین سالگرد فعالیت‌های خودرویی خود در بازار ایران قرار دارد، در صفحه رسمی اینستاگرام خود تیزری کوتاه از محصول جدیدی منتشر کرده است که گویا قرار است نسخه تولید محدود تیگو ۵ توربو باشد. خودرویی که در تمام مدت بازه تولید خود از داشتن پیشرانه‌ای ضعیف رنج می‌برد، حالا شاید با تجهیز به پیشرانه توربو فاصله خود را با رقبا کم‌تر کند.

مشخصات فنی تیگو ۵ توربو

تیگو ۵ در بازه زمانی طولانی حتی پس از ارائه نسخه فیس لیفت، همچنان با پیشرانه ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه شد در حالی که بسیاری از رقبای جدید آن با پیشرانه‌های توربوشارژر قدرتمندتر روانه بازار می‌شدند.

مهم‌ترین دلیلی که شرکت مدیران خودرو چری تیگو 5 را با پیشرانه توربو روانه بازار نکرد، حفظ فاصله قیمتی و منطقی آن با دیگر محصول این شرکت، یعنی چری تیگو ۷ بود که با پیشرانه توربو عرضه می‌شد. تیگو 5 نیز اکنون از پیشرانه مشترک با تیگو ۷ بهره خواهد گرفت که از دیدگاه توان و گشتاور تولیدی تنها اندکی سرتر از نسخه تنفس طبیعی خواهد بود. مشخصات فنی تیگو 5 توربو تولید محدود به شرح جدول زیر است.

تیگو ۵

پیشرانه

1.5 لیتر بنزینی توربو 2.0 لیتری تنفس طبیعی

کد فنی پیشرانه

SQRE4T15

SQR484F
قدرت (HP)/ در دور (RPM) 5500/147

5750/139

گشتاور (N.M)/در دور (RPM)

1750 تا 4000/210

1750 تا 4000/182

گیربکس

ضریب متغییر اتوماتیک (CVT)
ضریب از پیش تعیین شده ۹ سرعت

۷ سرعت

فروش فوری خودرو

اختلاف توان میان پیشرانه توربو جدید و پیشرانه تنفس طبیعی قدیمی تیگو ۵ تنها برابر با هشت اسب بخار است اما اختلاف گشتاور آن‌ها به ۲۸ نیوتون.متر می‌رسد. گشتاور بسیار کم پیشرانه تنفس طبیعی تیگو باعث می‌شد سواری آن درمیان مالکان به عنوان بدترین نقطه ضعف این خودرو شناخته شود. در راستای بهبود این ضعف اساسی، حالا که مدیران خودرو با عرضه نسخه توربو تیگو ۵، بازار تیگو ۷را با خط مواجه کرده است، حداقل از گیربکس ضریب متغیر (CVT) با ستاپ و برنامه‌ریزی جیدید بهره گرفته است که به جای هفت ضریب از پیش تعیین شده، حالا از ۹ ضریب از پیش تعیین شده بهره می‌گیرد.

هرچند که استفاده از این ضریب‌ها در گیربکس‌های ضریب متغییر CVT، شاید جز استفاده در سرپاینی‌ها چندان دارای اهمیت و کاربرد نباشد.

همچنین در نسخه توربو تیگو ۵ جدید، سیستم کمکی فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی به نوع برقی تغییر یافته است که این مهم می‌توان به بهبود عملکرد پیشرانه و احتمالا بهبود چشمگیر شیوه سواری خودرو در خیابان‌ها کمک شایانی کند و بزرگ‌ترین نقطه ضعف تیگو ۵ را پس از سال‌ها عرضه از میان بردارد.

مقایسه مشخصات فنی چری تیگو ۵ با تیگو ۵ توربو

چری تیگو ۵

معمولی

توربو

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۹۷۱ سی سی

۱۴۹۸ سی سی

شتاب

۱۲.۸ ثانیه

۱۰.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

مصرف سوخت ترکیبی

۸.۹ لیتر در صد کیلومتر

۶.۹ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

فنر پیچشی

نوع بدنه

شاسی بلند جمع و جور

نوع رینگ

فولادی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۵۰۶ میلیمتر

عرض

۱۸۴۱ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۴۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۳۷ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

R18 225/65

حجم صندوق عقب

۳۷۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

 

مطالب مرتبط:

 طراحی تیگو ۵ توربوطراحی ظاهری تیگو۵ توربو

تیگو ۵ اولین بار در سال ۱۴۹۴  به عنوان اولین محصول لوکس مدیران خودرو از برند چری روانه بازار ایران شد. حتی پس از ارائه نسخه فس لیفت در سال ۱۳۹۶، تغییری در ساختار فنی خودرو به وجود نیامد اما ظاهر تیگو با الهام از برخی المان‌های شبه آمریکایی، اندکی به روز‌تر و زیباتر شده بود. نسخه توربو این خودرو طبیعتا بر نمونه فیس لیفت تیگو ۵ روانه بازار خواهد شد، اما تغییرات ظاهری نسخه توربو جدید به مناسبت بیستمین سالگرد شرکت مدیران خودرو گویا تنها در قالب نوع رنگ آمیزی بدنه خودرو است.

بر اساس تیزر اینستاگرامی رسمی شرکت مدیران خودرو، تیگو ۵ توربو با دو رنگ سفید و مشکی، هر دو مجهز به خطوط اسپرت قرمز رنگ سرتاسری دوبل، از جلو تا عقب خودرو روانه بازار خواهند شد تا حس اسپرت گرایی و خاص‌گرایی بیشتری به خریدار منتقل کنند و تمایز خود را به عنوان نسخه‌های تولیدی بیست امین سالگرد تاسیس شرکت مدیران خودرو با نسخه‌های معمولی بیشتر به رخ بکشند.

فروش فوری خودرو

از مهم‌ترین تغییراتی که بر نمای داخلی نسخه توربو تیگو 5 پیاده سازی خواهد شد، استفاده از سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی بزرگ‌تر در ساختاری عمودی بر میانه داشبرد در اتصال با کنسول مرکزی است که حال و هوای داخل کابین را نیز اندکی به روزتر نگه خواهد داشت. در غیر این صورت نمای خارجی و داخلی تیگو ۵ توربو با نسخه‌های پیشین تفاوت اساسی را به نمایش نخواهد گذاشت.

نمای پشتی چری تیگو 5 توربو

ناگفته نماند که یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در ارائه محصولات جدید چری در بازار ایران مشاهده شده است، تغییر لوگو تجاری محصولات چری به MVM است که زمانی وجه تمایز اصلی میان محصولات لوکس و اقتصادی عرضه شده از سوی مدیران خودرو به شمار می‌آمد. با اعمال تحریم‌های شدیدتر پس از لغو توافق برجام، تقریبا تمامی شرکای چینی خودروسازان داخلی مجبور شدند تا با تغییر نام و لوگو تجاری خود در بازار ایران، به نوعی هویت خود را در صنعت تحریم شده خودروسازی کشور مخفی کنند.

مشخص نیست که این تغییر نام و لوگو که بیشتر شبیه سر فرو بردن سر کپک در برف است، دقیقا چه کمکی به دور زدن تحریم‌ها می‌کند اما در رابطه با مدیران خودرو و شریک تجاری چینی‌ خود یعنی چری، یکسان سازی لوگوها به لوگو MVM، تکنیکی است که از چندی پیش به اجرا درآمده است.

نتیجه گیری

شرکت مدیران خودرو بدون شک یکی از بهترین خودروسازان داخلی بخش خصوصی کشور به شمار می‌آید که از دیدگاه توجه به تنوع سبد محصولات و ارائه فیس لیفت‌های به موقع و خودروهای پر آپشن مورد پسند مشتریان ایرانی، به مراتب قوی‌تر از هر خودروساز داخلی دیگر ظاهر شده است.

بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت می‌تواند نوید از ارائه محصولات بهتر و برتر دهد اما شایسته بود که تیگو ۵ را از سال ۱۳۹۶ (زمان ارائه نسخه فیس لیفت تیگو ۵)، با پیشرانه توربو (یا پیشرانه‌ای قوی‌تر) به بازار عرضه کند. حالا هرچند دیر، نسخه توربو تیگو ۵ قرار است در تیراژ محدود و تحت عنوان لیمیتد ادیشن (Limited Edition) روانه بازار شود اما مشخص نیست این تیراژ محدود دقیقا برابر با چند دستگاه خواهد بود.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو