بررسی مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ

۲۱ آذر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ

سوزوکی گرند ویتارا شاسی بلند جمع و جوری است که سال ۱۹۸۸ به فهرست محصولات کمپانی ژاپنی سوزوکی اضافه شد و مشتریان بازارهای جهانی تاکنون شاهد حضور ۵ نسل از این خودرو بوده‌اند. ماشین ویتارا برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ توسط ایران خودرو به مشتریان داخلی معرفی شد. نسل سوم گرند ویتارا تا سال ۱۳۸۹ از موتور ۲ لیتری استفاده می‌کرد، اما بعد از آن به پیشرانه ۲.۴ لیتری مجهز شد. این خودرو در دو تیپ نیمه‌فول و فول آپشن در ایران حضور داشت و با توجه به عرضه مداوم و طولانی‌مدت از سوی ایران خودرو، با استقبال مشتریان روبه‌رو شد. از سال ۱۳۹۵ نیز فیس لیفت سوزوکی ویتارا به بازار ایران آمد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت مناسب

+ دوام فنی بالا

+ قدرت ترمزگیری مناسب

+ توانایی آفرود بهتر از رقبای کره‌ای

+ عملکرد مناسب گیربکس

+ امکانات فنی قابل قبول

+ ایمنی بالا

– سواری نه‌چندان نرم

– امکانات رفاهی کمتر از رقبا

– حذف سیستم کنترل پایداری

مشخصات فنی

سوزوکی گرند ویتارا تا سال ۱۳۸۹ با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۳ نیوتن.متر مونتاژ و عرضه می‌شد. مشتریان می‌توانستند این شاسی بلند جمع و جور را با گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته یا جعبه دنده دستی ۵ سرعته خریداری کنند. در هر دو مدل، قدرت پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شد.

از سال ۱۳۸۹ پیشرانه ۲ لیتری به دلیل قدرت پایین از فهرست مشخصات فنی ویتارا حذف شد و جای خود را به موتور قوی‌تر ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری داد. این موتور ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند و مثل مدل‌های ۲ لیتری گیربکس‌های اتومات یا دستی نیروی موتور را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهند.

هر چند سوزوکی گرند ویتارا ابعاد و اندازه جمع و جوری دارد و کراس اوور حساب می‌شود، اما با این مشخصات فنی قابلیت آفرود را در اختیار راننده قرار می‌دهد و می‌توان از آن به عنوان یک بیراهه‌نورد استفاده کرد.

ماشین ویتارا با گیربکس دستی در ۱۱.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نسخه اتومات ویتارا ۰.۳ ثانیه کُندتر است و ۰.۷ لیتر نیز بنزین بیشتری می‌سوزاند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۶۹ اسب بخار

گشتاور

۲۲۷ نیوتن.متر

گیربکس

۴ سرعته اتوماتیک

۵ سرعته دستی

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۱۱.۷ – ۱۲ ثانیه

سرعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۹ – ۹.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

بدنه

شاسی بلند جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۰۰ میلیمتر

عرض

۱۸۱۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۹۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۴۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۵۲ – ۱۵۶۷ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۹۹ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۶ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی سوزوکی گرند ویتارا

نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا سال ۱۳۸۵ وارد بازار ایران شد و در مقایسه با کراس اوورهای مدرن ساده، بی‌آلایش و قدیمی به نظر می‌رسد. حتی مدل نیوفیس که سال ۱۳۹۵ به مشتریان داخلی تحویل داده شد و با تغییراتی در نمای جلو، ظاهر مدرن‌تری داشت، در قیاس با خودروهای روز طراحی ساده‌ای دارد. با این حال شمایل ماشین ویتارا نمای کاربردی از یک شاسی بلند دو دیفرانسیل را نشان می‌دهد و مفهوم اصلی کراس اوور را به‌عنوان یک خودرو قدبلند جمع و جور به نمایش می‌گذارد.

در نمای جلو از اشکال هندسی ساده چهارضلعی همراه با مه‌شکن‌های دایره‌ای بهره گرفته شده تا چهره‌ای ساده و جدی از این خودرو ژاپنی به نمایش گذاشته شود. در مدل نیوفیس طراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تا حد زیادی تغییر کرده است تا سوزوکی گرند ویتارا چهره‌ای جذاب‌تر پیدا کند.

گلگیرهای برجسته و حجم‌پردازی‌ها در نمای جانبی از سادگی این قسمت از بدنه کم کرده است و موجب شده تا ویتارا بزرگ‌تر به چشم بیاید. در قسمت عقب خودرو چراغ‌های بزرگی را روی ستون C می‌بینی که همراه با لاستیک زاپاس روی درب صندوق و سایر المان‌ها، کراس اووری مشابه با شاسی بلندهای تمام‌عیار ژاپنی ترسیم کرده است.

در مجموع طراحی ظاهری سوزوکی ویتارا، نمایی کلاسیک و ساده و مطابق با اصول طراحی یک کراس اوور واقعی را به نمایش گذاشته است و در بازار کم‌تنوع ایران توانسته مشتریان را راضی نگه دارد.

طراحی داخلی

کابین سوزوکی گرند ویتارا

اگرچه طراحی ادوات مختلف کابین سوزوکی ویتارا، به‌ویژه داشبورد و غربیلک فرمان چندان مهیج به نظر نمی‌رسد، اما ساده و مناسب به نظر می‌رسد و توانسته کمی از کهنگی کلی کابین کم کند. طرح کنسول میانی با دریچه‌های تهویه مستطیل شکل بالای آن بسیار ساده جلوه می‌کند، ولی چینش منظم دکمه‌های مختلف توانسته وزن خاصی به نمای داخلی سوزوکی گرند ویتارا ببخشد. در مدل‌های جدیدتر نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی تا حدی رنگ و بوی مدرن به کابین بخشیده است.

غربیلک فرمان سه‌شاخه ساده طراحی شده است و کیلومترشمار سیلندری پشت آن چندان مهیج دیده نمی‌شود. کیفیت متریال کابین در نوع خود قابل قبول است و از سطح کیفی مناسبی بهره می‌برد. از سوی دیگر کابین سوزوکی ویتارا برای ۵ سرنشین بزرگسال فضای کافی دارد و محدودیت چندانی از نظر فضای پا و سر تحمیل نمی‌کند. صندوق بار سوزوکی ویتارا فضای مناسب و کافی را جهت جای دادن اسباب وسایل کاربران به ویژه طی مسافرت‌های طولانی در اختیار قرار می‌دهد.

در مجموع باید عنوان داشت که هر چند فضای داخلی سوزوکی گرند ویتارا از طراحی به‌روز و مدرن بهره نمی‌برد، اما از لحاظ کاربردی توانسته نیازهای مشتریان را به‌خوبی پاسخ دهد.

آپشن ها و امکانات

سوزوکی ویتارا فیس قدیم در قالب دو مدل نیمه‌فول و فول آپشن به دست مشتریان ایرانی رسید. سوزوکی ویتارا نیوفیس نیز در دو کلاس ۹ و ۱۰ وارد بازار ایران شد که در این بین کلاس ۱۰ سوزوکی ویتارا به‌عنوان نمونه فول آپشن از تجهیزات زیر بهره می‌برد: کروز کنترل، سنسور عقب، ترمز EBD، ترمز ABS، ترمز کمکی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک حساس به سرعت چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مانیتور ردیف عقب، نویگیشن، دوربین عقب، ۶ عدد کیسه هوا راننده و سرنشین و پرده‌ای و جانبی، قفل مرکزی لمسی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، پورت ۱۲ ولت و سانروف.

نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا در بازارهای جهانی با سیستم کنترل پایداری عرضه می‌شد، اما ایران خودرو در نسخه مونتاژی، این سامانه را از فهرست آپشن‌ها حذف کرد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

قیمت سوزوکی گرند ویتارا در بازار

نمای عقب سوزوکی گرند ویتارا

عرضه مناسب و خدمات گسترده پس از فروش موجب شد تا سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ در بازار ایران با استقبال مناسبی مواجه شود. البته سیستم دو دیفرانسیل و قابلیت آفرود نیز مشتریان بیراهه‌نورد را به سمت این خودرو جلب کرد. در بازار دست دوم نیز همین رویه جاری است و خرید و فروش ماشین ویتارا در بازار کم‌تنوع ایران رونق دارد. رنو داستر، سانگ یانگ نیو کوراندو، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان رقبای ویتارا در بازار ایران محسوب می‌شوند، هر چند طراحی ظاهری به‌روزتر و آپشن‌های بیشتری از شاسی بلند جمع و جور سوزوکی دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو