بررسی مشخصات آریزو ۶ اکسلنت

۴ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات آریزو ۶ اکسلنت

آریزو ۶ آخرین محصول سواری چری بود که در بازار ایران از سوی مدیران خودرو عرضه شد. خودرویی که یک تنه پیشرفت چشمگیر و قابل توجه خودروسازان چینی را به رخ مشتریان و رقبای تولید داخلی ایران می‌کشید. به جرات می‌توان گفت آریزو ۶ یکی از برترین سواری‌های چینی در بازار خودرو ایران امروز است.

همکاری مستقیم شرکت چری چین با شرکت مدیران خودرو در ایران به تاسیس برند خودروساز بخش خصوصی با نام تجاری MVM، در سال ۱۳۸۱ انجامید. در راستای این همکاری محصولات مونتاژی چری در ایران به دو بخش MVM و چری (Chery) تقسیم شد که محصولات عرضه شده از زیر برند چری در ایران، محصولات لوکس مونتاژی مدیران خودو را دربر می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

مشخصات فنی آریزو ۶ اکسلنت

محصولات لوکس مدیران خودرو از زیربرند چری در بازار ایران در دو نام آریزو (Arrizo/سواری سدان) و تیگو (Tiggo/کراس اوور) به تولید می‌رسند. اولین سواری که با نام آریزو به بازار ایران پا گذاشت آریزو ۵ بود که تا مدت‌های طولانی یکه‌تاز و طلایه‌دار نام آریزو در محصولات مدیران خودرو بود. با عرضه تیگو ۷، با توجه به پیشرفت بسیار چشمگیر این خودرو در بخش ظاهری و فنی، سطح انتظار مشتریان مدیران خودرو در بازار ایران به شکل قابل توجهی بالا رفت. اما جالب اینجا است که چری آریزو ۶ در زیر پوسته متمایز خود، اختلافات بسیار ناچیزی با آریزو ۵ دارد.

این خودرو در سال ۲۰۱۸ در بازار جهانی با نام چری آریزو GX معرفی شد اما در ایران و خاورمیانه (و برخی دیگر از بازارهای هدف) با نام آریزو ۶ و آریزو ۵ پلاس عرضه شد.

مشخصات فنی چری آریزو ۶ اکسلنت
کد پیشرانه 4T15B
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۸/۱.۵
نوع تنفس پرخوران (توربوشارژر)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM) ۵۵۰۰/۱۴۷
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM) ۱۷۵۰-۴۰۰۰/۲۱۰
ضریب تراکم ۱۱ به ۱
استاندارد آلایندگی یورو ۵ پلاس
گیربکس ضریب متغییر اتوماتیک (CVT)
وزن (Kg) ۱۳۶۰
شتاب اولیه 0-100 (S) ۹.۲
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۶.۹

آریزو ۶ دقیقا از پیشرانه مشترک با آریزو ۵ توربو و تیگو ۷ بهره می‌گیرد که همان نسخه ۱.۵ لیتری توربویی است که در بازار ایران با واکنش مثبت مشتریان مواجه شد. حتی گیربکس به کار رفته در آن نیز همان نسخه ضریب متغییر (CVT) مشترک با آریزو ۵ توربو و تیگو ۷ است با این تفاوت که ستاپ الکترونیکی این گیربکس اتوماتیک به جای هفت ضریب از پیش تعیین شده، بر ۹ ضریب از پیش تعیین شده برنامه ریزی شده است.

همچنین لازم به ذکر است که سیستم کمکی فرمان در آریزو ۶ از نوع الکتریکی (بجای نمونه سنتی‌تر هیدرولیکی) است که بهینه بودن بیشتر مصرف سوخت و عملکرد فنی بهتر را به ارمغان می‌آورد.

طراحی آریزو ۶ اکسلنت

طراحی ظاهری چری آریزو 6 اکسلنت

آریزو ۶ بر پایه پلتفرم مشترک با آریزو ۵، یعنی پلتفرم M1X بنا شده است. این خودرو از دیدگاه ابعاد خارجی برابر با ۱۳۸ میلی‌متر از آریزو ۵ کشیده‌تر است در حالی که از دیدگاه عرض، ارتفاع و حتی فاصله محورها با این خودرو کاملا برابری می‌کند. با این حال به دلیل داشتن طول کمتر از پنج متر، آریزو ۶ همانند آریزو ۵ همچنان سدان سایز کوچک شهری (سدان کامپکت) به شمار می‌آید اما همین اندک طول بیشتر آن باعث می‌شود ظاهر ایستا خودرو پویاتر از آریزو ۵ احساس شود.

المان‌های طراحی نمای خارجی آریزو ۶ همچنان بر اساس زبان طراحی پیشین چری بنا شده است که اولین بار به قلم طراح استرالیایی چری یعنی جیمز هوپ، در چری تیگو ۷ به کار گرفته شد. با این تفاوت که این زبان در طراحی آریزو ۶ با تغییرهای جزئی و به‌روز رسانی المان‌های اساسی قرار گرفته بود. در نتیجه جای تعجب نخواهد داشت اگر بگوییم طراحی آریزو ۶ به مراتب زیباتر از تیگو ۷ یا آریزو ۵ است.

جالب بودن استفاده چری از پلتفرم مشترک، زبان طراحی یکسان و فاصله محورهای برابر در آریزو ۶ و آریزو ۵ آن است که درهای جانبی دو خودرو با یکدیگر کاملا یکسان و مشترک است و تفاوت‌های جزئی میان‌ آن‌ها تنها در تزئینات کرومی دور شیشه‌ها است.

نمای داخلی آریزو ۶ اما طراحی و تکنولوژی در صنعت خودروسازی چین را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. شاید مجموعه ویژگی‌هایی که در نمای داخلی آریزو ۶ به چشم می‌آید با سایر خودروها یا محصولات پیشین چری تفاوت زیادی نداشته باشد. اما این شیوه طراحی و ادغام ادوات و قطعات در نمای داخلی است که در آریزو ۶ با انقلاب بصری مواجه شده است.

به عنوان مثال نمایشگر ۹ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا در میانه داشبرد به زیبایی با مجموعه نشانگرهای آنالوگ و نمایشگر ۳.۵ اینچی دیجیتال اطلاعات خودرو در پشت فرمان، با طراحی و گرافیک خیره کننده مخلوط شده است. همچنین استفاده چری از پنل لمسی بجای مجموعه کلید‌های کنترلی در بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع، به شکل قابل توجهی بر جذابیت و زیبایی نمای داخلی افزوده است که البته در این میان نقش تریم داخلی مشکی پیانویی با جلوه لوکسی که ارائه می‌دهد را نباید از یاد برد.

این نمای داخلی زیبا بدون شک لیاقت ارائه در تریم دو رنگ را نیز داشت. چری با آگاهی از جذابیت بصری نمای داخلی آریو ۶، این خودرو را با تریم داخلی دو رنگ روانه بازار جهانی کرد اما نسخه مونتاژ داخلی این خودرو متاسفانه این تریم با ارزش را به همراه ندارد.

فروش فوری خودرو

اکسلنت، تنها تریم آریزو ۶

نمای داخلی چری آریزو 6 اکسلنت

بر خلاف سایر خودروهای مونتاژی مدیران خودرو از برند چری در بازار ایران، آریزو ۶ تنها در تریم اکسلنت (Excellent) به بازار عرضه شد. در نتیجه مقایسه‌ای میان تریم‌های مختلف این خودرو وجود نخواهد داشت.

از بارزترین آپشن‌هایی که در آریزو ۶ اکسلنت به مشتری تقدیم می‌شود می‌توان به کروز کنترل، فرمان با کلیدهای کنترلی چند منظوره، سیستم نظارت فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین ۳۶۰، دوربین دینامیک دید عقب و سنسور پارک، گرم‌کن آینه‌های جانبی و صندلی‌های جلو، باز و بسته شدن و تنظیم برقی آینه‌های جانبی، صندلی‌های دارای روکش چرم و صندلی راننده با کنترل شش جهته الکتریکی، سانروف الکتریکی دو حالت، سیستم روشنایی اتوماتیک و روشنایی مشایعت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، بالابرهای همزمان شیشه‌های چهار در، ترمز پارک برقی و سیستم کمک ترمز در سربالایی (اتوهولد)، اشاره کرد.

مزایا و معایب چری آریزو ۶

نمای پشتی چری آریزو 6 اکسلنت

آریزو ۶ را باید نسخه به‌روز شده و ارتقا یافته آریزو ۵ دانست که از دیدگاه زیبایی خارجی و داخلی و برخی آپشن‌های رفاهی با ارتقا مواجه شده است. فضای داخلی و آسایش سواری این خودرو با داشتن ابعاد نسبتا بزرگ‌تر هر چند بهتر است اما با آریزو ۵ تفاوت چندانی ندارد و عملکرد فنی آن نیز به دلیل بهره بردن از سیستم انتقال نیرو و پلتفرم یکسان (با کمی ارتقا فنی) تقریبا با آریزو ۵ برابری می‌کند.

اما این خودرو از دیدگاه طراحی ظاهری بسیار متفاوت، مدرن و زیبا را به مالک هدیه می‌دهد. ظاهری که پس از به روز رسانی زبان طراحی چری حاصل شد و از دیدگاه پختگی در بازار جهانی خودرو، ظاهری درخور احترام به شمار می‌آید. پیشرانه این خودرو با میزان مصرف سوخت منطقی و توان حرکتی پیشرانه‌ای که پیش‌تر بر تیگو ۷ و آریزو ۵ توربو به خوبی جواب داد، با وجود اتصال به گیربکس ضریب متغیر (CVT) هیچ ضعفی از خود نشان نمی‌دهد.

نتیجه گیری

آریزو ۶ در بازار ایران رقیب خودروهایی چون کیا سراتو سایپا و مزدا ۳ بهمن موتور است اما بازه قیمت نهایی آن کمی هم به خودرو‌های کره‌‌ای بازار نظیر کیا اپتیما (TF/نسل سوم) و هیوندای سوناتا (YF/نسل ششم) نزدیک می‌شود.

آریزو ۶ آخرین محصول مدیران خودرو بود که در دوران پیش از اعمال محدودیت‌های تحریمی (به دلیل برهم خوردن معاهده برجام) به بازار ایران راه یافت. آریزو ۶ به تازگی از سوی چری دستخوش تغییرات و ارتقا ظاهری قرار گرفت که با نام آریزو ۵ پلاس شناخته می‌شود. با توجه به دشواری شرایط کنونی در زمینه همکاری صنعت خودرو کشور با سایر کشورهای جهان و حتی جایگزینی لوگو تجاری چری در ایران با لوگو تجاری MVM، بعید است به این زودی‌ها شاهد ورود نسخه فیس لیفت شده آریزو ۶ یا خودرو نوین دیگری از این برند از سوی مدیران خودرو به بازار باشیم.

فروش فوری خودرونویسنده: شهاب انیسی