بررسی مشخصات هیوندای توسان (IX35) ۲۰۱۸

۶ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات هیوندای توسان (IX35) ۲۰۱۸

هیوندای توسان (IX35) در کنار سانتافه یکی از شاسی بلندهای محبوب و پرطرفدار بازار ایران و همین طور سایر کشورها است. در حال حاضر چهارمین نسل این کراس اوور هم در سال ۲۰۲۱ روانه بازارهای جهانی شده اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، آخرین هیوندای توسان که به دست ایرانی‌ها رسیده، نسل سوم و مدل ۲۰۱۸ است که با کد TL شناخته می‌شود.

هیوندای توسان با نام IX35 نیز شناخته می‌شود و اولین نسل آن در سال ۲۰۰۴ عرضه و در سال ۲۰۰۷ میلادی (اواخر ۱۳۸۵ خورشیدی) وارد ایران شد. برای تولید این خودرو از پلتفرم ارتقا یافته النترا استفاده کردند. همان طور که نام شاسی بلند سانتافه از شهری در ایالت نیومکزیکو گرفته شده، توسان هم نام شهری در آریزونای آمریکا است. نسل دوم توسان از سال ۲۰۰۹ روی خط تولید هیوندای قرار گرفت و ساخت آن تا سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا کرد. مدل ۲۰۱۱ این نسل از ابتدای دهه ۹۰ وارد ایران شد.

آخرین هیوندای توسان که در بازار ایران موجود است و می‌توان آن را خرید، نسل سوم TL است. تولید این خودرو از ۲۰۱۵ آغاز شده و مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بازار ایران به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی هیوندای توسان (IX35) ۲۰۱۸

هیوندای توسان

نسل سوم هیوندای توسان (IX35) با چهار نوع پیشرانه بنزینی و سه مدل پیشرانه دیزلی در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد که کرمان موتور و آسان موتور توسان‌های بنزینی ۲ لیتری را برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده‌اند.

پیشرانه چهار سلیندر G4NH با حجم ۲ لیتر، قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر زیر کاپوت هیوندای توسان قرار دارد. این موتور ۲ لیتری دارای قدرت کمتری از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۲.۴ لیتری است.

کراس اوور کره‌ای به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است که قدرت را به هر دو دیفرانسیل منتقل می‌کند و علاوه بر این دارای چهار چرخ متحرک نیز است. هیوندای توسان علاوه بر واردات شرکتی، توسط اشخاص نیز وارد شده که بعضی از این مدل‌ها تک دیفرانسیل هستند، با این حال از سیستم چهار چرخ متحرک نیز استفاده می‌کنند.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسل سوم هیوندای توسان ۱۱.۸ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای کراس اووری با وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم قابل قبول است. ابعاد توسان برابر است با طول ۴۴۷۵ میلیمتر، عرض ۱۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۵۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلیمتر.

خودروهای شاسی بلند و کراس اوور به خاطر اینکه موتور بزرگ‌تری نسبت به سایر خودروها دارند، بنزین بیشتری هم می‌سوزانند. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای توسان ۸.۳ لیتر است که با توجه به حجم ۲ لیتری موتور و گیربکس اتومات قابل قبول به نظر می‌رسد.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دو دیفرانسیل
حجم موتور ۱۹۹۹ سی سی
نوع موتور G4NH
حداکثر قدرت ۱۵۳ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۱.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه کراس اوور
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۴۷۵ میلیمتر
عرض ۱۸۵۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۵۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۹۷ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۲ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 225/55
حجم صندوق عقب ۸۷۸ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه هیوندای توسان (IX35) ۲۰۱۸

هیوندای توسان

ظاهر و شکل و شمایل هیوندای توسان برای رانندگانی که نسل دوم را داشته‌اند، آشنا است. جلوپنجره شش ضلعی با H منحنی هیوندای که روی سه میله افقی و دارای تزئینات کرومی قرار دارد. چراغ‌های جلو از دو سمت جلوپنجره کشیده شده و دی‌لایت‌‌ها در بالای قاب چراغ‌ها قرار گرفته است. در دو سوی سپر مه‌شکن‌های مستطیلی شکل دیده می‌شود.

آینه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه است و دستگیره‌ها از جنس کروم ساخته شده‌اند. یک خط تیز از بالای گلگیر جلو به سمت گلگیر عقب کشیده و پایین درها هم حالت تو رفتگی دارد.

در عقب خودرو، لوله اگزوز دو تایی در سمت راست سپر دیده می‌شود و در صندوق چراغ‌های عقب را به دو بخش تقسیم کرده و یک باله کوسه‌ای روی در عقب نصب شده و دور تا دور پایین بدنه را هم کیت مشکی رنگ در بر گرفته است.

هیوندای توسان نسل به نسل با سبک طراحی روز جلو آمده و عضلانی‌تر شده است.

طراحی داخلی و کابین هیوندای توسان ۲۰۱۸

داشبرد هیوندای توسان

سه کلمه برای تعریف فضای داخلی هیوندای توسان (IX35) به کار می‌رود: ساده، جادار و راحت. کابین ساده و راحت طراحی شده و کاملا ارگونومیک است. اما بعضی از قطعات از پلاستیک ساخته شده و با وجود اینکه کیفیت خوبی دارد اما انگار ارزان قیمت و غیراستاندارد است.

درها بلند هستند با این حال به راحتی می‌توان سوار کراس اوور هیوندای شد. راننده می‌تواند با توجه به قد و قواره خود صندلی را در شش جهت مختلف تنظیم کند. جلوی خودرو دید خوبی دارد اما به خاطر کوچک بودن شیشه عقب، میدان دید راننده کم می‌شود.

صندلی سرنشین جلو هم قابل تنظیم است و فضای کافی دارد و در سفرهای طولانی باعث خستگی نمی‌شود.

افراد قدبلند برای سوار و پیاده شدن از صندلی‌های عقب هیوندای توسان کمی مشکل دارند و باید مواظب سرشان باشند. اما وقتی روی صندلی‌ها می‌نشینید، می‌بینید که کاملا راحتید. طراحان هیوندای برای راحتی سرنشینان عقب، گنجایش صندوق عقب را کاهش داده‌اند.

صندوق عقب هیوندای توسان (IX35) فضای کمتری از رقبا دارد و گنجایش آن فقط ۸۷۸ لیتر است. اما اگر صندلی‌های ردیف دوم را تا کنید، گنجایش فضای بار این کراس اوور به ۱۷۵۳ لیتر می‌رسد.

داشبرد هیوندای توسان به صورت قرینه طراحی شده و در مرکز آن یک نمایشگر لمسی قرار دارد. دریچه‌های تهویه مطبوع دو طرف نمایشگر را گرفته‌اند و زیر آن دکمه‌های فیزیکی برای استفاده از مالتی مدیا دیده می‌شود. دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع هم در پایین سیستم مالتی مدیا قابل استفاده است.

امکانات و تجهیزات هیوندای توسان ۲۰۱۸

مثل همه محصولات هیوندای، توسان (IX35) هم به امکانات و آپشن‌های متعددی برای راحتی راننده و سرنشینان تجهیز شده. کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری آپشن‌هایی است که به راننده در کنترل خودرو کمک می‌کند.

سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر و رادار نقطه کور اطلاعات و هشدارهای اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. علاوه بر ترمزهای ABS و EBD و کمکی، بعضی از مدل‌های توسان موجود در ایران به ترمز پارک برقی و اتوهلد هم مجهز هستند.

چراغ جلو از نوع زنون بوده و دارای دیلایت، اتولایت و چراغ چرخشی است. مه‌شکن‌های جلو و عقب هم روی سپرها قرار دارند. چراغ خوشامدگویی و چراغ بدرقه از دیگر امکانات هیوندای توسان است.

فرمان هیوندای توسان در ۴ حالت قابل تنظیم است و با استفاده از دکمه‌های کنترلی روی آن می‌توان بخشی از سیستم‌های خودرو را تنظیم کرد.

از طریق یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی می‌توان از سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده کرد. این سیستم دارای نَویگیشن، دوربین عقب، اپل کار پلی و اندروید اتو است.

از دیگر آپشن‌های هیوندای توسان می‌توان از ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو  و پرده‌ای و جانبی، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتومات دوگانه، صندلی‌های برقی قابل تنظیم جلو، صندلی‌های تاشو عقب، آینه بغل برقی دارای گرمکن و شیشه دودی عقب اشاره کرد.

البته اگر به سقف پانوراما علاقه داشته باشید، می‌توانید هیوندای توسان سقف شیشه‌ای را هم در بازار پیدا کنید.

هیوندای توسان (IX35)، کراس اوور جمع و جور

هیوندای توسان مدل 2017

رانندگان ایرانی، هیوندای توسان (IX35) را از اواسط دهه هشتاد می‌شناسند. مدل ۲۰۱۸ آخرین نسل این کراس اوور جمع و جور است که می‌توان از بازار داخلی خریداری کرد. هر چند شاسی بلندی نیست که مناسب آفرودسواری باشد اما این کراس اوور کوچک خودرویی جذاب برای رانندگی شهری جوان‌ها است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو