بررسی مشخصات کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

چندی پیش اخبار پیش نمایش کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ حسابی سر و صدا کرد و طرفداران بی‌شماری را به وجد آورد. حالا فروش این شاسی بلند جذاب و محبوب در خاک کشورش، یعنی کره جنوبی، آغاز و مشخصات فنی‌اش در سایت‌ها و مجلات خودرویی پخش شده است. اخبار حاکی از این است که کمپانی کیا بار دیگر هم گل کاشته است!

انتظارها رو به پایان است، چرا که کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ بالاخره وارد بازار کره جنوبی شد و این بدان معناست که به زودی به بازار جهانی نیز قدم خواهد گذاشت. بر خلاف هیوندای توسان که با طراحی غیر معمول خود حسابی گرد و خاک به پا و به اصطلاح سنت شکنی کرد، به نظر می‌رسد که طرفداران اسپورتیج از طراحی و عملکرد آن بسیار راضی هستند. طبق اخبار منتشر شده، خرید و فروش خودرو جدید کیا در بازار جهانی از پاییز سال میلادی جاری آغاز خواهد شد.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۲۳۵۹ سی سی

نوع موتور

Tetha II GDi بنزینی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۲۳۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۹.۲ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور)

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌ شونده

ترمز عقب

دیسکی

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۴۸۰ میلیمتر

عرض

۱۸۵۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۴۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۷۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۳۱ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۲ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

چرخ جلو و عقب

R17 225/60

حجم صندوق عقب

۴۵۴ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی چشمگیر ظاهری

نمایی از بخش جلویی کیا اسپورتیج 2022

شاید کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ جذاب‌ترین کراس‌اوور بازار نباشد، اما بدون شک ظاهر گیرایی دارد. اگر این خودرو کره‌ای را در پارکینیگی پر از شاسی بلندهای مختلف و رنگارنگ پنهان کنید، بدون شک طراحی‌ خاصش آن را لو می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال شاسی بلند نیمه جمع و جوری هستید که از لحاظ ظاهری، کیفیت و امکانات چیزی از دیگر رقبا کم نداشته باشد، اسپورتیج ۲۰۲۲ مناسب شماست. همانطور که پیش‌تر گفته شد، به نظر می‌رسد که بر خلاف میزان رضایت پایین هواداران از ظاهر هیوندای توسان جدید، اسپورتیج از نظر بسیاری قابل قبول است.

کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ خط تولید این غول خودروسازی آسیایی را به کل تغییر داده است. تریم‌های مختلف این کراس‌اوور پرطرفدار به ترتیب ال ایکس، نایت‌فال، ای ایکس و اس ایکس توربو نام دارد. هر کدام از ورژن‌ها مزیت‌های خاص خود را داشته و از همین جهت از لحاظ قیمت نیز متفاوت هستند. به نظر می‌رسد که تاکنون نسخه ای ایکس از دیگر تریم‌ها جلو است، چرا که هم ظاهر و طراحی خارجی گیرایی دارد و هم با توجه به امکانات، مقرون به صرفه است.

طراحی داخلی و فضای کابین

نمایی از کابین کیا اسپورتیج 2022

پس از خواندن نقد و بررسی‌های بسیار درباره کیا اسپورتیج ۲۰۲۲، متوجه شدیم که بسیاری از مجلات خودرویی فضای داخلی این شاسی بلند جمع و جور را به فضای کابین محصولات آئودی آلمانی نسبت داده و از بسیاری از زوایا آن‌ها را شبیه به یک‌دیگر دانسته اند. این بدان معناست که این خودروساز آسیایی که حالا نامش در فهرست برترین و قابل اعتمادترین خودروسازان جهانی به چشم می‌خورد، کارش را بلد است!

کابین این خودرو کیا ترکیب درست و راحتی را از هم‌نشینی امکانات، تکنولوژی و متریال بسیار باکیفیت به رخ رقبا می‌کشد. البته یکی از معدود نقاط ضعف فضای داخلی این خودرو، این است که به اندازی کافی برای بار و وسایل سرنشینان جا ندارد. با این حال فضای تعبیه و فراهم شده برای راحتی مسافران، کاملا به اندازه و مناسب است.

بر خلاف اکثر شاسی بلندهای جمع و جور موجود در بازار جهانی، امکانات بخش پشتی کابین برای راحتی سرنشینان، به ویژه افراد بزرگسال کافی و به اندازه به نظر می‌رسد. با این حال برخی از منتقدان موشکاف معتقد هستند که تعداد کوسن‌های صندلی‌های عقب کم است.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، فضای اختصاص داده شده به بار و وسایل، محدود است. به همین دلیل شاید برخی از سرنشینان ترجیح دهند که کیف و وسایل همراه خود را کف خودرو و کنار پایشان بگذارند.

امکانات کیا اسپورتیج ۲۰۲۲

نمایی از بخش پشتی کیا اسپورتیج 2022

تمام نسخه‌ها و تریم‌های کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ به یک صفحه اطلاعات/ سرگرمی لمسی ۸.۰ اینچی مجهز هستند. این اسکرین هوشمند با امکانات مدرن و جدیدی همچون اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت استاندارد همراه می‌شود. تمامی منتقدان باور دارند که یکی از نکات بسیار مثبت این خودرو، رابط کاربری خوب و درست سیستم‌های الکترونیکی و امکانات پیشرفته آن است. با این حال به نظر می‌رسد که عده‌ای از کوچک بودن آیتم‌ها ناراضی هستند و می‌گویند طراحی کنسول و ترکیب قرارگیری این سیستم‌ها کنار یک‌دیگر به خوبی دیگر قسمت‌های کابین نیست.

یکی دیگر از امکانات مهمی که کیا اسپورتیج به صورت استاندارد ارائه می‌کند، سیستم دستیار راننده است. از دیگر آپشن‌ها ایمنی این خودرو محبوب و خوشنام می‌توان به سیستم ترمز اضطراری، سیستم اخطار برخورد، سیستم مانیتور نقطه کور و… اشاره کرد. همچنین این خودرو حالات مختلفی برای رانندگی دارد که در روزهای بارانی و برفی یا مسیرهای ناهموار، به کمک راننده می‌شتابند.

سری محصولات کیا از دیرباز محبوبیت بی حد و اندازه‌ای بین طرفداران خود داشته و عملکرد و کیفیت بسیار قابل قبولی ارائه داده‌اند؛ بنابراین هواداران بی‌صبرانه در انتظار رسیدن این خودرو دوست داشتنی به بازار جهانی هستند.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1 / caranddriver / Kia

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان