نگهداری از خودرو در تابستان

۸ تیر ۱۴۰۲ نگهداری از خودرو در تابستان

خودرو هم مثل هر وسیله دیگری، نیازمند مراقبت و نگهداری است تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. این کار همیشه باید انجام شود، چه در روزهای گرم و سوزان تابستان که دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و چه در ایام سرد و یخبندان زمستان که برف همه جا را می‌پوشاند. نگهداری از خودرو در هر فصل و هر آب و هوایی باید به صورت مرتب و منظم انجام شود، این کار هم ارزش خودرو را به عنوان دارایی و سرمایه‌تان حفظ می‌کند و هم باعث می‌شود تا در طول زمان هزینه کمتری به جیبتان تحمیل شود.

همان طور که محافظت از ماشین در زمستان در برابر سرما و برف و یخبندان، نیازمند ابزارهایی مثل زنجیر چرخ و ضدیخ است، در تابستان نیز با به کارگیری روش‌هایی می‌توان از خودرو در مقابل گرما و آفتاب نگهداری و محافظت کرد.

پارک در سایه

پارکینگ خیابان

در روزهای گرم تابستان، دمای هوا در شهری مثل تهران به ۴۰ درجه و بالاتر و در شهرهای جنوبی کشور به ۵۰ درجه می‌رسد. به دلیل کمبود پارکینگ و فضای پارک سرپوشیده، به‌خصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت، بیشتر رانندگان مجبور می‌شوند ماشینشان را در فضای باز و زیر آفتاب پارک کنند و ماندن خودرو در آفتاب و گرما می‌تواند به آن آسیب بزند.

بنابراین اگر به پارکینگ سرپوشیده دسترسی دارید، بهتر است خودرویتان را در آن مکان پارک کنید، یا اینکه در کوچه و خیابان به دنبال فضای پارک سایه‌دار مثل زیر درخت‌ها و کنار ساختمان‌ها بگردید. همچنین می‌توانید در حیاط خانه یک سایه‌بان نصب کنید تا خودرویتان زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

شستن خودرو

کارواش

تابستان در شهرها و مناطق ایران فقط شامل آفتاب و گرما نمی‌شود. گرد و غبار هم معضلی است که چند سالی مهمان شهرهای کشور شده است. شستن منظم ماشین، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از روی بدنه پاک می‌کند و باعث می‌شود تا خودروی شما سالم‌تر بماند و دیرتر فرسوده شود.

استفاده از آفتاب گیر

آفتابگیر

یکی از وسایلی که می‌تواند در تابستان هم برای راحتی و رفاه سرنشینان استفاده شود و هم جلوی تابش مستقیم آفتاب را بگیرد، آفتاب‌گیر است. آفتاب‌گیر صفحه‌ای است یکدست یا مشبک از جنس پارچه و پلاستیک که پشت شیشه جلو و عقب و پنجره‌های خودرو قابل نصب است. این وسیله جلوی تابش مستقیم آفتاب به کابین را می‌گیرد تا هم سرنشینان راحت باشند و هم آسیبی به ادوات و قطعات فضای داخلی خودرو وارد نشود. همچنین این وسیله می‌تواند زمانی که جای پارک مناسب و سایه‌داری پیدا نمی‌شود، جلوی ورود نور خورشید به کابین را بگیرد.

نصب شیشه دودی

نصب شیشه دودی

شیشه دودی یکی از آپشن‌هایی است که در بعضی خودروها به صورت استاندارد وجود دارد و حتی در فهرست بعضی خودروهای ارزان‌قیمت هم دیده می‌شود. همچنین، نصب آن روی شیشه عقب و پنجره‌های جانبی ردیف دوم همه خودروها امکان‌پذیر است. شیشه دودی اشعه ماورای بنفش (UV) را برگشت می‌دهد و از ورود آن به کابین جلوگیری می‌کند.

البته بر اساس قانون پلیس راهور ایران، شیشه‌های دودی باید به شکلی باشد که سرنشینان از بیرون خودرو و از فاصله ۳ متری دیده شوند، در غیر اینصورت پلیس خودرو را جریمه می‌کند.

بررسی سیستم خنک کننده

ضدیخ

حالا نوبت به قلب خودرو، یعنی موتور می‌رسد. سیستم خنک‌کننده بخشی از پیشرانه خودرو است که از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. مایع خنک‌کننده حداکثر هر ۲ سال یا ۲۴ ماه یک بار باید به طور کامل تخلیه و مایع جدید در سیستم ریخته شود. مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که مایع خنک‌کننده ترکیبی از نصف آب و نصف ضدیخ باشد. برای انجام این کار، بعد از خنک شدن کامل موتور، درپوش رادیاتور را برمی‌دارید و مایع را درون آن می‌ریزید.

علاوه بر این، نگاهی هم به شلنگ‌ها، لوله‌ها و تسمه‌ های خودرو بیندازید که بخشی از سیستم خنک‌کننده به شمار می‌روند. اگر شلنگ‌ها و لوله‌ها سوراخ و تسمه‌ها پوسیده باشد، موتور خیلی زود داغ می‌شود و جوش می‌آورد.

چک کردن کولر

کولر خودرو

کولر خودرو، یکی از امکاناتی است که در سه ماهه تابستان و همین طور روزهای گرم اردیبهشت و خرداد به کار رانندگان و سرنشینان می‌آید. برای استفاده از این وسیله فقط کافی است روی صندلی بنشینید و دکمه‌ای را روی داشبرد بزنید تا هنگام رانندگی در گرمای ۴۰ درجه، احساس خنکی کنید. البته برای اینکه کولر خودرویتان درست کار کند، باید به طور منظم توسط مکانیک سرویس شود. بعد از بررسی سیستم تهویه، در صورت لزوم مکانیک گاز کولر را شارژ می‌کند، نشتی‌ها را می‌گیرد و فیلتر هوا را تعویض می‌کند.

بررسی فیلترها

فیلترهای خودرو

حالا که سیستم خنک‌کننده را چک کرده‌اید، بهتر است نگاهی به دیگر اجزای خودرو هم بیندازید. عملکرد موتور به سالم و تمیز بودن فیلترهای خودرو، مثل فیلتر هوا، فیلتر روغن، PCV و… بستگی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود با توجه به نوع رانندگی و مکان رفت و آمد، فیلترها را هر از چند گاهی تعویض کنید.

در شهرها و مناطقی که گرد و غبار و آلودگی زیاد است، فیلترها را باید زودتر تعویض کرد. در فصل‌های زمستان و بهار هم گرد و غبار بیشتری جذب فیلترها می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع روزهای گرم، فیلترهای نو بیندازید.

تنظیم تایرها

تنظیم لاستیک

هوای گرم روی لاستیک خودرو تاثیر می‌گذارد و ساختار تایرها را ضعیف می‌کند. توصیه می‌شود هر ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰ روز یک بار، باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و این کار بهتر است وقتی تایرها خنک شده‌اند، انجام شود.

اگر باد لاستیک‌ها بیش از حد باشد، گرمای بیشتری در تایرها تولید می‌شود و علاوه بر آسیب به خود لاستیک، روی فرمان‌پذیری و هندلینگ ماشین هم اثر می‌گذارد. علاوه بر این، لاستیک زاپاس و آچار چرخ را هم چک کنید.

نگهداری از ترمزها

دیسک ترمز

سیستم ترمز یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین اجزای خودرو است. حرارت و گرمای بیش از حد موجب شده تا لنت زودتر تمام شود و ترمزها زودتر فرسوده شوند. در صورتی که هنگام ترمزگیری صدای غیرعادی شنیدید و زمان ترمزگیری طولانی‌تر از حد معمول شد، به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چک کردن باتری

باتری خودرو

باتری بخش مهمی از خودرو را تشکیل می‌دهد. طبق تحقیقات و بررسی‌های کارشناسان گرمای هوا می‌تواند عمر باتری را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. همچنین دمای بالا، باعث افزایش سرعت خوردگی می‌شود. همیشه سیم‌ها و اتصالات را چک و خوردگی‌ها را تمیز کنید. علاوه بر این هر ماه سطح آب باتری را چک کنید.

بررسی برف پاکن

برف پاکن

مایع شیشه‌شو را هر از چند گاهی تخلیه و از نو پر کنید. همچنین بررسی برف پاکن لازم و ضروری است و در صورت مشاهده خوردگی و خرابی، بهتر است تعویض شود. برف پاکن برای رانندگی در گرد و غبار و بادهای شدید تابستانی به کارتان می‌آید.

رسیدگی به چراغ ها

تعویض لامپ چراغ خودرو

هر چند در فصل تابستان روزها طولانی‌تر است و مدت زمان بیشتری را می‌توان بدون روشن کردن چراغ رانندگی کرد، اما بهتر است که لامپ‌های سوخته و معیوب را عوض کنید. همچنین ممکن است به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، قاب چراغ‌ها مات یا زرد شود. بنابراین در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهید.

بررسی روغن موتور

تعویض روغن موتور

روغن موتور به عنوان یک روانکار نقش مهمی در کارکرد درست موتور خودرو دارد. در ماه‌های گرم سال، دمای پیشرانه بالا می‌رود و روغن موتور خاصیت خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. بنابراین در فواصل زمانی معین روغن را تعویض کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو