بررسی مشخصات نیسان ناوارا ۲۰۲۰

۱۴ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات نیسان ناوارا ۲۰۲۰

نیسان شاید دومین برند ژاپنی مطرح در زمینه طراحی و تولید خودروهای شاسی بلند و وانت از کشور ژاپن باشد. برندی که مستقیما در بازار داخلی ژاپن و ناحیه بزرگ آمریکای شمالی به رقابت با تویوتا می‌پردازد.

مدل ناوارا (Navara) وانت سایز متوسط نیسان و رقیب مستقیم تویوتا هایلوکس (تویوتا تاکوما در بازار آمریکای شمالی) است. اهمیت وجودی مدل ناوارا برای ایرانیان عرضه نسخه نسل اول آن از سوی شرکت پارس خودرو با نام نیسان پیکاپ است. اما این وانت از سال ۲۰۱۴ نسل سوم خود را روانه بازار جهانی کرد.

مشخصات فنی نیسان ناوارا

نسل سوم نیسان ناوارا با کد شناسایی D23 در سال ۲۰۱۴ روانه بازار جهانی شد و در راستای رقابت بهتر با رقبای جهانی خودر در بازار بین المللی، برخی از ویژگی‌های خاص نظیر استفاده از پیشرانه‌های V6 را کنار گذاشت چرا که بازار وانت‌های سایز متوسط رو به اقتصادی بودن و کاهش مصرف سوخت گذاشته بود.

در نتیجه ناوارا نیز تنها با چهار پیشرانه روانه بازار جهانی شد که یک نسخه آن بنزینی تنفس طبیعی و سه نمونه دیگر طیف مختلفی از پیشرانه‌های توربو دیزل بودند.

مشخصات فنی نیسان ناوارا (بنزینی)

کد پیشرانه

QR25DE I4

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)

۴/۱۶/۲.۵

نوع تنفس

طبیعی

قدرت (HP)

۱۶۸

گشتاور (N.M)

۲۴۴

گیربکس

هفت سرعت اتوماتیک/شش سرعت دستی

سیستم انتقال نیرو

دو دیفرانسیل انتخابی موقت (4WD)

وزن (Kg)

حدد ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ – وابسته به تریم و مدل

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

۱۱.۲

آپشن آفرودی

دیفرانسیل لغزش محدود عقب (LSD)

ابعاد ریم (اینچ)

۱۶

این پیشرانه بنزینی ویژه نسخه تک محور در ستاپ ضعیف‌تری نیز عرضه می‌شود که برابر با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند. اما جای تردید نیست که بازار نسخه دو دیفرانسیل با پیشرانه قدرتمندتر بنزینی داغ‌تر از نسخه تک دیفرانسیل آن است. پیشرانه توربو دیزل ۲.۵ لیتری بدون شک قدرتمندترین ستاپ قابل انتخاب برای ناوارا نسل سوم است که ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۳ نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند اما خودروهای دیزلی در تمامی بازارهای جهانی محبوب نیستند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

تجهیز ناوارا به دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) در محور عقب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو به شمار می‌آید. از آن گذشته جدا از تنوع تریم‌های ارائه شده برای این خودرو، نیسان مدل ناوارا را در دو نوع ساختار بدنه باریک و پهن روانه بازار می‌کند که تمایز آن‌ها تنها در ظاهر و عرض نهایی خودرو است و تفاوت چندانی در مشخصات فنی و آپشن‌های آن‌ها وجود ندارد.

طراحی نیسان ناوارا

طراحی داخلی نیسان ناوارا

نیسان احتمالا تمرکز خود را بیشتر بر وانت قدرتمندتر فول سایز خود یعنی تایتان (Titan/با تلفظ تیتان در ایران) متمرکز کرده است چرا که ناوارا الزاما چهره زیبا و دلنشینی ندارد. اگر قرار باشد نمای خارجی آن را با تویوتا هایلوکس ریوو (Revo) مقایسه کنیم، باید بپذیریم که ناوارا اندکی از مد افتاده و قدیمی جلوه می‌کند.

این در حالی است که هر دو خودرو تقریبا در بازه زمانی یکسان (هایلوکس در 2015) روانه بازار جهانی شدند. تویوتا با افزایش طول دماغه و کاپوت به همراه کشیدگی چراغ‌های جلو تلاش کرد تا هشتمین نسل هایلوکس را با جلوه اسپرت‌تری روانه بازار کند اما در مقابل نیسان برای مدل ناوارا همچنان همان ظاهر مکعب مستطیلی را در ذهن می‌پروراند.

در نتیجه ناوارا نسل سوم با ابعاد خارجی ۵۲۵۵×۱۸۵۰×۱۸۲۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۳۱۵۰ میلی‌متری، بسیار نزدیک به تویوتا هایلوکس قرار می‌گیرد اما ظاهر جعبه مانند آن در کنار المان‌های طراحی نظیر برجستگی گلگیرها، کمی به دور از مدرنیته و در عین حال قلدرتر از هایلوکس جلوه می‌کند.

نمای داخلی ناوارا همچان داستانی مشابه با نمای خارجی را روایت می‌کند. میزان پیچیدگی در طراحی نمای داخلی ناوارا ۲۰۲۰ به هیچ عنوان با المان‌های زمان تولید برابر نیست. البته باید یادآور شد که این سبک طراحی ساده شاید برای کلاس وانت خوب باشد اما نباید از یاد ببریم که ناوارا مورد بررسی نسخه فیس لیفت به حساب می‌آید و قرار است در کلاسی دشوار در برابر رقبای قدرتمند بگیرد.

با مدنظر قرار دادن بازه تولید نسل سوم ناوارا تا امروز، این نسل به مدت هفت سال است که بر خط تولید قرار دارد احتمال بسیار زیادی دارد که نسل چهارم آن در سال‌های پیش رو و بدون شک با زبان طراحی جدید جایگزین شود.

نیسان ناوارا در ایران

نمایی از بخش پشتی نیسان ناوارا 2020

ناوارا در بازارهای جهانی با نام‌های متعدد و مختلفی شناخته می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به NP300، فرانتییر (Frontier)، ترانو (Terrano) و پیکاپ اشاره کرد. نام پیکاپ یکی از نام‌های ناوارا بود که در نسل اول (D22) با عرضه از سوی پارس خودرو (زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا) به ایران راه یافت.

این وانت در دو نسخه تک و دو کابین از سوی پارس خودرو بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ به تولید رسید که نمونه فیس لیفت را نیز شامل می‌شد. با اشتراک پلتفرم، نسخه شاسی بلند این وانت با نام نیسان پالادین (بازار چین) یا همان اکسترا (بازار آمریکا) نیز به تولید رسید که در ایران رونیز نام گرفت.

ناوارا از سویی دیگر برای ما ایرانی‌ها دارای اهمیت است. پس از پایان یافتن قرارداد مشترک نیسان و پارس خودرو، گروه خودروسازی سایپا به منظور جایگزینی نیسان پیکاپ که در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه شده بود، به سراغ همکار چینی نیسان یعنی دانگ‌فنگ رفت و نسخه چینی پیکاپ را با نام دانگ‌فنگ ریچ (DFM Rich) روانه بازار ایران کرد. ریچ برخلاف انتظار نه تنها جای پیکاپ را پر نکرد، بلکه حتی نتوانست بازار انحصاری خود را به دست آورد. نتیجه آن که بازار فروش وانت دو کابین دو دیفرانسیل چینی به رقبایی چون کاپرا ۱ و کاپرا ۲ بهمن موتور سپرده شد.

اخبار جدید حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد با نسخه جدید دانگ‌فنگ یعنی سومین نسل مدل ریچ به نام ریچ 6 که بر اساس پلتفرم نسل سوم نیسان ناوارا ساخته شده است، به بازار ایران بازگردد.

نیسان ناوارا و بازار جهانی

نمایی از نیسان ناوارا 2020

همکاری نیسان با رنو و میتسوبیشی در قالب یکی از بزرگترین جوینت ونچر‌های تاریخ صنعت خودروسازی جهانی باعث شد تا رنو از پلتفرم ناوارا برای تولید شاسی بلند خود با نام آلاسکان (Alaskan) بهره بگیرد. استفاده از تکنولوژی مشترک میان رنو نیسان به هیچ عنوان پدیده جدید نبوده و نیست.

اما مرسدس بنز نیز در سال ۲۰۱۶ به سراغ نیسان و پلتفرم نیسان ناوارا نسل سوم آمد تا شانس خود را برای اولین بار در سگمنت خودروهای وانت تست کند. نتیجه پیدایش کلاس نوظهور X بود که قرار بود دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از وانت‌های لوکس مرسدس بنز در رقابت با محصولات لوکس آمریکایی بازار آمریکایی شمالی باشد. کیفیت بسیار پایین مونتاژ و ضعف فنی چشمگیر باعث شد کلاس X حتی چهار سال هم بر خط تولید دوام نیاورد. این خودرو به دلیل فروش بسیار پایین در سال ۲۰۲۰ با توقف تولید مواجه شد.

نتیجه گیری

نیسان اگرچه به عنوان یکی از قدرتمندترین خودروسازان ژاپنی در بازار جهانی شناخته شده است اما به دلیل برخی سیاست‌های درونی تنها عنوان دوم برترین خودروساز ژاپنی را به خود اختصاص می‌دهد. برای این که نیسان بتواند ناوارا را در بازار جهانی به محبوبیت و سطح فروش رقیب مهم خود، یعنی تویوتا هایلوکس نزدیک‌تر کند، احتمالا باید هرچه زودتر نسل چهارم ناوارا را راهی بازار جهانی کند.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو